[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:05

Cleo_ schreef:
Ik denk dat een dierenarts toch echt wel weet wat ze zegt. Ik volg het advies van haar op. Zeker omdat het al een verbetering was vanaf vrijdag tot nu (dat is echt een vergelijking met dag en nacht).

ik ben vrij sceptisch geworden tegenover dierenartsen...sinds een dierenarts er 15 jaar geleden voor zorgde dat mijn paard hoefbevangen werd(cortico's in combi met carbesia tegen tekenziekte wat hij uit bloedproef niet bleek te hebben)

En twee jaar geleden nog...fries ziek,op zondag :( een remplacent die vol bleef houden dat het geen tekenziekte was.
Als ik niet zo eigewijs was geweest en mijn poot stijf had gehouden had ik een paard minder gehad.

Altijd je eigen hersens ook gebruiken en zeker ook de ervaringen hier....

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:08

Stro met leegehaalde halmen, is dat dan een probleem? Mijn paarden staan er op, en mijn pony eet het ook graag als tussedoortje (buiten en op stal). Er zijn nog halmen aan, maar er zit lang geen graan meer in (geen korreltje gevonden op een hele plak (grote pak)).

Edit : moet ik me nu zorgen maken omdat ze buiten stro staat te knabbelen??

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:39

lolclub schreef:
Die van mij is een paardenbloem junkie :+ ...
dat is waarschijnlijk ook een van de boosdoeners geweest van het voorjaar,
Eén gedeelte van de weide zag geel van de paardenbloemen en daar was juist Hittie altijd te vinden
De andere paarden die onder precies dezelfde omstandigheden leefden hebben nergens last van gekregen maar aten ook lang niet zoveel paardenbloemen.

Fijn dat het al wat beter gaat
De hals is wel kenmerkend hoor, heb de beide foto's bekeken..
heeft een veulen zo aan de staart gegeten ?

Is toch ook zo leuk al die bloemtoppen....... :+
Nee, dat is geen veulen die aan haar staart gegeten heeft. Was het maar zo, dan groeide het wel weer aan! Maar dit paard heeft zo goed als geen manen, een paar korte sprieten, en de staart wordt niet langer dan als je op de foto ziet....... ;(

Karin

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:06

Inmiddels een paar dagen verder na aanmelding hier en heel wat wijzer geworden.
Ik moet zeggen dat alle info me ook wel een beetje doet duizelen en ik nog niet weet hoe het "straks"in de praktijk gebracht moet worden, maar dat is voor latere zorg,eerst dit stuk maar goed proberen door te komen.

Lucy begint de stalrust behoorlijk zat te worden, de gipsjes worden 2x per dag "bijgplakt" met tape en ik kan niet wachten tot volgende week woensdag, dan gaan moeten we weer naar de kliniek, maar aan de andere kant ben ik er ook een beetje bang voor.

Ik heb inmiddels per PB contact met iemand die ook in Bodegrave loopt, heel prettig want dan kan ik me een beetje voorbereiden op wat er nog gaat komen.

Toch nog even een vraagje m.b.t. achterhoeven, de dikke kroonrand begint aardig uit te groeien, maar is een wat "brokkelig"geheel.
Kan ik daar nog wat mee doen om dat te verzorgen of gaat dit gewoon vanzelf z'n gangetje (misschien goed om dagelijks nat te maken of zo?)
Ik zet nu om de zoveel dagen haar achtervoeten in een emmer water om het goed schoon te krijgen en haar zolen daarna te teren, (door de stalrust wordt het namelijk erg vies (poep) en zacht),ik hoop dat ik daar goed aan doe.
Op de foto's hieronder is de groei goed te zien...
(Na het voetenbad)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NX3QGTT7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOSXLAMR-D.jpg

(Op de voorhoeven heb ik minder zicht door het gips)

Verder wil ik (weer) iedereen sterkte wensen die in het zelfde schuitje zit...

