Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyparadijs schreef:Waardoor neemt de zwelling dan af door de koeling? Heeft dat ook niet te maken met de doorbloeding? Door een betere doorbloeding zouden de afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden denk ik.
Of is dat een rare gedachte gang?
MontyRulezz schreef:Een pees is trouwens niet het uiteinde van een spier, een pees zorgt voor de trekkracht van het bot en zit naast/tussen de spier.
Lees dit maar even: http://www.bokt.nl/wiki/Pees
Ireen_ schreef:ponyparadijs schreef:Waardoor neemt de zwelling dan af door de koeling? Heeft dat ook niet te maken met de doorbloeding? Door een betere doorbloeding zouden de afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden denk ik.
Of is dat een rare gedachte gang?
Bij koelen krijg je vasoconstrictie = samenknijpen van de bloedvaten, dus juist minder doorbloeding op het moment van koelen zelf. Als je daarna ook weer verwarmd bevorder je de doorbloeding (net als wanneer je met ijskoude handen een warme ruimte in gaat). Zet je je paard na het koelen weer koud op stal, dan bereik je daarmee geen extra doorbloeding. Een paard urenlang in een koelbandage o.i.d. zetten zou ik zelf ook nooit doen (tenzij direct na een trauma).
Het grappige is dat de ontstekingsreactie van het lichaam zelf al zorgt voor extra doorbloeding, doordat het warm wordt, de bloedvaten uitzetten etc. De ontstekingsreactie is nuttig, het is niet voor niks dat je lichaam op die manier reageert. Pijn = ontlasten, zwelling = bescherming van het gewricht (je gewricht is minder mobiel), warmte = doorbloeding zodat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd.
We houden onszelf graag voor de gek doordat het beentje door koelen er weer dunner=gezonder uitziet, maar over het weefselherstel van binnen zegt het helaas niks.
Volgens de laatste inzichten binnen de humane (sport)fysiotherapie wordt er ook nog nauwelijks gekoeld, behalve direct na een trauma, dan kun je mogelijk nog proberen om door koelen/vasoconstrictie de inwendige bloeding te stoppen. Koelen werkt ook goed ter pijnvermindering.
Pezen en banden zijn van nature slecht doorbloedt, daarom herstellen ze ook zo langzaam. Ik koel een enkele keer na een nieuwe stap in mijn opbouwschema, "preventief" zeg maar, voor het geval er weer nieuwe schade is ontstaan. Verder doe ik het niet. Wat ik wel deed in de periode dat ze nog maar weinig mocht stappen, was wisselbaden om de doorbloeding een beetje te stimuleren, of eerst koelen en vervolgens insmeren met een verwarmend middel (spierliniment etc.). Nu ga ik liever gewoon een stuk stappen om de doorbloeding even extra te stimuleren, dat blijft de beste manier. Ik weet dat veel dierenartsen nog erg van het koelen zijn (mijn dierenartsen niet overigens), snap het ook wel want er is net als boxrust jaren op die manier gedacht. Het zou mij niet heel erg verbazen als het koelen over een aantal jaar ook minder vaak geadviseerd wordt, de diergeneeskunde loopt in mijn ogen nog wel een beetje achter op de humane geneeskunde.. Een aantal jaar geleden kreeg ik bij mijn pony met spat/artrose zelfs nog het advies boxrust, totaal tegenstrijdig met de laatste inzichten op dat moment binnen de humane fysiotherapie... nu wordt dat nog zelden geadviseerd en ook de actieve revalidatie na een peesblessure komt al meer door binnen de diergeneeskunde.
Ik denk overigens dat koelen ook niet veel kwaad kan hoor en volg gewoon het advies van je dierenarts op, maar sla er niet in door, uren met koude benen op stal staan is gewoon niet goed. Verwarmen kan absoluut geen kwaad als bepaalde zalfjes dat doen.
MontyRulezz schreef:Het koelen dient er inderdaad voor om de doorbloeding en het weefsel te stimuleren. Door het reageren van het weefsel op de kou/warmte wordt de aanmaak van nieuw weefsel gestimuleerd. Dat is eigenlijk alles. Ik heb nooit ijskoud water gehad, dus kon ik ook niet zo koelen. Maar de coolpack was wel ijskoud, dus dat is dan toch hetzelfde?
En brandwonden zijn aan de oppervlakte, een pees zit binnenin, dus dat is dan toch ook anders?
Een pees is trouwens niet het uiteinde van een spier, een pees zorgt voor de trekkracht van het bot en zit naast/tussen de spier.
Lees dit maar even: http://www.bokt.nl/wiki/Pees
Ik heb wel het gevoel Tellisto, dat je VA haar peesblessure een beetje licht opneemt. Ook al heeft ze een lichte peesblessure, het herstel daarvan kan evengoed maanden duren. De mijne is ook geen enkele pas kreupel geweest, alleen toen zijn pees daadwerkelijk kapot ging, vaak zijn ze bij een blessure aan de oppervlakkige of diepe buigpees echt kreupel, dus dat zegt niks hoor! Toen ze bij Villie een kreupelheidsonderzoek deden de allereerste keer, was hij alleen op de kleine volte licht onregelmatig, verder zag je helemaal niks aan hem. Maar goed, je geeft al aan dat je heel voorzichtig bent vanwege de pees, zou ik zeker blijven doen.
Trouwens wat mij ook aan je verhaal opviel is dat jouw paard ook zo lang zonder iets te doen op de wei heeft gelopen. Die van mij is ook met de 3,5 ingereden en heeft tot zijn 7e op de wei gelopen omdat zijn eigenaresse er bang op was en hem niet weg wilde doen. Mijn kliniek gaf aan dat er een mogelijkheid was dat doordat hij altijd op de wei gelopen heeft de sterkte van zijn pezen minder was dan een paard die regelmatig bereden was. Ik had er nog nooit van gehoord en deed het eigenlijk af als "dat zal wel"... maar nu ik jouw verhaal lees... mmmhh. Zou het toch mogelijk zijn??