Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:45

tjah. overleg met je hoefsmit en DA zou ik zeggen... Als de hoef zo snel van vorm eranderd dan doet hij dat toch ook op een ijzer....? of ben ik nou gek...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:24

Arabesk, waarom overschrijven uit boeken? Als we over bekappen praten, wat hebben ijzers er dan mee te maken?
Het negatief benaderen van bekappen door hoefsmeden en natuurlijk bekappen is zo jammer. Zodra hoefsmeden en natuurlijke bekappers het over bekappen en beslaan hebben, draait het hier weer op uit waarom?
IJzers hebben voordelen en nadelen, zoals in mijn profiel staat zie ik ijzers niet als mode schoenen. Ik heb het liefst paarden zonder ijzers, maar als ijzers beter zijn voor het paard dan krijgt dat paard ijzers. En dan heb ik het niet over paarden die zich redden met hoefschoenen.
Natuurlijk is de voorkeur ijzers afnemen, als die (tijdelijk) niet nodig zijn. Waarom ijzers onnodig gebruiken?
Het is mij bekend wat in dat boek en anderen boeken staat beschreven. Het zijn geen natuurlijke bekappen principes, het bekappen en beslaan door hoefsmeden was er voor het natuurlijk bekappen. Is het niet dat natuurlijke bekappers het van de hoefsmeden hebben over genomen en anders zijn gaan bekappen?
De hoefsmeden leren alles correct op de hoefsmeden opleidingen, dat er hoefsmeden zijn die daar van afwijken is anders dan dat hoefsmeden fout bekappen..
Wat is erger een paard pijnloos met ijzers of het zelfde paard pijnlijk kreupel zonder ijzers? Er zijn paarden die het niet redden zonder ijzers en met hoefschoenen. Dat elk paard zich kan redden met natuurlijk bekappen is helaas niet zo, ook niet in het wild daar is natuurlijke selectie. Gelukkig heeft niet elk paard ijzers nodig, hoefsmeden en klanten zullen een keuze moeten maken wat het beste is voor de paarden.
Wat betreft het trainen van de hoeven in die tijd waar je over schrijft, hoe zit het dan met de paarden van het leger in de oorlogen? Waarom kregen die paarden ijzers, die kregen ook genoeg training als je na gaat hoeveel kilometers die moesten afleggen?
De straal weg snijden?
Op de hoefwand laten lopen?
Hoefwand vlak maken als of het paard beslagen wordt? Had je niet geschreven dat bij natuurlijk bekappen het vlak maken niet mogelijk was, maar dat niet erg was omdat het paard het zelf wel vlak slijt?
Geen rekening houden met hoefmechanisme?
Lang laten van de hoeven?
Hoe kun je nu een wild paard vergelijken met een gedomesticeerd paard met ijzers? Heb jij wel eens wilde paarden in het wild kunnen observeren? Of heb je al je wijsheid van boeken, dvd's, horen en zeggen?
Als het zo simpel was als je schrijft, waarom zijn er dan hoefsmeden en natuurlijke bekappers?
De laatste zinnen begrijp ik niet precies.

Met alle respect voor prof. natuurlijk bekappers, waarvan ik hoop dat zij werkelijk natuurlijk bekappen, maar ook zij kunnen de kwaliteit die iemand die zelf onderhoud pleegt nooit bereiken, al was het maar omdat hoefverzorging onbetaalbaar zou worden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:25

@Flosje en Peelie

nee, een hoefvorm verandert minder snel als het beslagen is.

Onbeslagen of met hoefschoen kan het alle kanten uit ...., zeker als het niet zeer regelmatig wordt bijgevijld.

In dit geval zou -denk ik- een ijzer beter zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:27

Zahlina schreef:
Afbeelding

Knap staaltje werk met zulke moeilijke hoeven en ziekte geschiedenis.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:29

Flosje446 schreef:
Nu ben ik al een paar keer Equilibrium ijzers tegen gekomen. Wanneer is het beter om voor een paard zulk soort ijzers te gebruiken?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, mijn smid heeft ook zulke ijzers en heb er op bokt veel positieve ervaringen over gelezen. Kun je ook deze ijzers gebruiken bij een paard zonder (been)afwijkingen? Ik ben er wel over aan het nadenken de volgende keer eens Equi-Librium ijzers te proberen, als dat 'kan' tenminste dus bij een vrijwel probleemloos paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:29

Zahlina schreef:
Tis ook wat om vrouw van de smid te zijn :D

En hoe is dat nou?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:32

Fabersmid: ik denk dat ik met jouw gedachtengang heel goed door 1 deur kan :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:34

Dan zal ik voor jou netjes de deur open doen en je voor laten gaan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:53

FaberSmid schreef:
Zahlina schreef:
Tis ook wat om vrouw van de smid te zijn :D

En hoe is dat nou?

