[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:48

Margee schreef:
Hoe hebben jullie je paard weer "in de wei" gekregen?
Uurtjes per dag, 's nachts????

ik heb in het begin overdag heel rustig opgebouwd en ze staat nu in een klein weilandje en op den duur alleen snachts in het land en overdag in de bak.
nu staat ze een maand dag en nacht buiten en dat gaat super ben trots op haar als ze me ziet komt ze dravend en hinnikend naar me toe

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:53

Margee schreef:

Zijn hier begonnen met een kwartiertje en daar elke dag een kwartiertje bij. Wel elke dag checken of er geen verslechtering te zien was. Gelukkig gaat het de afgelopen twee jaar goed. Wel beperkt op het land, nu circa 5 uurtjes. Vind hem zelf nu eigenlijk net wat te zwaar dus langer op het land durf ik niet aan.

ElsRoosje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:09

Die vanmij is in t weiland gebleven met een graasmaskers..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:23

Margee schreef:

Ik moet zeggen dat ik elk jaar nog steeds rustig, heeel rustig, opbouw.
Dit jaar ben ik rond eind Maart begonnen met 5 minuutjes gras eten zo om de dag.
Eind april mocht ze een kwartiertje per dag, eind mei mocht ze ongeveer een uurtje per dag en nu halverwege Juni zit ik op zo'n 1,5 a 2 uur per dag. Dit alles afhankelijk van de weersomstandigheden en fructaangehalte.

Dit doe ik 2 jaar na de HB nog steeds en meer dan zo'n 6 uur per dag zal het ook zeker niet worden.
Ik blijf heul voorzichtig met gras.

EDIT: Het lastige met checken of je verslechtering ziet vind ik, dat op het moment dat je verslechtering ziet, je eigenlijk al 2 stappen achterloopt... Misschien ben ik te voorzichtig hoor, maar ik ben toch echt een voorstander van lange termijn aftasten en niet per dag al opbouwen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:42

Vesceron schreef:
Margee schreef:

Ik moet zeggen dat ik elk jaar nog steeds rustig, heeel rustig, opbouw.
Dit jaar ben ik rond eind Maart begonnen met 5 minuutjes gras eten zo om de dag.
Eind april mocht ze een kwartiertje per dag, eind mei mocht ze ongeveer een uurtje per dag en nu halverwege Juni zit ik op zo'n 1,5 a 2 uur per dag. Dit alles afhankelijk van de weersomstandigheden en fructaangehalte.

Dit doe ik 2 jaar na de HB nog steeds en meer dan zo'n 6 uur per dag zal het ook zeker niet worden.
Ik blijf heul voorzichtig met gras.

EDIT: Het lastige met checken of je verslechtering ziet vind ik, dat op het moment dat je verslechtering ziet, je eigenlijk al 2 stappen achterloopt... Misschien ben ik te voorzichtig hoor, maar ik ben toch echt een voorstander van lange termijn aftasten en niet per dag al opbouwen.

Ik denk dat je wat betreft het checken wel gelijk hebt. Blijft voor mij een lastige afweging. Hebben namelijk geen paddock dus nog minder op het gras betekent een groot deel van de dag op stal. Dus ik probeer daar een goede balans in te vinden. Maar blijft idd lastig!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:05

Even over de röntgenfoto's;mijne is 2x hoefbevangen geweest maar wel 2x snel hersteld. Ik heb vorige week toch foto's laten nemen gewoon omdat ik zelf zeker wilde weten dat het goed zat.
*\o/* Gelukkig wel! Linksvoor helemaal niks te zien en rechtsvoor had ze een lichte kanteling van 1 a 2 graden, maar niks ernstigs volgens de da. Ben nu weer aan het rijden.

Ze staat nu op hooi en mag af en toe wat grazen. Het kuil dat we op stal hebben voer ik voorlopig niet meer, ik zie haar dan gewoon groeien. En kuil én gras gaat duidelijk niet samen. Heb nu voor gras gekozen omdat ze daar zo dol op is. Ik wil proberen om haar eind vd zomer met graasmasker ongeveer 30 minuten op het land te krijgen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:59

Marietje1990 schreef:
Vesceron schreef:
Ik denk dat je wat betreft het checken wel gelijk hebt. Blijft voor mij een lastige afweging. Hebben namelijk geen paddock dus nog minder op het gras betekent een groot deel van de dag op stal. Dus ik probeer daar een goede balans in te vinden. Maar blijft idd lastig!

Oei, dat maakt het inderdaad wel nog een stuk lastiger! :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:24

Ik heb ook geen paddock, dus ik heb een stuk weiland opgeofferd waar ze 24/7 op lopen. Groeit nauwelijks gras meer, heel af en toe een paar sprietjes. Amber mag elke dag 30/60 minuten op het gras, zij te is dun. Grietje heeft momenteel weer een harde manenkam, dus zij blijft van het gras af. Hans doet gewoon met haar mee, want die is ook aan de bolle kant.

Ik begin met 10 minuten een week lang, blijft dat goed gaan dan 5 minuten erbij. Als de manenkam opgezet is laat ik ze er een paar dagen af en ga ik niet meer tijd geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:29

Marietje1990 schreef:
.

