[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:06

Is helemaal niet ‘slecht’ , bevangen worden dat is slecht.
Wees blij met zo n goeie stal en geduld, geduld…..
Vreselijk moeilijk weten we allemaal hier!!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:58

Femke, een smid weet meestal meer van hoeven af dan een DA, maar ik snap je dilemma. Hangt er ook vanaf in welke omstandigheden ze bevangen geraakt is. Als het op een "gewone" wei gebeurd is, dan niet op een gewone wei.

Zelf staat de mijne overdag alleen, en 's nachts gaat haar vriendje bij haar in de piste (en staat pensionpony alleen), maar ja, ze staan dan ook aan huis, dus heb hierin alle vrijheid. En soms maken wij ons meer zorgen om het welzijn dan ons paard, over bijv. sociaal contact.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:34

Wol krijgt wel gras dagelijks. Lang uitgebloeid gras. Begon met 15 minuten en nu 30 minuten dagelijks. Maar het blijft opletten natuurlijk. Als ie een terugval krijgt moet ik weer kijken of gras nog goed is. Het gaat nog niet eens om het sociale aspect per se maar in gras zitten ook goede stoffen en grazen is zo lekker voor hun koppie. Wol gaat eind van de middag met de rest de wei op, ik mest even uit en daarna haal ik hem met twee anderen er weer af. Zo heeft hij het idee dat ie gras heeft gehad zonder dat ie zich vol heeft gevroten.

Maar misschien is nu nog niet het juiste moment. Eventueel kan je wandelen en haar dan wat sprietjes mee laten pakken. Werd mij gezegd dat een hb paard micromanagement is. Je moet dus elke dag zo goed kijken of je het nog wel goed doet.

Wol gaat goed op het moment. We zijn begonnen met fietsen om hem nog wat meer af te laten vallen. Hij hoeft niet morgen slank maar elke kilo minder is natuurlijk positief voor zn voetjes.

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 06:47

Zoals ik het lees ben je goed bezig Femke! Met een eerdere keer hb, zelfs met kanteling en zonder de oorzaak te weten, zou ik ook op veilig spelen.
Met HB is het vaak kiezen uit twee kwaden en ik denk dat je dat nu goed doet.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:17

Bedankt voor jullie fijne antwoorden. Ik voel me momenteel iets minder schuldig. Je wilt het het liefst zo perfect mogelijk doen, maar dat is niet altijd haalbaar. 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid, geen blubber, geen gras, sociaal contact.. Dat is hier in de randstad zonder HB paard al een hele opgave om te vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:46

En dat siert je, dat je het perfect wil doen! Je paard treft het met jou :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:29

Ik heb de indruk dat mijn pony zich door de pijnstillers al iets comfortabeler begint te voelen. Hij probeerde deze morgen tijdens het voeren al weer achter mijn rug uit zijn stal te ontsnappen.
Deze namiddag heeft hij even in de paddock gestaan. De weg er naartoe ging moeizaam maar eenmaal in het zand stapte hij eigenlijk redelijk goed. Hij heeft ook opnieuw gerold. Iets wat hij 2 dagen niet meer wilde doen. Terug naar stal ging opnieuw moeizaam. Ik heb hem maar een uurtje buiten gelaten. Hij begint snel te ijsberen als het tegen de avond is en dat wou ik echt vermijden. Het had juist veel geregend. Ik denk wel dat het natte koude zand hem goed deed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 04:28

Ik zei eerst 'liever te dik in de kist dan een feestje gemist'. Ofwel. Liever bij dr vriendin op gras dan apart op paddock. Tot ze bevangen werd. En ik zat hoe ongelooflijke pijnlijke en verraderlijk ziekte het is. Ze gaan door een hel in de acute fase qua pijn en dsan heeft mijn pony helemaal niet zon heftige HB gehad met goed en snel resultaat op pijnstillers. Maar als ik dan ook nog eens lees hoe het hier bij sommige vergaat en wat voor hel je door moet met hopelijk verbetering... Dan schrap ik mijn motto en heb ik dr 10x liever op de paddock, dan op het gras met alle risico's van dien. Ze staat af en toe weer even samen, of op een afgezet hoekje op het land waar ik de inname van gras zo goed als 0 heb gemaakt door matten en tapijt.

Ik zou dan ook idd wachten met nu al op gras zetten. En wellicht dat nooit meer (hele dagen) doen. Dit jaar was ik iets makkelijker met m'n pony. Tot ik enorm veel HB gevallen weer in omgeving hoorde en ook die er niet meer bovenop kwamen. Dat risico is mij het niet waard...

Maar blijft een lastige overweging :(

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:55

Ik snap er niets meer van... -O-

Anouk is weer wat gevoeliger op haar voorhoeven. Er is niets verandert in het rantsoen. 4kg suikerarm hooi, vitalbix daily complete met timothee en glucobalance.. Uiteraard geen gras. We waren weer lekker haar beweging aan het oppakken. Gisteren een half uurtje gewandeld met hoefschoenen (omdat we bij stal eerst over een flink grindpad moeten).

