SpikyBlue schreef:Klopt, daar moet je mesje echt goed scherp voor zijn. Krijg gewoon zin om die hoef op foto 3 te bekappen, en dat terwijl ik dat de hele dag al heb staan doenhet moet niet gekker worden.
leuk , een vakgek!
je handen jeuken.....
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SpikyBlue schreef:Edit: hestejente, bedoel je no thrush? http://www.nothrushshop.com/index.html
Heet in Europa idd NT-DRY.
Zal 'm es mailen, of volgende keer vragen. Citaat:The ingredients list includes Copper salts, oregano powder, (used as a natural astringent), and diatomaceous earth among others.
is ook het achterste deel van de straal erg rommelig geworden (lijkt haast ook wel verdwenen??). Verder lijkt de zool minder hol (doet jouw smid de zool 'uitdiepen?? ) en mag er wel wat van de steunsels af.
Hij moest hoognodig bekapt!
Die straal is er gedeeltelijk af gevijld. Het is geen driehoekje meer maar een V zonder midden. Inmiddels dus een laag eraf, hij is pas verstraald en ik hoop dat dit een nawee was. Steunsels zijn idd inmiddels bijgewerkt
We gaan es kijken of volgend jaar te regelen is dat hij fatsoenlijk hooi krijgt.
Mensen die aan zolen snijden mogen niet in de buurt van mijn paard komen...

Ben ook blij dat hij uit zichzelf op het harde gaat staan, en dat hij die mogelijkheid heeft. Sowieso de mogelijkheid om te kiezen waar hij gaat staan. Er is zelfs een verhard paadje naar de waterbak, hij hoeft geen millimeter door de bagger als hij dat niet verkiest. En zo lang hij voor de lol (met een vriendje grasjes zoeken terwijl je in je schuilhok een berg hooi hebt is voor de lol) in de drek gaat staan denk ik niet dat hij zelf vindt dat er veel aan de hand is. Als je eenmaal tot 'm doordringt is het een jankerd eerste klas -jeukjes waar hij bijna aan overlijdt
, stukjes rommel in z'n voetjes waarvan hij vindt dat je er acuut voor moet afstijgen- en als hij 't niet al zelf meldt kun je aan z'n smoeltje en blik heel goed zien als hij 't niets meer vindt. Laat 'm maar lekker gaan, die bolle geeft 't echt wel aan als hij pijne voetjes heeft. Gisteren nog ben ik een rondje met 'm gaan doen over de weg, droge voeten halen. Hij was niet te stuiten toen hij merkte dat hij even lekker kon bewegen. Op het harde kreeg ik 'm niet aan het tölten, kennelijk is dat nu dus geen goed idee. Maar hij koos zelf voor het asfalt ipv de grasberm en hij liep verder goed. Ook niet sloom of zwaar op de hand ofzo, wat wel anders zou zijn als hij pijn had. En hij hééft heel lang heel veel pijn gehad, weet inmiddels wel hoe dat aanvoelt bij 'm
Ik denk trouwens dat stralen er ook niet beter op worden als hij de hele dag op stal staat. Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Bij ons is het gelukkig zo dat ze 's nachts in grote stallen kunnen waar ze ook nog eens sociaal contact kunnen hebben. Hiervoor stonden we op een stal waar ze dag en nacht vrij rondliepen (stuk verhard, bak, land kon open of dicht, en 3 in- en uitloopstallen die we elke dag uitmestten) maar deze oudjes zijn er alleen maar beter op geworden sinds we (noodgedwongen, dat wel) bij deze boer zijn gaan staan. Vooral het oudste paard wat altijd wat mager toonde, is door zijn nachtelijke stalrust beter dan ooit. En die van mij hoestte elke winter, heeft sinds we hier staan (bijna drie jaar nu) niet meer gehoest. Terwijl hij daar zoveel mogelijk frisse lucht had
Maar goed, ze staan er met z'n (bijna) allen onder, op het beton, uit de wind en overdekt en met hooi, 't is net een kerststal zo alleen dan met enkel paarden
SpikyBlue schreef:En ik doelde eigenlijk vooral op de stralen van het paard in het rotstraal-topic
HolyPope schreef:DD zou de draagrand in de natuur ook harder groeien? Zouden ze dan in de natuur ook meer op de draagrand lopen en veel minder op de straal?
hestejente schreef:SpikyBlue schreef:En ik doelde eigenlijk vooral op de stralen van het paard in het rotstraal-topic
Weet je wat ik het lastigste eraan vind. Er zitten gaten in die straal. Dus eigenlijk moet er wat BIJ in plaats van af. Ik begrijp het idee van schoonsnijden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook tegenstrijdig. Snap je 't?

Bij mijn paard is een keer de straal er bijna volledig uit gesneden en nog zat de smid niet in het leven, je moet heel wat weghalen voordat 't zover is. En inderdaad, verschillende meningen. En ik merk dat ik twijfel. Meestal ben ik wel van de pragmatische aanpak en ik weet niet welke dat nu is.

Hoe bedoel je dat de hoefwand naar binnen groeit, dat 'ie zeg maar naar binnen krult? Hoe lang is die hoefwand dan wel niet
Is het niet handiger om regelmatiger te bekappen dan? Hoe oud is het paard?
zie je niet veel meer scheve dan rechte hoeven? Dus zeg maar scheef dat ze aan de buitenkant ronder zijn dan aan de binnenkant?