[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:06

Een paard kan al jaren leiden aan Cushing voor de uiterlijke symptomen duidelijk worden.
Je kan het pas uitsluiten als je het laat testen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:22

Ik kom me ook even melden met mijn paard en eigenlijk vooral met de vraag:
Hoe 'snel' kan een paard hoefbevangen raken?

Het zit namelijk zo:
Paard is al ruim een half jaar kreupel in draf. Na bezoek en overleg met de dierenarts heeft hij 3 maanden rust gehad.
Na 3 maanden weer dierenarts erbij en een kuur metacam gehad, wat geen verbetering gaf.
Al die tijd wel het advies gehad: dagelijks half uur stappen, dus gedaan en dit ging ook goed. Paard liep echt alleen kreupel in draf.
Begin april zijn de paarden op de wei gegaan. Mijn paard werd daar wel wat zwaarder van omdat hij dus verder geen beweging kreeg, op het stappen na.

Vorige week vrijdag is de hoefsmid geweest om te bekappen. Paard liep daarna wat gevoeliger, wilde liever niet op de stenen lopen.
Dag erna haalde ik hem van het land en liep hij op de stenen echt typisch als een hoefbevangen paard, maar ik hield het maar even op 'te kort bekapt'. Hij had verder niet echt symptomen.
Afgelopen maandag zijn er rontgenfoto's gemaakt (was al gepland) om te kijken waar de kreupelheid nu vandaan kwam.
Daaruit bleek een woekerend griffelbeentje en daardoor aangetaste pezen, wat de eerste kreupelheid veroorzaakte, én acuut hoefbevangen.

Nu weet ik dat hij vrijdagavond een grote hoeveelheid vers gemaaid gras heeft gegeten.
Zou dit laatste de druppel kunnen zijn geweest? Eventueel in combinatie met al langere tijd wel grasland maar daarnaast te weinig beweging?
Vorige week donderdag was er qua gevoeligheid echt nog niks aan de hand, heb hem echt nauwlettend in de gaten gehouden de afgelopen maanden.

Hoe acuut ontstaat acute hoefbevangenheid?

ElsRoosje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:29

Met mijn haflinger gaat het al weer veel beter! ze is een week van de pijnstillers af en loopt nog precies hetzelfde als met, goed dus! Dierenarts zegt dat ik weer langzaam mag gaan opbouwen en ik heb al 2 stapritjes gemaakt met dr! Ging ook erg goed en als ik even niet oplette werd stap draf (racemonster :+) Hopen dat het zo doorzet!

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:54

hier een stille meelezer, ik heb gehoord iets over linamix voor hoefbevangen paarden , hoe staan jullie er tegen over....
wat anders te geven voor een ex hoefbevangen shet en ook aan de dikke kant, voor vitamine een koek geven van hippostar, krijgt nu of liever vit. brokjes of handje muesli ??? dieetmix, care4live

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:30

Nickas, ik weet niet of je altijd direct de oorzaak kunt aanwijzen. Mijn merrie was zwaar bevangen, maar wel omdat het emmertje overgelopen was verwacht ik. Het werd teveel.

Danielle, je post is niet helemaal duidelijk te lezen. Maar waarom zou je linamix willen geven?
Zelf gaf ik alleen vitaminen/mineralen door een beetje Spillers Happyhoof. Een koek zou ik niet voor kiezen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:01

Mijn pony lijkt wel depressief te zijn. Ze staat apart, in het zand en de blubber maar ze wil zo graag het land weer op. Haar hooi vindt ze maar niets, zo sneu. En maar wijzen waar ze naar toe wil.... naar dat groene....... |(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:06

Heeft ze nog pijn? Heb je niet een dikke pony die ook wel wat zou mogen afvallen die je bij haar kan zetten?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:21

met die van mij leek t vandaag iets beter te gaan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 04:37

Ik meld mij hier ook even...
Ben benieuwd naar de ervaringen? :)

Mijn paard was van de week opeens hoefbevangen/leek hoefbevangen.
De avond ervoor gereden, de ochtend stond hij buiten (paddock) toen het de staleigenaren opviel dat hij anders liep dan anders. Opeens volledig stijf en lijkend hoefbevangen, (hete hoeven, harde manenkam, niet lopen en voeten ontlasten) ook hele hoge koorts. (40+)
Arts is direct erbij geweest en united heeft pijnstilling en andere medicatie gekregen, daarna enkele uren later een wonderbaarlijke genezing koorts weg, niet meer stijf en ook de hoeven weer koel en rad lopen.
Manenkam was ook weer soepel. Volgende ochtend met uitgewerkte pijnstillers liep hij ook rad, ook op het harde.
We zijn nu wel aan het doorbehandelen alsof het hoefbevangenheid was (ook door hoge pijngrens van United, het kan zijn dat hij last heeft maar niks aan geeft).
Verder bloedafname en kijken waar het vandaan is gekomen, zijn gedaan.