Euh als smid zijnde moet je je een beetje kunnen inleven in het lot van de partner van een smid... Lol...
Maar zal het niemand aandoen om er in dit topic over te beginnen want vrees dat daar een heel nieuw topic voor nodig is :D

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:54

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:06

Suzan1 schreef:

dat kan ik ook. En ijzers zijn bij mij wel een laatste redmiddel. Eerst ga ik kijken naar andere oplossingen eer ik als (idd) modeverschijnsel ijzers onder laat slaan...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:19

Zahlina schreef:
Euh als smid zijnde moet je je een beetje kunnen inleven in het lot van de partner van een smid... Lol...
Maar zal het niemand aandoen om er in dit topic over te beginnen want vrees dat daar een heel nieuw topic voor nodig is :D

Zullen we dan maar dat nieuwe topic beginnen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:21

Peelie schreef:
Suzan1 schreef:

dat kan ik ook. En ijzers zijn bij mij wel een laatste redmiddel. Eerst ga ik kijken naar andere oplossingen eer ik als (idd) modeverschijnsel ijzers onder laat slaan...

Ook voor jou zal ik dan de deur open houden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:38

Hmm. Oke geen tijd meer om de foto's erop te zetten, dus dat wordt vanavond als ik op't werk ben...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:34

Oh meiden dan wil ik ook meedoen hoor :+
Ik ben fotos aant uploaden.
Ik denk er weer aan om hem blootvoets te zetten, maar dat verhaal zet ik er straks bij.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:51

FaberSmid schreef:
Zahlina schreef:

Zullen we dan maar dat nieuwe topic beginnen?

Als jij hem opent dan zal ik beginnen met mijn verhaal.. lol...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:51

FaberSmid schreef:
Arabesk, waarom overschrijven uit boeken? Als we over bekappen praten, wat hebben ijzers er dan mee te maken?
Het negatief benaderen van bekappen door hoefsmeden en natuurlijk bekappen is zo jammer. Zodra hoefsmeden en natuurlijke bekappers het over bekappen en beslaan hebben, draait het hier weer op uit waarom?

Ik zie het probleem niet zo, maar kennelijk bekappen smeden toch anders dan NB-ers. Hoewel dus in het genoemde boek voor hoefsmeden zo goed als de NB methode uitgelegd staat :7. Ik tikte dat over, om als voorbeeld aan te halen.

Citaat:
Er zijn paarden die het niet redden zonder ijzers en met hoefschoenen. Dat elk paard zich kan redden met natuurlijk bekappen is helaas niet zo,

Graag zou ik daarvan een bron willen zien en dan geen verhalen van 'horen zeggen'. Concrete voorbeelden.

Citaat:
Hoe kun je nu een wild paard vergelijken met een gedomesticeerd paard met ijzers? Heb jij wel eens wilde paarden in het wild kunnen observeren? Of heb je al je wijsheid van boeken, dvd's, horen en zeggen?

Dit topic is niet bedoeld om de NB-TB discussie aan te gaan. We gaan er ook niet uitkomen.

Feit is wel dat de inzichten van Pete Ramey en J. Jackson, beide hoefsmeden die hoeven van wilde paarden observeerden en hier de witte lijn methode uit destilleerden, van mening zijn dat ijzers NOOIT een oplossing zijn en ook definitief ijzers in de prullenbak hebben gegooid al járen geleden. Hun inzichten zijn in de VS al veel meer geaccepteerd dan hier. De dvd 'under the horse' van Pete Ramey is nu al de grootste aanrader op hoevengebied bij vakliteratuur tijdschriften van hoefsmeden én veeartsen.