Zaterdag is wel de natuurlijk bekapper geweest en die heeft haar teen iets korter gemaakt aan de hand van de foto's. Toen vond ik haar ietjes gevoeliger, heel minimaal. Maar vandaag toch echt wel weer wat slechter. :(

Vanavond ga ik nog even langs, als ze dan nog zo is, geef ik haar toch weer wat Metacam.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:15

Loopt ze met hoefschoenen aan ook gevoelig? En staat ze nog op rust of heeft ze alweer wat meer ruimte om in vrijheid te bewegen?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:56

Slmt9 schreef:
Loopt ze met hoefschoenen aan ook gevoelig? En staat ze nog op rust of heeft ze alweer wat meer ruimte om in vrijheid te bewegen?

Met hoefschoenen aan loopt ze goed. Ze is alleen wat gevoelig op het harde. Het zachte gaat goed. Maar zo begon het vorige keer ook.

We zijn de beweging (wandelen) weer aan het oppakken. Dat ging goed. Ze staat in een ruime stal met aangrenzend een paddockje (10x3,5).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:16

Lastig, wat ik merk wat bij mijn paard hielp was juist veel lopen. De dagen dat hij in een paddock stond met een maatje waren ze vooral aan t eten en slapen. Met hoefschoenen overdag aan ging hij ineens veel meer lopen en werd ook de pulsatie minder. Zijn herstel ging rap vooruit en de bute kon veel sneller afgebouwd worden.

Nu was het bij ons een twijfelgeval gevoelige (loslatende dubbele) zolen of bevangen, uit voorzorg wel behandeld als bevangen. Maar dat begon dus ook na het bekappen (en ontdekken vd dubbele zool die losliet).

Misschien overdag nog een hoefschoen aan om lopen te stimuleren?

Ik begon overigens na 4 weken bute het wel te merken aan mn paard (zn maag), dus we hebben vlotter afgebouwd dan gepland. Dankzij de hoefschoenen kon dit en daar ben ik heel blij om, zaten niet echt te wachten op maagzweren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:59

Wat bizar, Femke, met zo'n beperkt rantsoen zou je idd geen terugval verwachten. Ik vind 4 kg hooi wel weinig, of gaat het om een pony?

Die van mij krijgt wss een 8 kg hooi, kan zelfs wat meer zijn, heb al eventjes mijn netten niet meer gewogen, deels luzernehooi, deels gewoon, en ze heeft me daar gisteren weer lopen crossen en gek doen bij het vrij longeren, ik heb de indruk dat ze zelfs zuiverder loopt dan voor haar bevangenheid. En ik durf zelfs al eens een netje met niet zo suikerarm hooi te geven (13% suiker), maar nog steeds geen gevolgen te zien. Krijgt ook al paar dagen geen Gluco Balance meer (was niet echt de bedoeling, moet nog de supplementenbakjes weer vullen, maar eens een "stopweek" wordt wel eens aangeraden, dus waarom niet?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:49

@Slmt9: ze loopt wel hoor uit zichzelf, dus dat is fijn. Zeker op het zachte. Het is vooral op het harde dat ik iets meer gevoeligheid op merk. Ze staat al een week of 3 niet meer op de Metacam, liep goed, wandelen en draven ging goed.

@hwn: ze is een mini appaloosa van ongeveer 1.10m, weegt net aan 200kg. Dus dan lijkt me 4kg niet heel gek toch? Haha

Sommige zeggen dat het zeker van het bekappen kan komen, ondanks dat we een paar dagen verder zijn. Haar teen is korter, dus ze staat ook weer wat anders. Ik heb de smid ook een berichtje gestuurd. Ik hoop zo dat het daarvan is.. want verder is er niets veranderd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:51

Was bij die van mij ook, kwam twee dagen na t bekappen. Gelukkig dat ze op t zachte wel gewoon loopt :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:34

Ja dit kan zeker van het bekappen zijn Femke! Heb je de mogelijheid om de hoefschoenen 24/7 aan te houden de eerste paar dagen? Merk dat dat positief werkt. Er verandert toch weer het een en ander na het bekappen en met de schoenen lukte het mij te ondersteunen zonder verder pijnstilling te geven. Als ze goed loopt met schoenen zou ik dagelijks wat scharrelen met haar. Geen kilometers wandelen maar gewoon haar een beetje laten kiezen of ze wil lopen aan de hand.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:33

Ik deed Nicky na bekappen altijd 2 dagen de schoenen aan, en dan liep ze daarna weer als een zonnetje.

