[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:49

Zo zeg! Haha! Tyra loopt er super bij nu! Haha! heerlijk Lachen

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:51

Mijn paard liep achteraf ook al een hele tijd niet goed, voordat geconstateerd werd dat ze hoefbevangen was. Als je dan terug denkt kom je daar eigenlijk pas achter, terwijl je er op dat moment niet bij stil staat.
Ik weet eigenlijk niet of het dan betekend dat je paard gelijk chronisch bevangen is, want wanneer noemen ze een paard nou eigenlijk chronisch bevangen?? Want isapaardje zegt dat een paard dat chronisch bevangen is, tussendoor gewoon goed kan lopen enz.

Welshcobfan, gelukkig dat het gras er niets me te maken heeft. Maar heeft hij in die 2 weken alleen maar in stal gestaan dan??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:54

Nee niet in stal, maar in een kleine paddock buiten. Iets groter dan zijn stal Lachen Zodat hij wel kan rollen, maar niet kan draven.

Dit weekend ga ik zijn paddock even groter maken, kijken wat er dan gebeurt Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:34

Isabella is chronisch hoefbevangen aldus hoefsmeden en dierenartsen. Toch zijn er tijden dat ik haar gerust in kan spannen voor de kar en zelfs met blote voeten over harde weg kan laten lopen.
Maar er hoeft maar 'dat' te gebeuren of ze heeft er weer last van. De rontgenfoto's lieten ook vorig jaar een zgn. hoedenrand aan het hoefbeen zien; een blijvende vergroeiing als gevolg van eerdere bevangenheden.

Toch zijn er ook paarden die totaal misvormde hoeven hebben en die blijven houden en altijd kreupel lopen; dat zijn de erge gevallen van chronisch bevangen; maar ook deze kunnen met goed hoefonderhoud een heel eind opknappen. Als je er maar snel genoeg bij bent en op tijd begint met hoefbekappen en er voor zorgt dat je oorzaken van bevangenheid zoveel mogelijk wegneemt (niet altijd makkelijk als ze overal bevangen van lijken te worden).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:42

pablo is ook chronisch hoefbevangen...zonder goed hoefonderhoud zijn de hoeven van pablo totaal misvormd en snavelvormig.
Volgens mij is er sprake van chronisch als de hoef zijn normale vorm verloren is.
Inderdaad,wat isapaardje zegt is waar,met goed onderhoud kom je een heel eind.
Pablo loopt ,ondanks aan vier voeten een hoefbeenkanteling,niet kreupel.(al drie jaar niet)
Hij heeft zelfs aan 1 hoef een zoolbreuk gehad.
Dus mensen....hoop houden!
(ik zal hem eens filmen....en als ik er achter ben hoe ik van een mov een mpeg kan maken ,het plaatsen)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:09

Lin_de schreef:
Nu is mijn vraag, ze liep al een tijdje van tevoren niet meer goed tijdens het rijden (recreatief) en wilde nog moeilijk op draf en galop dus moest ik haar flink drijven terwijl dit niet haar gewone doen was, ik dacht gewoon aan gebrek aan conditie wegens op de weide constant te staan en overgewicht (wist toen nog niet dat dit kwaad kon teveel op de weide in het najaar en voorjaar).Zou ze dan al een tijdje zonder dat we dit opgemerkt hadden hoefbevangen geweest zijn?? (ocharme, hopelijk niet !!)

Heb je mijn verhaal gestolen? Clown
De allereerste keer dat Victor bevangen raakte had ik precies hetzelfde als wat jij hier beschrijft. Ook ik dacht dat Victor domweg wat sloom was, en hij was te dik, had geen conditie enzovoorts. Gelukkig zijn paarden heeeeel vergevingsgezind! Knipoog Victor is trouwens ook chronisch bevangen, tevens sluit ik nog steeds EMS niet helemaal uit ookal wil de DA daar nog niet aan.

Mysa....over de tijd van het jaar waarin Victor bevangen raakte:
Eerste keer in mei 2001.
Tweede keer in september 2005, maar de diagnose kwam pas in december 2005.