Europa loopt heel erg achter mbt de nieuwe inzichten op gebied van hoefverzorging. Heel veel van de vragen die je stelt zullen beantwoord worden als je je meer zult verdiepen in wat Jackson en Ramey hebben opgeschreven, bestel de dvd van Ramey bijv. eens. Ik ga hier ook niet de inhoud van zes dvd's herkauwen. Het is meer dan 12 uur materiaal. }:0

Ik ben een beetje 'fed up' met hoefsmeden die heel internet afstruinen om NBers die zeggen dat hoefijzers geen oplossing zijn af te kraken en iedereen die zegt 'ja in sommige gevallen misschien een oplossing' aan hun kant te krijgen om zo 'the good and the bad guys' te gaan spelen. We hebben er al een aantal voorbij zien komen en eerlijk gezegd vind ik het niet meer de moeite waard ik heb wel wat beters te doen. Genoeg hoefsmeden én veeartsen die wel de cursus van bijv. Paardnatuurlijk doen en hier ook nog eens heel enthousiast over zijn. Daar steek ik liever mijn energie in, dan in een groepje conservatieve negatievelingen. ;-)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-08-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:08

Citaat:
Europa loopt heel erg achter mbt de nieuwe inzichten op gebied van hoefverzorging.

nu maak je me heel nieuwsgierig...
Gaat het dan om producten in de verzorgingslijn? kun je daar meer over vertellen, of een link plaatsen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:14

Suzan1 schreef:
Citaat:
Europa loopt heel erg achter mbt de nieuwe inzichten op gebied van hoefverzorging.

nu maak je me heel nieuwsgierig...
Gaat het dan om producten in de verzorgingslijn? kun je daar meer over vertellen, of een link plaatsen?

http://www.hoofrehab.com/underthehorse.htm

Afbeelding

Citaat:
This video is designed to teach equine professionals and horse owners new ways to recognize and treat hoof pathology. It focuses on the ability to identify and recognize a truly healthy equine foot and demonstrates steps taken to drive a pathological hoof towards a healthier state. The combination of contemporary veterinary research with practical, real-world field work presented will enable viewers to arrive at sound, valuable protocols that can be used immediately to benefit the horse.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:26

Arabesk schreef:
Ik zie het probleem niet zo, maar kennelijk bekappen smeden toch anders dan NB-ers. Hoewel dus in het genoemde boek voor hoefsmeden zo goed als de NB methode uitgelegd staat :7. Ik tikte dat over, om als voorbeeld aan te halen.

Dat er anders wordt bekapt dan beschreven staat, wil niet zeggen dat bekappen door hoefsmeden fout is. De boeken van de hoefsmeden zijn oud en dan heb ik het niet over de nieuwe uitgave. Maar over wat beschreven is betreft hoefsmeden, dat natuurlijk bekappen is veel later gekomen. Dus de natuurlijke bekappers bekappen anders en de hoefsmeden die anders bekappen wijken af van wat ze geleerd hebben.

Graag zou ik daarvan een bron willen zien en dan geen verhalen van 'horen zeggen'. Concrete voorbeelden.

Dat is natuurlijk een reactie van het zwijgen op willen leggen. Hoeveel van natuurlijk bekappen is afkomstig van horen en zeggen zonder bron? Vandaar ook mijn vraag of je zelf ervaring hebt op gedaan met wilde paarden, ben jij persoonlijk de prairie gaan bezoeken? Of heb jij jouw wijsheid alleen van boeken, dvd's, horen en zeggen?
Voorbeelden geven van paarden en onderzoeken is geen probleem, maar dan zal jij wel van mening zijn dat het geen bron is. Maar een verhaal en geen concreet voorbeeld.
De materie van hoefsmeden is veel ouder dan van het natuurlijk bekappen, dat spreekt voor zich. Maar ik wil verdiepen in het natuurlijk bekappen en niet de strijd aan gaan. Omdat ik van mening ben geen verplichting te hebben het te bewijzen.

Dit topic is niet bedoeld om de NB-TB discussie aan te gaan. We gaan er ook niet uitkomen.

Waarom deze reactie, nieuw topic openen en daar dan verder praten. Maar niet de deur dicht gooien, met de opmerking we gaan er ook niet uitkomen. Tenzij jij uitgesproken bent, dan is het van jouw kant einde verhaal.

