Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:37

@Chiba : wat heb je al aan het paard laten doen behalve de hoeven (fysio-chiro-thermo ??? )

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:37

@hestejente: ja, die rand krult dan een beetje naar binnen. Hij werd toen om de 6-7 weken bekapt.
@SpikyBlue: het is inderdaad geen NL paard, een quarter ;) Ja, voor de ijzers lijken ze groter, vooral de teen lijkt me wat langer, kan dat? Geen idee wat het doel van de smid was. De foto's voor de ijzers is een andere smid dan die van de laatste foto's. Vavoor heeft hij echt kleine en steile voetjes, vanachter is het goed. MAar nu weet ik niet of de hiel goed is, of te hoog. En of dat nu nog te corrigeren valt? Het wordt me afgeraden door sommigen, aangeraden door anderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:39

Of de hiel te hoog is of niet kun je naar mijn idee alleen aan de onderkant zien. Maar daarover verschillen de meningen. Ik vind dattie wat ondergeschoven hielen heeft.

Ik snap niet waarom het paard volgende keer bredere ijzers krijgt. Om de hoef breder te maken, op te rekken als het ware? Lijkt me doodeng :=
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-12-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:42

@DubbelDun: op een andere manier gaan rijden: paard hing op het bit en is afgebonden geweest bij grondwerk. We zijn veranderd naar beel loswerken met binnen-en buitenstelling en gaan werken op voorwaarts-neerwaarts rijden. Daar merkten we dat een voorwaarts beengebruik moeilijk is voor hem met zijn voorbenen. Daarnaast is er ook iemand geweest die een sportmassage heeft gedaan over zijn hele lichaam. Toen ik hem pas had voelde zijn nek en schouder als beton, nu is hij daar al veel soepelder geworden, maar de passen blijven kort. Zo zijn we bij de hoeven uit gekomen. Kleine steile hoeven geven een klein draagvlak. De hoge steile hiel zou er voor zorgen dat hij moeiljker een voorwaartste beweging kan uitvoeren?

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:45

@hestejente: Paard is nu 4,5 jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:48

Tja ik weet niet. Ik heb wel fotos gezien van paarden die ouder zijn en die een proces hebben doorgemaakt waarbij ze door bekappen nu anders op de hoeven staan. Maar het fijne weet ik daar niet van.

Mijn paard staat iets minder steil nu dan 2 jaar geleden. Heeft 'ie weinig, eigenlijk geen, last van gehad en hij is nu 12. Maar bij hem was het maar een klein verschil.

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:04

@chiba: je zou eens thermo-fotoos moeten laten maken, dan zie je waar het probleem zit en kun je er gericht iets aan doen.
Ik denk dat het probleem eerder ergens anders in het lichaam zit óf uit röntgenfotoos moet blijken dat er in de voeten een probleem zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:41

Chiba schreef:
@DubbelDun: op een andere manier gaan rijden: paard hing op het bit en is afgebonden geweest bij grondwerk. We zijn veranderd naar beel loswerken met binnen-en buitenstelling en gaan werken op voorwaarts-neerwaarts rijden. Daar merkten we dat een voorwaarts beengebruik moeilijk is voor hem met zijn voorbenen. Daarnaast is er ook iemand geweest die een sportmassage heeft gedaan over zijn hele lichaam. Toen ik hem pas had voelde zijn nek en schouder als beton, nu is hij daar al veel soepelder geworden, maar de passen blijven kort. Zo zijn we bij de hoeven uit gekomen. Kleine steile hoeven geven een klein draagvlak. De hoge steile hiel zou er voor zorgen dat hij moeiljker een voorwaartste beweging kan uitvoeren?

andersom gaan denken
het paard moet achter eerst gaan werken, wil hij de voorhand kunnen ontlasten
vooral als hij, zoals je zegt, op je hand hing. beweegt hij dus op zijn voorhand
het is dus belangrijk niet voorwaarts neerwaarts te gaan, (dan gaat ie ook weer op de voorhand) maar juist een langzaam tempo te gaan spieren kweken (draagspieren) in de achterhand, en vandaaruit uiteindelijk pas weer naar voren gaan werken.
Het korte bewegen met de voorbenen, zou daar best eens door kunnen komen (en de slijtage die het uiteindelijk te voorduren krijgt)

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:31

@nombrado: Ik snap wat je bedoelt, maar hij was traag en hing en er was geen achterbeengebruik. door de andere manier van rijden met oa voorwaarts-neerwaarts, betere verzameling, ... loopt hij mooi actief vanachter en hangt ook niet meer. Hij gebruikt zijn achterhand nu heel goed, stapt over de afdruk van de voorhoeven heen. Dat is het eerste waar we aan gewerkt hebben, daarna de massage. En we zien dat de bewegingen in de voorbenen kort blijven. Ook al loopt hij niet meer op de voorhand, wat voorheen wel was. En ook al is hij nu veel soepelder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:54

