[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:24

kuilgras is denk ik te rijk,beter is oud hooi.

mijn ex-bevanger loopt in de wei,met heel kort gras,krijgt hooi van 2 jaar oud,verschillende keren per dag kleine porties,geen krachtvoer.
Wel wat zemelen,pulp en vitamines en mineralen.
Mijn paard is insuline resistent en heeft last van een te traag werkende schildklier,hij krijgt daarvoor dagelijks pillen(schilklier hormoon)en is nu al 3,5 jaar hoefbevangen vrij.

Even off-topic,sorry,ik moet het even kwijt....geerke mijn fries is ziek,vermoedelijk tekenziekte.
Hetzelfde als vorig jaar...ik vond hem al een beetje sloom vandaag,toch maar getemperatuurd toenstraks,39.
Hij at wel gewoon,toen op zoek naar een da ,valt niet mee op zaterdagavond.....ik stond weer helemaal te trillen.
Da kwam,ondertussen was de koorts 39.5,de da heeft ook nog gemeten toen was het 40!!!
En dat dus binnen een uur....waarschijnlijk tekenziekte,maar hij hoorde ook nog een roffeltje op de rechterlong(hij is echt nog nooit verkouden geweest of zelfs een snot neus gehad)
Dus ook anti-biotica voor de zekerheid,zelf moet ik nog morgen en overmorgen prikken...hij staat er maar sloom bij.
Da zei dat ik me geen zorgen hoef te maken...makkelijk gezegd.
Ik ben zo blij dat ik niet gewacht heb tot morgen,39 graden is allarmerend genoeg om te bellen vond ik..(laat staan 40)
Sorry,ik moest het even kwijt,en vond het niet nodig om hier een topic over te starten....ik ga weer even kijken..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:31

Oh he, jakkie, hoop echt dat hij snel opknapt hoor! En je moet nie steeds sorry zeggen, we hebben in dit topic al zoveel lief en leed gedeeld met z'n allen, dat 't bijna raar zou zijn, als je het hier niet zou vertellen.

Sterkte, en houd ons op de hoogte.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:36

romeorowan schreef:
Wesselady: dat is geen geruststellend idee. Utah zal toch ook ooit gespeend moeten worden. Ik doe dat altijd al heel langzaam, maar ik zal dat deze keer nog langzamer doen.

Als je rustig aan doet moet dat wel goed komen. Ook niet vergeten om je hoeveelheid voer te verminderen, volgens mij kan de stofwisseling zich daar dan wel op aanpassen.

@Geerke, sterkte met je fries Ach gut

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:36

Ik heb hier een hele tijd geleden het 1 en ander gepost en gereageert op andere. Mijn pony was ook hoefbevangen.
Ondertussen zijn we alweer een hele tijd verder. Pony bleek aan alle2 de voorhoeven hoefbeenkanteling te hebben, en heeft dus in de kliniek gestaan. Daarna in een revalidatiecentrum, met speciale ijzertjes, met een plat stuk ijzer eraan vastgeschroefd. Gelukkig waren we er op tijd bij, en zijn we ondertussen van bijna alle medicijntjes af, en gaan als t goed is volgende week ook de ijzers eraf. Ze heeft nu dus een soort plat stuk ijzer aan dr hoefijzers vast geschroefd, die er elke avond afgeschroefd moeten worden, dan t ijzer eraf, en dan moet er betadine op de hoef gedaan worden, gaasverband erop, en dan weer vastgeschroefd. Wat een werk, ben blij dat deze pony héél makkelijk is. Scheve mond
Maar binnenkort kunnen we weer rustig beginnen met rijden. We zijn al zeker 4 maanden eruit geweest, dus ben blij dat pony eindelijk geen pijn meer heeft. Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:16

Geerke: zoals mysa al schrijft, je hoeft je echt niet te verontschuldigen.
Hopen dat Geerke snel weer opknapt. Als de antibiotica aanslaat dan kun je binnen 2 dagen al weer een heel ander paard hebben.

Absque_Dubio (wat een lastige naam): kun je eens een foto maken van je ijzers met plastic eronder. 'k Snap er niks van namelijk, maar ik ben wel heel erg benieuwd.
Heel erg fijn dat ze geen pijn meer heeft en dat je bijna weer kunt rijden.

