[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:34

Ja dat snap ik ook, ik zou inderdaad ook alles eraan willen doen om dat weer te voorkomen.
Sinds 2 maanden stond hij weer dag en nacht buiten, dit na akkoord met de da en we hebben het ook heel langszaam daar naar toe opgebouwd en dat ging helemaal goed, ok het gras is dan wel super kort waar hij staat.
Nu gaat hij snachts op stal en overdag op het land en vanaf volgende week staan alle paarden alleen maar in de paddock dus voor nu maak ik me niet druk.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:50

Persoonlijk zou ik het advies van je hoefsmid wel volgen. Het lijkt misschien een kwelling voor je paard, maar als hij weer bevangen zou worden, dat lijkt me nog meer een vervelender voor hem. Mijn paard staat ook alleen maar in de paddock, in het begin een kwelling, maar ze is er al snel aan gewend geraakt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:58

De adviezen die je van een dierenarts/veearts krijgt zijn vaak zo ver van wat haalbaar is.
Zij komen even bij je paard kijken. Ja paard heeft pijn en krijgt daar iets voor. Ze stappen weer in de auto en gaan naar de volgende patient. Zij hoeven niet de hele dag tegen dat strompelende paard aan te kijken, ze hebben waarschijnlijk zelf nog nooit een eigen hoefbevangen paard gehad.
Waarschijnlijk had ik dit topic ook niet op waarde geschat als ik het zelf niet had meegemaakt.
Maar dat een dierenarts een paard dat hoefbevangen is geweest (in de meeste gevallen) toch weer toestemming geeft om 24/7 op de wei te staan, is zacht gezegd heel erg vreemd.

Sabrina85: je hebt mazzel, het is herfst, het weideseizoen is afgelopen. Ik bedoel dat ik persoonlijk het niet zo erg vind dat ze nu niet meer in gras komen. 's Zomers is het dilemma veel groter.
Kijk het eerst gewoon aan tot volgend voorjaar, dan zijn haar hoeven een heel eind verder gegroeid en dan kun je dan verder kijken.
Ik snap wel heel goed wat je bedoeld, want ik heb 'toen' zelf ook gedacht dat als Indiana alleen maar op zand kon staan, het leven voor haar niet leuk meer zou zijn.
Aan de andere kant voel ik mij verplicht mijn paarden (en andere dieren) zo gezond mogelijk houden en als dat dan betekend heel beperkt gras maar heel veel hooi ter compensatie, dan is dat niet anders.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:09

Ben het helemaal met je eens romeorowan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:48

Gatsie, had helaas geen keuze voor mijn pony: ik moest hem toch op de kleine wei zetten. Hij stond in zijn paddock tot zijn enkels in de kleidrap...
Maar het scheelde: zijn weidegenoot had het meeste gras als opgekauwd en ik heb er nu een klein strookje bijgedaan omdat het droog was. Ik heb er alle vertrouwen in! Haha!
Hij loopt nog steeds als een engel Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:59

Zo ik kom ook weer eens kijken hier. Grietje doet het nog steeds erg goed zonder gras. Ik kon zien dat ze het in het begin heel erg vond dat ze geen gras meer mocht, maar volgens mij is ze nu wel aan haar hooirandsoen gewend. Ik zet haar een deze dagen wel op de korte wei bij de andere. Even aankijken hoe het gaat, ik ga namelijk een stuk voor de stal verharen, geen overbodige luxe met dit weer.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:02

bedankt voor jullie reacties!
De reden dat de da dat had toegezegd is omdat het gras bij ons heel erg kort is.
En zo en zo heeft het een tijd geduurt om weer 24/7 op het land te komen.
Hij heeft zo en zo ruim een maand in de paddock toen gestaan en vervolgens zijn we op zeer kort gras gaan opbouwen.
De da liet het in ieder geval een stuk minde erger over komen dan de hoefsmid.
Hij loopt nu onregelmatig maar dat is omdat hij z'n been heeft verzwikt of een trap ofzo heeft gehad maar buiten dat om heeft hij na die ene keer geen verschijnselen meer gehad van bevangenheid.
De hoefsmid heeft zijn advies gegeven op basis van de ringen die duidelijk zichtbaar zijn, maar goed kan ook niet anders na een bevangenheid lijkt me.
En uiteraard ook ik heb mijn paard natuurlijk het liefst zo gezond mogelijk en als het niet anders kan zometeen in het voorjaar/zomer dan moet het maar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:21

Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe veel de paarden toch nog van een kale wei halen. Even uitleggen: normaal gesproken krijgen ze hier bijna onbeperkt voordroog, geschat op ca. 6 plakken hooi. Zet ik ze in de wei dan kunnen ze daar toch de hele dag mee zoet zijn, zonder dat ze uitgehongerd weer naar de paddock komen waar voordroog ligt.
Daar komt nog bij dat het in september heel erg groeizaam weer is geweest.
Sabrina85: dat zal voor jouw paard net de druppel geweest zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:04

voor pablo is het meer bezigheids therapie,het valt mij wel op dat hij nu meer "graast".
Zomers is het gewoon te heet en staat hij onder zijn afdak en wacht op hooi.....nu is hij wat minder op hooi gefixeerd,hij zal dus inderdaad nog wel wat binnen krijgen.

Geerke gaat goed,vadaag op stal gestaan....dat vind hij helemaal niet erg.
Maar hij heeft continu hooi en er word ieder uur geknuffeld en een appeltje gegeven,en de room-service haalt de poep weg(dat ben ik).
Vanavond lekker geborsteld en z'n injecties gegeven,hij voelt niets,z'on gespierde hengsten nek ....
Vanavond had hij 38.3 gewoon dus,morgen zal ik hem weer buiten zetten als het niet regent,de dekens die ik heb zijn weer te dik voor nu....gelukkig woon ik in een land waar het maar zelden onafgebroken regent...dat is bij jullie wel anders begrijp ik.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:22

Momenteel is dat hier heel erg anders, ik woon dan in Noord-Holland maar het regent al de hele week!!! En echte flinke regen... Zijn hier in de omgeving ook al wat overstromingen geweest :S Het heeft sinds gister avond non-stop geregend, en hard ook. Het is nu eindelijk een beetje droog... Paarden staan dus momenteel ook binnen!! Wat ze overigens helemaal niet erg vinden met dit weer...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:28

Ik heb mijn paarden jaren in de paddock gehad bij huis. Weidegang is nu eenmaal in de regio Schiphol niet erg veel voorradig. En mijn paarden hebben het prima. In de paddock konden ze zich lekker uitleven en er was voldoende hooi om te eten. Ze wennen eraan. Ik vind het belangrijker dat ze lekker los kunnen lopen dagelijks dan dat ze ook gras hebben.

Vorig jaar kreeg ik weiland aan huis en was ik de koning te rijk. Mijn paardjes heel langzaam laten wennen. Half uur per dag en na een week een uur per dag: 3 weken later was Image hoefbevangen. Huilen ik heb het gras wat vervloekt.
Uiteindelijk bleek Image niet hoefbevangen te zijn geworden door het gras: samenloop van omstandigheden, maar door een ontsteking in het hoefbeen.
En sinds het voorjaar staan ze iedere dag 2 tot 3 uur op het land. Echt niet langer. Ik neem geen enkel risico meer.

@ romeorowan: wat jij zegt is helemaal waar. Veel veeartsen hebben geen idee wat het betekent in de praktijk om maandenlang een zwaar hoefbevangen paard te hebben die rond strompelt.
Voordat Image hoefbevangen raakte, kon ik me ook niet voorstellen dat een paard zoveel pijn kon hebben maandenlang en wat voor impact dat had op haar, op haar vriendin en op ons.
Daarom was dit topic zo fijn: jullie begrepen waar ik in de praktijk tegen aan liep. En daarom blijf ik hier ook hangen om mijn ervaring te delen, zodat anderen daardoor geholpen worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:11

Ik heb geen foto's van zo'n ijzer omdat het gelukkig nooit zo erg is geweest bij Kylian, maar had het er toevallig vorig jaar een keer met m'n hoefsmid over gehad.

