[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:27

Liene schreef:
Hoi!
. Vandaag zag ik voor het eerst die witte kringen aan de kroonrand waar jullie het overhadden. Hij had deze bij alle 4 hoeven, iets dikker aan de achterhoeven. De kring is ong. 0.7 cm dik.
Wilt dit iets zeggen ? Of is dit normale verloop ?

Wat bedoel je met 'witte kringen'? Bij de kroonrand zit de zgn. 'glazuurlaag' dat is normaal en heeft niks met hoefbevangenheid te maken.

Wat wél een indicatie van HB kán zijn ( maar ook dat gaat niet altijd voor 100% zekerheid op) zijn de ribbels die zich op een hoef vormen als er iets in het lijf van het paard aan de hand geweest is. Zoals gezegd: dat hoeft niet altijd HB te betekenen - de ribbels kunnen ook door bv een te snelle voerwisseling, andere ziektes oid ontstaan

Hieonder zie je 'ribbels' op de hoef - net onder de haartjes over de kroonrand zie je de (witte) glazuurlaag.

Afbeelding

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:45

Ik dacht mij te herinneren dat ergens stond dat als je aan de kroonrand een witte rand zag verschijnen, dit een teken van hoefbevangenheid is. Maar ik heb even geen idee meer waar dat stond, ik heb al zo veel gelezen :D
Maar aan de andere kant, kan dat ook gewoon zijn omdat hij nu langer in het nat zand heeft gestaan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:49

Op het moment dat je iets ziet in de hoef is het paard al een tijdje bevangen of alweer aan het genezen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:55

Ah ok, dan zal dat dus waarschijnlijk zijn van een tijdje nat te staan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:59

Liene schreef:
Ah ok, dan zal dat dus waarschijnlijk zijn van een tijdje nat te staan ;)

mijn fries heeft trouwens ook een rare rand onder de kroonrand,maar is nooit bevangen geweest.
Hij heeft dit altijd gehad.Bij hoefbevangenheid is het echt een begin van een nieuwe hoef zeg maar...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:11

Even een vraagje, struikelen jullie hb paardjes ook sneller dan normaal? Net weer gewandeld en het viel me op dat Grietje soms even struikelt. Kan mss door de bodem komen, het was vooral als er wat grind in de berm lag of als het opeens drassiger werd. Of zou het toch een teken zijn dat ik te snel weer wil opbouwen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:33

@capopjekop : Boon heeft ook een tijd gehad dat ze erg struikelig was. Toen liep ze ook nog erg kort en stijf. Nadat de hoeven een paar goede beurten gehad hebben liep ze vandaag uitstekend én zonder schoenen.
Nog wel iets te dribbelen, maar dat mag als je zolang niet onder het zadel én buiten geweest bent.
Ze voelde als een bommetje maar zonder aanleiding ontplofte ze niet <3

Voetjes waren direkt na het rijden (half uurtje met veel draf/jog) koud en na het afzadelen etc voelden ze beduidend warmer. Alleen achter dus, voor was nog steeds koud.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:42

Wij zijn ook begonnen met wandelen sinds een week op twee. Ulvy barst van de energie. Ze staat nu ook iedere dag een uurtje met graaskorf in de wei. Ze loopt goed en als we gaan wandelen is ze inderdaad ook lekker dribbelig en wil ze haar kontje nog wel eens de lucht in gooien van blijdschap. Wat een verschil met 6 weken geleden zeg.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:56

Over die witte rand... mijn pony had ook toen hij bevangen stond een witte schuimrand op de kroonrand. Bedoel je dat misschien Liene? Iemand trouwens enig idee wat dat precies is?
Vandaag dacht ik ponylief een plezier te doen om eens in de buitenbak te gaan stappen..... geen goed idee! Het ging goed totdat er een ander paard aan kwam wandelen. We zijn op 2 benen de bak uitgegaan en overdwars a la Anky terug naar stal.... pfff. Ben blij als hij straks weer wat meer mag doen. Al is het natuurlijk wel een goed teken dat hij uit zichzelf weer aandraaft.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:00

Ja tjee! Daar kan je het best meevergelijken. Het is niet echt schuimig of zo hoor, maar het ziet er wel zo uit van op een afstandje. Op de moment denk ik dus dat het komt door dat de hoeven bijna continue nat gehouden worden ;)

Ik denk dat het idd een goed teken is dat je pony uit zichzelf aandraaft!

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:06

Ik spoot die van mij 1 x per dag af en die had ook zo'n laagje. Tja het leek op witte mousse en je kon het er afhalen met een spons en even later zat het er weer. Vreemd spul, en heb eigenlijk nooit geweten wat het nu precies was.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:07

paars schreef:
Reden waarom mensen bij langduriger gebruik altijd een maagbeschermer moeten gebruiken. Geen idee of ze dat aan paarden ook wel eens voorschrijven?
Ja :-)

Mijn HB'er heeft ook ribbels op zijn hoefwand.

Capopjekopje: Hij struikelt niet meer dan anders, neen :n

Die witte laag zit er wel vaker, soms wel 1.5cm lang. Ik kan het niet echt linken aan HB? Of je moet iets anders bedoelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:13

Die witte laag is toch gewoon de verse aanwas van de hoefwand ??

