Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:40

SpikyBlue schreef:
Klopt, daar moet je mesje echt goed scherp voor zijn. Krijg gewoon zin om die hoef op foto 3 te bekappen, en dat terwijl ik dat de hele dag al heb staan doen :+ het moet niet gekker worden.

leuk , een vakgek!
je handen jeuken..... ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:48

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:59

Heb even twee fotos opgezocht

RV zool 20 augustus (9 dagen na bekappen)
Afbeelding
Aangezien het in augustus droog en warm is de hoef gewassen

RV zool 13 december (42 dagen na bekappen)
Afbeelding

MaritB

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:05

Wat een mooie vorm hoef zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:08

Ik kan weinig vinden over de ingrediënten, behalve dit:
Citaat:
The ingredients list includes Copper salts, oregano powder, (used as a natural astringent), and diatomaceous earth among others.

@hestejente: behalve dat de onderste nogal vies is :D is ook het achterste deel van de straal erg rommelig geworden (lijkt haast ook wel verdwenen??). Verder lijkt de zool minder hol (doet jouw smid de zool 'uitdiepen?? ) en mag er wel wat van de steunsels af.
Verder lijkt er rechts bij de punt van de straal iets van een bobbeltje op de zool te zitten en is de ronde vorm iets uit balans; linker deel is nog mooi rond en de rechterkant lijkt wat rechter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:11

Maritje: Hahaha, grappig dat je dat zegt! Afgelopen weekend 20 kilometer met 'm over het harde afgelegd waardoor de boel mogelijk nog schever was dan anders :P Hij moest hoognodig bekapt!

DD: met dit weer ga ik 'm niet wassen joh :D Die straal is er gedeeltelijk af gevijld. Het is geen driehoekje meer maar een V zonder midden. Inmiddels dus een laag eraf, hij is pas verstraald en ik hoop dat dit een nawee was. Steunsels zijn idd inmiddels bijgewerkt :j
Die krater zit mij idd het meeste dwars, ik weet waardoor het komt (voordroog ipv hooi) Het is kiezen tussen 2 kwaden: 3 maanden geleden paard verhuisd, hij kreeg mooi hooi en nu dus voordroog... maar heb liever kraters en rotstraal dan HB :Y) We gaan es kijken of volgend jaar te regelen is dat hij fatsoenlijk hooi krijgt.

Hoef is inderdaad scheef :j Mensen die aan zolen snijden mogen niet in de buurt van mijn paard komen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:59

Gisteravond bedacht ik een manier om de boel wat meer moddervrij te krijgen. Dus hier zijn nafotos :D

Omdat ik vorige keer RV had laten zien (oudere foto en voorfoto) zet ik die hier nu ook weer neer howel de zoolfoto wat vertekent (hield 't been schuin vast, RV vind ik het lastigste been om te fotograferen. De hoef is inderdaad ook scheef waardoor het er extra scheef uitziet allemaal)

zool RV
Afbeelding

iets van opzij, zodat je de holling kunt zien. Ook RV
Afbeelding

Voor een wat beter beeld, want recht geschoten: zool LV
Afbeelding

LV van schuin opzij
Afbeelding

Heb ook foto's van de achterhoeven uiteraard maar leek me wat veel van 't goeie :+

Maak me toch best druk om die stralen. Hij heeft 't niet voor niets laten zitten maar zoals 't er nu uitziet blijft er naar mijn idee alleen maar modder en rommel in hangen. Heb ernstige zin om het weg te snijden, aangezien de straal richting de punt dik genoeg is (is gelijk gevijld aan de hoefwand) maak ik me niet zo zorgen dat hij los komt van de grond. Hij staat nu veel op het harde (overdekte betonplaten) dus als daar mettertijd zonder mijn bemoeienis de boel eraf valt/slijt mist hij ook ineens een stuk straal. Laat ik 't er dan maar meteen afhalen. Inmiddels ook hier de NT dry besteld, die kunnen we dan mooi aanbrengen zodra die er is.

Hier RA, waar je de kraters het beste kunt zien. Voor dit jaar zit ik eraan vast maar voortaan wil ik nooit meer voordroog voor dit paard. Ellende zeg, de gaten vallen in z'n voeten }:0

Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:30

N.a.v. [BEH] rotstraal of zweer in de straal (voordat het daar offtopic gaat)
Wat vind jij goed genoeg?
Ik vind het wel een grappig gegeven dat de één gaat gillen bij een klein velletje aan de straal en de ander totaal weggevreten stralen als 'niks mis mee' bestempeld.
Ik zou bijv. persoonlijk de stralen hierboven als 'niet goed genoeg' bestempelen, maar natuurlijk wordt iedere andere mening gerespecteerd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:50

Hmm, ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Het is esthetisch minder.

