Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:46

Ik zou ook nog foto's plaatsen...
De hoefsmid is 3 weken geleden geweest en liekie loopt van achteren scheef zoals te zien is.

Voor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft meisterijzers, deze zijn beter voor de pezen en voor een betere afrolling.

Achter:

Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden Ja
Ik probeer te leren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:09

Bij de onderste hoef zie je volgens mij wel duidelijk dat de hiel niet gelijk is, rechts is een stuk langer. Wel een mooie breede straal.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:58

Jeannine schreef:
Bij de onderste hoef zie je volgens mij wel duidelijk dat de hiel niet gelijk is, rechts is een stuk langer. Wel een mooie breede straal.

Als gevolg van zijn x-&-Franse-stand achter. Knipoog = koehakkig.
Mooie liploze voorijzers.
Ik zie ook dat Liekie buitenlangs afrolt. De opzet van het ijzer daarentegen is wel centraal. Maar volgens mij is het ijzer al zelf al ietsjes buitenlangs meer afgesleten.
Is weinig aan op te merken Griebels. Enkel dat de hielen achter ongelijk zijn door zijn koehakkig standje (hoorn wijkt voor druk)... iedere 6 a 8 weken rechtvijlen door de hoefsmid en dan verder no problemo.

Zoveel hoefsmid-bijeenkomsten nog Bloos ... dat wist ik echt niet, sorry... mijn excuses. Of waarschijnlijk alweer vergeten, het is voor mij ookal weer 4 jaar geleden dat ik mijn laatste RIM-ijzertje smeedde en in het "RIM-wereldje" zat. Niet gestikt in de boterham met pindakaas Spiky? Knipoog
Ik ga eens een rond-vraag-rondje doen bij de gediplomeerde smeden hiero, of zij ja/nee lid zijn van de Vereniging van Hoefsmeden... waarom wel, waarom niet.... en of dit in verhouding staat met het kwaliteit werk die ze leveren. Tong uitsteken

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:40

'Even' foto's gemaakt van mijn 18 maanden oude veulen,die nog nooit een mes of rasp van dichtbij heeft meegemaakt.Ik had beter een reportage van zijn neus kunnen plannen(en die van z'n broertje),dat was zeker makkelijker geweest Clown

Niet zo best gelukt:
Afbeelding

En de onderkant: puur natuur!!! Vork
Afbeelding

Het gekke is dat als je hem ziet aankomen,hij zijn voeten netjes recht neerzet.Toch,als je het plaatje ziet.....?

En de voorkant die erbij hoort Cool

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:51

Zoweee Jodi! Bizar! Ik las er inderdaad wel eens over hoe een ondergrond de hoeven zelf perfect kan onderhouden.
Maar om dit zo duidelijk op een foto te zien. Bizar!
Wat ontzettend mooi!
En tevens een mooi veulen!

Lukt dat bij al je paarden zo?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:55

De veulens wel(als ze recht op de benen staan),de volwassenen moet ik vaak bijknippen!

Ik heb er één van 3.5 jaar,nooit bekapt tot 3 jaar en toen begon ineens de groei harder te gaan dan de slijtage.Ook niet te snappen...
Toen hij 2.5 jaar was:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jodi op 19-11-08 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:56

Citaat:

Te koop! Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:06

scoxxx schreef:
Jeannine schreef:

Als gevolg van zijn x-&-Franse-stand achter. Knipoog = koehakkig.
Mooie liploze voorijzers.
Ik zie ook dat Liekie buitenlangs afrolt. De opzet van het ijzer daarentegen is wel centraal. Maar volgens mij is het ijzer al zelf al ietsjes buitenlangs meer afgesleten.
Is weinig aan op te merken Griebels. Enkel dat de hielen achter ongelijk zijn door zijn koehakkig standje (hoorn wijkt voor druk)... iedere 6 a 8 weken rechtvijlen door de hoefsmid en dan verder no problemo.

Bedankt voor je advies.
Ik snap je verhaal niet geheel, dit omdat ik niet weet wat er precies met de hiel en hoorn bedoeld wordt. Of eigenlijk wat je bedoeld met 'hoorn wijkt voor druk'
Normaal staat Liekie 4kant op ijzers, maar omdat hij dit jaar een peesblessure heeft gehad heeft hij even ijzerloos gestaan, en toen ik weer veel op het harde moest draven, heb ik ze voor terug laten zetten. Volgend endurance-seizoen staat hij weer 4kant. Dit omdat ik voornamelijk in Belgie start en ik dat soort paden hier niet kan trainen. Uit ervaring (alleen voor ijzers) weet ik dat hij achter zijn verzenen Verward tot kneuzens toe loopt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:49

@ Griebels over Liekie. Toppaardje Knipoog Kei-leuk dat je weer aan de slag gaat met hem!

Hielen = verzenen.
Teen = toon.

Op de foto van de achterpootjes, zie je dat de binnenhelft en zo ook de binnen-hiel (verzeen) hoger ligt/groter is dan de buitenhelft en zo ook de buiten-hiel. Hetgeen je zelf omschreef als "scheef".
Omdat je paard op zijn buitenkanten loopt als gevolg van zijn koehakkige stand (achter), zal de buitenkanten meer druk ondervinden.
Hoorn (= hoefmateriaal) wijkt voor druk wilt zeggen dat de buitenkanten meer druk ondervinden en derhalve meer slijten.

No problemo, mijns inziens, omdat het veroorzaakt wordt door een aangeboren beenstand. Zorgen dat de hoefjes frequent weer recht-gevijld/-bekapt worden voorkomt een extremere (= groter groeiende) koehak-stand.
Mijn ervaring is dat als je de hoefjes niet frequent rechtmaakt, "foute" beenstanden extremer worden.
Elke maand een halve mm-er meer aan de binnenhelft van de hoef bijvoorbeeld gegroeid, maakt over een jaar dat een "foute" beenstand nog fouter ontwikkelt.
Tel je daarbij de hoorn-wijkt-voor-druk (= hoefmateriaal wijkt voor druk), dan is het bijna 100% zeker dat als je een hoef niet frequent rechtvijlt... de foute beenstand foutiever wordt.... en zo dus een negatieve standverandering bevordert wordt....

Gewoon vragen aan je hoefsmid om zijn verzenen + hoefcapsule recht te zetten. Dan weet de goede man dondersgoed wat je bedoelt Knipoog
Hoefjes van Liekie zien er goed uit, het lijkt mij een kundig smid. Belgische smid?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:01

Over het paardje van Griebels. Het schuin afslijten van die hoef ziet er nog heel netjes uit. Wat Scoxx hierboven beschrijft zijn we ook mee bezig met mijn draver. Die heeft in het verleden een verlamde achterhand gehad en is kwa beweging en bespiering niet meer 'normaal' geworden. Die draait vreselijk met haar achterbenen wanneer ze een tijdje niet gewerkt heeft en daar is de afslijting tig keer extremer dan bij het paardje van Griebels. Ik zal zien of ik eindelijk eens een foto kan plaatsen na het weekend.
Het is zo dat ze een lange periode niet bij de bekapper is geweest en toen had ze al stalbenen als ze 10 minuten stil stond. Tegenwoordig is ze er bijna geheel van af, omdat we langzaamaan haar stand weer gekregen hebben zoals die hoort te zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:14

@ RianneH, keibenieuwd naar jouw foto's.

jodi schreef:
Citaat:

Te koop! Tong uitsteken

Breng me niet in verleiding Bloos Totally mijn smaak Lovers
Heb er al 5 staan... Dat is eigenlijk al 2 te veel. En ik las net over een stelletje ambtenaren die bij mij in de buurt een vergunning invoeren indien meer dan 5 paarden. Want dan ben ik een bedrijf met ontzettend veel CO-2-uitstoot. Boos!

Maaruh... valt me op dat jouw paardjes vrij hoge hielen ontwikkelen op de onmogelijke Knipoog Franse ondergrond.
Ik bespeur geen flaky material in het hielgebied, mooie hoek-overgang hoefwand-steunsels, dikke hielwand.
Ik vermoed ernstig dat de hoge hielen nodig zijn voor jouw paardjes in dit stenig gebied.... hetgeen eerdere beweringen van NB-ers wellicht te niet doen?
Ik denk dat de paardjes kreupel worden indien de hielen (sterk) verlaagd zullen worden op NB-manier in deze stenig omgeving.

