Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:27

Ik meld me hier ook.
Vorige week donderdagavond haalde ik mijn paard behoorlijk stijf, niet duidelijke kreupel aan één van zijn voorbenen uit de wei. Meneer staat sinds ruim 2 wk. op equilibrium ijzers (voor).
Er ging van alles door me heen, hoefbevangen, reuma (vorig jaar heel lang mee getobd), vernageld, dus hem meteen uit de wei gehaald en mijn therapeute gebeld. Die is gekomen en het bleek dat hij verrekte bandjes had in/aan het kogelgewricht en wat bloed in zijn kogelgewricht. Therapeute komt met een Lecherantenne dus je weet dan meteen wat er aan de hand is.
Nou is dit geen verrekking van de bandjes in het hoefgewricht zoals bij het paard van de TS maar wellicht heb je wat aan de info. over de medicatie die ik heb gekregen.

Normaal gesproken adviseert ze bij verrekking van pezen/bandjes e.d. peescompositum in combi. met Arnica granules, Rhus Tox, of Traumeeldruppels/tablettjes en ook Traumeelgel.
Omdat er nu wat bloed in het gewrichts zat heeft hij naast de Traumeeldruppels (3x per dag) en gel, Ruta Graveolens C30 en Ferrum Metallicum D30 gekregen.

Hij liep na 3 dagen al beduidend beter en na een week is er in stap niets meer te zien.
Mag na 2 wk. weer wat met hem gaan doen.
Ik moest hem overigens z'n eigen gang laten gaan. Hij gaat hier 2x per dag een paar uur op de wei en staat verder in de paddock met bestraat stuk en inloopstal.

Aukelizzy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:36

Fijn dat je je ervaringen met ons deelt singasong.

Vind alleen dat 2 weken rust wel heel kort is, helemaal als er bloed in de gewrichten zat. Maar hoe heeft ze dat gezien dan? Alleen met een wichelroede? Want dat kan je toch zo niet zien? Of is er ook echt bloed uitgekomen? Bij mijn merrie kwam er namelijk ook bloed uit het gewricht ( stond zo'n druk op dat de D.A onder het bloed/pus zat) en dat was toen toch wel echt een aanleiding voor langer rust. Bloed in het gewricht betekend namelijk een flinke overbelasting. Verder kun je er heel veel supplementen, medicijnen, etc in stoppen, en dat zal misschien gerust wel wat helpen, maar een band/pees blessure heeft gewoon heel veel tijd nodig. De doorbloeding in een pees en/of band is gewoon heel slecht waardoor de genezing lang(er) duurt. Vind het toch wel wat apart dat je zo snel weer wat mag gaan doen. Wat is daar de reden voor?

Het is overigens zeker niet aanvallend bedoeld hoor! Maar ik geloof niet zo in mensen met "wichelroedes" :o Sorry.

En gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom staat die van jou op equilibrium ijzers?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:07

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:21

Aukelizzy schreef:
Fijn dat je je ervaringen met ons deelt singasong.

Vind alleen dat 2 weken rust wel heel kort is, helemaal als er bloed in de gewrichten zat. Maar hoe heeft ze dat gezien dan? Alleen met een wichelroede? Want dat kan je toch zo niet zien? Of is er ook echt bloed uitgekomen? Bij mijn merrie kwam er namelijk ook bloed uit het gewricht ( stond zo'n druk op dat de D.A onder het bloed/pus zat) en dat was toen toch wel echt een aanleiding voor langer rust. Bloed in het gewricht betekend namelijk een flinke overbelasting. Verder kun je er heel veel supplementen, medicijnen, etc in stoppen, en dat zal misschien gerust wel wat helpen, maar een band/pees blessure heeft gewoon heel veel tijd nodig. De doorbloeding in een pees en/of band is gewoon heel slecht waardoor de genezing lang(er) duurt. Vind het toch wel wat apart dat je zo snel weer wat mag gaan doen. Wat is daar de reden voor?

Het is overigens zeker niet aanvallend bedoeld hoor! Maar ik geloof niet zo in mensen met "wichelroedes" :o Sorry.

En gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom staat die van jou op equilibrium ijzers?

De lecherantenne werkt met frequenties. Ze werkt op dezelfde manier als dat Laarakker doet, deze gebruikt ook de Lecherantenne.
Hier kun je wat lezen over de Lecher http://www.phytonicsmed.com/index.php?o ... &Itemid=53
Je hoeft er niet in te geloven om het te laten werken. Ik ken haar al 5 jr. en zo lang behandeld ze ook mijn dieren (en mijn gezin) en ze heeft het nog nooit verkeerd gehad.
Naar mijn mening is er niets zo precies als een Lecherantenne.