Chiba schreef:
@nombrado: Ik snap wat je bedoelt, maar hij was traag en hing en er was geen achterbeengebruik. door de andere manier van rijden met oa voorwaarts-neerwaarts, betere verzameling, ... loopt hij mooi actief vanachter en hangt ook niet meer. Hij gebruikt zijn achterhand nu heel goed, stapt over de afdruk van de voorhoeven heen. Dat is het eerste waar we aan gewerkt hebben, daarna de massage. En we zien dat de bewegingen in de voorbenen kort blijven. Ook al loopt hij niet meer op de voorhand, wat voorheen wel was. En ook al is hij nu veel soepelder.

en waarom is het overstappen in stap belangrijk? Dat kan namelijk juist wijzen op een slappe achterhand.
actief van achter is ook een goed bedoeld advies, maar verkeerd gebruikt.
een paard kan niet een hoog tempo bewegen en niet op de voorhand meer gewicht krijgen dan.
voorwaarts neerwaarts is altijd op de voorhand. (die term vind ik ook geheel verkeerd toegepast worden) je ziet dus vaak paarden over het tempo draven, met een stuwende achterhand en op de voorhand terecht komen (helemaal met de ruiter ook nog eens boven de voorhand)
Het trage, wat hij eerst had, is een gebrek aan kracht in de achterhand...als je dit had doorgetraint in het lage tempo , en dan echt laag (zodat hij niet meer kán hangen), had je gemerkt dat er meer kracht (spieropbouw) vanachter ontstaat, zodat vanuit de achterhand gaat bewegen en dus de voorhand meer "los " kan laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:00

nombrado schreef:
een paard kan niet een hoog tempo bewegen en niet op de voorhand meer gewicht krijgen dan.

Waar woon je, is Oirschot te doen voor je? Want ik zou zeggen: kom van de zomer naar de NK voor de finales van de T2!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:49

@Chiba, klopt het dat het dier nogal overbouwd is ?Dat lijkt iig zo op foto 2&3.
Als dat het geval is, is de oorzaak van het probleem dus eenvoudig te duiden.
De voorbenen houden de grotere pas lengte van de langere achetrbenen als het ware niet bij.
Het dier lager zetten in de verzenen zal alleen leiden tot nog meer balans verstoring.
Het paard moet sneller worden in het voorbeen. Ik denk dat je hoefsmid dat probeert te bewerkstelligen.
De maat van zijn voeten heeft er niet zoveel mee te maken,wel de stand,steiler is meestal sneller in het afrollen.
Trainingstechnisch is dit best lastig. Ik zeg balkjes draven, dit om de coordinatie van voor en achterhand
op elkaar af te stemmen. Het helpt tevens om het paard van de voorhand te krijgen en een goed ruggebruik te krijgen. Is er ook naar je zadel gekeken of het de schouders niet beperkt in de beweging?
Een te krap liggend zadel kan ook deel van het probleem zijn.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:22

Hallo,

Ik kwam jullie topic tegen en wou vragen of jullie eens willen kijken naar de (blote) voeten van mijn paard. Dat er iets niet klopt, dat weet ik, maar ik ben op zoek naar meerdere inzichten en eventuele behandelmethodes.

Hoe kan ik het beste foto's invoegen in een bericht?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:16

hanoz, je moet de foto's uploaden (mijnalbum, imageshack ofzo) en dan in een bericht tussen [img]..url..[/img] plaatsen, snappie? :D
Beetje lastig uit te leggen merk ik!
Leuk dat je foto's wilt posten, heeft mij destijds ook veel inzicht gegeven!

Chiba, zou je foto's kunnen maken waarop de hoeven écht goed te zien zijn?
Zijkant, voorkant, onderkant ed.

Ik zal straks proberen foto's te maken van de stralen van mijn paard, waar ik echt onwijs blij mee ben!
Staat 24/7 buiten, beton, nat zand en blub (kleigrond, echt wegzakken tot aan de kogels).
Beschikt over een schuilstal en nog 2 'afdakjes' maar daar houdt ie niet zo van, schuilt liever langs de bomen.
Ik hoef nauwelijks te vijlen sinds ze zoveel op 't beton staan, alleen af en toe wat afronden, dus ik ben erg blij dat de straal goed meewerkt en hopelijk blijven groei en slijtage zo in evenwicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:36

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:16

Ok, daar zijn de foto's (dank voor de uitleg :) ). M'n paardje kwam net uit een natte paddock, dus er is op de foto's nog wel zandresten te zien en ze zijn dus nog behoorlijk nat.