Kakoo: ze staan over het algemeen heel beperkt op het gras. De meeste paarden krijgen hooi en eventueel voer met minder dan 10 % zetmeel en suikers.
Een aantal paarden krijgen magnesium, sommige krijgen regelmatig een probiotica kuur.
De meeste paarden staan in de bak/paddock.
Maar om het precies te weten moet je helaas het hele topic doorlezen.

Deniejs: de mijne krijgt voordroog en doet het daar goed op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:33

geerke knapt op!!!koorts is gezakt van 40 naar 39.3.
Hij stond van 'n hooi te eten,en er lag een drol,en hinnekte vrolijk naar me.
(en hij stond zichzelf te bevredigen....goed teken toch!....gek paard).
Ik ben zo blij dat mijn paarden op 20 meter van huis staan,en dat ik volop t.l licht heb in de stal...dat maakt het leven soms een stuk makkelijker!!
Zo nu zelf wat eten,daar was ik nog niet aan toegekomen!!
Bedankt voor jullie luisterende oortjes...jullie zijn allemaal schatten!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:17

Aha, gelukkig knapt ie op. En wat je zegt: in zo'n geval is 't heerlijk dat ze niet 3km verderop in een donkere wei staan. Aan de andere kant: toen Tyra bevangen was, stond ik er wel voortdurend met m'n neus bovenop, zelfs 's nachts kon ik haar zien vanuit m'n slaapkamerraam. Niet echt goed voor de nacht- en gemoedsrust.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:37

@geerke
gelukkig was gisterenavond de koorts een beetje gezakt. Hoe is het nu vanmorgen met je paardje? Ik vind het altijd opvallend hoe sloom paarden zijn als ze koorts hebben.
Dat roffeltje van de rechterlong duidt dat op bronchitis?
Duim, duim, duim, dat je paardje zich weer snel beter voelt. Ach gut

@ absque_dubio
Heb je foto's van de ijzers? Gewoon mijn nieuwsgierigheid hoor.
Betekent het betadine onder in de hoef spuiten, dat de hoef open is aan de onderkant?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:19

geerke is er weer!!!
Vanacht om 1 uur wezen kijken en om 4 uur,gewoon gepoept en knabbelde tevreden van zijn hooi.
Vanochtend temp.van 37.8 keurig dus,hij heeft goed gegeten en staat nu nog op stal,op aanraden van de da.
Hij twijfelde aan mijn diagnose van tekenziekte en heeft hem eigenlijk op mijn verzoek ingespoten met carbesia,omdat het ooglid nog mooi rose was,twijfelde hij.
Maar ik heb het toch wel bij het goede eind gehad,deze variant van tekenziekte is heel accuut,hoe eerder je behandelt hoe minder schade er word aangericht aan de organen.
Vorig jaar was het al zo ver dat hij rode urine had en bloedarmoede,dit treed al op in een paar uur.
Toen knapte hij trouwens ook op een paar uur na de injectie met carbesia.
Ik heb geen idee wat dat roffeltje is,geerke heeft nooit gerookt...Ik zal hem braaf inspuiten met de pen-hista-strep(daar is pablo ooit bevangen van geraakt)maar geerke reageert er goed op.
Hij is er z'on vijf jaar terug meebehandelt omdat meneer z'n kont zo had opengeschuurt dat er een grote vleeswond op zat....dat was het debuut van zijn zomerexceem.

Oja....wat denken jullie????
Ik heb sinds vorig jaar mijn paarden weer laten enten,een aantal jaren niet gedaan omdat ik m'n bedenkingen erover had.
En dan toch weer overstag,tetanus geneest niet zo goed....
Ze krijgen dus een vaccin tegen influenza en tetanus(geen rhino)
Aangezien geerke dus vorig jaar ook tekenziekte heeft gehad,ben ik eens gaan tellen.
Vorig jaar werd hij 85 dagen na de vaccinatie ziek.
Nu dus na 94 dagen.
Zie ik nu spoken?
Dit kan toch geen toeval zijn,het imuunsysteem word door de vaccins belast,waardoor de tekenziekte weer naar boven komt.
Ik zal het eens met mijn eigen da erover hebben....dan maar geen vaccin meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:27