Romeorowan; mee eens, als ik alleen maar naar de DA had geluisterd en me verder niet in HB had verdiept geloof ik niet dat Kylian vandaag zo goed zou zijn geweest als dat hij nu is. DA heeft het nooit over beperking van weidegang of krachtvoer gehad.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:06

Ik heb ook veel aan dit topic gehad en aan Isapaardje. Als ik mij het goed herinner heb ik haar toen een pb gestuurd. Ik had zo'n behoefte aan een ervaringsdeskundige.

Het is ook een leuk topic. We zijn vriendelijk en laten elkaar in de waarde, dat is bij andere topics op bokt wel eens anders. Het cushing topic is ook zijn 'leuk' topic. Volg ik al een hele tijd. Kom ik Geerke ook regelmatig tegen.
Ik hoop dat Geerke vandaag weer helemaal is opgeknapt en lekker naar buiten kan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:10

Ik ben ook echt een heel stuk wijzer van dit topic geworden en inderdaad, de sfeer is super! Niemand die de ander aanvalt of wat dan ook. Echt super!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:19

@sabrina85, ik ben heel erg voor weidegang en zolang dat mogelijk is, zou ik het ook altijd aanbieden. Grazen is voor een paard nou eenmaal de meest gezonde manier van foerageren en het gras bevat naast het gevaarlijke fructaan ook heel veel goede voedingsstoffen. Maar de gezondheid van je paardje staat voorop. Ik zou eerst die bevangenheid maar eens onder controle krijgen. Nu is de stofwisseling van je paardje blijkbaar nog erg verstoord, dat moet eerst stabiel worden. Wie weet wordt het ooit zo stabiel dat ze wel weer (beperkt!) op de wei kan, het is nu nog veel te vroeg om daar over te beslissen. En mocht ze echt niet meer op de wei kunnen, dan is een leven in de paddock echt wel aangenaam te maken! Knipoog

Kymalin schreef:
Ik heb geen foto's van zo'n ijzer omdat het gelukkig nooit zo erg is geweest bij Kylian, maar had het er toevallig vorig jaar een keer met m'n hoefsmid over gehad.

Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Knipoog

Ik vind dit ook altijd een erg leerzaam topic, met een goede sfeer!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:08

Meld zich hier "helaas" ook. Zal me even kort voorstellen, Renate 38 jaar en in het bezit van 2 heerlijke welsh-a zusjes van 20 en 22 jaar oud.
Dawny(de oudste) en Dafne.
In augustus is Dawny hoefbevangen geworden aan 4 benen, gelukkig waren we er snel bij, ze heeft toen metacam en ascal gehad, 2 weken boxrust en daarna op een zandpaddock. Sinds 3 weken staat ze een uur of 5 per dag op de wei met een graasmasker, en ze ging ontzettend goed. Gistermiddag had ik al een onbestemd gevoel toen ik haar op stal zette, ontzettend stijf in de achterbenen. Vanmorgen was het helemaal mis, stram en stijf aan 4 benen dus gelijk maar de dierenarts gebeld. Die wou haar toch wel even zien vandaag, en zou zo snel mogelijk bellen hoelaat ze op stal is.
Dus ik zit nu nagelbijten achter de computer met de mobiel naast me.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:11

Ach jee... Balen zeg! Hoefbevangen aan alle 4 de benen hoor je minder vaak dan alleen aan de voorbenen. Enig idee waardoor deze terugval is gekomen?

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:16

Eigenlijk niet, ze krijgt alleen oud hooi, en dan het gras wat ze kan eten met het graasmasker. Benen zijn ook wat dikker als anders (vocht?) ben bang dat het misschien toch van binnenuit komt. Ze is altijd in prima conditie geweest, heeft tot de zomer van dit jaar marathons gelopen in het 2 span, en altijd een dikke pluim gekregen bij de veterinair.
Vind het maar eng.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:21

Ja, het is ook heel erg eng. Ik hoop dat de dierenarts snel van zich laat horen.
Succes!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:04

Welshcobfan, fijn dat het toch goed gaat met je beestje op het weiland! super!

Sabrina85, dat gras kort is wil niet per definitie zeggen dat het ook weinig risico geeft..

Renate1970, wat ontzettend balen zeg! Ach gut hopelijk hoor je snel iets van de dierenarts..

