Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:57

Ik moet even diep nadenken hoor. Hahahaha.
Maar heeft dat er ook niet mee te maken om de ontsteking (die er vaak bij zit) te remmen?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:58

ik weet het echt niet. hopelijk is je paard gewoon snel weer fit, en de jouwe ook pp

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:58

ik zou koelen om de zwelling af te laten nemen.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:01

Misschien dat het dan daarom deze zalf is: het is vrijwel niet dik en niet warm. Dan valt er misschien ook weinig te koelen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:02

Waardoor neemt de zwelling dan af door de koeling? Heeft dat ook niet te maken met de doorbloeding? Door een betere doorbloeding zouden de afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden denk ik.
Of is dat een rare gedachte gang?

Ik moet zeggen dat ik er ook nooit echt over na heb gedacht. Het is zo geleerd en dan zal het wel zo zijn!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:07

Door koelen verminderd de doorbloeding. Maar daarna doet het lichaam weer goede pogingen het op te warmen waardoor de doorbloeding weer op gang is. Dat is volgens mij de achterliggende gedachten van koelen. Als het been al warm is en dik, verbeterd koelen de pompende werking van het lymfesysteem beter?? Het is maar even brainstormen...
Bij mezelf heb ik een hekel aan koelen als iets alleen maar pijn doet en niet warm is. Dan wordt het namelijk zo stijf.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:10

Zit een logica in hoor Tellisto. Dus door het op warmen na het koelen werkt het doorbloedend bevorderend.
Dat van de stijfheid kan ik alleen maar beamen. Maar zou je dan nadat de zwelling en warmte weg is beter kunnen verwarmen door masseren?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:14

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik heb de neiging om in zo'n situatie te vertrouwen op de warmte die het lichaam er zelf aan geeft.
Dat van die zalf ga ik in elk geval morgen vragen.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:19

Ik bedenk me nu. Is koelen met echt koud water nog steeds wel wenselijk? Ik geloof dat de 'modernere' gedachten zijn dat je moet koelen met water waar de kou van af is. Net zoals je brandwonden niet met koud water mag koelen (maakt het nog erger), maar met lauw water.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:29

Ik moet zeggen dat ik ook niet gekoeld heb met ijskoud water. Inderdaad wat jij zegt koud water waar de ergste kou vanaf is

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:29

Het koelen dient er inderdaad voor om de doorbloeding en het weefsel te stimuleren. Door het reageren van het weefsel op de kou/warmte wordt de aanmaak van nieuw weefsel gestimuleerd. Dat is eigenlijk alles. Ik heb nooit ijskoud water gehad, dus kon ik ook niet zo koelen. Maar de coolpack was wel ijskoud, dus dat is dan toch hetzelfde?

En brandwonden zijn aan de oppervlakte, een pees zit binnenin, dus dat is dan toch ook anders?
Een pees is trouwens niet het uiteinde van een spier, een pees zorgt voor de trekkracht van het bot en zit naast/tussen de spier.
Lees dit maar even: http://www.bokt.nl/wiki/Pees

Ik heb wel het gevoel Tellisto, dat je VA haar peesblessure een beetje licht opneemt. Ook al heeft ze een lichte peesblessure, het herstel daarvan kan evengoed maanden duren. De mijne is ook geen enkele pas kreupel geweest, alleen toen zijn pees daadwerkelijk kapot ging, vaak zijn ze bij een blessure aan de oppervlakkige of diepe buigpees echt kreupel, dus dat zegt niks hoor! Toen ze bij Villie een kreupelheidsonderzoek deden de allereerste keer, was hij alleen op de kleine volte licht onregelmatig, verder zag je helemaal niks aan hem. Maar goed, je geeft al aan dat je heel voorzichtig bent vanwege de pees, zou ik zeker blijven doen.

Trouwens wat mij ook aan je verhaal opviel is dat jouw paard ook zo lang zonder iets te doen op de wei heeft gelopen. Die van mij is ook met de 3,5 ingereden en heeft tot zijn 7e op de wei gelopen omdat zijn eigenaresse er bang op was en hem niet weg wilde doen. Mijn kliniek gaf aan dat er een mogelijkheid was dat doordat hij altijd op de wei gelopen heeft de sterkte van zijn pezen minder was dan een paard die regelmatig bereden was. Ik had er nog nooit van gehoord en deed het eigenlijk af als "dat zal wel"... maar nu ik jouw verhaal lees... mmmhh. Zou het toch mogelijk zijn??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:09

ponyparadijs schreef:
Waardoor neemt de zwelling dan af door de koeling? Heeft dat ook niet te maken met de doorbloeding? Door een betere doorbloeding zouden de afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden denk ik.