Fijn dat het weer goed gaat met geerke! Lachen Goed dat jij zo oplettend bent en je niet zomaar liet overtuigen door de da! Blijkbaar twijfelde hij ook voldoende om toch maar te spuiten, gelukkig Lachen

Het zou best kunnen dat je paard na een inenting weer gevoelig is voor een virus die hij blijkbaar altijd (?) bij zich draagt, hetzij in sluimertoestand en dat het weer geactiveerd word bij een inenting. Maar voor hetzelfde geldt is het puur toeval. Wel goed om even met je DA over te hebben inderdaad Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:15

Kakoo: mijn gepensioneerde merrie staat overdag met graasmasker op het land. in de zomer 's nachts in de bak en in de winter 's nachts op stal.. 's nachts krijgt ze voldoende hooi bijgevoerd, en een portie subli seniores priores met glucosamine, biotine en een scheut zonnebloemolie Lachen in de winter overdag ook nog een portie hooi erbij.

Jeetje geerke! dat was even schrikken. Fijn dat hij toch weer vrij snel is opgeknapt.. en wat je zegt over dat vaccin; het is wel heel toevallig ja.. ben benieuwd wat je dierenarts ervan zegt!

absque_dubio, fijn dat het weer de goede kant opgaat en jullie zelfs weer mogen denken aan rijden! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:21

Ik zit in dubio:
Het gaat goed met gwyn en aangezien zijn paddock verandert was in een modderpoel heb ik hem op een klein stukje gras gezet (gras... nou gras met vooral onkruid) en dan natuurlijk geen hooi er bij.
Hij voelt zich nu zo goed dat hij zich helemaal kriegel voelt in zijn paddockje. Staat ontzettend ongeduldig heen en weer te lopen en bokt wat voorzichtig (niet als ik erin sta hoor, dan is hij rustig). Moet ik hem toch maar bij zijn vriendje op de wei zetten? (kleine wei, gras/onkruid en zijn vriendje die al 24 uur erop staat te eten Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:28

moeilijk...kun je hem niet een aantal uren bij z'n vriendje zetten?
deeltijd vriendje....het lijkt mij eng om hem steeds er neer te zetten...ik heb geen idee hoe het fructaan is bij jullie nu.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:32

Nou het stukje waar ze nu staan is erg slecht gras, de DA vond het zo waardeloos dat ze zei: opnieuw inzaaien Nagelbijten / Gniffelen Maar dat mag niet van natuurmonumenten natuurlijk....
en hij mocht ook wel weer wat gras hebben.

Er tijdelijk in zetten is ook een optie inderdaad Lachen maar ik ben dan wel bang dat het paddockje waar hij staat na 1 regenbui weer vertrapt is...
Hmm hahab lastig Clown
Ik hoop dat zijn vriendje het gras heeft opgegeten, dan is de keuze makkelijk Nagelbijten / Gniffelen

Maar toch ben ik bang dat hij weer hoefbevangen raakt, maar aan de andere kant is het op stal zetten geen optie... ook niet voor alleen s nachts omdat zijn vriendje wel buiten staat. Bovendien is de stalvloer hard en ik kan er geen zand in gooien.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:55

Welshcobfan, als hij het niet te bont maakt zou ik hem laten staan waar hij nu staat. Dan maar even wat onrustig.. ik zou hoe dan ook opnieuw bevangenheid willen voorkomen, want dan ben je weer terug bij af..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:01

Nou het probleem is dat hij zichzelf zowat opvreet in zijn hokje Nagelbijten / Gniffelen terwijl hij wel rustig in de wei staat met zijn vriendje (nou weiland... het is echt een mini stukje van 10 bij 4 denk ik.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:29

@Geerke; gelukkig dat het weer beter gaat met de Fries! Ik had er nog nooit van gehoord; tekenziekte, is dat iets wat bij jullie voorkomt of hebben we dat in NL ook?