Wat de oorzaak kan zijn is onduidelijk, beweging en voer is niet veranderd, ook geen nieuw pak hooi of vet weiland.
Een mogelijkheid is dat hij koliek heeft gehad (en het niet heeft aangegeven) en de nieren klem hebben gezeten, omdat die door de operatie en bijkomende complicaties in 2009 een klap hebben gehad kan het zijn dat ze hebben gereageerd en er gifstoffen het lichaam in zijn gegaan. Maar dat is gissen, morgen wordt er verder naar gekeken en gaan ze dus ook de röntgenfoto's maken.
Hij scharreld nu wat rond in de paddock de afgelopen dagen met wat kalmeringsmiddel... boxrust is onmogelijk vanwege zijn darmproblematiek. Kalmeringsmiddel omdat meneer wat energie te veel heeft (staat normaal in zware training) en vindt het nodig dit te uiten met bokkensprongen en sprintjes.

Misschien ook handig voor jullie de koliek achtergrond:
In 2009 had United een verstopping, is echter niet koliekerig gaan doen en heeft doorgegeten met een uitgerekte maag en meerdere darmperforaties tot gevolg (dunne darm en dikke darm). Het aangedane deel was te groot om te verwijderen en de gaatjes zijn om die reden gehecht. Daarna zware bloedvergiftiging, daardoor uitval van nieren en lever, aantasting buikspieren, ook aantasting van haarvaten in zijn hoeven en huid (lappen huid vielen er af na een week).
United is een sterke en een doorzetter, dit alles heeft hij overleefd zonder dat de artsen het begrepen.
Daarna zou hij grasmaaier worden maar hij herstelde volledig (nieren en lever blijven gevoelig voor invloeden van buitenaf, maar tijdens de jaarlijkse bloed controle twee maanden geleden bleken deze optimaal te functioneren.) en loopt nu bijna 5 jaar later weer op Z1 niveau in de ring.
Dit alles maakt hem medisch wat complex...
Door het littekenweefsel in zijn darmen is hij gevoelig voor kolieken, heeft een aangepast dieet en moet de hele dag bewegen. Bij gas koliek of verstoppingen gaan zijn darmen erg snel draaien, waardoor ze enkele malen om de nierbandjes of andere plekken hebben gezeten.
De kolieken zijn het laatste jaar eigenlijk vrijwel weg, op een klein krampje na wat te behandelen is met colosan. Verder zie je aan hem niet wat hij van binnen allemaal mankeerd :+
Foto van uni week terug... hij lijkt ook niet te dik oid.
Afbeelding

Mijn vraag aan jullie:
Kan een hoefbevangenheid zo snel weg gaan, of herstellen, waren we er gewoon vroeg bij of was het toch iets anders? Iemand hier ervaringen of ideeën over?
Morgen weet ik meer over hoe of wat en hopen we achter een oorzaak te komen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:37

capopjekop schreef:
Heeft ze nog pijn? Heb je niet een dikke pony die ook wel wat zou mogen afvallen die je bij haar kan zetten?

We zetten vaak 's nachts onze andere pony, 24 en eerder schraal, bij haar. Maar overdag staan ze gewoon bij elkaar, alleen een draad ertussen dus ze is niet alleen. Ze vindt het echter helemaal waardeloos zo zonder haar eindeloze weilanden!!! In het zand is er niets meer te zien maar op het harde liep ze vorige week nog niet rad in draf....... we kijken niet te vaak, dat is zo frustrerend.

Kun je haar in het zand wel extra beweging geven? Ze is natuurlijk op hooi-dieet maar omdat ze bijna niets doet, valt ze ook niet meer af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:27

c_alsemgeest schreef:
Ik meld mij hier ook even...
Ben benieuwd naar de ervaringen? :)

Mijn paard was van de week opeens hoefbevangen/leek hoefbevangen.
De avond ervoor gereden, de ochtend stond hij buiten (paddock) toen het de staleigenaren opviel dat hij anders liep dan anders. Opeens volledig stijf en lijkend hoefbevangen, (hete hoeven, harde manenkam, niet lopen en voeten ontlasten) ook hele hoge koorts. (40+)
Arts is direct erbij geweest en united heeft pijnstilling en andere medicatie gekregen, daarna enkele uren later een wonderbaarlijke genezing koorts weg, niet meer stijf en ook de hoeven weer koel en rad lopen.
Manenkam was ook weer soepel. Volgende ochtend met uitgewerkte pijnstillers liep hij ook rad, ook op het harde.
We zijn nu wel aan het doorbehandelen alsof het hoefbevangenheid was (ook door hoge pijngrens van United, het kan zijn dat hij last heeft maar niks aan geeft).
Verder bloedafname en kijken waar het vandaan is gekomen, zijn gedaan.

