Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chiba schreef:@DubbelDun: op een andere manier gaan rijden: paard hing op het bit en is afgebonden geweest bij grondwerk. We zijn veranderd naar beel loswerken met binnen-en buitenstelling en gaan werken op voorwaarts-neerwaarts rijden. Daar merkten we dat een voorwaarts beengebruik moeilijk is voor hem met zijn voorbenen. Daarnaast is er ook iemand geweest die een sportmassage heeft gedaan over zijn hele lichaam. Toen ik hem pas had voelde zijn nek en schouder als beton, nu is hij daar al veel soepelder geworden, maar de passen blijven kort. Zo zijn we bij de hoeven uit gekomen. Kleine steile hoeven geven een klein draagvlak. De hoge steile hiel zou er voor zorgen dat hij moeiljker een voorwaartste beweging kan uitvoeren?
Chiba schreef:@nombrado: Ik snap wat je bedoelt, maar hij was traag en hing en er was geen achterbeengebruik. door de andere manier van rijden met oa voorwaarts-neerwaarts, betere verzameling, ... loopt hij mooi actief vanachter en hangt ook niet meer. Hij gebruikt zijn achterhand nu heel goed, stapt over de afdruk van de voorhoeven heen. Dat is het eerste waar we aan gewerkt hebben, daarna de massage. En we zien dat de bewegingen in de voorbenen kort blijven. Ook al loopt hij niet meer op de voorhand, wat voorheen wel was. En ook al is hij nu veel soepelder.
TinePine schreef:@Chiba. een paard dat steil op zijn hoeven staat zal op de toon landen en dus kort lopen. Met lager hielen land hij op zijn hielen en kan ruimer lopen. Op Hoefnatuurlijk (via site paardnatuurlijk) staat dit uitgelegd. Ook de belasting van de pees staat hier uitgelegd bij de twee hielhoogtes/ standen. Voor mij destijds heel verhelderend geweest. Wij hebben een paardje staan dat te steil stond en kort liep. Anderhalf jaar geleden zijn de ijzers en onderuit gehaald en steeds meer in ´natuurlijke´ stand gezet. De hielen laten zakken. Dus millimeterwerk per keer. Hij loopt super ruim en is nooit meer kreupel. Voorheen met ijzers wel. Het paard was 17 toen hij hier kwam en is er behoorlijk van opgeknapt!
Dit vind ik zelf een mooi voorbeeld en dan doorscrollen naar landen op de toon.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm