[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:01

Nee, niet gelezen. Ik dacht dat jij hem in een stal zette. Als hij zelf kan kiezen, dan zou ik hem er laten staan, eerlijk gezegd.
Ik blijf van mening dat rustige ongedwongen niet verplichte beweging tot een mogelijkheid moet behoren.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:15

Liene schreef:
Hij kan in de natte paddock ook in een droog stalletje, ik weet niet of je dat gelezen had ? :) Er liggen nu nog vlasjes in, maar ik zou er dan een strostal van kunnen maken.
Ik vind ook dat de meningen idd heel erg verdeeld zijn, terwijl ik enkel wil dat hij beter wordt ;( Ik had geen idee dat hoefbevangenheid zoveel verschillende oorzaken, symtomen én mogelijke oplossingen had :D Had ik maar altijd de waarheid bij de hand..

Dat is dan ook het moeilijke aan hoefbevangenheid ... Je moet proberen af te leiden wat voor jou paard het beste is, want ieder geval van hoefbevangenheid is verschillend, met zijn eigen oorzaken en symptomen...
Ik had het ook toen Y pas bevangen was, de goede raad vliegt je om je oren (soms zag ik door het bos de bomen niet meer..) en wat moet je dan doen ???? Blijven zoeken en proberen wat voor jou paard het beste is...
Ik heb Y laten kiezen waar ze stond, ze had een schuilstal met uitloop en ze verkoos meestal de schuilstal, ze heeft er uren, dagen in vertoefd... (terwijl ze er voorheen nog nooit had ingestaan...) Ik heb geprobeerd haar te doen bewegen, maar dat was zo'n marteling voor haar dat ik het volledig aan haar heb overgelaten of ze wou stappen of in de schuilstal staan of ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:10

Liene schreef:
Jannepauli, hij staat gewoon tot aan de kogels in koude modder. Niets verplichte beweging of lopen, hij staat te kijken en neemt af een toe een hapje hooi. Ik merkte vooral wanneer ik hem uit de paddock haalde veel verbetering op, (gisterenavond dus) en deze ochtend was hij minder stijfjes (nog steeds wel stijver dan normaal, zoals ik zei vooral in de bochten) dan gisterochtend.

Ik dacht eigenlijk zelf, dat die 12 uur dat hij 's nachts ongekoeld in de stal staat, schadelijker was dan dit. Maar volgens jou is dit dus niet het geval ? Wat zou jij dan aanraden, wel altijd op stal oid ?

Ik denk dat je deze post voor iemand anders bedoelde - ik heb nl nog geen enkele reactie op jouw posten gegeven.. tot nu toe.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-01-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:14

Ah, oeps ;) Ik las 'waterbak' en aangezien ik het daar de post (of enkele) boven jou over had (modderpoeltje), nam ik aan dat het daar over ging ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:25

Nee, het ging over het filmpje dat ik eerder plaatste!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:03

Bij mijn paard, die in 2005 hoefbevangen is geweest met hoefbeenkantelingen van 5 en 10%, was na verloop van tijd helemaal niets meer te zien aan de witte lijn.
In 2008 zijn er controle foto's gemaakt (mobiele rontgen kwam aan huis voor een ander paard, dus daar is gebruik van gemaakt) en de controle foto's waren prima. Aan de hand van deze foto's zou deze bewuste da haar goed hebben gekeurd.

Ik denk dat wat dit betreft een pluim moet naar mijn hoefsmid. +:)+

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:07

Heb jij direct na het ontdekken van de HB de hoefsmid iets laten doen ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:47

Voor zover ik het mij kan herinneren niet. Probleem was ook elke keer dat als de hoefsmid geweest was dan was ze duidelijk gevoelig. Tussen de bekapbeurten in ging het redelijk. Ik had destijds een andere hoefsmid die hierover vrij nochalant deed.
Toen naar de da voor rontgenfoto's en daar bleek hoefbeenkanteling. Contact opgenomen met mijn huidige hoefsmid voor advies en zij heeft vanaf dat moment mijn paarden bekapt, maar of Indiana direct een bekapbeurt heeft gehad kan ik mij niet herinneren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:04

Witte lijn is bij mijn paard ook niets meer aan te zien, hoeven van buitenkant af ook niet, vermoed ook met röntgen niet, heb wel het eerste jaar om de vijf of zes weken laten bekappen.