Als je even googled op de medicatie die ik heb gekregen kun je lezen wat het doet.

De equilibriumijzer i.p.v. een gewoon ijzer heeft hij voor een betere afrolling.

Flosje449, ja we weten ook hoe hij er aan is gekomen ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:37

De arnica druppels had ik ook al naar gezocht, hadden ze hier in de drogist niet helaas, maar ik ga nog eventjes verder zoeken.. Wie weet doet het wat bij het herstel. Traumeel vind ik een super middel altijd, maar volgensmij heeft het weinig zin omdat de bandjes zo ver in de hoef zitten..

Ik heb wel ervaring met de lecherantenne etc, Steffi van der Laarse behandelde mijn pony regelmatig. Persoonlijk zou ik het niet als eerste diagnostisch middel gebruiken en wil ik er gewoon een echte dierenarts bij :o maar er zijn mensen die er bij zweren inderdaad..

"Bloed in het gewricht" (bloeduitstorting) heb je al gauw bij een distorsie van een gewricht, maar dan zou je bij de kogel ook wel zwelling moeten zien? 2 weken vind ik ook wel kort als er echt een bandje verrekt is eigenlijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:08

Ireen_ schreef:
De arnica druppels had ik ook al naar gezocht, hadden ze hier in de drogist niet helaas, maar ik ga nog eventjes verder zoeken.. Wie weet doet het wat bij het herstel. Traumeel vind ik een super middel altijd, maar volgensmij heeft het weinig zin omdat de bandjes zo ver in de hoef zitten..

Ik heb wel ervaring met de lecherantenne etc, Steffi van der Laarse behandelde mijn pony regelmatig. Persoonlijk zou ik het niet als eerste diagnostisch middel gebruiken en wil ik er gewoon een echte dierenarts bij :o maar er zijn mensen die er bij zweren inderdaad..

"Bloed in het gewricht" (bloeduitstorting) heb je al gauw bij een distorsie van een gewricht, maar dan zou je bij de kogel ook wel zwelling moeten zien? 2 weken vind ik ook wel kort als er echt een bandje verrekt is eigenlijk.

Die zwelling is ook goed zichtbaar hoor bij de kogel. Nou heeft hij heel veel gallen e.d. bij al zijn gewrichten maar deze verdikkingen zaten er nog niet eerder. Helaas zullen het ook wel weer blijvertjes zijn. Ach, paard is 21 jr. en heeft een behoorlijk turbulent verleden achter zich dus dan mag dat.
Dat ik weer wat mag gaan doen betekend niet dat we een uur hard werken. 'Wat gaan doen' is bij mij beginnen met een kwartier stappen ofzo en dat de komende weken opbouwen en goed kijken hoe het gaat.

Steffi doet het idd op dezelfde wijze.

Traumeel van Heel is een heel goed middel bij verrekkingen van spieren en pezen maar ook bij bloeduitstortingen. Arnica is het hoofdbestanddeel maar er zitten nog veel meer dingen in die helpen te genezen en af te voeren.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:57

Singasong bedankt dat je je ervaring wilt delen, hoe meer ervaringen hoe meer we erover leren natuurlijk. :j
Ik heb ook goede ervaring met traumeel, ben benieuwd wat het voor jouw paard doet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:22

.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:13

@ Singasong, Ik weet wat de medicatie doet die je gekregen hebt, en zweer zelf ook bij middeltjes als traumeel etc. :j Ik bedoelde ook meer met mijn reactie dat de medicatie geen wondermiddel is en tijd eigenlijk het belangrijkste is om de blessure te laten genezen. De medicatie zal daar ongetwijfeld positief aan bij dragen, maar dan is twee weken rust toch erg weinig lijkt me.

Overigens was mijn reactie zeker niet aanvallend bedoeld hoor, ik sta er alleen een beetje sceptisch tegenover. Een pensionklant van ons is namelijk een keer bijna haar paard verloren doordat er een verkeerde diagnose gesteld werd. Paard had om de haverklap flinke koliek en die vrouw beweerde toen dat het kwam omdat de eigenaar zelf last van buikpijnen had en daardoor kreeg het paard het ook. Paard bleek uiteindelijk stikvol te zitten met wormen en ze is hem toen bijna kwijtgeraakt aan een flinke koliek. Vandaar dat ik altijd een beetje mijn twijfels bij dit soort mensen heb.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:15

Aukelizzy schreef:
@ Singasong, Ik weet wat de medicatie doet die je gekregen hebt, en zweer zelf ook bij middeltjes als traumeel etc. :j Ik bedoelde ook meer met mijn reactie dat de medicatie geen wondermiddel is en tijd eigenlijk het belangrijkste is om de blessure te laten genezen. De medicatie zal daar ongetwijfeld positief aan bij dragen, maar dan is twee weken rust toch erg weinig lijkt me.