Bij koelen krijg je vasoconstrictie = samenknijpen van de bloedvaten, dus juist minder doorbloeding op het moment van koelen zelf. Als je daarna ook weer verwarmd bevorder je de doorbloeding (net als wanneer je met ijskoude handen een warme ruimte in gaat). Zet je je paard na het koelen weer koud op stal, dan bereik je daarmee geen extra doorbloeding. Een paard urenlang in een koelbandage o.i.d. zetten zou ik zelf ook nooit doen (tenzij direct na een trauma).
Het grappige is dat de ontstekingsreactie van het lichaam zelf al zorgt voor extra doorbloeding, doordat het warm wordt, de bloedvaten uitzetten etc. De ontstekingsreactie is nuttig, het is niet voor niks dat je lichaam op die manier reageert. Pijn = ontlasten, zwelling = bescherming van het gewricht (je gewricht is minder mobiel), warmte = doorbloeding zodat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd.
We houden onszelf graag voor de gek doordat het beentje door koelen er weer dunner=gezonder uitziet, maar over het weefselherstel van binnen zegt het helaas niks.

Volgens de laatste inzichten binnen de humane (sport)fysiotherapie wordt er ook nog nauwelijks gekoeld, behalve direct na een trauma, dan kun je mogelijk nog proberen om door koelen/vasoconstrictie de inwendige bloeding te stoppen. Koelen werkt ook goed ter pijnvermindering.

Pezen en banden zijn van nature slecht doorbloedt, daarom herstellen ze ook zo langzaam. Ik koel een enkele keer na een nieuwe stap in mijn opbouwschema, "preventief" zeg maar, voor het geval er weer nieuwe schade is ontstaan. Verder doe ik het niet. Wat ik wel deed in de periode dat ze nog maar weinig mocht stappen, was wisselbaden om de doorbloeding een beetje te stimuleren, of eerst koelen en vervolgens insmeren met een verwarmend middel (spierliniment etc.). Nu ga ik liever gewoon een stuk stappen om de doorbloeding even extra te stimuleren, dat blijft de beste manier. Ik weet dat veel dierenartsen nog erg van het koelen zijn (mijn dierenartsen niet overigens), snap het ook wel want er is net als boxrust jaren op die manier gedacht. Het zou mij niet heel erg verbazen als het koelen over een aantal jaar ook minder vaak geadviseerd wordt, de diergeneeskunde loopt in mijn ogen nog wel een beetje achter op de humane geneeskunde.. Een aantal jaar geleden kreeg ik bij mijn pony met spat/artrose zelfs nog het advies boxrust, totaal tegenstrijdig met de laatste inzichten op dat moment binnen de humane fysiotherapie... nu wordt dat nog zelden geadviseerd en ook de actieve revalidatie na een peesblessure komt al meer door binnen de diergeneeskunde.

Ik denk overigens dat koelen ook niet veel kwaad kan hoor en volg gewoon het advies van je dierenarts op, maar sla er niet in door, uren met koude benen op stal staan is gewoon niet goed. Verwarmen kan absoluut geen kwaad als bepaalde zalfjes dat doen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:12

MontyRulezz schreef:
Een pees is trouwens niet het uiteinde van een spier, een pees zorgt voor de trekkracht van het bot en zit naast/tussen de spier.

Dat staat er toch niet, of zie ik het verkeerd? Een pees kun je wel degelijk zien als het uiteinde van een spier, de pees verbind bot en spier met elkaar.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:28

Ireen_ schreef:
ponyparadijs schreef:

Bij koelen krijg je vasoconstrictie = samenknijpen van de bloedvaten, dus juist minder doorbloeding op het moment van koelen zelf. Als je daarna ook weer verwarmd bevorder je de doorbloeding (net als wanneer je met ijskoude handen een warme ruimte in gaat). Zet je je paard na het koelen weer koud op stal, dan bereik je daarmee geen extra doorbloeding. Een paard urenlang in een koelbandage o.i.d. zetten zou ik zelf ook nooit doen (tenzij direct na een trauma).
Het grappige is dat de ontstekingsreactie van het lichaam zelf al zorgt voor extra doorbloeding, doordat het warm wordt, de bloedvaten uitzetten etc. De ontstekingsreactie is nuttig, het is niet voor niks dat je lichaam op die manier reageert. Pijn = ontlasten, zwelling = bescherming van het gewricht (je gewricht is minder mobiel), warmte = doorbloeding zodat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd.
We houden onszelf graag voor de gek doordat het beentje door koelen er weer dunner=gezonder uitziet, maar over het weefselherstel van binnen zegt het helaas niks.