Persoonlijk vind ik de leefomstandigheden van mijn paard momenteel niet optimaal. Had hij droger gestaan hadden zijn voeten er beter uitgezien. Hij heeft van zichzelf stralen die prima zijn, en die nu door de aanhoudende meteorologische omstandigheden er minder uitzien. Dat is een externe factor. Ja, hij staat veel op het harde maar zolang ikzelf en anderen hem ook in de blubber signaleren maak ik me geen zorgen. Hij staat hoog in rang, geen enkel ander paard dat hem de blub instuurt mocht je het je afvragen. Vergeet ook niet dat hij vorige week rond heeft gelopen in een binnenbak omdat ik zonodig wat proefjes wilde rijden. Met z'n zompige stralen door het zand, zou dat schuren denk je?

Weggevreten? Neuj. Dan had ik van de week vast wel een preek om m'n oren gekregen. Afgesleten en zompig? Ja. Zie betoog hierboven. Ben blij dát ze slijten zeg, heb namelijk begrepen dat dat de bedoeling is.

Niet oorzaak en gevolg door elkaar halen ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-12-11 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:03

Ik zie ook liever een normale straal. Maar soms lijkt de hoefwand sneller te groeien als de straal.
Met dit natte weer zie ik ook direkt verandering in de straal optreden en ik zou ze niet graag 24/7 nu buiten hebben.
Ze krijgen nu 's nachts mooi de tijd om goed te drogen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:05

En dat is heel fijn dat dat voor jou werkt DD. Ik weet dat mijne zodra hij op stal staat rondjes gaat lopen tot hij er weer uit mag. Rechtsom. Laat rechtsachter nou net z'n kapotte been zijn. Dus nee, die gaat niet in een hok, dan issie binnen de kortste keren weer onregelmatig, chagrijnig en sielugh. Als hij het nodig vindt hokt hij zichzelf wel op, wat hij ook doet. Staat onder de overkapping hooi te vreten met een vriendje en een beetje de lakens uit te delen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-12-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:08

@hestejente, dat is bij die van mij, en weetikhoeveel andere paarden momenteel ook zo helaas...
Ik haal oorzaak en gevolg niet door elkaar hoor. Maar bij een paard met stralen die niet optimaal zijn ga ik kijken wat er verbeterd kan worden aan de omstandigheden (beweging, leefondergrond, voeding etc.) en daarbij de straal behandelen (zo schoon mogelijk snijden en behandelen). Ook de hoefvorm speelt een rol...

Dit paard:
Afbeelding

Zal nooit zulke stralen krijgen als dit paard:
Afbeelding

@DD, ik denk ook dat de wand sneller groeit als de straal. Daarbij is de wand harder en zal minder snel slijten. Zeker met deze nattigheid... Bij ons staan ze ook 's nachts binnen.
Super dat je een schuilstal hebt, hestejente!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:14

En zo heeft ieder zijn eigen reden om zijn paarden op zijn manier te houden :D
Ik heb ook een schuilstal en ze staan er vaak in, maar vaak genoeg ook niet. Dus als het nat is gaan ze gewoon 's nachts op stal.
Zodra het zand mooi droog is mogen ze 's nachts zelf weten wat ze doen, dan laat ik de staldeuren open staan.
Helaas komt dat in NL minder vaak voor als ik zou willen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:17

Dat snap ik SB.

Het is een drekbende en hij krijgt helaas voordroog. Niks aan te doen. Punten om volgend jaar absoluut anders aan te pakken. Ga 'm alleen nu niet verhuizen, hij staat er net een paar maanden.

