[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:52

Even een brute vraag maar wanneer is voor jullie het moment dat het genoeg is geweest? Dus dat je je paard in laat slapen?

MIjn ruin is nu 24 en heeft in de achterbenen artrose, hij heeft vooral met een kogel achter het probleem dat hij er wel eens moeilijk op staat en dat het dik is. Dit is ongeveer 1 x in de 2 maanden...
Hij gaat vaak nog galoperend en bokkend door de wei en is nog zichzelf, meneer ongeduld. Hij is een tijd slechter geweest maar nu met gluco en alleen doen wat hij nog zelf wil en soms een rondje wandelen aan de hand is het goed te doen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:56

Hallo allemaal. Ik meld me hier ook. Bij mijn paard is zojuist ernstige halsartrose vastgesteld.

Heeft iemand hier ervaring met halsartrose en welk supplement hiervoor goed werkt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:15

Hoi, oei dat is niet fijn zeg.
Ik weet eigenlijk niet of het verschilt per plek waar de artrose zit welke product je dan kiest. Volgens mij niet.
Meeste mensen kiezen tussen gelatinaat of glucosamine ( met chondrotine, msm etc ). Gelatinaat heb je geen keuze qua producten geloof ik ( alhoewel je soms hoort dat huis tuin en keuken gelatine net zo goed werkt ). Mbt glucosamine producten is de keuze enorm. En helaas is er niet te zeggen welk product hiervan het beste is voor jouw paard. Dat verschilt echt van paard tot paard.
Advies is eigenlijk probeer eerst een simpeler supplement , b.v. met alleen glucosamine. Werkt dat niet (genoeg) dan kan je altijd nog een glucosamine product gaan geven met meer erbij ( chondr, msm en nog een stap verder hyaluronzuur ).

Inspuiten door de da kan trouwens ook nog.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:59

Maris schreef:
Hoi, oei dat is niet fijn zeg.
Ik weet eigenlijk niet of het verschilt per plek waar de artrose zit welke product je dan kiest. Volgens mij niet.
Meeste mensen kiezen tussen gelatinaat of glucosamine ( met chondrotine, msm etc ). Gelatinaat heb je geen keuze qua producten geloof ik ( alhoewel je soms hoort dat huis tuin en keuken gelatine net zo goed werkt ). Mbt glucosamine producten is de keuze enorm. En helaas is er niet te zeggen welk product hiervan het beste is voor jouw paard. Dat verschilt echt van paard tot paard.
Advies is eigenlijk probeer eerst een simpeler supplement , b.v. met alleen glucosamine. Werkt dat niet (genoeg) dan kan je altijd nog een glucosamine product gaan geven met meer erbij ( chondr, msm en nog een stap verder hyaluronzuur ).

Inspuiten door de da kan trouwens ook nog.

Dank je voor je reactie!

Hij is ingespoten en heeft een alendronaat infuus gehad. Maar omdat het erop of eronder is wil ik het alles geven en een ondersteunend supplement hoort daar ook bij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:23

Nou ja, er word gezegd dat groenlipmossel vele malen beter zou werken dan glucosamine of andere zaken.
Dus denk dat je je dan daar eens in moet gaan verdiepen?

Ik geef het niet,vanwege het prijskaartje.
Merk dat mijn pony's het beiden wel goed doen op msm en combi duivelsklauw en gember

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:42

Voor de mensen die hun paard hebben laten inspuiten; met welk middel is dit gebeurd? En kon je er voor terecht bij je eigen kliniek, of moest je speciaal naar bijvoorbeeld Bodegraven of Utrecht?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:25

alleirbag schreef:
Voor de mensen die hun paard hebben laten inspuiten; met welk middel is dit gebeurd? En kon je er voor terecht bij je eigen kliniek, of moest je speciaal naar bijvoorbeeld Bodegraven of Utrecht?