Overigens was mijn reactie zeker niet aanvallend bedoeld hoor, ik sta er alleen een beetje sceptisch tegenover. Een pensionklant van ons is namelijk een keer bijna haar paard verloren doordat er een verkeerde diagnose gesteld werd. Paard had om de haverklap flinke koliek en die vrouw beweerde toen dat het kwam omdat de eigenaar zelf last van buikpijnen had en daardoor kreeg het paard het ook. Paard bleek uiteindelijk stikvol te zitten met wormen en ze is hem toen bijna kwijtgeraakt aan een flinke koliek. Vandaar dat ik altijd een beetje mijn twijfels bij dit soort mensen heb.

De ene verrekking is de andere niet dus het verschil in rustduur zal er dan ook zijn?!
Maar ik vertrouw echt op wat mijn therapeute hier over zegt en natuurlijk zie ik zelf ook hoe mijn paard loopt en reageerd.

Ik vond het ook echt niet aanvallend hoor. Vind het zelf reuze interessant om over dit onderwerp te praten. Ik weet dat er veel kwakzalvers zijn onder therapeuten/natuurgenezers en het is verschrikkelijk wat het paard van jouw pensionklant heeft moeten meemaken.
Maar ook onder DA zitten goede en slechte. Moet zeggen dat ik zelf veel slechte ervaringen heb gehad en daardoor minder enthousiast ben over reguliere geneeskunde. Maar ook ik kan niet zonder. Als er iets acuuts is of een inenting nodig is dan bel ik toch echt een DA ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:18

Flosje446 schreef:
Je hebt ook Traumeeldruppels: http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/ehbo-wondverzorging/wondverzorging/product/7008144/1097
Ik heb ook ervaring met een lecherantenne. Toevallig een paar weken geleden voor het eerst 1 in mijn handen gehad en ervaren hoe die werkt. Best maf hoor. Maar het is voor mij geen vervanging van de dierenarts. Ik vind het elkaar gewoon mooi aanvullen.

Net Diosa's rug helemaal gemasseerd en wat rek- en strekoefeningen gedaan. Vooral die oefeningen vindt ze zo leuk (zal vast ook wel iets met het brood te maken hebben). Dat gaat allemaal goed. Het enige wat ze niet zo leuk vindt is haar lendenen opbollen.

@Singasong: Diosa krijgt ook Ruta Graveolens C30 en daarnaast nog iets voor de ligamenten.

Ik wil dat ook voelen hoe dat is met zo'n Lecherantenne O:)

Mss heeft ze een blokkade opgelopen als ze het bollen van de lendenen niet fijn vind? Kun je niet een pakketje opsturen, dan weet je het meteen.

Grappig dat je hetzelfde hebt gekregen voor Diosa ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:19

Gimli_ schreef:
Singasong bedankt dat je je ervaring wilt delen, hoe meer ervaringen hoe meer we erover leren natuurlijk. :j
Ik heb ook goede ervaring met traumeel, ben benieuwd wat het voor jouw paard doet.

Ik heb ook nog een hond die nog wel eens een verrekking heeft en 2 zoons die regelmatig spierpijn hebben dus Traumeel is hier een middel wat er meteen in gaat als ze klagen ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:43

Traumeel werkt inderdaad super! Gebruik het ook zelf :)
Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of de traumeel (zalf) zo diep komt dat het bij de collateraal bandjes komt. Dan zou je het op de hoef moeten smeren, volgensmij komt het daar niet "door" tot de bandjes, misschien het stukje bij de kroonrand.

Je moet die druppels 3 keer per dag geven zie ik.. dat is wel veel! Nu ze nog op stal staat kan ik het in het water doen, maar straks op het land niet meer..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:06

Ireen_ schreef:
Traumeel werkt inderdaad super! Gebruik het ook zelf :)
Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of de traumeel (zalf) zo diep komt dat het bij de collateraal bandjes komt. Dan zou je het op de hoef moeten smeren, volgensmij komt het daar niet "door" tot de bandjes, misschien het stukje bij de kroonrand.

Je moet die druppels 3 keer per dag geven zie ik.. dat is wel veel! Nu ze nog op stal staat kan ik het in het water doen, maar straks op het land niet meer..