Nicky maakt kennis met onze nieuwe mini aanwinst Afbeelding

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 06:51

Ik kom ook even binnen vallen in dit topic .
Mijn shetlander van 21 jaar is al een paar keer hoefbevangen geweest maar na paar dagen medicijnen knapte hij weer snel op .
Zondag kon hij haast niet zijn stal uit lopen naar de paddock dus DA gebeld en weer hoefbevangen dus ascal en metacam gehad en normaal knapt hij dan snel op maar nu is het vrijdag en nog loopt hij slecht
Wil ik het nu te snel of kan het ook langer duren voor dat er verbetering is te zien ?
Hij krijg arm hooi en klein beetje senior muesli voor medicijnen en als hij niet bevangen is staat hij 3 uurtjes op de wei met graasmasker.
Voor de rest staat hij overdag in paddock met schuilstal .
Hij staat nu natuurlijk niet op de wei .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:35

@femke: heeft ze niet op een steentje gestaan ofzo? Ik heb in 2010 ook extra foto's laten maken omdat ik bang was voor een terugval. Mijn smid zei toen al dat ze waarschijnlijk ergens op gestaan heeft wat haar dunne zolen niet fijn vinden. 2 dagen schoenen aan en dan liep ze weer goed

@maresie: waarom laat je je pony nog op het gras als ie al meerdere keren bevangen is geweest? Dat risico zou ik in het vervolg niet meer willen nemen.

Verder kan het wel langer duren ja voordat je verbetering ziet. Is je smid al geweest? Hij kan de druk van de tenen afhalen. Ook kunnen hoefschoenen of een ijzer verlichting bieden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:29

maresie schreef:
Ik kom ook even binnen vallen in dit topic .
Mijn shetlander van 21 jaar is al een paar keer hoefbevangen geweest maar na paar dagen medicijnen knapte hij weer snel op .
Zondag kon hij haast niet zijn stal uit lopen naar de paddock dus DA gebeld en weer hoefbevangen dus ascal en metacam gehad en normaal knapt hij dan snel op maar nu is het vrijdag en nog loopt hij slecht
Wil ik het nu te snel of kan het ook langer duren voor dat er verbetering is te zien ?
Hij krijg arm hooi en klein beetje senior muesli voor medicijnen en als hij niet bevangen is staat hij 3 uurtjes op de wei met graasmasker.
Voor de rest staat hij overdag in paddock met schuilstal .
Hij staat nu natuurlijk niet op de wei .

Waarom zou je de pony nog op het gras willen laten. Hoe staat het met gewicht van de pony?

Goed bekappen. Arm hooi desnoods uit een hooinet zodat hij er langer mee doet. Ascal en geduld. En geen extra voer

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:57

capopjekop schreef:
@femke: heeft ze niet op een steentje gestaan ofzo? Ik heb in 2010 ook extra foto's laten maken omdat ik bang was voor een terugval. Mijn smid zei toen al dat ze waarschijnlijk ergens op gestaan heeft wat haar dunne zolen niet fijn vinden. 2 dagen schoenen aan en dan liep ze weer goed

@maresie: waarom laat je je pony nog op het gras als ie al meerdere keren bevangen is geweest? Dat risico zou ik in het vervolg niet meer willen nemen.

Verder kan het wel langer duren ja voordat je verbetering ziet. Is je smid al geweest? Hij kan de druk van de tenen afhalen. Ook kunnen hoefschoenen of een ijzer verlichting bieden.

Niet goed gelezen want hij staat niet meer op het gras.en alles gaat in overleg met Dierenarts.hij staat al op ijzers

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:29

maresie schreef:
capopjekop schreef:

Niet goed gelezen want hij staat niet meer op het gras.en alles gaat in overleg met Dierenarts.hij staat al op ijzers

Ik denk dat ze zich afvragen waarom je paard uberhaupt nog op gras stond, als hij al meermaals bevangen is geweest. Dat zou de aanleiding kunnen zijn voor elke keer weer bevangen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:35

Wat slmt9 zegt idd. Als je al meerdere keren je pony bevangen hebt gehad dan is gras mijn inziens het eerste dat je schrapt. Ik zou hem na de 2e keer iig al niet meer op het gras durven zetten. Zoals je erover praat klinkt het net of je er wat licht over denkt. Even van het gras af, wat medicatie erin en het gaat weer goed. Zo komt het op mij over. Sorry als dat niet zo is.

Als je pony al meerdere keren bevangen is geweest kan het zomaar zijn dat deze keer de schade in de hoef groter is. Er komt bij een kanteling behoorlijk wat druk op het hoefbeen te staan. Heb je al eens foto's laten maken? Dat vind ik altijd wel aan te raden maar in jouw situatie zou ik ook willen weten hoe het hoefbeen eruit ziet.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:42

Nu lijkt het net of dit in een korte periode is maar tussen de hoebevangenheid zit wel 2 jaar en langer want anders zou ik hem nooit meer op het gras zetten.
Maar ik verlaat dit topic weer want zocht steun met mede genoten en word nu alleen maar aangevallen. Opbouwend kritiek kan ik wel hebben maar 3 x over het gras melden heb ik na 1 x ook wel begrepen en er word niet op mijn vraag gereageerd .
En als er iemand is die hier niet luchtig over nadenkt dan ben ik dat wel maar het is maar hoe jullie het willen lezen .

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:50

Maresie, loopt hij wel al wat beter?
Een week is best kort, bij die van mij duurde het wel een paar weken voor ik vooruitgang zag en een paar maanden voor het echt beter ging.
Is meestal een kwestie van lange adem, succes.
En ja soms wat uitgesproken meningen hier, is soms nodig en niet slecht bedoeld.