Feit is wel dat de inzichten van Pete Ramey en J. Jackson, beide hoefsmeden die hoeven van wilde paarden observeerden en hier de witte lijn methode uit destilleerden, van mening zijn dat ijzers NOOIT een oplossing zijn en ook definitief ijzers in de prullenbak hebben gegooid al járen geleden. Hun inzichten zijn in de VS al veel meer geaccepteerd dan hier. De dvd 'under the horse' van Pete Ramey is nu al de grootste aanrader op hoevengebied bij vakliteratuur tijdschriften van hoefsmeden én veeartsen.

Dat is toch wijsheid uit boeken, dvd's, horen en zeggen? Wat is jouw persoonlijke ervaring met wilde paarden?
Je hebt kunnen lezen hoe ik over ijzers denk en dat ik van mening en ervaring ben dat niet alle paarden het redden met natuurlijk bekappen. En hoe zit het dan met de natuurlijke selectie, moeten wij dan maar de paarden met hoef problemen meteen maar afmaken omdat de paarden hier geen natuurlijke vijanden hebben? Waar zijn de feiten van de wilde paarden die het niet hebben gered, die dood zijn gegaan aan te korten bijvoorbeeld? Omdat ze slecht te been waren om wat voor reden dan ook, om die manier niet genoeg water en ruwvoer tot zich konden nemen?

Europa loopt heel erg achter mbt de nieuwe inzichten op gebied van hoefverzorging. Heel veel van de vragen die je stelt zullen beantwoord worden als je je meer zult verdiepen in wat Jackson en Ramey hebben opgeschreven, bestel de dvd van Ramey bijv. eens. Ik ga hier ook niet de inhoud van zes dvd's herkauwen. Het is meer dan 12 uur materiaal. }:0

Komen we weer uit op de boeken, dvd's, horen en zeggen uit, niet jouw persoonlijke ervaring?
Ik heb ervaring mogen uitwisselen en op doen in Amerika, maar de feiten van bekappen en beslaan blijven het zelfde. Dat er anderen manieren van bekappen ontstaan, heeft er mee te maken omdat men daar van af wijkt. En die nieuwe manier een nieuwe naam geeft, zoals natuurlijk bekappen. Dat het dan een nieuwe uitvinding is is onzin, net zoals bij roll kur, hyperflexy en LDR of hoe je dat ook wil noemen. Dat is er ook al veel langer, dan dat heeft mevrouw van Grunsven het toe past. Mevrouw van Grunsven heeft dat niet uitgevonden, maar nieuwe namen gegeven.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:26

FaberSmid: Ik ben het ook met je eens over dat stukje wat je hebt neer gezet. Ik ben zelf ook voor het ambachtelijke hoefsmid vak. Helaas lopen er prutsers rond maar die vind je in elk beroep. Ik vind dat zelfprutsen aan die hoeven maar niks, ik zie met regelmaat paarden voorbij komen die ook door zogenaamde 'naturals' bekapt worden en heeeeeeel gevoellig lopen. Of is dat ook natural?
Laatst bijgewerkt door kimmert op 13-08-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:28

Jij omschrijft het duidelijk, misschien beter dan ik.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:30

Zack schreef:
@Myour
Ben gewoon benieuwd hoe jou smid er de opzet in slaat (of niet)

Hierbij dan de foto's, ook voor Scoxxx:

Beide voorbenen (hij stond heel raar en foto is ook niet recht van voren, dus vertekend beeld maar toch):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYVMSRNX.jpg

Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Dus toch wel opzet, ik weet niet alleen of het voldoende is.

EDIT; overigens is deze hoefsmid pas in het vak en heeft hij onlangs examen gedaan.
Laatst bijgewerkt door Myour op 13-08-09 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:32

Faber misschien zijn er andere NB-ers die wel zin hebben om je te woord te staan, maar de argumenten die jij nu gebruikt zijn jaren geleden ook al voorbij gekomen op bokt en al zeker 100x besproken. Bokt heeft ook nog een zoekfunctie en ik zou zeggen zoek eens op oude discussie topics over natuurlijk bekappen. Daar zie je je eigen argumenten voorbij komen met daarop weerwoord, in honderdvoud. Ik voe me niet geroepen om op te treden als mp3 speler die op repeat staat :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:41

Dus jij bent aan het einde van jouw verhaal.
Waarom het zwijgen op leggen en een richting verkeer nodig is?
Maar wat is jouw persoonlijke ervaring?