Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:50

Wat is dat nou voor reactie? :?
In een discussie spreekt iedereen over zijn of haar ervaring of net over de ervaring die hij of zij nog niet gehad heeft.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:51

@ Whinny;
Het zou al helpen als we wisten wat je oefening was op dit moment ...
toch niet hals strekken neen ik aan ? :D
( :o sorry kon het niet laten hihihi)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:53

@ Phara > ik denk dat je het tegen mij hebt ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:55

Jep, ik snap je reactie nl helemaal niet. Het is nietszeggend en nauwelijks nuttig. :) Er valt gewoon niets meer op te antwoorden gezien er niet echt iets in staat. Meestal krijg je dergelijke dooddoeners pas als het zwaar persoonlijk geworden is. Dus dan vraag ik me af of jij je ergens aangevallen hebt gevoeld?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:58

Ik vond het wel een goede reactie van Devi.

Phara, ik moet eerlijk zeggen dat ik mn foto nu niet zo'n toonbeeld vind van "open" rijden. Nu is dit een paard wat behoorlijk wat verkeerde "methodes" in zijn leven te verduren heeft gekregen en daar nog wel eens in terugviel. Dat rij je er dus niet 1 2 3 uit.

Ik wil hiermee zeggen dat een verkeerd moment foto van iedereen wel gemaakt kan worden. Om even "on topic" te blijven.
Alleen ben ik geen GP ruiter die nu op het NK het voorbeeld moet geven aan de gemiddelde penny die thuis met zijn pony denkt dat het normaal is om je paard zijn mond open te trekken met een of ander touwtjesbit. (ik doel dan even op de schimmelfoto uit het filmpje)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:59

devi786 schreef:
@ Whinny;
Het zou al helpen als we wisten wat je oefening was op dit moment ...
toch niet hals strekken neen ik aan ? :D
( :o sorry kon het niet laten hihihi)

Jahaaaa eigenlijk wel _O-

Volgens mij reed ik gewoon een volte in galop :D

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:01

@ phara
ik denk dat jij je onnodig zit op te boeien over niks ....
natuurlijk zijn er paarden & ook weer andere paarden ...ieder paard is uniek & ieder paard heeft zijn/haar gebruiksaanwijzing
Ook bij het halsstrekken moet er contact gehouden worden ...
ik voel me in het geheel niet aangevallen & al zeker niet door jou.
Ik ben gewoon geen fan van de rollkuur of LDR of hoe je het ook wil noemen en al zeker niet in de handen van amateurs. Dat is mijn persoonlijke mening.
En nu zijn we weer "on topic"

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:02

@ Whinny
Dan zie ik er niets fout aan hoor :)

Kun jij weer gerust slapen vannacht :Z

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:04

pharagirlke schreef:
Jep, ik snap je reactie nl helemaal niet. Het is nietszeggend en nauwelijks nuttig. :) Er valt gewoon niets meer op te antwoorden gezien er niet echt iets in staat. Meestal krijg je dergelijke dooddoeners pas als het zwaar persoonlijk geworden is. Dus dan vraag ik me af of jij je ergens aangevallen hebt gevoeld?

Nee het is laat en je kreeg een vriendelijk antwoord, Devi wil ook naar bed vandaar misschien de "dooddoener" in jouw ogen :)

Thanks Devi, ik vond het zó fout.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:05

Devi ik boei me niet op hoor :D

Nee, dat rijd je er niet zomaar uit. Maar een GP ruiter mag niet leiden onder penny's die dingen doen die ze eigenlijk niet kunnen... Dan zouden turnsters ook beter geen salto's meer maken want stel voor dat iemand dat na wil doen := Die breekt zijn of haar nek...

Whinny: de dooddoener was verklaring zoeken voor Devi haar reactie, ik wist niet of ze zich aangevallen voelde want meestal komt zo'n reactie na een aanval. En ik wilde er zeker van zijn dat ze zich niet aangevallen voelde want dat is niet mijn bedoeling. Het was dus niet als verwijt bedoelt naar haar :D

Whinnylando

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:08

Ik vind eerlijk gezegd dat die paarden ook niet onder GP ruiters hoeven te lijden. Blijf er bij dat sommige dingen die getoond zijn echt niet kunnen.

