Eerst had ik alleen een paard van 18 jaar met artrose, maar door o.a. een beenbreuk heeft mijn andere paard er nu ook erg last van. Ze is laatst gevallen in haar stal op haar net genezen been. Volgens de veearts heeft haar artrose hier fel op gereageerd en ze liep echt weer een week stok kreupel. Nu is het nog steeds niet helemaal over, maar ik heb het idee dat ze nu weer langzaam achteruit gaat. Verder heb ik (nog) niet het idee dat ze er erg veel pijn aan heeft, en we beginnen nu ook met de nodige supplementen (glucosamine/duivelsklauw).
Ik vroeg mij af of jullie ook herkennen dat jullie paard met dit modderige, natte weer kreupeler/stijver gaan lopen. Ik heb niet persé het idee dat dit komt door de regen of kou, maar echt door de onregelmatig ondergrond, en het glijden in de modder. Op stenen loopt ze namelijk wel goed, of nja je kunt niks zien in haar stap dan. Maar het is toch juist met artrose zo dat een paard op het harde veel slechter loopt?
Mijn andere paard met artrose (stadium 3 in beide voorbenen) kan ik nog gewoon berijden, en heeft nog nooit ergens last van gehad. Soms twijfel ik weleens of ze artrose heeft, niet dat ik wil gaan springen of wedstrijden rijden want ben erg blij dat dat het zo goed met haar gaat. Ze heeft nog nooit kreupel of voorzichtiger gelopen. Zijn hier meer mensen met paarden waar artrose is geconstateerd, die nog gewoon redelijk actief bereden kunnen worden? Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld buitenritten van 2 à 3 uur of gewoon een uur trainen in de bak.