@lolclub: wat zal je geschrokken zijn van de week,ik ben blij voor je dat de foto's er goed uit zien!

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:07

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:10

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:32

lucyknol schreef:
Toch nog even een vraagje m.b.t. achterhoeven, de dikke kroonrand begint aardig uit te groeien, maar is een wat "brokkelig"geheel.
Kan ik daar nog wat mee doen om dat te verzorgen of gaat dit gewoon vanzelf z'n gangetje (misschien goed om dagelijks nat te maken of zo?)
Ik zet nu om de zoveel dagen haar achtervoeten in een emmer water om het goed schoon te krijgen en haar zolen daarna te teren, (door de stalrust wordt het namelijk erg vies (poep) en zacht),ik hoop dat ik daar goed aan doe.
Op de foto's hieronder is de groei goed te zien...
(Na het voetenbad)

de kroonranden zien er nog ontstoken uit, ik zou er niks opsmeren als ik jou was
teveel natmaken zou ik ook niet doen, laat het maar zoveel mogelijk met rust.

zover ik het op de foto kan bekijken zijn de hoefbeentjes van de achtervoeten ook wat geroteerd he ?
de nieuwe afgroei staat in een andere hoek als de bestaande hoef zelf zo lijkt het.

Met teer heb ik geen ervaring, dat gebruik ik nooit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:35

Wat zegt je smid ervan? Ik zou zijn raad opvolgen, hij kent de ponyu en de situatie.

Ik heb een keer teer gebruikt. Hans liep op zand en de korreltjes drukte in zijn witte lijn. De lijn ging steeds meer weg door het zand. Toen moest ik 3x per week teer erop smeren. Maar dat is wel troep.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:36

cato47 schreef:
Nee, dat is geen veulen die aan haar staart gegeten heeft. Was het maar zo, dan groeide het wel weer aan! Maar dit paard heeft zo goed als geen manen, een paar korte sprieten, en de staart wordt niet langer dan als je op de foto ziet....... ;(

Karin

Waar is dat door gekomen ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:50

@lolclub:Klopt, achter zijn de hoefbeentjes idd ook geroteerd, maar niet zo ernstig dat het in het gips moest.Ik ga het met rust laten en hoor woensdag wel of ik er wat mee moet/mag.Ik vind zelf het nieuwe gedeelte er wel rustig uit zien, is ook niet meer opgezet.

@capopjekop:Woensdag gaan we weer naar de kliniek, we hebben dan een afspraak met dierenarts en smit.Tot die tijd is het advies stalrust en zuinig zijn op het gips, overleggen als ze meer kreupel gaat lopen...

Ze staat sinds zondag op 1/2 zakje bute, maar lijkt er niet pijnlijker op te worden...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:56

lolclub schreef:
cato47 schreef:

Karin

Dat zie je vaak bij paarden in appaloosa kleuren. Degene met de minste manen zijn het dichtst bij de oorspronkelijke oude Navaho lijnen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:25

Iemand die iets meer weet over dat stro?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:20

KootMiraDrum schreef:
Dat zie je vaak bij paarden in appaloosa kleuren. Degene met de minste manen zijn het dichtst bij de oorspronkelijke oude Navaho lijnen.

Ja, jammer dat er geen papieren bij dit paard zitten........ Maar goed dat is OT :D
Om nu maar weer even terug te komen op hoefbevangenheid en IR...... Wie van jullie heeft er wel eens kaneel gegeven?
Hier een artikel, even zoeken op internet en er zijn vast nog wel meer artikelen te vinden:
http://www.wholehorse.com/articles/cinnamon_article.htm

@Celia, Lolclub gaf een link naar een pdf artikel een aantal brieven hoger, heb je die al gelezen? Is erg interessant!

