[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisatamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:30

Hoi ik meld mij ook aan!

Eerst had ik alleen een paard van 18 jaar met artrose, maar door o.a. een beenbreuk heeft mijn andere paard er nu ook erg last van. Ze is laatst gevallen in haar stal op haar net genezen been. Volgens de veearts heeft haar artrose hier fel op gereageerd en ze liep echt weer een week stok kreupel. Nu is het nog steeds niet helemaal over, maar ik heb het idee dat ze nu weer langzaam achteruit gaat. Verder heb ik (nog) niet het idee dat ze er erg veel pijn aan heeft, en we beginnen nu ook met de nodige supplementen (glucosamine/duivelsklauw).

Ik vroeg mij af of jullie ook herkennen dat jullie paard met dit modderige, natte weer kreupeler/stijver gaan lopen. Ik heb niet persé het idee dat dit komt door de regen of kou, maar echt door de onregelmatig ondergrond, en het glijden in de modder. Op stenen loopt ze namelijk wel goed, of nja je kunt niks zien in haar stap dan. Maar het is toch juist met artrose zo dat een paard op het harde veel slechter loopt?

Mijn andere paard met artrose (stadium 3 in beide voorbenen) kan ik nog gewoon berijden, en heeft nog nooit ergens last van gehad. Soms twijfel ik weleens of ze artrose heeft, niet dat ik wil gaan springen of wedstrijden rijden want ben erg blij dat dat het zo goed met haar gaat. Ze heeft nog nooit kreupel of voorzichtiger gelopen. Zijn hier meer mensen met paarden waar artrose is geconstateerd, die nog gewoon redelijk actief bereden kunnen worden? Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld buitenritten van 2 à 3 uur of gewoon een uur trainen in de bak. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:43

11 januari ga foto’s maken van z’n benen.

Hoop dat er nog steeds niks te zien is.

Elisatamara: ik zelf merk niks.. maar het zou heel goed kunnen dat het door de ongelijke bodems.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:53

Die van mij rijdt ik gewoon
Les maar ook buiten ritten
Wel daags na intensief werk
Aangepaste beweging

Ben we benieuwd wat jullie gebruiken als supplement
Ik heb Articulan van de dierenarts

elisatamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:57

Zinzi_jewel schreef:
Die van mij rijdt ik gewoon
Les maar ook buiten ritten
Wel daags na intensief werk
Aangepaste beweging

Ben we benieuwd wat jullie gebruiken als supplement
Ik heb Articulan van de dierenarts

Ik gebruik glucosamine van de groene os. Ik heb ook wel duivelsklauw gebruikt, maar had niet het idee dat dit erg veel invloed had op mijn paard.

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:22

Mijn 21 jarige loopt nu als een tierelier. Eind vorig jaar heeft hij zich verstapt en stond hij op 3 benen. 2 weken pijnstillers en langzaam weer opbouwen. Nu loopt hij zelfs in de bak goed, wat hij al heel lang niet heeft gedaan.

Heb wel sinds een aantal maanden weer een andere combi aan supplement.
Geef nog steeds de Joint Comp van Phytonics, met extra MSM van Pharmahorse en in plaats van de duivelsklauw geef ik nu Efipain van Phytonics. Tot nu toe voor hem een top combinatie. Zo heeft hij geen last van de artrose en kan hij lekker in beweging blijven. (wat ook weer positief is voor de gewrichten) Hij heeft er ook enorm veel lol in. :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:55

Vandaag foto’s laten maken.

De dierenarts was zeer optimistisch. :-)

Rechtsvoor zag er goed uit voor een 19jarig paard. Linksvoor was wel wat meer op te zien kwa artrose. Maar was nog erg minimaal. Want ze had vele malen erger gezien.

Kortom we kunnen blijven doorgaan met wat we doen. Stel hij gaat minder lopen dan zou ze hem nog keer kunnen inspuiten en dan alleen linksvoor.

Kaar zolang die goed loopt, loopt hij goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:12

plutolover

super!!!!
de mijne word 18jr en we blijven bewegen staat gelukkig veel buiten en heel kort op stal
merk dat dat ook erg veel goed gedaan heeft voor hem

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:25

Foto’s zijn gemaakt

Rechts was gewoon prima voor een ouder paard. Links was wel minimale atrose te zien. Maar ze heeft vele malen erger gezien. En was verder heel positief.

Ik laat hem wel op de speciale beslag enz.

Ik geef nu glucosamine/msm

Maar wil over op glucosamine/msm chronditine maar weet niet zo goed welke. Equiflexion van paardendrogist vloeibaar wil ik wel proberen.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:00

Is er iemand die cortaflex gebruikt? Ik heb een pot ter overname. :o

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:41

dimma schreef:
Is er iemand die cortaflex gebruikt? Ik heb een pot ter overname. :o

Verkocht

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:19

Hoi, dinsdag is bij mijn bijna 4-jarige ruin zeer beginnend artrose/demodellage aangetroffen in de rug exact op de plaats die beauty_xxx ook bij haar paard aangaf: T16-T17-T18
Aangezien beauty_xxx bijna een jaar niet meer online geweest is kan ik haar niet ter info vragen.

Iemand die ook ervaring heeft met beginnend artrose in de rug (T1 tot T18 ervaringen over hals en lendenen ben ik niks mee helaas).
Zijn deze paarden mits goede begeleiding en goed tuig nog te berijden? En in Welke mate?