Wat de oorzaak kan zijn is onduidelijk, beweging en voer is niet veranderd, ook geen nieuw pak hooi of vet weiland.
Een mogelijkheid is dat hij koliek heeft gehad (en het niet heeft aangegeven) en de nieren klem hebben gezeten, omdat die door de operatie en bijkomende complicaties in 2009 een klap hebben gehad kan het zijn dat ze hebben gereageerd en er gifstoffen het lichaam in zijn gegaan. Maar dat is gissen, morgen wordt er verder naar gekeken en gaan ze dus ook de röntgenfoto's maken.
Hij scharreld nu wat rond in de paddock de afgelopen dagen met wat kalmeringsmiddel... boxrust is onmogelijk vanwege zijn darmproblematiek. Kalmeringsmiddel omdat meneer wat energie te veel heeft (staat normaal in zware training) en vindt het nodig dit te uiten met bokkensprongen en sprintjes.

Misschien ook handig voor jullie de koliek achtergrond:
In 2009 had United een verstopping, is echter niet koliekerig gaan doen en heeft doorgegeten met een uitgerekte maag en meerdere darmperforaties tot gevolg (dunne darm en dikke darm). Het aangedane deel was te groot om te verwijderen en de gaatjes zijn om die reden gehecht. Daarna zware bloedvergiftiging, daardoor uitval van nieren en lever, aantasting buikspieren, ook aantasting van haarvaten in zijn hoeven en huid (lappen huid vielen er af na een week).
United is een sterke en een doorzetter, dit alles heeft hij overleefd zonder dat de artsen het begrepen.
Daarna zou hij grasmaaier worden maar hij herstelde volledig (nieren en lever blijven gevoelig voor invloeden van buitenaf, maar tijdens de jaarlijkse bloed controle twee maanden geleden bleken deze optimaal te functioneren.) en loopt nu bijna 5 jaar later weer op Z1 niveau in de ring.
Dit alles maakt hem medisch wat complex...
Door het littekenweefsel in zijn darmen is hij gevoelig voor kolieken, heeft een aangepast dieet en moet de hele dag bewegen. Bij gas koliek of verstoppingen gaan zijn darmen erg snel draaien, waardoor ze enkele malen om de nierbandjes of andere plekken hebben gezeten.
De kolieken zijn het laatste jaar eigenlijk vrijwel weg, op een klein krampje na wat te behandelen is met colosan. Verder zie je aan hem niet wat hij van binnen allemaal mankeerd :+
Foto van uni week terug... hij lijkt ook niet te dik oid.
[ Afbeelding ]

Mijn vraag aan jullie:
Kan een hoefbevangenheid zo snel weg gaan, of herstellen, waren we er gewoon vroeg bij of was het toch iets anders? Iemand hier ervaringen of ideeën over?
Morgen weet ik meer over hoe of wat en hopen we achter een oorzaak te komen.

Jeetje wat een verhaal en geschiedenis van dit paard.
Als de lever of nieren het misschien toch weer effe zwaar hebben gehad en niet alles verwerkt hebben gekregen kun je die koorts krijgen en hierdoor bevangen.
Bevangenheid hoeft niet alleen van eten te komen.
Maar ik zou het anders ook niet kunnen plaatsen en is het wel echt hoefbevangen of had het lichaam gewoon erge koorts door afvalstoffen niet kwijt kunnen.
Hopelijk geeft het bloed en rontgen duidelijkheid zodat je weet waar dit vandaan kwam en hoe misschien te voorkomen.

Beterschap.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:30

Margee schreef:
capopjekop schreef:

We zetten vaak 's nachts onze andere pony, 24 en eerder schraal, bij haar. Maar overdag staan ze gewoon bij elkaar, alleen een draad ertussen dus ze is niet alleen. Ze vindt het echter helemaal waardeloos zo zonder haar eindeloze weilanden!!! In het zand is er niets meer te zien maar op het harde liep ze vorige week nog niet rad in draf....... we kijken niet te vaak, dat is zo frustrerend.

Kun je haar in het zand wel extra beweging geven? Ze is natuurlijk op hooi-dieet maar omdat ze bijna niets doet, valt ze ook niet meer af.

