Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Heeft ze nog pijn? Heb je niet een dikke pony die ook wel wat zou mogen afvallen die je bij haar kan zetten?
c_alsemgeest schreef:Ik meld mij hier ook even...
Ben benieuwd naar de ervaringen?
Mijn paard was van de week opeens hoefbevangen/leek hoefbevangen.
De avond ervoor gereden, de ochtend stond hij buiten (paddock) toen het de staleigenaren opviel dat hij anders liep dan anders. Opeens volledig stijf en lijkend hoefbevangen, (hete hoeven, harde manenkam, niet lopen en voeten ontlasten) ook hele hoge koorts. (40+)
Arts is direct erbij geweest en united heeft pijnstilling en andere medicatie gekregen, daarna enkele uren later een wonderbaarlijke genezing koorts weg, niet meer stijf en ook de hoeven weer koel en rad lopen.
Manenkam was ook weer soepel. Volgende ochtend met uitgewerkte pijnstillers liep hij ook rad, ook op het harde.
We zijn nu wel aan het doorbehandelen alsof het hoefbevangenheid was (ook door hoge pijngrens van United, het kan zijn dat hij last heeft maar niks aan geeft).
Verder bloedafname en kijken waar het vandaan is gekomen, zijn gedaan.
Wat de oorzaak kan zijn is onduidelijk, beweging en voer is niet veranderd, ook geen nieuw pak hooi of vet weiland.
Een mogelijkheid is dat hij koliek heeft gehad (en het niet heeft aangegeven) en de nieren klem hebben gezeten, omdat die door de operatie en bijkomende complicaties in 2009 een klap hebben gehad kan het zijn dat ze hebben gereageerd en er gifstoffen het lichaam in zijn gegaan. Maar dat is gissen, morgen wordt er verder naar gekeken en gaan ze dus ook de röntgenfoto's maken.
Hij scharreld nu wat rond in de paddock de afgelopen dagen met wat kalmeringsmiddel... boxrust is onmogelijk vanwege zijn darmproblematiek. Kalmeringsmiddel omdat meneer wat energie te veel heeft (staat normaal in zware training) en vindt het nodig dit te uiten met bokkensprongen en sprintjes.
Misschien ook handig voor jullie de koliek achtergrond:
In 2009 had United een verstopping, is echter niet koliekerig gaan doen en heeft doorgegeten met een uitgerekte maag en meerdere darmperforaties tot gevolg (dunne darm en dikke darm). Het aangedane deel was te groot om te verwijderen en de gaatjes zijn om die reden gehecht. Daarna zware bloedvergiftiging, daardoor uitval van nieren en lever, aantasting buikspieren, ook aantasting van haarvaten in zijn hoeven en huid (lappen huid vielen er af na een week).
United is een sterke en een doorzetter, dit alles heeft hij overleefd zonder dat de artsen het begrepen.
Daarna zou hij grasmaaier worden maar hij herstelde volledig (nieren en lever blijven gevoelig voor invloeden van buitenaf, maar tijdens de jaarlijkse bloed controle twee maanden geleden bleken deze optimaal te functioneren.) en loopt nu bijna 5 jaar later weer op Z1 niveau in de ring.
Dit alles maakt hem medisch wat complex...
Door het littekenweefsel in zijn darmen is hij gevoelig voor kolieken, heeft een aangepast dieet en moet de hele dag bewegen. Bij gas koliek of verstoppingen gaan zijn darmen erg snel draaien, waardoor ze enkele malen om de nierbandjes of andere plekken hebben gezeten.
De kolieken zijn het laatste jaar eigenlijk vrijwel weg, op een klein krampje na wat te behandelen is met colosan. Verder zie je aan hem niet wat hij van binnen allemaal mankeerd
Foto van uni week terug... hij lijkt ook niet te dik oid.
[ Afbeelding ]
Mijn vraag aan jullie:
Kan een hoefbevangenheid zo snel weg gaan, of herstellen, waren we er gewoon vroeg bij of was het toch iets anders? Iemand hier ervaringen of ideeën over?
Morgen weet ik meer over hoe of wat en hopen we achter een oorzaak te komen.
Margee schreef:capopjekop schreef:Heeft ze nog pijn? Heb je niet een dikke pony die ook wel wat zou mogen afvallen die je bij haar kan zetten?
We zetten vaak 's nachts onze andere pony, 24 en eerder schraal, bij haar. Maar overdag staan ze gewoon bij elkaar, alleen een draad ertussen dus ze is niet alleen. Ze vindt het echter helemaal waardeloos zo zonder haar eindeloze weilanden!!! In het zand is er niets meer te zien maar op het harde liep ze vorige week nog niet rad in draf....... we kijken niet te vaak, dat is zo frustrerend.
Kun je haar in het zand wel extra beweging geven? Ze is natuurlijk op hooi-dieet maar omdat ze bijna niets doet, valt ze ook niet meer af.
Ibbel schreef:Mijn DA zei ook dat Röntgen weinig zin had bij Hb in milde vorm/snel herstel/vlug erbij zijn. Röntgen heeft volgens hem pas zin na echt lang/vaker bevangen zijn met restverschijnselen.