Romeorowan: hoe gaat het met je?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:53

Mysa: het gaat wel goed met me, maar ik heb het idee dat ik een beetje in een gat val. Ik ben op bokt gekomen om informatie naar hoefbevangenheid, sindsdien ben ik blijven hangen.
Elke dag keek ik minstens 1 keer even op dit topic en dat doe ik nog steeds, maar het hoeft nu eigenlijk niet meer. Het is ook erg makkelijk met 'maar' 3 paarden, nu mijn zorgenkind er niet meer is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:56

Dat 'gat' kan ik me goed voorstellen, het heeft sowieso een grote plaats in je leven in genomen. Naja, toch maar af en toe op bokt blijven rondhangen. En 'maar' drie...........ik heb er twee, en ben er hartstikke druk mee!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:05

romeorowan schreef:
Mysa: het gaat wel goed met me, maar ik heb het idee dat ik een beetje in een gat val. Ik ben op bokt gekomen om informatie naar hoefbevangenheid, sindsdien ben ik blijven hangen.
Elke dag keek ik minstens 1 keer even op dit topic en dat doe ik nog steeds, maar het hoeft nu eigenlijk niet meer. Het is ook erg makkelijk met 'maar' 3 paarden, nu mijn zorgenkind er niet meer is.

het 'hoeft' niet meer...maar je doet ons er een groot plezier mee,gewoon...Indiana's verloop van deze rotziekte.
Jouw bevindingen...gewoon blijven posten hoor!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:13

het 'hoeft' niet meer...maar je doet ons er een groot plezier mee,gewoon...Indiana's verloop van deze rotziekte.
Jouw bevindingen...gewoon blijven posten hoor![/quote]

Nou dan doe ik dat maar, misschien kan ik er nog iemand mee helpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 00:34

Doe dat maar Romeorowan. Jouw ervaringen kunnen ook andere mensen helpen en er zijn meerdere mensen die dit vertrouwde topic blijven vullen met informatie, goede raad, ideeën en de soms broodnodige schouder bieden om even op uit te snikken. Ook als hun paard of pony het niet gered heeft, of inmiddels weer in goede doen is. Maar het is jouw keus om voor kortere, langere tijd afstand te nemen of er geheel een punt achter te zetten. Wat goed voor jou voelt moet je doen - het is jouw proces, hoezeer ik het ook op prijs zou stellen als je hier nog een tijdje blijft!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 07:38

@romeorowan
:(:) JP brengt het goed onder woorden. Jouw inbreng en ervaring is van groot belang.
En wij willen jou ook steunen in deze moeilijke tijd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:49

Heel erg fijn, dank jullie wel!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:42

RR het blijft een rotziekte, bedankt voor je bijdragen hier ook al ben ik er eigenlijk net te laat voor (ik lees ze terug). Als je het te moeilijk vindt moet je uiteraard niet komen posten maar jouw ervaring zijn wel erg leerrijk. Sterkte. Kan me voorstellen dat het ontzettend moeilijk moet zijn :(:)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:16

Hoi!
Ik heb nog een kort updateje. Unesco heeft deze nacht in de modderpaddock gestaan, met een schuilstal met dikke laag stro. Hij stapte deze morgen veel beter dan wanneer ik hem gisterenochtend na een nacht uit de stal haalde. Maar hij stapt wel nog steeds slecht. Het draaien gaat nog steeds super moeilijk.

Ik heb vandaag minder hooi gegeven als gisteren, en het wat verstopt onder stro dat hij er wat langer over doet. Vandaag zag ik voor het eerst die witte kringen aan de kroonrand waar jullie het overhadden. Hij had deze bij alle 4 hoeven, iets dikker aan de achterhoeven. De kring is ong. 0.7 cm dik.
Wilt dit iets zeggen ? Of is dit normale verloop ?