Volgens de laatste inzichten binnen de humane (sport)fysiotherapie wordt er ook nog nauwelijks gekoeld, behalve direct na een trauma, dan kun je mogelijk nog proberen om door koelen/vasoconstrictie de inwendige bloeding te stoppen. Koelen werkt ook goed ter pijnvermindering.

Pezen en banden zijn van nature slecht doorbloedt, daarom herstellen ze ook zo langzaam. Ik koel een enkele keer na een nieuwe stap in mijn opbouwschema, "preventief" zeg maar, voor het geval er weer nieuwe schade is ontstaan. Verder doe ik het niet. Wat ik wel deed in de periode dat ze nog maar weinig mocht stappen, was wisselbaden om de doorbloeding een beetje te stimuleren, of eerst koelen en vervolgens insmeren met een verwarmend middel (spierliniment etc.). Nu ga ik liever gewoon een stuk stappen om de doorbloeding even extra te stimuleren, dat blijft de beste manier. Ik weet dat veel dierenartsen nog erg van het koelen zijn (mijn dierenartsen niet overigens), snap het ook wel want er is net als boxrust jaren op die manier gedacht. Het zou mij niet heel erg verbazen als het koelen over een aantal jaar ook minder vaak geadviseerd wordt, de diergeneeskunde loopt in mijn ogen nog wel een beetje achter op de humane geneeskunde.. Een aantal jaar geleden kreeg ik bij mijn pony met spat/artrose zelfs nog het advies boxrust, totaal tegenstrijdig met de laatste inzichten op dat moment binnen de humane fysiotherapie... nu wordt dat nog zelden geadviseerd en ook de actieve revalidatie na een peesblessure komt al meer door binnen de diergeneeskunde.

Ik denk overigens dat koelen ook niet veel kwaad kan hoor en volg gewoon het advies van je dierenarts op, maar sla er niet in door, uren met koude benen op stal staan is gewoon niet goed. Verwarmen kan absoluut geen kwaad als bepaalde zalfjes dat doen.

Helder verhaal, Irene!
Ik ben helaas te laat thuis om de DA mijn vraag over koelen of verwarmen te stellen. Heel eerlijk gezegd heb ik gister door de twijfel nog niet gesmeerd :o , maar vandaag ga ik dat toch maar doen, na het lezen van jouw verhaal. ;)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:42

MontyRulezz schreef:
Het koelen dient er inderdaad voor om de doorbloeding en het weefsel te stimuleren. Door het reageren van het weefsel op de kou/warmte wordt de aanmaak van nieuw weefsel gestimuleerd. Dat is eigenlijk alles. Ik heb nooit ijskoud water gehad, dus kon ik ook niet zo koelen. Maar de coolpack was wel ijskoud, dus dat is dan toch hetzelfde?

En brandwonden zijn aan de oppervlakte, een pees zit binnenin, dus dat is dan toch ook anders?

Ik heb wel het gevoel Tellisto, dat je VA haar peesblessure een beetje licht opneemt. Ook al heeft ze een lichte peesblessure, het herstel daarvan kan evengoed maanden duren. De mijne is ook geen enkele pas kreupel geweest, alleen toen zijn pees daadwerkelijk kapot ging, vaak zijn ze bij een blessure aan de oppervlakkige of diepe buigpees echt kreupel, dus dat zegt niks hoor! Toen ze bij Villie een kreupelheidsonderzoek deden de allereerste keer, was hij alleen op de kleine volte licht onregelmatig, verder zag je helemaal niks aan hem. Maar goed, je geeft al aan dat je heel voorzichtig bent vanwege de pees, zou ik zeker blijven doen.