Verder heb ik alle vertrouwen in mijn bekapper, en ik begrijp en accepteer waarom hij mijn paard zo neerzet. Ik weet zeker dat hij het geen leuk idee zou vinden als er iemand aan die stralen gaat zitten kerven. Is het ook niet. Mijn paard heeft geen mok, heb 'm de afgelopen maanden nog geen pas onregelmatig zien lopen. Ja, het ziet er inderdaad niet uit maar dat geldt voor dat hele paard :P Ben ook blij dat hij uit zichzelf op het harde gaat staan, en dat hij die mogelijkheid heeft. Sowieso de mogelijkheid om te kiezen waar hij gaat staan. Er is zelfs een verhard paadje naar de waterbak, hij hoeft geen millimeter door de bagger als hij dat niet verkiest. En zo lang hij voor de lol (met een vriendje grasjes zoeken terwijl je in je schuilhok een berg hooi hebt is voor de lol) in de drek gaat staan denk ik niet dat hij zelf vindt dat er veel aan de hand is. Als je eenmaal tot 'm doordringt is het een jankerd eerste klas -jeukjes waar hij bijna aan overlijdt :roll: , stukjes rommel in z'n voetjes waarvan hij vindt dat je er acuut voor moet afstijgen- en als hij 't niet al zelf meldt kun je aan z'n smoeltje en blik heel goed zien als hij 't niets meer vindt. Laat 'm maar lekker gaan, die bolle geeft 't echt wel aan als hij pijne voetjes heeft. Gisteren nog ben ik een rondje met 'm gaan doen over de weg, droge voeten halen. Hij was niet te stuiten toen hij merkte dat hij even lekker kon bewegen. Op het harde kreeg ik 'm niet aan het tölten, kennelijk is dat nu dus geen goed idee. Maar hij koos zelf voor het asfalt ipv de grasberm en hij liep verder goed. Ook niet sloom of zwaar op de hand ofzo, wat wel anders zou zijn als hij pijn had. En hij hééft heel lang heel veel pijn gehad, weet inmiddels wel hoe dat aanvoelt bij 'm :(:)

Maar droger weer zou wel heel fijn zijn :j

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:33

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb ook liever dat mijn paard de hele dag buiten staat (in de drek nu, al valt het bij ons mee, het land is vrij droog) en zijn stralen slechter zijn, als dat hij de hele dag droog maar opgesloten staat ;) Ik denk trouwens dat stralen er ook niet beter op worden als hij de hele dag op stal staat. Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Bij ons is het gelukkig zo dat ze 's nachts in grote stallen kunnen waar ze ook nog eens sociaal contact kunnen hebben. Hiervoor stonden we op een stal waar ze dag en nacht vrij rondliepen (stuk verhard, bak, land kon open of dicht, en 3 in- en uitloopstallen die we elke dag uitmestten) maar deze oudjes zijn er alleen maar beter op geworden sinds we (noodgedwongen, dat wel) bij deze boer zijn gaan staan. Vooral het oudste paard wat altijd wat mager toonde, is door zijn nachtelijke stalrust beter dan ooit. En die van mij hoestte elke winter, heeft sinds we hier staan (bijna drie jaar nu) niet meer gehoest. Terwijl hij daar zoveel mogelijk frisse lucht had :+

Je moet roeien met de riemen die je hebt. En ik doelde eigenlijk vooral op de stralen van het paard in het rotstraal-topic, die vind ik slechter dan die van jou paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:38

O, als hij met z'n vriendjes een paar uur in een loopstal zou kunnen zou ik daarvoor tekenen :j Maar goed, ze staan er met z'n (bijna) allen onder, op het beton, uit de wind en overdekt en met hooi, 't is net een kerststal zo alleen dan met enkel paarden {:)

De stralen in dat topic: vind 't een merkwaardige hoef. Hoge hielen, gek brede WL in de kwartieren. En inderdaad die kerf in de straal. We weten niet wat ermee gebeurd is natuurlijk, ik vind het eruitzien als een straal die kapotter is geweest en dat 't paard daardoor nu meer op stal staat. Maar dat is natuurlijk speculatief :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:45

DD zou de draagrand in de natuur ook harder groeien? Zouden ze dan in de natuur ook meer op de draagrand lopen en veel minder op de straal?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:07

SpikyBlue schreef:
En ik doelde eigenlijk vooral op de stralen van het paard in het rotstraal-topic

Weet je wat ik het lastigste eraan vind. Er zitten gaten in die straal. Dus eigenlijk moet er wat BIJ in plaats van af. Ik begrijp het idee van schoonsnijden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook tegenstrijdig. Snap je 't? :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:16

HolyPope schreef:
DD zou de draagrand in de natuur ook harder groeien? Zouden ze dan in de natuur ook meer op de draagrand lopen en veel minder op de straal?

Hoe hard iets groeit is afhankelijk van de omstandigheden + dat het per paard ook nog kan uitmaken.
Zachte ondergrond is weinig afslijten van de hoefwand en degenatie van de straal (JMHO).
Harde ondergrond slijt de hoefwand sneller en zal ook de straal eerder meedoen en dus beter gevormd worden/blijven.
Maar een paard met dunne c.q. platte zolen is niet blij op teveel harde ondergrond.