Nog een ander vraagje, Op sommige sites lees ik dat het bijvoorbeeld bij een pony 'sneller' beter kan gaan, en dat een groter paard iets langer kan sukkelen met het stijf stappen en genezing. Klopt dat ? Unesco is nu sinds woensdagavond hoefbevangen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:24

Volgens mij is dat onzin, mijn grote pony liep sneller beter dan mijn shet. Het ligt aan zoveel zaken hoe de genezing verloopt, daar valt in mijn ogen niet zo'n richtlijn voor te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:29

heb ik ook nog nooit van gehoord hoor...de genezing ligt aan zoveel factoren...
Hoe snel er is ingegrepen of de oorzaak bekent is en weggenomen...Of er een goede hoefsmid bij is geweest als het paard weer stabiel is en vier benen normaal belast.Hoe sneller ze weer normaal lopen en zich normaal belasten hoe beter.
Dat wil overigens nog niet zeggen dat ze genezen zijn,er is een heel proces aan de gang in de hoef.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:02

Hoe groter het paard, hoe meer gewicht op de hoeven (650 kg op een bevangen hoef, is wat anders dan 250 kg ;) ). Dit kan zeer zeker een groot nadeel zijn bij het herstel.

Verder ligt het aan veel meer zaken dan alleen het gewicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:04

Hoe groter het paard hoe groter ook de hoeven, dus wordt het hogere gewicht ook verdeeld over een groter oppervlak.
Dus dat een groter paard om die reden langzamer zou genezen van HB lijkt me niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:05

ik heb ooit van een dierenarts gehoord dat dat juist geldt voor pony's.
Die hebben naar verhouding een te klein voetje voor het gewicht wat hij moet dragen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:15

Jannepauli schreef:
Okay.. en dan de vraag over bute.. waarom vind jij| denk jij dat buut slechter is dan bv metacam?

Het heeft te maken met de COX remming, een enzym in het proces van een ontsteking. Best een ingewikkeld proces, waar het op neerkomt is dat Metacam een wat selectievere werking heeft (is meer een COX2 remmer dan een COX1 remmer) en daardoor minder bijwerkingen heeft op het maag/darm slijmvlies dan Bute (verklaart ws. ook het prijsverschil). De prostaglandines (een hormoon dat voornamelijk vrijkomt o.i.v. COX1) zijn namelijk nodig voor de opbouw van het maagslijmvlies. Metacam heeft die nadelige effecten dus iets minder.
Als je een NSAID geeft, heeft dat dus, naast de positieve effecten op de pijn en ontsteking ook nadelige effecten op de maag. Reden waarom mensen bij langduriger gebruik altijd een maagbeschermer moeten gebruiken. Geen idee of ze dat aan paarden ook wel eens voorschrijven?

@Liene, het is nu eenmaal zo dat ieder paard en iedere omstandigheid net weer even anders is. Jij hebt in de paddock dus een fijne schuilstal, ik had dat niet, en buiten 24/7 in de natte modder maakt de hoeven veel te zacht en voor ons betekende dat dus: naar binnen voor de nacht. Dat is vaak de reden voor variatie. Sommige paarden kregen diarree van graszaadhooi en moeten iets anders zoeken, bij ons gaat dat echter prima. Je zal de komende maanden je eigen ervaringen opdoen en door veel te lezen en je erin te verdiepen kan je keuzes gaan maken. Helaas is er geen kant-en-klare handleiding, maar als je vragen hebt, dan is het fijn om er hier met mensen over te kunnen "praten" die jouw weg al gelopen hebben of óók lopen.
Met name het kunnen liggen bij pijn is erg belangrijk, als ze pijn hebben, dan verlaagt dat de druk op de voeten, en de druk in de vaten. Beide geeft ze verlichting.

@Romeorowan, ik sluit me geheel bij de eerdere schrijver aan, je bent hier altijd welkom, jouw ervaringen en inbreng blijven belangrijk. Ik loop met Vash pas 1 1/2 jaar op dit pad, jij hebt een veel langere weg gelopen. Maar het is ook een soort natuurlijk beloop als je op een gegeven moment zou denken: dat boekje gaat nu dicht. Je moet je ook vrij voelen om je PLOS vrij te gaan gedragen ;-) . En niet meer dagelijks hier binnen te wandelen uit macht der gewoonte ;-).
Laatst bijgewerkt door paars op 09-01-11 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:16

Dat kan rasgebonden zijn, maar er ook zo ingefokt. Quarters staan ook bekend om hun kleine voetjes en zeker als je een halterbulletje hebt van 7/800 kilo en dan voetjes van 11 cm diam. Dán geloof ik graag dat dit geen goed doet bij een HB'er.
Veel ponies zijn te dik en dus idd teveel gewicht op een te klein oppervlak.