Trouwens wat mij ook aan je verhaal opviel is dat jouw paard ook zo lang zonder iets te doen op de wei heeft gelopen. Die van mij is ook met de 3,5 ingereden en heeft tot zijn 7e op de wei gelopen omdat zijn eigenaresse er bang op was en hem niet weg wilde doen. Mijn kliniek gaf aan dat er een mogelijkheid was dat doordat hij altijd op de wei gelopen heeft de sterkte van zijn pezen minder was dan een paard die regelmatig bereden was. Ik had er nog nooit van gehoord en deed het eigenlijk af als "dat zal wel"... maar nu ik jouw verhaal lees... mmmhh. Zou het toch mogelijk zijn??

Ja, ik twijfel er een beetje over, misschien neemt mijn DA het te licht op. Gisteravond was het voor het eerst weer warm, na de beweging en belasting die ze door de kreupelheidsproeven heeft gehad. Dus dat duid er duidelijk op dat het niet goed is. Maar aan de andere kant, wat denk je dat ik anders zou moeten doen als er wel gescand was, en bevestigd was dat er een peesbeschadinging is. Dan zou ze ook rust moeten hebben, toch? Denk je dat ik veel kapot maak als ik over een maand weer ga stappen, en merk dat het weer warm wordt? Ben ik dan al direct te laat? Ik heb zelf niet het gevoel dat ik dan meteen veel schade aanricht, maar dat kan onwetendheid zijn van mij?!

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat de lange weideperiode de schuldige is, een veulen MOET juist veel weidegang hebben om sterke pezen te krijgen. Maar ja, misschien wel in vergelijking met een gereden paard dat ook regelmatig op het harde loopt.
Mijn "bak" (lees: stuk zand) was wel heel hard aan een egbeurt toe, maar ik heb haar eigenlijk geen stap verkeerd zien maken, alleen de dag voor het dikke been. Maar was dat dan de oorzaak of het gevolg??? Dat gejaag, op een volte van 7 meter, achter die fjord aan deed vast ook geen goed...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:18

Ik denk niet dat je iets kapot maakt als je over een maand gaat stappen. Op zich doet weidegang ook geen kwaad. Het enige wat ik bij die van mij wel (nog steeds) heb, is dat hij als hij te lang op de wei staat, zijn been weer iets opspeelt. Daarom staat hij ook maar een halve dag buiten. Haha, ik weet het ook niet precies, je hoort van alle kanten zo veel verhalen, ik kan eigenlijk alleen maar vertellen hoe ik het doe, wat ik er ondertussen allemaal al over gelezen heb en hoe de dingen werken bij mijn paard. Maar mijn paard had wel een zeer ernstige blessure, dus dat is sowieso een heel ander verhaal.

Ik kan het me eigenlijk ook niet zo voorstellen hoor, en ik moet er wel bij vertellen dat mijn kliniek wel meer dingen zei waar ik niet achter stond of wat ik niet logisch vind. Maar het viel me op omdat jouw paard eigenlijk ook zo lang op de wei gestaan had.

Ik blijf gewoon kijken naar wat zijn been doet. Als het te veel nog opspeelt doe ik iets te veel. Laatst bleek dat de hele dag op de wei toch te veel was omdat zijn been bleef opspelen. Nu staat hij zo'n 6 uur per dag buiten en blijft zijn been bijna de hele tijd rustig. Het is namelijk ook belangrijk dat de pees genoeg rust krijgt. En omdat je er zoveel mee bezig bent zie je ook goed of iets teveel is of niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:23

Maar stel nou je hebt mijn paard. Lichte pees blessure. zet haar in de wei want dat mag van de DA wel een beperkt stukje. Been is rustig. En na een half uur verveeld ze zich op haar postzegel en huppelt over het draadje. Been blijft rustig. Ook als ze zich op het land wat drukker maakt. Mijn paard moet echt alle dagen los (of aan het werk) anders is ze echt niet te genieten. Maar nu? Ik weet het echt niet meer hoor!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:40

Die van jou huppelt over het draadje, die van mij kroop eronder door met het gevolg een lichte peesblessure aan zijn andere been (4 maanden geleden), je kunt ze gewoon niet voor alles behoeden, dat is onmogelijk. Je kunt proberen het zo goed mogelijk te doen, maar jammer genoeg snappen ze gewoon niet dat ze zich zo rustig mogelijk moeten houden. Zolang als haar been zich goed houdt hoef je je denk ik niet al te druk te maken hoor Pony. Als die van mij zich (nu nog) misdraagt op de wei, staat hij met een iets opgelopen been, en dat na dik 11 maanden. Ik zou gewoon door blijven gaan waar je nu mee bezig bent, ik zie jou paardje ook niet de hele dag op stal staan en zolang als het been rustig blijft is het goed toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:45

