[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:03

ik kwam dit ergens tegen op Bokt ( ik weet niet of het klopt !)

Citaat:
Glucosamine in combinatie met een sulfaat is volgens de geleerden beter
opneembaar. Vandaar GlucosamineSulfaat.
Dit is wel een onzuivere vorm +/- 60% Glucosamine en +/- 40%
Sulfaat(zouten). En goedkoper als Glucosamine HCL (+/- 100% Glucosamine) dit
is een pure vorm.
Deze Glucosamine HCL wordt beter opneembaar als je een sulfaatvorm eraaan
toevoegt. De meest bekende is MSM (bekend is dat deze cellen "openzet")
zodat voedingsstoffen beter worden opgenomen. Een andere is Methionine.
MSM is tevens een lichaamseigen stof dus dit betekend dat Glucosamine wel
degelijk wordt opgenomen, maar iets minder snel als je het nog eens extra
toevoegt. Dit is ook een van de redenen dat MSM aan zoveel
voedingssupplementen wordt toegevoegd. De combinatie van bv 10000 mg
GlucosamineHCL + MSM of Methionine is dus beter als alleen bv 12000 mg
GucosamineSulfaat. De Co-Factoren ( Mangaan, Zink en Koper) worden altijd
vergeten maar deze versterken de werking van Glucosamine. Heel belangrijk
dus ook.
[/quote]

Dan zou je zeggen dat HCI + MSM dus beter werkt als glucosamine sulfaat ( = oa aangeduidt als 2KCL )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:10

Ik kom al verder ..... ;)
Volgens de site van pharmahorse bevat 2000 mg glucosamine 2KCL :

Glucosamine Sulfaat 2KCL is gebonden aan Kalium/Chloride (2 zouten) en Sulfaat (zwavel) 2000 mg
bevat 500 mg kalium/chloride en 317 mg sulfaat.
1500 mg Glucosamine Sulfaat, is elementair (werkzame) Glucosamine 1183 mg

De aanbevolen hoeveelheid is 2 gram per 100 kg lichaamsgewicht van een paard. Dus voor een 600 kg paard, 12 gram per dag.
Dat bevat dan 7750 mg glucosamine, 1250 mg sulfaat en 3000 mg kalium ( is zout ).

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:24

Op onze manege hadden we een hele lieve manegepony, Junoschka. Ze bleek op haar 2e te zijn ingereden, dus een jaar te vroeg. Op 12-jarige leeftijd, dit jaar, bleek ze artrose te hebben in beide achterbenen. Daarbij kwam dat ze ook nog eens een zware peesblessure heeft opgelopen. Met de artrose had ze nog kunnen doorleven, helaas was door de peesblessure haar leven te zwaar geworden... Ze is jammer genoeg inlatenslapen...

We missen je heel erg Junosje! /3

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:38

2KCL zit in de meeste producten maar is de minst sterke variant. 7500 mg sulfaat komt overeen met 9960 mg 2KCL. HCL weet ik niet...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:52

EllenB schreef:
2KCL zit in de meeste producten maar is de minst sterke variant. 7500 mg sulfaat komt overeen met 9960 mg 2KCL. HCL weet ik niet...

Dan zal die 7500 mg gluc. sulfaat de zuivere vorm zijn. En 9960 2KCL de zuivere vorm + kalium erbij ( is nodig voor stabiliseren ).
HCL is nog zuiverder als gluco sulfaat ( want is zonder de sulfaat ).

HCL schijnt iets van 80 & glucosamine te bevatten, glucosaminesulfaat 60 %. Maar glucosaminesulfaat wordt weer beter opgenomen als HCL.

Ramarant

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 03:16

Hallo lieve mensen,

Ik heb een 10 jarige kruising arabieren ruin waarbij ongeveer 2 jaar geleden artrose in het rechtervoorbeen is geconstateerd. Omdat de DA mij toen vertelde dat hij alleen nog maar geschikt zou zijn als weidepaard, staat hij sindsdien al stil. Hij loopt 24/7 buiten met een inloopstal, samen met nog 2 andere paarden.

Nu ben ik aan het twijfelen om voor hem een ander goed tehuisje te zoeken of hem zelf te houden. Mij is 2 a 3 jaar geleden gezegd, dat als men een paard met artrose heeft, dat je er niks mee met kan.

Hij rent gewoon door de weide alsof er niks aan de hand is, een hele enkele keer zakt hij een beetje door zijn rechtervoorbeen heen. Voor de rest lijkt het alsof hij nergens last van heeft, want hij gaat soms echt als een wilde tekeer in de weide.