Heb net wat foto's gemaakt (eindelijk....), ik zal ze even uploaden en dan zet ik ze hier neer.
Oja Geerke....als je nog op een andere pony wilt.....Victor zoekt ook nog een rodeoruiter. Haha! Ik ben vooralsnog blij dat m'n helm nog niet binnen is en ik dus nog even een excuus heb om niet te gaan rijden. Clown

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:36

Wat vinden jullie? Ik vind hem nog te dik, maar ik denk dat het meeste er beter afgaat zodra hij weer meer bereden wordt.
Ik wil hem namelijk niet nog minder voeren, hij krijgt alleen maar hooi en 600 gram S&S per dag. En om de dag een paar uurtjes gras, maar dat is onderhand gemillimeterd en stopt dadelijk ook. Z'n dikke manenkam is zo goed als weg. Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Voorhoef linksvoor, met nare scheur:
Afbeelding

Voorhoef rechtsvoor, ook met nare scheur:
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:16

Indiana is hoefbevangen geworden ca. maart 2005, diagnose juni 2005.
Ik ga er ook van uit dat Indiana chronish bevangen is, haar hoefbenen waren gekanteld, nu is er niets meer te zien. Woensdag weet ik hoe de hoefbenen nu zit.

Ook Indiana was slomer/relaxter als anders. Ik had diverse excuses: te warm, te koud, volle buik, ze wordt wat ouder en ze is altijd al vreselijk rustig.

Mysa: al het duimen heeft geholpen. Geweldig! Toch altijd weer spannend.

Isapaardje: Fijn dat het met Isabella ook nog steeds de goede kant opgaat.

Victory-Boy: mag misschien nog ietsje af, maar ziet er goed uit hoor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:39

Victor lijkt wel op Isabella; ribben wel te zien en toch nog wat te dik op 'die specifieke' plekken (kuiltje in de billen en voor wat bij de schouders en haar achterwerk). Dat krijg je er volgens mij niet zomaar af, althans mij lukt het niet. Minder voeren ga je alleen maar meer rib zien en dat is ook niet de bedoeling. Ik denk dat die 'typische plekken' nooit helemaal mooi slank zullen worden bij onze paardjes.

Maar ook die scheur in Victors hoef lijkt op die van Isabella. Zij blijft ook die nare toonscheur houden; heeft ze nu al een dik jaar en steeds alleen het onderste stukje. De laatste bekapping had er voor moeten zorgen dat de toon vrij van dracht kwam te liggen doordat ze wat meer naar achteren zou hangen, maar ja dat pakte anders uit met het oog op de pezen ... idee was goed, maar het pakte niet goed uit.

En zo bleek maar weer ... zolang de radartjes in onze paardjes gelijk lopen, gaat het goed, maar een radartje scheef en het is mis ... dierenarts noemde mijn pony eens een tikkende tijdbom. Tja .. zo kun je het ook zien. Ik vind het mijn taak die radartjes in balans te laten lopen en de bom door te laten tikken zonder dat hij ontploft ... is wel moeilijk hoor en soms een heel gepuzzel, maar het kan Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:26

Cowgirl: hoe gaat het nu met je paard? Ik denk dat ik wel kan zeggen dat we allemaal erg meeleven en erg benieuwd zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:09

Victor ziet er goed uit! Inderdaad nog een wat bolle achterhand, maar ik vind hem echt niet te dik Beweging zal 'm denk ik wel goed doen, dan krijgt ie wat bespiering, dat toont alweer heel anders! Lachen

Die scheur in de voet is inderdaad erg vergelijkbaar met die van Isabella!
Opvallend!

Isapaardje, zoals jij het omschrijft, zo zie ik het omgaan met de bevangenheid ook. Iedere keer weer vooruit denken en met allerlei dingen rekening houden. Maar zoals jij ook al zegt, het kan wel! Lachen

Met Wessel gaat het inmiddels weer helemaal goed. De gevoeligheid is nagenoeg over en hij voelt zich weer top. Vandaag is de smid weer geweest, die kon niks zien wat op een eventuele bevangenheid kon duiden. Goed nieuws dus! Haha!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:13

Mijn fjord is op het moment ook licht hoefbevangen.
Ze liep kreupel en ben naar de kliniek gegaan. De erge kreupelheid kwam door artrose, ze is overigens 19, maar op de foto was ook te zien dat ze al eens behoorlijk hoefbevangen is geweest, bij de vorige eigenaar. Nu had ze er ook weer licht last van..
Ik mocht haar geen brokken meer geven, waarop ik opmerkte dat ze die niet kreeg en ik moest hooi geven. Ik vertelde dus dat ze alleen maar hooi krijgt.. De DA zei, ja je voert zeker kuil.. Ehm, nee hoor, alleen hooi.. En tot een week geleden zoogde ze ook nog twee veulens..