Als het maken van een paddock geen mogelijkheid is, zou ik voor dit paard overwegen een andere stalling te zoeken, waar hij in de paddock kan en af en toe even op de wei met graasmasker.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:45

Wij hebben het eerst met prikpaaltjes gedaan, het gras was al stuk gelopen daar.
Nu staan er gewone palen en deel ik het steeds door midden.
Het kleine beetje gras dat er staan, mag ze dan opeten als het fructaanbericht 0 is.
Maar Oh Oh, wat staat ze te bedelen om door de poort te mogen, ze vind het vreselijk.....

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:45

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:53

kan een bandage met azijn helpen tegen hoefbevangen? of in ieder geval de pijn verlichten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:13

Mijn mening
Nee
Er zit een ontsteking tussen hoefwand en lamellen in de hoef. Daar helpt een bandage niet

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:18

Oke! Ik twijfelde ook al!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:37

Wie voert er hier graszaadhooi uit kleine baaltjes, liefst veldbeemd of anders gecheckt engels raai ? Het boertje waar ik het altijd haalde is gestopt wegens ouderdom en het is me tot nu toe niet gelukt om ergens anders kleine baaltjes (gewicht mag gewoon 25kg zijn, maar niet die grote balen van 400-500 kg want die kan ik niet kwijt) te vinden. Hopelijk heeft iemand tips want van al het normale hooi dat ik tot nu toe geprobeerd heb loopt de manenkam toch weer op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:44

Ik kocht het altijd bij een fouragehandel en liet het ook nog brengen, hier in de buurt zat gewoon niemand.
De meeste fouragehandelaren hebben het wel.
Voorbeeldje: http://www.verhoevenfourage.nl/fourage
Zoek er een bij je in de buurt zodat je eventueel de kwaliteit kan checken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:32

Ik heb het ook via een fouragehandel gehad, al vond ik het wel duur.

Qua gras bouwde ik elk jaar weer per 5 minuten op. Maar langer dan een 45 minuten op een gewoon weiland ging niet, dus dan ging ik over op strikte strookbegrazing en mooi lang gras elke meer met een ministrookje erbij. Dan kon ze gewoon de hele dag op de weide lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:43

Ik kan je helaas niet helpen, heb zelf ook lang gezocht naar kleine balen. Veldbeemd leek al helemaal niet aan te komen hier in de omgeving, laat staan kleine pakjes. Dus wij kopen wel altijd grote balen. Gelukkig hebben we de ruimte. Overigens kopen we samen met een vrouw van bokt in, zij kan net een baal kwijt in een oude stal, dus haar balen blijven bij ons liggen en Ze haalt eens in de zoveel tijd er een op. Valt er niet zoiets te regelen bij jou in de buurt?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:13

Of de tussenmaat balen? Daar zijn ze hier in de buurt nu wel mee bezig met al die paardengekken.
Deze week wordt ons landje gemaaid, er staat heel hoog gras, en dat komt in kleinere balen. Ze zijn wel rond wat ik lastiger vindt maar ik moet kiezen. Die grote redden ze vaak niet helemaal om goed droog op te krijgen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:14

Nado schreef:
Wie voert er hier graszaadhooi uit kleine baaltjes, liefst veldbeemd of anders gecheckt engels raai ? Het boertje waar ik het altijd haalde is gestopt wegens ouderdom en het is me tot nu toe niet gelukt om ergens anders kleine baaltjes (gewicht mag gewoon 25kg zijn, maar niet die grote balen van 400-500 kg want die kan ik niet kwijt) te vinden. Hopelijk heeft iemand tips want van al het normale hooi dat ik tot nu toe geprobeerd heb loopt de manenkam toch weer op.

Kijk eens in deze lijst http://www.hisfa.nl/leden/hisfa-leden/

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:06

Mijn ex hb merrie staat gelukkig hele.dagen.op jet land. Wel met gras.masker.
Zij is drachtig en tot vier weken terug zogend dus dat helpt wel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:33

Iedereen bedankt voor het meedenken. Helaas zit er geen fouragehandel in de buurt waar graszaadhooi verkocht wordt. Ik heb de Hisfa lijst helemaal doorgelopen, bedankt Deaglán! Er zijn er 2 die op ongeveer 40 km zitten, dat is misschien nog te doen, ik ga ze morgen bellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:39

De fouragehandel waar ik het van kreeg lag ook bijna 60 km bij me vandaan.
Maar het werd netjes afgeleverd.
Maar ze komen dan niet effe 10 pakjes brengen natuurlijk, minimaal 50 pakken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:09

:) Dat snap ik, en dat is ook deel van het probleem, bij mij op stal wordt voordroog gevoerd, en ze hebben heel lief ruimte gemaakt zodat ik pakjes hooi kan opslaan, maar meer dan 20, hooguit 25, zal niet kunnen.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:13

Mijn haflinger heeft tijdens de hb op gras met masker gestaan, nu ben ik alweer aan et rijden en is er niets meer van de hb te merken! Alleen nu is mijn vraag, ik gaf na het rijden altijd brok, niet heel veel, 1/3 schep ofzo, hoe kan ik dit weer gaan opbouwen? Of moet ik andere brok gaan geven? Of niets? Nu krijgt ze na het rijden een handje hooi maar ik wil graag weer terug naar brok! Bedankt!