Mmm, stel je voor dat je je veulentje aan NL zou verkopen. Hoe zouden zijn hoeven dan veranderen... of niet????

Hoe denk jij daarover?
Mijn stelling is "de paardjes van Jodi hebben hoge(re) hielen ontwikkelt om zo nog concaver te kunnen worden a.g.v. hun zeer stenige omgeving. En zo is een (zeer?) goede balans hoeven-omgeving ontstaan... zeg maar."

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:21

ik woon ook in frankrijk en mijn shet heeft ook redelijke hoge hielen...aan zijn hoeven is nog nooit iets gedaan,hij is 9....
ik zal daar eens foto's van maken....die krijgt een rolling als hij zijn wei uitgehaald word en iemand gaat zijn voetjes wassen en fotograferen....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:33

Mijn stelling is "de paardjes van Jodi en de shet van Geerke hebben hoge(re) hielen ontwikkelt om zo nog concaver te kunnen worden a.g.v. hun zeer stenige omgeving. En zo is een (zeer?) goede balans hoeven-omgeving ontstaan... zeg maar."

Bah... voetbal op tv: NL-Zweden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:36

scoxxx schreef:
@ Griebels over Liekie. Toppaardje Knipoog Kei-leuk dat je weer aan de slag gaat met hem!

Hielen = verzenen.
Teen = toon.

Op de foto van de achterpootjes, zie je dat de binnenhelft en zo ook de binnen-hiel (verzeen) hoger ligt/groter is dan de buitenhelft en zo ook de buiten-hiel. Hetgeen je zelf omschreef als "scheef".
Omdat je paard op zijn buitenkanten loopt als gevolg van zijn koehakkige stand (achter), zal de buitenkanten meer druk ondervinden.
Hoorn (= hoefmateriaal) wijkt voor druk wilt zeggen dat de buitenkanten meer druk ondervinden en derhalve meer slijten.

No problemo, mijns inziens, omdat het veroorzaakt wordt door een aangeboren beenstand. Zorgen dat de hoefjes frequent weer recht-gevijld/-bekapt worden voorkomt een extremere (= groter groeiende) koehak-stand.
Mijn ervaring is dat als je de hoefjes niet frequent rechtmaakt, "foute" beenstanden extremer worden.
Elke maand een halve mm-er meer aan de binnenhelft van de hoef bijvoorbeeld gegroeid, maakt over een jaar dat een "foute" beenstand nog fouter ontwikkelt.
Tel je daarbij de hoorn-wijkt-voor-druk (= hoefmateriaal wijkt voor druk), dan is het bijna 100% zeker dat als je een hoef niet frequent rechtvijlt... de foute beenstand foutiever wordt.... en zo dus een negatieve standverandering bevordert wordt....

Gewoon vragen aan je hoefsmid om zijn verzenen + hoefcapsule recht te zetten. Dan weet de goede man dondersgoed wat je bedoelt Knipoog
Hoefjes van Liekie zien er goed uit, het lijkt mij een kundig smid. Belgische smid?

Hmmm ik moet dit een keer heel erg aandachtig lezen want nu is het nog een beetje abracadabra Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb in een vrouwelijk nederlandse smid. Die naar mijn idee heel erg kundig is. Ben een paar keer veranderd wegens verhuizingen, maar uiteindelijk toch gevraagd of zij mijn paard wil blijven doen. GElukkig zei ze 'ja' Haha!
Normaal wordt hij achter wel rechtgezet, maar ze heeft nu alleen wat kunnen vijlen omdat ze zo hard slijten zonder ijzers. Maar het is te doen. Volgend jaar weer 4kant op ijzers en dan wordt hij weer langzaamaan rechtgezet. Niet ineens want dan krijgt hij pijntjes in zijn benen en rug door het anders lopen Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:43

Ik heb 2 jaar geleden 3(natuurlijk bekapte)paarden van de Brabantse zand grond,hier heen verhuisd.Na de eerste verbazing liepen die hier vlot weg.Lage hielen,mooie concavité.
Daarintegen,de paarden die hier geboren en getogen zijn maar beslagen zijn geweest,hebben veel meer moeite om concavité te ontwikkelen.Jodi is mijn grote ramp:platvoeten en lange tenen.Ik heb geprobeerd haar hoger op de hielen te krijgen,maar dat waardeert ze helemaal niet!Voorkeur voor 'platte hakken' Tong uitsteken .
Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet,houd de tenen bij en laat maar lopen...Ze komt er goed mee vooruit,en als ik erop ga doe ik haar voor schoenen aan,dat vind ze wel prettig.
Ik zal foto's maken van haar,nu echt rampzalig omdat ik na schouder operatie helemaal niks mag op het moment.

Citaat:
Mmm, stel je voor dat je je veulentje aan NL zou verkopen. Hoe zouden zijn hoeven dan veranderen... of niet????

Uitproberen? Tong uitsteken
Zo loopt hij nu(veulen)
http://fr.youtube.com/watch?v=ICEX5anw9xQ

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:51

nou...je kunt niet echt zeggen dat hij zere voetjes heeft!!!
ik zou mijn nek nog breken over die stenen!
Dat is erger dan bij ons!
maar goed voor de voeten dus!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:56

Ik breek m'n nek regelmatig hier Haha! ,vooral als ik achter geiten aan zit Tong uitsteken
(dit is nog het beste stuk,voorheen lag hier de mesthoop vandaar die zwarte grond)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:57

@ Jodi... ik zat overigens vanmiddag tijdens het poepscheppen nog aan je te denken. Tja, wat moet een mens anders tijdens 100 kilo poepscheppen Tong uitsteken ... denken dan bedoel ik he, dingetjes overpeinzen.

Er is iemand die onder de hoefschoenen kunststof ijzertjes schroeft (wel met de schroeven naar beneden en de koppies van de schroeven in de hoefzool).... om zo tot een langere levensduur te komen van de hoefschoenen.
Wellicht een oplossing voor jou Jodi?
Ik ben zo'n 20 euro kwijt voor 2 kunststofjes. Tientje per kunststofje, inclusief BTW en inclusief toesturen vanuit Deutschland.

Ik persoonlijk zou dan voor de EasyWalker kiezen omdat deze het dunst zijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:00

Ik heb Marquisjes:ideaal.Zolen gaan lang mee en zijn vervangbaar!

Tijdens het poepscheppen komen de beste ideeen boven! Vork

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:19

jodi schreef:
Ik heb 2 jaar geleden 3(natuurlijk bekapte)paarden van de Brabantse zand grond,hier heen verhuisd.Na de eerste verbazing liepen die hier vlot weg.Lage hielen,mooie concavité.

OK, dan valt mijn stelling in duigen.

1-0 voor NL; mijn vriendje helemaal blij

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:27

Ik zal proberen zo snel mogenlijk foto's te maken,maar heb nu zelfs problemen met hoeven krabben Bloos
Ieder paard past zich op zijn manier aan.Standaard-regeltjes zijn naar mijn idee dan ook niet interresant.

Mijn geiten hebben trouwens ook erg verschillende voeten en lopen toch allemaal even hard Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:30

Wij hebben vier paarden, allevier andere hoeven. Twee hebben hoge hielen, twee lage (die zijn vader en zoon van elkaar).

De hielen zijn zo hoog (of laag) als dat de zool aangeeft. Geeft de zool aan dat de hielen hoog moeten blijven, dan laten we dat zo. We gaan niet in de zool snijden of raspen om de hielen lager te maken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:36

Toch denk ik dat als je op de zool van de 2.5 jarige afgaat,dat je dan de hielen korter zou maken,of niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:40

jodi schreef:
Toch denk ik dat als je op de zool van de 2.5 jarige afgaat,dat je dan de hielen korter zou maken,of niet?

in een foto zit niet zoveel diepte Clown, maar het lijkt erop dat de zool aan de achterkant omhoog loopt en dus de hielen níet korter zouden kunnen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:45

Inderdaad niet erg duidelijk,maar er zit toch een zekere 'leegte' in de hoek tussen hoefwand en steunsel.Deze hoek is echter van beton en slijt(of raspt)er niet vanzelf vanaf.