(en dan uit ik dus niet een mening tegen LDR maar tegen hetgeen wat ik op de foto's zie)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:10

Dat ben ik met je eens, dat het niet zou mogen gebeuren. Maar ik durf ook verder te denken en te geloven dat het zo niet elke dag gaat. :) Dan zouden die paarden niet blijven lopen... Echt niet. Dat praat het trouwens niet goed. Fouten zijn fouten, grofheid is grofheid.. Maar ik ben iig blij dat ik niet hoef te denken dat dit dagelijkse kost is. En ik durf er al zeker van uit gaan dat dit niet representatief is voor de wedstrijdsport. :)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:13

@ Whinny;
dat je er niet al te elegant op zit ... tja . kan gebeuren ;) maar zoals je zelf zegt : moment opname uit de context ...liever dat dan dat je aan de teugel gaat hangen.
@ Phara alles peece en vree hoor :) toch blijf ik er bij ....topsporters zijn helden in de ogen van velen ...zorg dan ook dat je op een voorterrein ook die waarde behoudt anders gaan we nog veel meer van dit soort filmpjes zien.
En nu ECHT naar bed.
Truste iedereen :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:13

Kijk nog eens naar de schimmel die ik rijd, heeft (in verleden) GP gelopen met zware OCD. Denk je dan nog dat paarden niet goed lopen als ze misschien pijn hebben?

Ik wil je trouwens nergens van overtuigen hoor, iedereen heeft zijn eigen referentiekader. Waarschijnlijk is de mijne wat anders als die van jou :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:18

Ik ga ook naar bed, morgen weer werken.... :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:22

En die stond niet onder pijnstillers?

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:22

Paarden zijn sterker dan wij Whinny :)
Kijk op mijn profiel naar ons 19 (!) jarig dresuur paard ( we kregen haar afgeschreven met arthrose op haar 16e) en die loppt nu vrolijk kasse initiatie endurace ( 30 km) ....
Dat doet ze liever dan op de wei oud en versleten te staan zijn
( sorry voor de zinsbouw)
Wel zijn wij overtuigd dat het paard op jonge leeftijd TE hard heeft moeten werken & vandaar de slijtage aan haar gewrichten ...
en onze oude haffie ( 32 ondertussen) wil ook nog op buitenrit !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:32

Een paard dat met zware OCD grand prix loopt geloof ik overigens niet... Of het had geen zware OCD, of het werd plat gespoten met pijnstillers, of het liep niet....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 05:45

peerd met zware ocd op gp niveau.......... gaat niet lukken :D :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:25

Foto ziet er prettig uit. Jammer dat het achterbeen een beetje achter blijft .......... Maar ja voor iedere slechte foto kan natuuuuurlijk een goede verklaring zijn?! ..................

edit oh nee want alle foto's in het filmpje van de ts waren geen toevaltreffers.. ;(

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:56

Waarom zou ik uberhaubt nog de moeite nemen om serieus tegen jullie te doen Kiwiko en Phara als jullie vervolgens niet het levensverhaal van dat paard geloven? Geef mij eens 1 goede reden? Sluit je ogen niet voor wat er gebeurt in de wedstrijdport is mijn advies.

Het is jammergenoeg waar, geen pijnstillers (hoe denk je dat een paard door de dopingtest komt zo?), 3 chips in elke sprong. De huidige eigenaar heeft ze nog in een potje :) Het geeft maar weer eens aan hoe toegeeflijk paarden zijn. En hoe graag ze willen verbergen voor roofdieren dat ze zwak zijn. Want dat blijft de natuur van een paard. Zoals ik al eerder zei in dit topic, hij draaide zijn hakken weg bijv. in de wissels. Om de pijn te verdragen.

Rana schreef:
edit oh nee want alle foto's in het filmpje van de ts waren geen toevaltreffers.. ;(
Rana je hoeft niet zo onvriendelijk tegen me te doen hoor. Ik heb liever niet dat jij je eigen mening voor mij invuld, je hoeft hem niet op mij af te schrijven. Zo behandel ik jou ook niet.

Dan nu mn antwoord op je bericht:
Natuurlijk is er voor iedere foto een verklaring, dit paard heeft veel meegemaakt, is slecht getraind geweest, heeft zijn bouw niet mee, en dit is mijn "toevalstreffer" in een rij-uur. Jullie vinden hem nog niet eens zo schokkend.... Realiseer je nu wat je zelf zegt? Want al die paarden die wél alles mee hebben gehad geven namelijk behoorlijk wat toevalstreffers die wél schokkend zijn.