LV: http://imageshack.us/photo/my-images/576/lv5mw.jpg/
RV: http://imageshack.us/photo/my-images/37/rv5k.jpg/
LA: http://imageshack.us/photo/my-images/195/la5j.jpg/
RA: http://imageshack.us/photo/my-images/403/ra7t.jpg/

Ben benieuwd wat jullie van de stralen denken. Hij is nu sinds 2 mnd van de ijzers af en staat overdag veel buiten.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:17

mmm, kreeg het dus niet voor elkaar om de foto's in het bericht te krijgen... :o
Hoop dat jullie ze zo ook kunnen zien :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:20

Ik vind dat 'ie prachtige hoeven heeft voor zover we ze kunnen zien, heb je een Natural Balancesmid? Nette stralen ook, gezien de drassige omstandigheden :) Wat klopt er volgens jou niet aan? LA lijken er wel witte zwellinkjes op de hoefballen te zitten, kan niet helemaal zien hoe 't zit? RA zou ik wat aan die uitgeholde hoefbal willen doen - in eerste instantie. Wat zegt je smid ervan?

Om de foto's zichtbaar te maken in het topic moet je de tags er nog even voor en achter zetten. Dus voor elke foto [img]
en achter elke foto/link [/img]. Met haken.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:29

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:32

Uhm... ik gebruik geen imageshack, misschien dat je een verkeerde link hebt gebruikt ofzo? Als je ze uploadt, krijg je dan verschillende dingen die je aan kunt klikken om de fotos te delen?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:48

@Chiba. een paard dat steil op zijn hoeven staat zal op de toon landen en dus kort lopen. Met lager hielen land hij op zijn hielen en kan ruimer lopen. Op Hoefnatuurlijk (via site paardnatuurlijk) staat dit uitgelegd. Ook de belasting van de pees staat hier uitgelegd bij de twee hielhoogtes/ standen. Voor mij destijds heel verhelderend geweest. Wij hebben een paardje staan dat te steil stond en kort liep. Anderhalf jaar geleden zijn de ijzers en onderuit gehaald en steeds meer in ´natuurlijke´ stand gezet. De hielen laten zakken. Dus millimeterwerk per keer. Hij loopt super ruim en is nooit meer kreupel. Voorheen met ijzers wel. Het paard was 17 toen hij hier kwam en is er behoorlijk van opgeknapt!

Dit vind ik zelf een mooi voorbeeld en dan doorscrollen naar landen op de toon.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm Of deze en dan het kopje over hielhoogte. Die vind ik zelf heel duidelijk.
´Bij stof tot nadenken´ vind je ook nog een uitleg over hiel of toonlanden.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 19-12-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:52

Hoezo zal een paard met steile voeten eerder op de toon landen dan een met plattere voeten?
Met een steile voet is de hiel toch eigenlijk eerder bij de grond dan bij een met lagere hielen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:54

TinePine schreef:
@Chiba. een paard dat steil op zijn hoeven staat zal op de toon landen en dus kort lopen. Met lager hielen land hij op zijn hielen en kan ruimer lopen. Op Hoefnatuurlijk (via site paardnatuurlijk) staat dit uitgelegd. Ook de belasting van de pees staat hier uitgelegd bij de twee hielhoogtes/ standen. Voor mij destijds heel verhelderend geweest. Wij hebben een paardje staan dat te steil stond en kort liep. Anderhalf jaar geleden zijn de ijzers en onderuit gehaald en steeds meer in ´natuurlijke´ stand gezet. De hielen laten zakken. Dus millimeterwerk per keer. Hij loopt super ruim en is nooit meer kreupel. Voorheen met ijzers wel. Het paard was 17 toen hij hier kwam en is er behoorlijk van opgeknapt!

Dit vind ik zelf een mooi voorbeeld en dan doorscrollen naar landen op de toon.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm

uh,,, dit bovenstaande verhaal gaat even niet op.
een paard moet gewoon een recht beenstand, en makkelijk afrol punt hebben, dat is voor elke paard anders, en dus afhankelijk van de voetas /beenstand/schouderlijn en hele paard.
het gaat er maar net om , wat je wilt met je paard.
wil je een paard wat in balans, beweegt, of in disbalans.

als je met een paard, die verkeerd staan, een zwarte dressuurproef en oefeningen rijden, gaat ie geheid kreupelen als de stand verkeerd is.
als je hem hebt als maatje, die niets moet? tja, das wat anders

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:54

Needje schreef:
Hoezo zal een paard met steile voeten eerder op de toon landen dan een met plattere voeten?
Met een steile voet is de hiel toch eigenlijk eerder bij de grond dan bij een met lagere hielen?

ik snapte het ook al niet :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:55

Dit is er eentje Hanoz

LV: Afbeelding

het is als je op je foto staat rechts klikken en afbeeldingslocatie kopiëren.