Ik zit zeer in dubio over wat ik moet doen, immers heb ik hem al meer dan 6 jaar in bezit, en wil hem eigenlijk liever niet kwijt.

Nu heb ik het een en ander gelezen over artrose maar kom er eerlijk gezegd nog niet zo goed wijs uit.

Ik weet dat een paard met artrose moet blijven bewegen, alleen door mijn recente zwangerschap en bevalling werd dit voor mij lastig. Ook had ik het er gewoon ontzettend moeilijk mee dat ik te horen kreeg dat hij artrose had, dat ik eigenlijk min of meer onbewust afstand ben gaan nemen van hem, wat ik eigenlijk nooit had moeten doen. Nu wil ik graag de draad weer met hem oppakken en zijn aandacht geven wat hij nodig heeft en wat hij verdiend.

Kan iemand mij misschien wat meer vertellen over de mogelijkheden die er zijn. Ik heb ook gelezen dat je een paard met artrose halfjaarlijks zou kunnen laten inspuiten zodat hij wat beter zou lopen.

Graag wil ik met hem weer 1 a 2 keer in de week een uurtje rustig met hem werken. Ik weet dat hij te lang stil heeft gestaan, en dat ik weer bij het begin moet beginnen.

Is het mogelijk om nog met hem te rijden 1 of 2 uurtjes in de week? Dan heb ik het niet over intensieve trainingen, maar wat oefenen aan de longe en dan een beetje rijden?

Graag hoor ik jullie ervaringen hierover.

Gr. Bora

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:22

Hoi Bora,
Zoals ik het bij jou lees is ook bij jou paardje de artrose nog niet meteen het einde.
Ik denk zoals ik het zo lees dat jij je paardje best nog recreatief kan rijden.

Ter ondersteuning kan je hem een supplement voor de artrose geven. Er zijn een hoop supplementen op de markt en je zal even moeten kijken wat het beste voor jou paardje werkt. Denk dan aan een supplement met glucosamine, MSM en chondroitine. (ik geef zelf Excellent Equi Mobility). Dit zorgt ervoor dat de gewrichtsvloeistof tussen de gewrichten extra aangemaakt wordt, wat zorgt voor goede smering en waardoor je paard soepeler (en vaak ook zonder pijn) kan lopen.

Ook zijn er nog opties voor speciaal beslag. (break over beslag in combinatie met een zooltje voor extra demping) Dit beslag zorgt voor een betere afrol van de hoef en dus minder inspanning voor het paard om zijn passen te zetten (=verlichting). Mijn paard heeft hier ook erg goed op gelopen. Maar kan me voorstellen als je hem 24/7 buiten hebt staan dat je voorkeur daar niet naar uitgaat.

Beweging is ook erg belangrijk maar daar doe je al goed aan door hem 24/7 buiten te houden. Ik zou zelf een paard met artrose in de benen niet longeren en geen korte wendingen laten lopen. Dit is té belastend voor de gewrichten.
Als je in de bak wilt rijden zou ik lekker wat soepelheids oefeningen met hem gaan doen en wellicht lessen in rechtrichten. Verder is rechtuit rijden in mijn ogen het beste en minst belastend. Daarom rijd ik momenteel alleen nog maar recreatief buiten en dit gaat erg goed.

Inspuiten is ook een optie, maar dit zal je denk ik het beste met je DA kunnen overleggen. Overigens werkt dit niet altijd voor langere periode.
Het hafljaarlijks inspuiten wat jij benoemd is waarschijnlijk een glucosamine spuit. Dit doen ze vaak ter vervanging van het supplement. Dan hoef je het niet iedere dag door het voer te geven maar wordt het 1x in de 6 maanden ingespoten.

Kortom, nog genoeg dingen die je kan proberen voor je paardje, en afgeschreven is hij zeker nog niet.
Luister gewoon goed naar hem, wat hij wel en niet kan. Die van mij gaat de ene dag ook beter als de andere dag.
Heel veel succes en ik ben benieuwd wat je gaat doen en wat de resultaten zijn ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:07

Story ik denk dat je inspuiting met Hyarulon bedoeld! Dit kan wel degelijk goed werken want het zorgt voor een betere smering van het gewricht.

Ik heb iig nog nooit van glucosamine injecties gehoord!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:12

[quote="Javayo[/quote]
Trouwens, ik doe mee met een kreupelheidsonderzoek van de faculteit van Utrecht naar gewrichtskreupele paarden, meerdere dierenartsen in het land doen daaraan mee, en dan is de behandeling gratis, alleen consultkosten betaal je dan. misschien neemt jou dierenarts hier ook aan deel? (waarschijnlijk niet anders had die het al wel voorgesteld)[/quote]

Klopt, hij doet denk ik niet mee, maar zal hem toch even vragen!

Op dit moment lijkt meneer aardig goed te lopen. Voer hem nu motion jmt bij. Hij rent en springt door de wei, begin weer een beetje hoop te krijgen!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:45

Gisteravond was mijn merrie opeens hartstikke kreupel. Er is nooit officieel atrose vastgesteld, maar gezien haar leeftijd (21) was ik toch begonnen met DrHorse gluco. Dat ging goed. Ze liep beter... tot gisteren. Vandaag maar meteen op de foto gezet en de diagnose is beginnende spat en botsplinters in de knie (die er waarschijnlijk al jaren zitten) en nog wat rommelige lijntjes in de knie. Gezien het klinische beeld verwachtte de DA ook dat er soortgelijke problemen in het andere been zitten.

Nu zit ze aan de buut en als haar humeur niet verbetert (ze is chagrijnig en ze bijt me als ik voorbij kom), dan houdt het helaas op. Maar als het spul wel werkt en ze gaat beter lopen, mogen we zelfs weer rijden. Zowel de DA die ik vandaag had op de kliniek als mijn eigen DA waren heel positief over rijden met buut. Natuurlijk moet je goed blijven kijken naar je paard, maar lekker ontspannen bewegen en wat 'gymnastieken' is zoveel beter dan alleen weidegang. Dus.... duimen jullie voor m'n meisje?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:27

IPv altijd buut kan je dan waarschijnlijk wel beter gember en/of duivelsklauw geven. Lijkt me een stuk gezonder voor het lichaam.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:39

Kijk wel uit met Bute. Paarden kunnen daar heel erg jolig van worden. Alsof ze een soort van High zijn. Verder is het super spul en paarden voelen zich meestal al snel beter. Verder is Bute goed voor tijdelijk gebruik. Het is en blijft best een heftig middel.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:14

We moeten maar even afwachten hoe het gaat. DA zei dat ik het spul kon gebruiken tot het einde, maar ik heb me er verder nog niet in verdiept. Wellicht is dan idd duivelsklauw beter. Moet zeggen dat ik altijd kruiden gebruik tenzij het niet anders kan, maar als zelfs mijn homepatische/chinese kruiden/acupunctuur/DA naar de buut grijpt... tja, dan ben ik bang dat er weinig alternatieven zijn. Mocht ik uitkomen op een half zakje buut per keer, dan kan ik waarsch wel overstappen op kruiden, maar zoals ik al zei... we moeten het afwachten. Voorlopig zit ik op 2 zakjes per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:21

Hoe snel moet je verschil zien ? Best heel spannend !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:59

Ik heb een 9-jarige staan met artrose achter. Het laatste jaar werd het rap slechter met hem, zelf zoiets simpels als bekappen zorgde al voor drie weken kreupelheid. Altijd die vervelende opstartkreupelheid zo naar om te zien.

Ik ben gewrichtenmix van Subli gaan voeren en na 8 weken was het alsof er niks meer aan de hand was! Hij speelt weer, geen opstart kreupelheid meer, en zelf na een rustige speelpartij geen kreupelheid meer te zien.

Maar wat is nou wijsheid dan om hem met pensioen te doen of om toch te gaan trainen? Ik heb een vrij harde paddock dus misschien is pensioen de beste optie? Heb verder geen bak tot mijn beschikking. Hij staat wel lekker het hele jaar door altijd buiten verder.

Ik heb nog twee paarden waar ik mee kan werken dus daarvoor zou ik het niet hoeven te doen. Gaat me er echt om wat beter voor hem is.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:20

Wat is Bute/buut dan?

Ik ga zo even kijken of meneer nog steeds goed loopt en als dat zo is, klim ik er even op om te rekken. Had van de chiropractor/fysio oefeningen gekregen om dagelijks te doen. Met een wortel (dan is voernijd toch best handig) zijn hals laten rekken, steeds iets verder. De eerste keren hoorde ik het kraken (hij was die dag ervoor ook gekraakt) maar nu komt hij al steeds verder. Ze vertelde dat dit in de toekomst met rijden zal helpen met rechtrichten, omdat je zo de hals los maakt aan beide kanten.