Over dat ijzer met die plaat eronder geschroefd; dat noemen ze een verbandijzer. Wordt vaak bij ernstige gevallen van hoefbevangenheid gebruikt wanneer er sprake is van zoolperforatie. Door de losse plaat kun je iedere keer schone gaasjes tegen de zool aandrukken met bijv. betadine. Door de plaat blijft het gaasje op z'n plaats en wordt niet zo vies. Door de schroeven kun je dagelijks het verband verschonen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:59

@Geerke, fijn dat Fries weer is opgeknapt! Lachen
Het zou zomaar kunnen dat het vaccineren er mee te maken heeft! Ik zou dan alleen eerder een reactie verwachten, omdat het immuunsysteem direct na het vaccineren het meest actief is.
Is de tekenziekte bij Geerke chronisch geworden, en waaraan kan je dat zien? Mijn beide paardjes hebben deze zomer een teek gehad, ben er ook een beetje bang voor, maar heb tot nu toe niks aan ze gemerkt...

@Kymalin, heb je misschien een foto? Kan me niet echt voorstellen hoe dat eruit moet zien! Lachen

@Welshcobfan, ik zou nu niet teveel veranderingen door gaan voeren. Nu staat ie op het kleine stukje, dus kan hij voorzichtig wennen aan wat gras. Ik zou eerst eens een paar weken afwachten hoe dat gaat. De bevangenheid is nog zo recent, ik zou eerst eens zorgen dat het stabiel wordt, voor je dingen kunt gaan uitproberen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:59

Welshcobfan, als ik het zo lees heb je allang besloten dat je heb weer op de weide gooit, dus dan moet je dat lekker doen Ja jij kent je paardje het beste tenslotte!

Kymalin, tekenziekte komt ook in nederland voor, zeker.. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:02

Hmm ik zal eens kijken hoe hij er nu bijstaat Lachen als zijn paddock echter weer verzopen is heb ik maar 1 keus en dan moet ik hem bij zijn vriendje zetten (maar daar is toch weinig te halen qua gras dus dat scheelt Lachen )
Want ik denk dat hij minder last heeft van wat gras dan van veel blubber. Weiland is goed gekeurd door de DA als zeer slecht land wegens ehh grasgebrek Nagelbijten / Gniffelen Dus denk ook niet dat hij weer hoefbevangen kan raken door die paar sprietjes die er nog staan (en het gaat maar om 40m2 voor 2 paarden, dus dat is weinig)

Volgende week ijzers eronder en weer in het zadel klimmen! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:03

heet het bij paarden ook ziekte van lyme?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:20

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:23

o bah!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:16

Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand hier hetzelfde advies heeft gekregen..?
Had een tijdje terug hier ook een bericht geplaatst over mijn paard wanneer hij hoefbevangen was.
Inmiddels zjn we een tijd verder en is hij niet meer bevangen, nadat het weer helemaal goed ging hebben we hem even van de ijzers afgehaald maar als snel had hij weer last van een te gevoelige zool, dus nu weer ijzers.
Nu is de hoefsmid vrijdag geweest en die vond zijn hoeven er niet goed uitzien (vond ik ook niet) ze zijn heel er hobbelig met diepe kringen, komt dus doordat hij bevangen was.
De hoefsmid zijn dat het echt kantje boord was en adviseerde mij eigenlijk m'n paard nooit meer op de wei te laten.
Alleen nog maar in de paddock met hooi en af en toe een beetje vers gras.
Ik schrok hier behoorlijk van, want dit lijkt me gewoon echt een kwelling voor m'n paard.
Nou had ik het toen der tijd met de da over het komend voorjaar om alles wat betreft de wei gewoon erg langzaam op te bouwen en de da vond dit wel een goed plan....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:29

Als het echt zo kantje boord is als de hoefsmid doet voorkomen denk ik dat je er inderdaad verstandig aan zult doen hem zoveel mogelijk van het gras af te houden. Wat je nog zou kunnen overwegen is overdag op het gras met een masker (en dan alsnog heel langzaam opgebouwd) en dan 's nachts in de paddock met hooi.

Je kunt het zien als een kwelling voor je paard, maar bedenk je wel dat hoefbevangenheid en alle gevolgen van dien een nog veel grotere kwelling zijn..