Welk middel.... oei .... hyaluronzuur geloof ik. Is gewoon op stal gebeurd. Wel na foto's voor de juiste plek natuurlijk.
Of bedoel je het inspuiten met glucosamine ( adequan ofzo ?) ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:46

alleirbag schreef:

Mijne met corticosteroïden, al zijn daar ook weer verschillende soorten van. Dit kon op mijn eigen kliniek, maar niet aan huis, want het gaat onder echobegeleiding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:26

Ja apart,want oud stalgenootje van me haar paard was de eerste keer op de kliniek gespoten met corticosteroiden.
en de tweede keer toch echt gewoon bij ons op stal, in de bak zelfs,gewoon buiten
Maar het hoeft blijkbaar niet persè op de kliniek,als ze maar weten waar ze moeten spuiten denk ik.

En bij mezelf ook, eerste keer met verdoving en echo in het ziekenhuis.
tweede keer andere arts en die zette zo die spuit mijn schouder in.
Daar ook meer nalast van gehad trouwens

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:31

Het hangt er vanaf waar ze spuiten. In de facetgewrichten in de hals moet onder echobegeleiding. Dat luistert zo nauw, dat kan niet zonder. Maar bijvoorbeeld de hoefkatrol kunnen ze zo inspuiten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:35

Bij haar paard was het knie en SI gewricht geloof ik :j

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:05

Dag iedereen

Mijn 19-jarige paard blijkt na onderzoeken Insuline resistent te zijn (reeds 2x hoefbevangen geraakt november 2015 + maart 2017) waarvoor hij nu medicatie voorgeschreven zal krijgen.
Tevens heeft hij ook lichte artrose in de heup waarvoor hij in de winterperiode glucoplaza artrohorse forte (glucosamine+msm+..) krijgt – gecombineerd met duivelsklauw.

Bij het opzoeken op internet ben ik een aantal keren uitgekomen op dat het voederen van glucosamine aan IR paarden eerder af te raden is. En daarom zou ik ook graag eens de alternatieven eens bekijken.

Ik had iets gelezen dat curcuma + groenlipmossel + zwarte bes ook wel eens goed zou werken bij artrose.

Heeft iemand van jullie ervaringen met zo'n alternatieve manier of een ander supplement waar geen Glucosamine in zit? Ik wil alles eens oplijsten en bekijken wat mogelijk zou zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:14

Hoi, Ja ik heb dat idd ook gelezen. Kennelijk zitten er teveel suikers in glucosamine voor een IR paard ofzo ? Ik weet in ieder geval niet precies de reden dat ze bij IR glucosamine afraden.

Volgens mij zijn zowel curcuma als groenlipmossel ontstekingsremmers en werken ze daarom ( met name ) bij artritis. Of ze ook werken bij artrose weet ik eigenlijk niet.

In joint comp zit verhoudingsgewijs heel weinig glucosamine. Maar door toevoeging van andere kruiden en supplementen in joint comp werkt het toch vaak heel goed.
En in de VS is er een speciaal supplement voor IR paarden, alleen......... hoe heet het ook al weer ??

In Engeland geven ze trouwens ook vaak rozenbottels en lijnzaad bij artrose. In Duitsland idd meer groenlipmossel ( en gember ).
Gelatinaat is ook nog een optie misschien, ik weet niet hoeveel suikers daaraan toegevoegd worden ? Of anders gelatine gewoon om mee te bakken etc, dat schijnt ook goed te werken ( ipv primeval ).

Ik denk ondertussen na over de naam uit de VS, euh mov-ease ???? Ik ga even googlen.

edit : ja de naam was nog goed ook ( maar ook meer mbt arthritis begreep ik zo snel ) : http://mybesthorse.com/productinformation/movease.html

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:22

Ik gaf ook joint comp

Maar ben nu over gegaan op pharmahorse. Eens zien of ik verschil merk.

Over Ir en glucosamine kan ik geen advies geven. Rozenbottel zit ook suikers in.

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:55

Maris; bedankt voor je antwoord. De Joint Comp heb ik even bekeken en daar zitten inderdaad interessante andere stoffen in buiten de glucosamine. Zal deze wanneer ik thuis ben nog eens verder nakijken.