Wanneer het acuut is mag je Traumeeldruppels ieder uur geven, ik dacht 6x achter elkaar. De dagen er na afbouwen naar 3x per dag.
Het beste is om de druppels in te nemen in de mond, rechtstreeks op de slijmvliezen. Nou gaat dat moeilijk bij een paard, ik geef het die van mij op een stukje brood.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:21

.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:59

Flosje446 schreef:
Dioos krijgt de Traumeeldruppels 2x per dag op een stukje brood. Geen flauw idee hoe diep de zalf komt. Ik smeer gewoon en hoop dat het helpt. :D

@Singasong: Moet je is aan S. vragen of je het een keer mag voelen. Dan voel je echt dat die uit zichzelf heen en weer gaat.
Ze heeft geen blokkade opgelopen, maar een paar ligamenten beetje verrekt gekneusd. Waarschijnlijk is er een paard op haar rug gesprongen waardoor ze een klap met een hoef op haar rug heeft gekregen.

@Aukelizzy: Ergens een beetje sceptisch tegenover staan vind ik alleen maar goed. Hierdoor ga je juist vragen stellen en dingen nalezen enz. Heel veel mensen nemen dingen soms zo klakkeloos aan. Therapeuten/dierenartsen worden soms weleens een beetje gek van mij, want ik stel altijd 1000 en 1 vragen. Ik wil overal het fijne van weten. Ik ga bij Dioos misschien een paranormaal genezer langs laten komen. Een stalgenootje heeft daar voor zowel haarzelf als voor haar dieren hele goede ervaringen mee. Bij Dioos is het geen levensbedreigend iets (wat ik bij koliek wel vind), dus ik heb zoiets van waarom niet. In dit geval is het echt baat het niet schaadt het niet.

Dat ben ik ook wel weer met je eens idd. :j Het is idd niet levensbedreigend en dan kun je het altijd proberen. Ik heb misschien ook alleen maar de "slechte kant" ervan gezien waardoor ik er afwijzend tegenover staat. Ik hoop dat er bij Dioos een oorzaak gevonden wordt en dat er wat aan gedaan kan worden. Want aan het eind telt ook eigenlijk niet zozeer wie de diagnose stelt, maar of het opgelost kan worden. :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:51

De oplossing is inderdaad het belangrijkste :)

Ik sta zelf (door eigen ervaring) ook wat sceptisch tegenover het alternatieve circuit. Een vriendin van mij had 2 paarden en daar altijd Steffi vd Laarse bij. Met haar ene paard kon Steffi heel veel, voor het andere paard haalde het niets uit. Ik heb haar zelf toen bij mijn merrie gehad omdat die altijd 'vage' pijntjes had en we het niet goed konden duiden. De reguliere artsen konden er weinig mee.
Korte conclusie: Mijn portemonnee heeft het geen goed gedaan en het paard ook niet. Maar super natuurlijk als het voor anderen wel werkt :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:10

Helaas heeft Niek een nieuwe blessure. Nu een verrekking van de aanhechting van de diepe buiger naar een spier. Nu heeft hij voor 17 dagen Tendon compositum http://www.nmlhealth.com/p,58,1389/Tendon-comp.aspx gekregen. 3x daags 10 druppels en hij mag 3x daags 11 druppels pijncompositum.
Verder moet ik hem gewoon z'n gang laten gaan in de paddock en wei.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:14

Wat een narigheid singasong... Hoop voor je dat hij toch snel weer opknapt..Dat wordt dus een rustige zomer.. :(:) .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:23

Ik had juist gehoopt deze zomer weer te kunnen gaan rijden want ik ben al 5 jr. aan het 'opbouwen' :roll:

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:41

Ah dat is vervelend zeg, als je zo bezig blijft!
Hopen dat-ie snel herstelt..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:05

Phoe... ik ben twee jaar bezig en vind dat al heel lang.. Ik vind het heel zuur voor je dat nog steeds aan het revalideren moet blijven... :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:34

Die 5 jr. hebben niets met peesblessures te maken hoor maar wel met veel andere problemen. Maar ik houd moed. Hij heeft nog hardstikke veel zin in het leven. Als dat niet meer zo zou zijn had ik het al lang opgegeven.
Gisterenavond kwam hij uit de wei en meneer dacht dat hij wel weer even gek kon doen. Na twee passen kwam hij er achter dan hij toch nog een zeer been had. Tis wel duidelijk dat hij er veel minder mee bezig is dan ik :o 's Morgens is hij het stijfst maar aan het eind van de dag is er bijna niets meer te zien. Denk dat we dit beeld nog wel een poosje houden.

Wat mogen jullie paarden eigenlijk zoal aan beweging doen nu?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:08

Mijn paard staat 'gewoon' 24/7 buiten. :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:31

Gimli_ schreef:
Mijn paard staat 'gewoon' 24/7 buiten. :j

Dat is fijn!
Ik heb vandaag het topic wat beter doorgelezen en begrijp dat jouw paard al vanaf vorig jaar aan revalideren is?
Krijgt hij/zij ook nog medicatie?