Je kunt hier dus geen vaststaand antwoord op geven.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:40

hestejente schreef:
SpikyBlue schreef:
En ik doelde eigenlijk vooral op de stralen van het paard in het rotstraal-topic

Weet je wat ik het lastigste eraan vind. Er zitten gaten in die straal. Dus eigenlijk moet er wat BIJ in plaats van af. Ik begrijp het idee van schoonsnijden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook tegenstrijdig. Snap je 't? :o

Klopt, ja ik snap het :)
Eigenlijk wil je aan de ene kant dat de straal passief meedraagt, dus als je hem nog kleiner maakt verliest hij een deel van zijn functie.
Aan de andere kant is de straal toch al 'gedoemd' als er zoveel schade aan en in is. Los = weg zeg ik altijd.
Net als bij de wand: als er een stuk omgeklapt is haal je dat ook helemaal weg om erger te voorkomen. Dan mist er ook een stuk wat uiteindelijk weer opgelost wordt als de hoef gegroeid is.
Met schoonsnijden bedoel ik niet: tot bloedens toe, maar alles wat los is eraf. Alle gaten goed schoonmaken en behandelen, als je er niet goed bijkomt toch nog wat wegsnijden zodat er zuurstof bijkomt en het goed te behandelen is. En zo strak mogelijk.
Meningen lopen hierover uiteen, maar zo doe ik het.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:56

Dat begrijp ik hoor, dat je alleen weghaalt wat los zit en waar je niet goed bij kan om te behandelen :j Bij mijn paard is een keer de straal er bijna volledig uit gesneden en nog zat de smid niet in het leven, je moet heel wat weghalen voordat 't zover is. En inderdaad, verschillende meningen. En ik merk dat ik twijfel. Meestal ben ik wel van de pragmatische aanpak en ik weet niet welke dat nu is.

In elk geval ben ik blij dattie geen diepe spelonken heeft, maar losse flarden. Als ik 't schoonwas kan ik straks dat spul er zo opspuiten verwacht ik. Ben benieuwd of 't inderdaad ook preventief werkt. We gaan 't meemaken!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:29

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar wat eht beste is voor mijn paard zijn hoeven. Hij is kort in zijn beweging. Zijn nek en schouder zaten helemaal vast. We zijn begonnen met hem anders te rijden en hij heeft massage gehad. Hij is al veel losser geworden, maar blijft kort bewegen. Zijn kleine steile hoeven zouden hier ook mee te maken hebben. Sommigen adviseren om zijn hiel in te korten, anderen raden dit af ivm peesproblemen. Nu vraag ik mij af wat de beste optie is voor mijn paard.

Ik heb een paar foto's van hem. Geen foto's van dichtbij, maar dan ik maken als de jullie een beter beeld geeft.

Een half jaar geleden: nog nooit ijzers onder zijn voorhoeven gehad:
Afbeelding

Ijzers met als doel het verbreden van de hoeven (zonder ijzers groeit de hoefwand naar binnen, helpen ijzers voor het verbreden van de hoef? Ook hier hoor ik verschillende meningen over...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Achterkant en zijkant van de ijzers worden voglende keer breder gezet.

Wat is jullie mening hier over?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:39

Wat een leuk paard :) Hoe bedoel je dat de hoefwand naar binnen groeit, dat 'ie zeg maar naar binnen krult? Hoe lang is die hoefwand dan wel niet :+ Is het niet handiger om regelmatiger te bekappen dan? Hoe oud is het paard?

Ik ben heel benieuwd hoe ijzers de hoeven breder zouden moeten maken. Heb hier verder geen verstand van dus ben benieuwd of er iemand is die het uit kan leggen.

Spike! Zit net weer wat in dat andere topic te kalken en zie daar een opmerking van mijzelf staan. Jij ziet meer hoeven dan ik :P zie je niet veel meer scheve dan rechte hoeven? Dus zeg maar scheef dat ze aan de buitenkant ronder zijn dan aan de binnenkant?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:19

Zeker een leuk paard, geen NL paard denk ik? Het enige wat mij opvalt is dat hij nogal kleine voetjes heeft in vergelijking met zijn lichaam. Ze lijken vóór de ijzers groter te zijn..? Je smid wil verzenen sparen?
@hestejente: ah, zo scheef bedoel jij. Ja, dat is 'normaal'. De buitenkant van de hoef is groter dan de binnenkant. Zo worden fabrieksijzers ook gemaakt; de buitentak wat langer dan de binnentak.
Ik bedoelde scheef als in: ongelijke (afgesleten) verzenen; de ene kant hoger dan de andere kant. Begreep jouw reactie van 'alle paarden hebben scheve voeten' dan ook niet :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:26

O zo! Dan ga ik die foto nog eens goed bekijken.

Toen mijn paard nog ijzers had moest hij links een rechter- en rechts een linkerijzer. Zoiets heb ik weer 8)7