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:44

Ze is helaas toch weer licht bevangen, dus weer op de metacam en ascal, en ze heeft vanmiddag een spuit gehad(ben even vergeten waarmee) Bloos .
Gelukkig was ze net al weer een stuk fitter. Waarschijnlijk krijgt ze toch nog teveel binnen met het graasmasker, dus ze blijft nu op het zandpaddock. Enigste probleem is haar zusje, de dames staan al 20 jaar dag en nacht bij elkaar, en kunnen nog geen minuut zonder elkaar Ach gut. Maar ik wil toch gaan proberen of ik die op de wei kan houden (wei en paddock liggen tegen elkaar).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:36

Balen zeg!
Mijn pony en zijn vriendje heb ik in die tijd gescheiden moeten houden. Maar ik heb het altijd zo gedaan dat ze wel even aan elkaar kon snuffelen. Want als ik mijn pony bv op stal had gezet en de andere in de wei had gelaten was het voor beide mis geweest. Doordat ze nu bijna naast elkaar stonden en elkaar met de neus aan konden raken bleven ze erg rustig Lachen
Sja en mochten de beide dames niet gecharmeerd zijn van een stuk hek/draad tussen hun in, zou ik toch beide maar in de paddock zetten als dat kan.

Met gwyn ging het vandaag weer super! Haha! Loopt nog als een engel! Voor het eerst in 3 week even een klein uitstapje gemaakt naar de stal Nagelbijten / Gniffelen dus aan een halster meegenomen en op de tegels bij de stal gezet voor een uitgebreide poets en staart-wasbeurt! Helemaal geen gevoeligheid meer voor de harde tegels! en hij vond het zalig om weer wat te mogen doen met mij Lachen (en andersom ook Knipoog ). Ben ruim een uur aan het tutten geweest Nagelbijten / Gniffelen

Ik kon bij hem trouwens geen witte ringen in de hoef ontdekken, of misschien weet ik niet helemaal hoe het eruit moet zien. Iemand er een link of foto van?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:48

hey hey,
ik heb een tijdje terug hier ook eens wat gepost, moet zeggen dat we heel langzaam de goede kant op gaan. nu kwam gister irma gort langs om marco te onderzoeken, zo kwam ze er achter dat hij iets heeft met zijn dunne darm, milt en nieren. hier gaat ze homeopatisch met kruiden iets aan doen.
maar nu dacht ik dat ik een goede smit heb, gaat steeds beetje beter met hem sinds hij door deze smit bekapt en beslagen wordt zodat hij wel steeds te berijden is.
nu rade irma gort mij het natuurlijk bekappen aan, ze gaf marco krul als bekapper. nu heb ik het natuurlijk bekappen al eens gedaan en dat vond ik niet echt een succes.
nu ben ik door haar toch weer aan het twijvelen gegaan dus daarom vraag ik jullie ervaringen naar natuurlijk bekappen of zal ik gewoon met deze smit door blijven gaan met ijzers?
nog even belangrijk: ik rij afentoe dressuurwedstrijden maar verder altijd over de weg omdat we geen bak hebben.

ik ben benieuwd naar jullie meningen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:54

Mijn gevoel? waarom iets veranderen als het goed gaat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:58

als ik jou was zou ik geen risico nemen.....als hij nu goed loopt met ijzers laat het dan zo.
Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt,mijn paard liep prima met ijzers.
Doordat een toenmalige vriendin het zonodig beter wist moest hij van de ijzers af...ik twijfelde dus,net als jij.
Dan maar van de ijzers af,daar heb ik erg veel spijt van gehad,mijn paard verrekte van de pijn,en zijn hele lijf werd stijf van het verkrampte staan.
Zoolkneuzingen waren het gevolg,het heeft lang geduurd voordat die gevoeligheid weer weg was,we waren zelfs verplicht om zooltjes ertussen te doen toen hij weer op ijzers ging.
Terug bij af dus.
Ik heb me nog nooit zo schuldig gevoeld....
Ik luister nooit meer naar iemand die denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft en niet eens weet wat hoefbevangenheid inhoud.
Er zijn trouwens wel paarden/pony's die zich uitstekend redden zonder ijzers.
Maar misschien kun je gewoon beter wachten met het uit te proberen,het is nog maar kort geleden toch??

ik zie dat welshcobfan mijn mening deelt...