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:38

Celia schreef:
Iemand die iets meer weet over dat stro?

het enige wat ik weet is dat mijn paard niet tegen stro kan...hij wordt er toch (op den duur) bevangen van.
En dan meng ik het nog...het schone,droge stro van mijn fries gooi in zijn stal....hij eet het evengoed op dus.
Vandaar dat hij op krullen staat,en ik ga ook geen stro meer proberen.
Nu had ik wel slecht gedorst stro met veel graantjes erin....daar kwam ik later pas achter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 09:37

lolclub schreef:
Die van mij is een paardenbloem junkie :+ ...
dat is waarschijnlijk ook een van de boosdoeners geweest van het voorjaar,
Eén gedeelte van de weide zag geel van de paardenbloemen en daar was juist Hittie altijd te vinden
De andere paarden die onder precies dezelfde omstandigheden leefden hebben nergens last van gekregen maar aten ook lang niet zoveel paardenbloemen.

Ik heb ooit een paard gehad dat tijdens een (ernstige) ziekteperiode (géén HB) gericht op zoek ging naar paardenbloem; niet de bloemen maar het blad. Dat vond ik wel bijzonder omdat het toch aangaf dat het paard kennelijk toch weet welke plant kan helpen bij bepaalde aandoeningen. Paardenbloem heeft een licht diuretisch effect en werkt bij leverkwalen.
Zijn de leverwaarden bij Hittie afwijkend?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:34

ik ben nog maar net bij dit topic gekomen, maar zie vaak IR staan,
misschien dom, maar wat betekent dat? HB snap ik, maar IR
kan ik even niet plaatsen,
sorry als ik heel dom over kom..... kan het ook zo gauw niet vinden.

gister en vandaag paardje een uur afgespoten, paard is top fit
om te zien, super vrolijk, en wil alleen maar lopen lopen lopen! maar dat doen we natuurlijk niet,
heb hm op de zan een uur afgespoten dus stond ie gelijk een poosje in de modder,
vanmiddag gaat mn bijrijder en ik vanavond
weer, morgen komt de veearts, hopelijk met een heel klein
beetje goed nieuws.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:42

Vragen is nooit dom! Kun je alleen maar van leren en dat is slim!
IR = Insuline Resistentie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:43

IR = insuline resistentie, een soort suikerziekte bij paarden. Geregeld raken IR paarden hoefbevangen of worden hoefbevangen paarden na hun eerste aanval gevoelig voor suiker; IR.
Er is een apart topic op bokt voor IR paarden. Maar het heeft dus veel te maken met hoefbevangen paarden. Al zijn er nog veel meer oorzaken waardoor paarden hoefbevangen raken.
Die van mij had namelijk een ontstoken hoefbeen (gekanteld) en is daardoor hoefbevangen geraakt. Ze is hersteld, echter wel heel gevoelig voor suiker nu en mag maar 1 uurtje per dag op het gras.
Het is niet anders; ze is er gelukkig nog.

HAHA JP was tegelijk aan het typen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:10

cato47 schreef:
Om nu maar weer even terug te komen op hoefbevangenheid en IR...... Wie van jullie heeft er wel eens kaneel gegeven?
Hier een artikel, even zoeken op internet en er zijn vast nog wel meer artikelen te vinden:
http://www.wholehorse.com/articles/cinnamon_article.htm

Hoi,
om even op de voorgangers aan te sluiten, in het IR topic heb je ook en misschien wel méér kans gebruikers van kaneel te vinden (geen idee hoor). Hier zijn veel HB-ers en sommige ook met IR, daar is het p'cies andersom ;-).
Hier een linkje.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:24

paars schreef:
Hoi,
om even op de voorgangers aan te sluiten, in het IR topic heb je ook en misschien wel méér kans gebruikers van kaneel te vinden (geen idee hoor). Hier zijn veel HB-ers en sommige ook met IR, daar is het p'cies andersom ;-).
Hier een linkje.