Nota:
mijn paard is nog niet zadelmak. Heb er hooguit 2x even opgezeten puur voor te wennen aan opstappen en afstappen. Verder niet gestapt terwijl ik erop zat.
Heb foto's laten maken omdat hij altijd moeilijk ontspande en de rug strak hield.
Liep bij de onderzoeken ook kreupel op linksvoor, beide voorbenen zijn ook volledig op foto gezet en schoon bevonden. Kreupelheid kan dus vanuit de rug komen, hoewel niemand ooit een kreupele pas gezien heeft bij hem als ik longeerde op stal.

beauty_xxx schreef:
kreupelheid komt uit de rug aan de longe liep ze lichtjes mank bij onderzoek.
kwam zeker niet uit de voeten maar via de rug omdat ze een bepaalde beweging niet kan maken omdat de artrose dit beperkt..

heeft artrose op T16- T17 en van T17-T18

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:11

Ik weet alleen dat er vorig jaar een keer een topic was over een aantal paarden die en onverklaarbare bult hadden op de rug waarschijnlijk ten gevolge van spierspanning. Maar ik denk dat die bult verder zat als T18
Ik zal even voor je kijken of ik het topic kan vinden, dan kan je zelf kijken. Ik zou me kunnen voorstellen dat te veel spierspanning de wervels naar elkaar toetrekt en zo ook artrose kan veroorzaken ?!

edit : hier het topic : [MD] Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten Of is dit echt totaal wat anders ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:23

Bij Limo is er geen bult.
Wel zit hij vaak vast in de rug volgens de Osteopaten die erbij geweest zijn.

Op de kliniek zei de arts dat hij het nog geen artrose kan noemen, maar er is wel demodelage/remodelage van de beenderen te zien.
Dwz dat het been vervormd is. Nu zei iemand in mijn ander topic dat dit ook voorkomt bij breuken, maar over een breuk had de arts het niet.

Ik vraag me ook af hoelang deze "artrose" er al zou zitten als het nog in het beginstadium is? Kan dit er al jaren zitten of maanden?
Bij het ontwaken uit de castratie is hij ook enkele keren gevallen. Maar daarvoor liep hij al met een gespannen houding.

Ik hoop dat je het wat begrijpt, heb namelijk zoveel twijfels over limo zijn toekomst. En mijn vriend veoeg me vandaag ook wat ik nu nog kon doen met Limo omdat hij het niet goed begrijpt allemaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:58

Wat zei de arts op de kliniek over mogelijke behandeling en over wel of niet de rug belasten ?

Weet je ook bij artrose is gewoon heel moeilijk te beoordelen hoeveel last een paard ervan gaat krijgen. Er zijn paarden met weinig artrose te zien op de foto die helemaal niet goed lopen en paarden met een 4 b.v. op de foto die helemaal zuiver lopen.

En wat zeggen de osteopaten ? Wat voelen ze ( veel spierspanning ? en waarom dan ? ) en kunnen ze je oefeningen b.v. meegeven om de rug te verbeteren ?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:33

Heeft iemand een goed plek om duivelsklauw te halen?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:23

emilyslaluna schreef:
Heeft iemand een goed plek om duivelsklauw te halen?

Horseflex.nl

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:47

Dankje! Ik heb ook maar gelijk glucosamine gekocht. Hopelijk gaat het helpen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:38

ik heb mijn duivelsklauw van de paardendrogist
en ook de equiflexion van paardendrogist

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:04

Ik heb de Devils Relief van de Paardendrogist en de Glucosamine "Joint Saver" van New Market via VetUK in Engeland. Hier betaal ik voor een emmer van 2.5 kilo net zoveel als voor 1.5 kilo bij Emmeloord!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:11

Ik gebruik de Devil reliëf van Naf omdat daar ok kurmakuma in zit en dat werkt ook onsteking remmend

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:26

Heb je een linkje van de joint saver

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:15

Ik ga denk toch weer over op de Pythonics of puur

Ik twijfel heel erg wat ik nu geef of daar te veel andere zooi in zit. Het kristalliseert heel erg.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:13

iemand hier ervaring met een ouder paard wat af en toe gaat struikelen en koppelen aan artrose? Mijn oudje van 22 struikelt de laatste tijd wat vaker. In het bos overigens minder tot bijna geen last van tov de bak. Bak heb ik dus maar gelaten voor wat het is. Hij heeft overigens wel een paar maanden terug op zijn knietjes gelegen wat ten eerste super zielig voor hem was, maar ook voor mij voor ongelukken kan zorgen.

nu vind ik hem achter ook de laatste tijd steeds stijver lopen, vooral de laatste maand is het heel erg. Ik vermoed artrose in combi met de winter en hoop dat hij van de zomer weer wat opleeft, maar het struikelen, geen idee waar het vandaan komt.

Ik ga hem sowieso binnenkort op de foto laten zetten omdat ik wil weten wat er allemaal mis is. en of het nog fair is om te rijden. Overigens heeft hij (in het bos) nog wel veel plezier in rijden, oortjes erop, vrolijk en loop na een kwartiertje lastig opstarten, als een zonnetje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:49

Geef je hem al een supplement ivm de artrose ?

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:30

@maris, nee ik geef hem nog geen specifiek supplement, omdat ik ook niet zeker weet of hij artrose heeft, hoewel je natuurlijk wel kan bedenken dat als je een groot paard (176) van 22 op de foto zet er vast wel wat artrose plekken uit komen.

wel ben ik sinds een week begonnen met souplesse mix van de paardendrogist. Merk nog niets, maar geef het pas kort, wel merk ik dat hij van zijn stalbenen af is, dat is in ieder geval iets.