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:16

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NGRKXEX7.jpg
jij bedoeld witte aanslag zoals op bovenstaande foto denk ik? Maar ik bedoel echt een soort schuim. Hij had het alleen toen hij bevangen stond en nu niet meer. Baal dat ik er geen foto van heb haha.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:17

DubbelDun schreef:
Die witte laag is toch gewoon de verse aanwas van de hoefwand ??

En weet jij hoe dat dan komt ? Door in het nat te staan ?
Ik heb echt geen idee hoe het er dan komt, daarom poste ik het hier even, misschien dat het iets met de HB te maken had ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:24

Die witte laag heeft elk paard wat een nieuwe laag hoefwand aanmaakt. Heeft imo niets met HB of wat ook te maken. Als je de kroonrandharen optilt zie je het nog beter.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:28

Waarom heeft niet elke vette pony HB? :\
Ik zie echt zoveel dikke pony's, waar gewoon totaal niet op gelet wordt of geen moeite voor gedaan wordt. Zag paar weken terug nog 2 shetjes in een weide, nooooit gezien, buik die écht bijna tot op de grond kwam. Echt nog nooit gezien. Frappant. En die staan er al jaren.
Waarom moeten "wij" (nu reken ik mijn verzorgpony erbij, en mijn pony-met-risico-op) daar zo enorm voor opletten en zoveel moeite voor doen terwijl er zoveel dikke pony's zijn die nooit ergens last van hebben?

Bovenstaande is half een verzuchting, half een echte vraag :\ :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:34

Net als bij mensen zal de ene er gevoeliger voor zijn als de ander.
Ik ken ook een Haflinger met een mega dikke nek en veel te dik. Die staat 24/7 in de wei en mankeert niets.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:37

DubbelDun schreef:
Net als bij mensen zal de ene er gevoeliger voor zijn als de ander.
Ik ken ook een Haflinger met een mega dikke nek en veel te dik. Die staat 24/7 in de wei en mankeert niets.

Het was ook vooral een verzuchting :D
Maar toch he, als je nu zou kunnen weten dat je pony er geen last van zal gaan hebben, dan zou je alles met een veel geruster hart kunnen bekijken.
Daya heeft ook geen HB, maar omdat ik een pony verzorg met HB ben ik toch enorm (te?) voorzichtig. En dat kost veel kopzorgen, terwijl het misschien natuurlijk niet moet. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Maar ik kreeg met het lezen van een aantal pagina's terug echt dat gevoel. Die shetjes in de weide. En dan hier, die bezorgdheid. Wat een verschil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:42

Het kan ook jaren goedgaan voordat de emmer overloopt. Grietje is ook altijd wel te dik geweest, maar bleef ook jarenlang gewoon goed.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:50

ponyzotje schreef:
Waarom heeft niet elke vette pony HB? :\
Ik zie echt zoveel dikke pony's, waar gewoon totaal niet op gelet wordt of geen moeite voor gedaan wordt. Zag paar weken terug nog 2 shetjes in een weide, nooooit gezien, buik die écht bijna tot op de grond kwam. Echt nog nooit gezien. Frappant. En die staan er al jaren.
Waarom moeten "wij" (nu reken ik mijn verzorgpony erbij, en mijn pony-met-risico-op) daar zo enorm voor opletten en zoveel moeite voor doen terwijl er zoveel dikke pony's zijn die nooit ergens last van hebben?

Bovenstaande is half een verzuchting, half een echte vraag :\ :D

Die vraag stel ik ook wel eens, er zijn zoveel dikke pony's waar niemand naar om kijkt en die hebben nooit wat (misschien maar gelukkig voor die pony's)
En iemand die al zo zijn best doet krijgt het vaak dubbelop.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:46

paars schreef:
Als je een NSAID geeft, heeft dat dus, naast de positieve effecten op de pijn en ontsteking ook nadelige effecten op de maag. Reden waarom mensen bij langduriger gebruik altijd een maagbeschermer moeten gebruiken. Geen idee of ze dat aan paarden ook wel eens voorschrijven?

Y had bij haar zakjes bute ook 2X per dag een maagbeschermer (omneoprazole). Dus het wordt wel degelijk gebruikt bij paarden. (maar wel niet goedkoop...)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:49

Yoika schreef:
Yoika had bij haar zakjes bute ook 2X per dag een maagbeschermer (omneoprazole). Dus het wordt wel degelijk gebruikt bij paarden.
omeprazole ;-) wordt idd vaak gegeven :-) (Gastrogard R)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:49

het is ook verstandig om bij paarden die langdurig bute moeten hebben vooraf even bloed af te nemen en de nierfunctie te checken.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:54

ponyzotje schreef:
Y schreef:
Y had bij haar zakjes bute ook 2X per dag een maagbeschermer (omneoprazole). Dus het wordt wel degelijk gebruikt bij paarden.
omeprazole ;-) wordt idd vaak gegeven :-) (Gastrogard R)

:D Dat bedoelde ik dus :o