Tja voor mij is de eerste directe ervaring met een pees blessure. heb dit paard al 4 jaar. Daarvoor al 14 jaar een pony en nog nooit een pees blessure gehad. En nu ga ik gewoon met alles twijfelen. Been veranderd echt helemaal niets als ze weer eens over het draadje is gesprongen. Maar toch he. In mijn hoofd heb ik al allerlei verschrikkelijke scenario's voorbij zien gaan. Vindt dit echt verschrikkelijk! Moet ook nog even 3 weken wachten tot ik op controle kan. Zou eigenlijk al veel eerder willen. Maar ja wat heeft dat voor zin. Dan kan ik over 3 weken weer. O gut wat een ellende hahahaha. En wij zitten er nog maar net in. Maar gewoon de onzekerheid dat ik niet weet of er te licht over gedacht wordt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:57

Precies zo voelde ik me in het begin ook! Je weet gewoon niet of je het goed doet, of je iets beter kunt doen, je bent bang dat je het fout doet. Ik zit al 28 jaar in de paarden en dit heb ik ook nog nooit meegemaakt! Ik ben altijd heel zuinig geweest met mijn paard, altijd voorzichtig, altijd supplement aan het bijvoeren, enz enz, en anderen bij ons op stal mij altijd een beetje uitlachen... haha zij weer... weet je wel? En juist bij mijn paard gebeurd dit.....

In het begin wist ik niet waar ik het zoeken moest, ik heb er dr. Schriel eerst bij gehad, toen naar de kliniek gegaan, toen met shockwave begonnen, stapprogramma, 4 x in 3 maanden tijd laten scannen.... . Ik zat er 2x per dag met mijn neus bovenop, weer of geen weer.... ik wist het allemaal niet.

Nu ondertussen heb ik heel veel gelezen, zie ik hoe mijn paard het doet, heb ik veel naar andere mensen geluisterd en probeer ik andere mensen met mijn ervaringen te helpen die in dezelfde situatie zitten.

Het belangrijkste wat ik je kan zeggen is luister naar je eigen gevoel en kijk wat zijn been doet. Blijft het rustig, is het goed zo.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:10

Dat het goed is als het rustig blijft is wel fijn om te horen.
Het eerste wat ik doe als ze weer over het draadje blijkt te zijn gegaan is haar been controleren. Het wordt momenteel echt een obsesie.
De DA heeft gezegd dat het reuze mee valt qua ernst. Niet dat ik daardoor moet denken dat het allemaal zo over is. Maar er is de eerste keer absoluut geen beschadeging gezien. En dan hoor je weer van mensen om me heen ja maar je moet naar van nuenen je moet niet een ander nemen. Nee die weten het niet. Wat dan?
Ik heb een goed gevoel bij de arts die mij nu heeft geholpen. Maar zit er zo veel verschillen tussen de diverse klinieken? Want qua prijs verschilt het echt wel heel veel, maar is de duurdere dan ook beter?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:20

Ik sta nog maar aan het begin, en ik hoop echt niet in zo'n diep dal te zakken, als dat jullie zijn of zijn geweest.
Ik moet wel zeggen, dat ik bewondering heb voor jullie hardnekkige wens en moed je paard er weer bovenop te helpen. Als je in de situatie staat snap ik best dat je er alles aan wilt doen je viervoeter te redden. Maar zolang de moed er in houden als ik hier soms lees, verdient toch wel een pluim! Dat wilde ik even zeggen :(:) :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:22

ook ik sta nog maar aan het begin hoor. Komende zaterdag is het hier pas 4 weken geleden. Dus ook hier is het nog maar net.
ik doe mijn uiterste best. Maar soms vlieg ik nu al tegen de muur op omdat ik het even niet meer weet.
Vindt het dan wel fijn hier even te spuien zodat ik wat feedback krijg van mensen met ervaring.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:25

Ik heb het gevoel dat hier in dit topic ondertussen wel hele kundige mensen 'rondlopen'.
Ik ben het met je eens, ik vind het ook fijn mijn twijfels even kwijt te kunnen en gedachten uit te wisselen.
Dank!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:29

hahaha inderdaad er 'lopen' hier een hoop kundige mensen rond.
Ben ook heel blij dat mensen hier de ervaringen delen