Dit is misschien wel het ergste van de hb, het paard moet van de andere af en dat geeft stres en onvrede.
Mijn tip zou toch ook zijn om misschien iedere dag een ander paard er bij te zetten.
het paard moet gezond worden maar geestelijk moet ie niet gefrustreerd raken want dan schiet herstel ook vaak niet op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:04

Röntgen was goed, dus we mogen langzaam aan gaan opbouwen. Er waren wel wat 'vlekjes' te zien maar die konden ook uit 2009 zijn.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:20

mijn shetlandmerrie staat nu een maand op stal,stappen gaat iets beter maar net niet zooo goed, dat ik ze van stal kan wisselen..nog eventjes laten staan dus. Ook zet ik ze vast als ik de stallen doe maar opzij 'duwen' gaat ook heel moeilijk, ze weet echt geen raad met haar voetjes..

hoop dat alles goed komt! :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:17

Fijn dat de rontgen goed is, wel vreemt.

Maestroox, waarom staat je paardje alleen binnen.
Is er geen stukje zand wat je ook een beetje nat kunt maken.
Beetje bewegen lijkt me toch ook fijner en beter.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:32

nee, ze staan in mijn tuin 'groot hondehok' 5x5ik liet ze 'n tijd buiten met afspanning maar ze ging er altijd grats door dus buiten kan ze oook niet,mag zelf niet..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:12

Even uit mn meeleeshoekje met een kory vraagje.. Welke wormenkuren kunnen gevaarlijk zijn voor een (ex) hb paardje?

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:20

Ook maar een vraag van mijn kant, toen ze na die zweer bevangen was is dus gelijk de DA erbij geweest, Hb vastgesteld zonder röntgen en een paar uur na de prik liep ze al gelijk beter, na een paar dagen was door de pijnstillers het gevoelige er ook af, aan het einde van de kuur de DA gebeld en die zei even aankijken en anders weer opbouwen, zo gezegd zo gedaan, ik rijd nu weer kleine stukjes en dat gaat prima, alleen nog wat stijf in de hals en over de rug (logisch na 3 weken rust door eerst 1,5 week die zweer en daarna bevangen). Maar nu hoor ik hier iedereen over röntgen terwijl mijn DA daar niets over gezegd heeft.. Heeft ze dan wel echt HB gehad? Of was het toch iets anders? Of was het nog zo jong/in het begin dat het zo snel over ging?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:51

Mijn DA zei ook dat Röntgen weinig zin had bij Hb in milde vorm/snel herstel/vlug erbij zijn. Röntgen heeft volgens hem pas zin na echt lang/vaker bevangen zijn met restverschijnselen.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:54

Ibbel, oke mooi! Wij waren er idd snel bij door mijn oplettende staleigenaar!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:58

Ibbel schreef:
Mijn DA zei ook dat Röntgen weinig zin had bij Hb in milde vorm/snel herstel/vlug erbij zijn. Röntgen heeft volgens hem pas zin na echt lang/vaker bevangen zijn met restverschijnselen.

Klopt maar door de eerdere problemen met die van mij wilde ik het zelf. Bovenstaande gaf mijn va ook aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:38

Pfff wat een hoop verdrietig en zwaar nieuws hier.
Ik ben hier een poos terug langs geweest, sinds kort eigenaar van een ex-hb'er en was opzoek naar tips voor mijn eerste weideseizoen met haar.

Ik heb veel aan dit topic gehad, en wou even melden dat ze er super bijstaat. Ze krijgt minimaal om de dag even goede, spieropbouwende beweging, is mooi op gewicht, mede dankzij haar greenquard, en als ik zie dat het fructaan wat hoger is haal ik haar tussendoor even een paar uur van de wei.
Ik vond het allemaal best spannend maar met deze maatregelen nog geen centje pijn gehad.
Dus bij deze even een bedankje voor de mensen die al dat geweldige advies hier samengesteld hebben!

Overigens heb ik nog een bloempot graasmasker van HH te koop, keurig bontrandje erop genaaid, slechts een week gedragen omdat ponylief doodleuk het gat groter knaagde. Het is dus een klein beetje groter, maar niet veel. Is er hier iemand die zo'n masker voor een leuk prijsje over wil nemen?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:35

Na hoelang moet je resultaat zien van die pilletjes van cushing?
Ik geef nu een dikke maand en ze loopt nog altijd niet 'normaal'...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:47

Hoe hebben jullie je paard weer "in de wei" gekregen?
Uurtjes per dag, 's nachts????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:34

Maestroox3 schreef:
Na hoelang moet je resultaat zien van die pilletjes van cushing?
Ik geef nu een dikke maand en ze loopt nog altijd niet 'normaal'...

heb je de voeding aangepast en de weidegang?