Plutolover, waarom ben jij overgestapt naar pharmahorse? Had de Joint comp niet voldoende effect?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:56

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:58

Of joint comp ( of welk ander glucosamine product dan ook ) goed werkt is super afhankelijk per paard. Ik ken echter wel veel paarden die het goed doen op joint comp ( maar ook op andere supplementen ( met meer glucosamine erin)).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:03

_Niien_ schreef:
Maris; bedankt voor je antwoord. De Joint Comp heb ik even bekeken en daar zitten inderdaad interessante andere stoffen in buiten de glucosamine. Zal deze wanneer ik thuis ben nog eens verder nakijken.

Plutolover, waarom ben jij overgestapt naar pharmahorse? Had de Joint comp niet voldoende effect?

Er merkte geen verschil met joint comp

Op moment twijfel ik überhaupt of het wel atrose is... ja hij loopt beter nadat hij behandeld is.. maar er was niks op de foto te zien.. misschien was het alleen een onsteking.

In feb ga ik weer foto’s maken... eens zien of er dan wel wat te zien is..

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:27

Sinds hij de duivelsklauw krijgt (vanaf Maart - toen is hij hoefbevangen geweest) is hij eigenlijk beter beginnen lopen dan ervoor. (in vrijheid niet veel te merken maar onder het zadel was hij licht onregelmatig - door een vorige dierenarts zou hij artrose in de heup hebben)

Nu krijgt hij sinds een 2tal maanden de glucoplaza artroforte bij, maar ik kan niet zeggen dat hij hier zoveel beter mee loopt dan enkel met de duivelsklauw... Ofwel is het gewoon dat hij deze nog niet lang genoeg krijgt. Komt bij dat deze best wel duur uit komt in tegenstelling tot andere supplementen.
Maar zou niet meer weten wat wel te kunnen geven - zeker nu hij IR blijkt te zijn ook.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:24

_Niien_ schreef:
Sinds hij de duivelsklauw krijgt (vanaf Maart - toen is hij hoefbevangen geweest) is hij eigenlijk beter beginnen lopen dan ervoor. (in vrijheid niet veel te merken maar onder het zadel was hij licht onregelmatig - door een vorige dierenarts zou hij artrose in de heup hebben)

Nu krijgt hij sinds een 2tal maanden de glucoplaza artroforte bij, maar ik kan niet zeggen dat hij hier zoveel beter mee loopt dan enkel met de duivelsklauw... Ofwel is het gewoon dat hij deze nog niet lang genoeg krijgt. Komt bij dat deze best wel duur uit komt in tegenstelling tot andere supplementen.
Maar zou niet meer weten wat wel te kunnen geven - zeker nu hij IR blijkt te zijn ook.

Soms lopen ze op een ander glucosamine supplement wel een stuk beter. Alleen jouw keuze is wat meer beperkt door de IR. Misschien dat joint comp eventueel wel een mogelijkheid is ? Er zit in ieder geval niet zoveel glucosamine in + is niet mega duur omdat je er maar heel weinig per dag van hoeft te geven ( 7 gram per dag ).

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:23

Ik heb de Joint Comp gisterenavond nog wat verder bekeken en deze lijkt inderdaad wel interessant te zijn, ook door de andere kruiden welke aanwezig zijn. Misschien moet ik deze maar eens gaan proberen in samenwerking met de duivelsklauw en eventueel kurkuma. Het is het proberen waard!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:59

heeft iemand ervaring met paardensupplementen.nl? ik heb op advies van hun er net besteld voor de artrose en peesontsteking. Ben benieuwd

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:04

Mijn heeft tegenwoordig van die krakkende gewrichten. Weet iemand van jullie wat dat is?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:27

Grr Stanley heeft besloten dat hij de glucosamine/msm van pharmahorse toch niet zo lekker is.. stan is nooit zo van poeders en moet best wat van geven... met slobber eet hij t wel.. maar alleen slobber geven wordt hij dik..

Dus of terug na de Pythonics.. of een andere glucosamine/msm poeder maar dan moet het wel minder hoeveelheid zijn

En het liefst zonder toegevoegde zooi zoals dextrose

Dat zit namelijk in die van paardendrogist en NAF.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:02

Al gekeken bij horseflex?