@LADPR: bewegen is altijd goed, maar niet met pijn. Zou even rustig gaan proberen (was het advies van mijn DA).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:23

Dan is het misschien slim om hem van de winter gewoon te laten lopen, bewegen doet hij tenslotte dag en nacht en dan van de zomer even te gaan kijken om eventueel weer iets te gaan doen.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:14

Ik doe ook mee met hetzelfde onderzoek als Javayo!
Mijn paard is begin oktober ingespoten in zijn hoefgewricht met die combinatie.
Waarmee is jou paard uiteindelijk ingespoten?
Ben nu bijna klaar met opbouwen ( stap nu 10 minuten los, 20 minuten draven en beide kanten 4 rondjes galop) en mag dan weer volop aan het werk.
Mijn paard is 14 jaar ( maart 15 jaar) en ik rijd dressuur.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:45

Buut/bute (de engelse variant :-) is kort voor fenylbutazone en is een goedkope en eigenlijk heel ouderwetse pijnstiller. Sinds we metacam hebben (en buut een tijdje verboden is geweest) is buut een beetje taboe. Als je paard ooit buut heeft gekregen mag hij niet meer geslacht worden voor menselijke consumptie. Het spul blijft in het lijf zitten... Je krijgt dan een aantekening in het paspoort. Gek genoeg heb ik jaren geleden ook buut (ProDynam) voor mijn andere paard gekregen, maar nu pas zie ik dat dat dus buut was... Staat ook niks over in zijn paspoort. Beetje gek.

Met mijn merrie gaat het wel ietsje beter, maar op 2 zakjes per keer had ze wel goed mogen lopen. Is nogal hoge dosis... Voorlopig 10 dgn 1 zakje per keer en dan hopen dat ze verbetert. Ze moet echt beter gaan lopen, anders heeft ze toch pijn en dan wil ik haar verder leed besparen (al krijg ik het al koud als ik eraan denk....)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:53

rapido schreef:
Story ik denk dat je inspuiting met Hyarulon bedoeld! Dit kan wel degelijk goed werken want het zorgt voor een betere smering van het gewricht.

Ik heb iig nog nooit van glucosamine injecties gehoord!

Hyaluron injecties worden in het gewricht zelf ingespoten, het paard moet daarna een aantal weken rust hebben en mag alleen stappen.

Adequan wordt in de halsspier gespoten en is een injectie met o.a. glucosamine.
Mijn merrie met kogelartrose wordt hier nog steeds mee behandeld en die doet het nog steeds! :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:28

EllenB, zou zo'n hyaluroninjectie of die adequan ook niets voor je paard zijn ?
Hyaluronzuur is sterk ontstekingsremmend ( en ook pijnstillend ) volgens mij. Je kan het ook oraal geven, volgens het amerikaanse boek wat ik heb ( over oa testen op paarden met verschillende artrose middelen ) werkt dat heeel snel. Al binnen een paar dagen. Het kan de artrosegraad wel 2 graden verminderen !
Want buut is toch alleen een pijnstiller ? De oorzaak wordt daarmee toch niet aangepakt ?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:52

De oorzaak van artrose is lastig aan te pakken; het is 'gewoon' slijtage. Mijn paard heeft losse botfragmenten in de knie, de rolkam is beschadigd en de aanhechting van de kniebanden is rommelig plus een beginnende spat. Dit alles is met geen mogelijkheid te repareren. Alle middelen die we tot onze beschikking hebben zijn er om de artrose een halt toe te roepen, de oorzaak aanpakken dat kan helaas niet. Daarbij hebben we het hier over een paard van 21 die panisch is voor spuiten. Ik wil haar niet tot het uiterste drijven, terwijl de kans dat het goed komt nihil is. Ik geef DrHorse om wat meer smering in het gewricht te krijgen, maar verder kunnen we er weinig aan doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:05

Ja maar die losse fragmenten etc had ze toch al langer ( denk ik ). dus wat is dan de oorzaak dat ze nu meer pijn heeft van de ene op de andere dag ? Dan zou je denken aan b.v. artritis. En dat is dus heel goed te behandelen met dat hyaluronzuur. ---> is ook in poedervorm of vloeibaar te krijgen, dus hoeft niet speciaal gespoten te worden !
Volgens dat boek geeft HA ( hyaluronacid ) vaak mega goede resultaten. ik denk niet dat het in DrHorse zit ?!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:15

De losse fragmenten zitten er idd al langer. De plotselinge kreupelheid komt door de spat.

Ha, ha, nee in DrHorse zit geen hyaluron. In Utrecht is ook onderzocht wat hyaluron doet, en daar waren ze minder enthousiast dan de Amerikanen in jouw boek...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:22

van Hyarulon oraal geven is nog nooit bewezen dat dit zou werken ;)
Tot nog toe is alleen van Glucosamine bewezen dat dit oraal opneembaar is