Oh ja, bedankt, wist wel van het bestaan van dit topic, maar was even de weg kwijt op bokt! :(:)
Ga ook dat maar weer even lezen, krijg vanmiddag al uitslag van de bloedtest.

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:27

Jannepauli schreef:
Ik heb ooit een paard gehad dat tijdens een (ernstige) ziekteperiode (géén HB) gericht op zoek ging naar paardenbloem; niet de bloemen maar het blad. Dat vond ik wel bijzonder omdat het toch aangaf dat het paard kennelijk toch weet welke plant kan helpen bij bepaalde aandoeningen. Paardenbloem heeft een licht diuretisch effect en werkt bij leverkwalen.
Zijn de leverwaarden bij Hittie afwijkend?

Ik had ook beter kunnen schrijven.... WAS een paardenbloem junkie ;)

De leverwaarden zijn niet getest en ik moet ook zeggen dat Hittie nu de HB rustig is geworden, ik haar ook nooit meer zo specifiek zie zoeken naar het blad van de paardenbloem.
Ze eet nu juist om de onkruiden heen (in onze weide groeit iig paardenbloem, weegbree, boterbloem en klaver naast gras BG11 en nog wat bloemetjes).

Het is heel goed mogelijk dat ze inderdaad paardenbloem is gaan eten op het moment dat de HB actief was, om de lever te stimuleren het lichaam te gaan reinigen,

Toen het bekend was dat ze HB had en op stal stond heb ik eens een bosje paardenbloemen met wortel gevoerd op stal, deze tip kwam uit het IR topic,
de volgende morgen had Hittie een hele grijze waas over haar heen liggen, het was een soort vettige schilver die je er wel kon afpoetsen en ook eenmalig was.
Ik ben toen gaan zoeken naar de nevenverschijnselen van het voeren van paardenbloemen en kwam via bovengenoemde link van Safergrass op het veel te hoge NSC gehalte uit.
Paardenbloem blijkt door het NSC gehalte van rond de 26 % dus helemaal geen geschikt voer te zijn voor een paard met HB.

De pulsatie in haar benen was diezelfde dag ook heviger geworden.... ik heb er zo zelf mijn conclusies uit getrokken

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:33

Bah, Perdy lijkt er niet echt op vooruit te gaan.. De pijnstillers die ze op dit moment heeft werken niet afdoende (metacam) maar mijn dierenarts verstrekt geen bute. Omdat ik het echt niet vertrouw met Perdy heb ik net dierenartsenpraktijk Kennemerland gebeld en ze komen maandagochtend langs met het mobiele röntgenapparaat om te zien hoe het met haar hoeven gesteld is..

Nog een vraagje.. wie gebruiken er hier op dit moment bute, of hebben nog wat liggen en kunnen iets missen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:05

Ik heb het helaas voor Grietje nodig, maar ik krijg meestal wel een hoop pakjes mee, dus als ik de volgende keer bestel kun je er wel wat overnemen. Maar ja daar heb je nu niks aan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:31

Yellowfish schreef:
dierenartsenpraktijk Kennemerland gebeld en ze komen maandagochtend langs met het mobiele röntgenapparaat om te zien hoe het met haar hoeven gesteld is..

Die heeft Vash toen ook op de kiek gezet! Succes!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:32

Yellowfish schreef:
Bah, Perdy lijkt er niet echt op vooruit te gaan.. De pijnstillers die ze op dit moment heeft werken niet afdoende (metacam) maar mijn dierenarts verstrekt geen bute. Omdat ik het echt niet vertrouw met Perdy heb ik net dierenartsenpraktijk Kennemerland gebeld en ze komen maandagochtend langs met het mobiele röntgenapparaat om te zien hoe het met haar hoeven gesteld is..

Nog een vraagje.. wie gebruiken er hier op dit moment bute, of hebben nog wat liggen en kunnen iets missen?

Als de DA van Kennemerland langskomt met de mobiele rontgen vraag je hem toch om medicatie ?