Voor de duidelijkheid, ik geef nog steeds niet af op RK met mijn commentaar het gaat mij om de soms dieronvriendelijke dingen die ik voorbij heb zien komen in het filmpje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:23

pharagirlke schreef:
Dat ben ik met je eens, dat het niet zou mogen gebeuren. Maar ik durf ook verder te denken en te geloven dat het zo niet elke dag gaat. :)

Mij interesseert die hele discussie over wel of geen LDR, wel of geen teugelcontact, aanleuning blablabla geeneens. Al dat technisch gezemel doet niks anders dan de feiten ondersneeuwen. De feiten zijn dat wat de TS gepost heeft aantoont dat de huidige vorm van FEI competitie niet met paardenwelzijn te rijmen is. Als je het meeste punten krijgt met paarden die dat moeten ondergaan in het uur voor ze in de ring verschijnen dan kan ik daar maar één ding bij bedenken: fout bezig.

Dat filmpje kan je bovendien op iedere topwedstrijd gaan schieten, en wat daar op te zien is (al was het een film ipv foto's) is simpelweg om te kotsen. Als dat 'het beste' is wat we hebben aan ruiters, dan wil ik daar niets mee te maken hebben (en zo geschiedde).
Voor iedereen die daarover twijfelt: neem eens je vriend, vriendin, broertje..die niet in de paarden zitten mee naar zo'n inrijbak en vraag eens of ze denken dat die paarden 'happy athletes' zijn. Goeie kans dat ze de dierenbescherming willen bellen en niet begrijpen wat jouw fascinatie met zo'n zinloze beulerij met dieren is.

Oooh roepen de ruiters dan..maar zo'n leek weet helemaal niet waar het over gaat.
Helaas.. 't is omgekeerd, de leken zijn de enigen die nog onbevangen zien waar het over gaat.

Daar gaat dit topic over, de paardenwereld zelf is blind voor de waarheid. Met de kop vol aan hulpmiddelen (whats in a name) gelinkte info wordt onder het moto van rijkunst, verfijning en ontspanning weggeredeneerd wat iedere leek wél kan zien: dit is helemaal geen sport. Zo'n paard is niet meer of niet minder als een uiterst scherp afgerichte dansende beer.
Iemand post hier een fotoreeks met beelden waar werkelijk iedereen aan kan zien: dat hoort niet. En wat gebeurt er, in plaats van een oproep om de eigen stal nu eens uit te mesten worden de meest omslachtige pogingen ondernomen om het weg te redeneren, als onwaar te klasseren of zelfs goed te praten.

Geeft mij alleen maar het idee dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat het in de paardenwereld grootschalig ontbreekt aan kennis over paarden. Nee niet over rijden, bitten, teugels, zadels en methodes, over paarden. Biologie en ethologie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:38

Mooi gezegd Bandida!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:52

KiWiKo schreef:
peerd met zware ocd op gp niveau.......... gaat niet lukken :D :D

bij de springpaarden komt het wel degelijk voor.....(zwaar ocd???ocd is ocd of bedoel je dat het ene stukje bot groter is dan het andere?)ocd wil niet zeggen last ervan hebben of kreupel lopen.
alleen z'on paard is onverkoopbaar ,maar zolang de eigenaar er mee springt (of iemand die het paard rijdt voor de eigenaar)is er niets aan de hand.

hoe dat met dressuur zit weet ik niet....ik kan mij niet voostellen dat er niet een paard is die niet zo netjes op de foto staat....

Edit:
bandida...je hebt helemaal gelijk!!!
het lijkt op bokt dat je eerst zelf gp te moeten kunnen rijden....(naar stierenvechten moet gaan,dierenarts moet zijn...enzo...)om ergens een gevel of mening over te hebben.....dat zou toch raar zijn?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:57

Mindim schreef:
Ik ben tegen rollkur enof hyperflexie, in welke handen dan ook, deskundig of ondeskundig uitgevoerd. Mij is altijd geleerd dat een paard met zijn hoofd op de loodlijn moet lopen en niet zover er achter.
Verder vind ik het zeer ondiervriendelijk, ga zelf maar eens een proefje lopen met je kin op je borst, volgens mij kun je geen eens zien waar je loopt en lijkt het me pijnlijk voor de nek (hoe soepel die ook wezen mag) en volgens mij heeft je evenwicht er ook onder te lijden op dat moment. Verder zie ik geen toegevoegde waarde voor de sport, een paard dat zo'n eind achter de loodlijn loopt en het is ook geen gezicht om te zien.

Amen!

Domme mensen zijn er toch. Hoe maak je een paard kapot, fysiek en mentaal. Snap af en toe echt niet waar we mee bezig zijn. Dit is verre van de klassieke dressuur!! Dressuur mag het paard niet schaden, dressuur is er voor het paard om sterker, soepeler te worden en mentaal is voor je paard ook training. Maar de rollkur is gewoon mentale mishandeling.