In de modder zetten is op dit moment geen probleem, is al die regen toch nog ergens goed voor..
Ze krijgt nu Metacam, ook voor de artrose..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:20

Jeskim: is het niet mogelijk dat het met het spenen van de veulens te maken heeft. Bijv. een baarmoederontsteking of uierontsteking met als gevolg hoefbevangen?
Heeft ze een tweeling gekregen of 2 veulens gezoogd?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:06

Baarmoeder- of uierontsteking zou kunnen. Maar alleen al het niet meer aanmaken van melk zorgt voor een behoorlijk verschil in de stofwisseling. Kan dus goed dat dat net teveel was voor je fjord... Sterkte! Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:26

Wesselady: dat is geen geruststellend idee. Utah zal toch ook ooit gespeend moeten worden. Ik doe dat altijd al heel langzaam, maar ik zal dat deze keer nog langzamer doen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:57

Maar shinouk is dus vorig jaar voor het eerst hoefbevangen geworden in Augustus, en dit jaar weer in Mei. Maar verder niet, beide keren denk ik door het gras. Maar zou ze dan chronisch bevangen kunnen zijn?? En wat betekend dat dan verder voor haar?

Mysa, dat zijn dus bij mijn paard de tijden dat ze hoefbevangen is geworden. Totaal verschillende periodes dus.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:52

die van mij werd hoefbevangen in maart.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:55

Isabella heeft ieder voorjaar en najaar een dip.
Vorig jaar was het veel vroeger, maar de warmte (en daarmee de verharing) was ook erg vroeg. Ik denk zelf dus ook dat de verharing zorgt voor veranderde stofwisseling en daarmee verhoogde kans op een vorm van bevangenheid (is wel een en/en verhaal)..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:07

Ik kwam vandaag bij gwyn, beestje helemaal in de blub Nagelbijten / Gniffelen en ontzettend onrustig. Dus maar uit zijn paddock en in de wei gezet Lachen Hij heeft even heerlijk gebokt en gerolt en was weer rustig. Hij liep overigens fantastisch!
Hij staat nu noodgedwongen op een klein stukje gras (mocht van de DA, is meer onkruid dan gras) omdat dat wel mooi droog was. Dus ben benieuwd hoe het gaat!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:23

Bij Image is het begonnen in augustus 2007. Maar Image is anders dan de meeste paarden van jullie, want bij Image was de reden het ontstoken hoefbeen dat los gescheurd is.

Ik denk dat jullie nog wel eens gelijk kunnen hebben, dat de gevoeligheid meer te maken heeft met de veranderende stofwisseling door de ruiperiode dan door het gras. Zou wel een hele interessante insteek zijn, want dan zou je door de beinvloeding van de hormonen voor de ruiperiode de gevoeligheid kunnen beinvloeden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:25

Misschien zit er toch wel iets in qua rui en risico op hoefbevangenheid. Zal wel wat verklaren waarom er ook paarden hoefbevangen worden in het najaar Lachen
Al was mijn pony nog niet in de rui, maar gewoon moddervet Nagelbijten / Gniffelen
Zijn gewicht is nu weer goed! mooi slank Lachen alleen mis ik nu de spieren... maar dat komt wel weer als we weer mogen rijden Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:40

Ik merk bij Indiana nooit iets van de ruiperiodes. Niet in het voorjaar en niet in het najaar.
Ik heb de paarden als het rond de 10 graden is wel onder een regendek staan (ongevoerd) en gaat het naar de 5 graden dan komen ze onder een 200 grams winterdek.
Indiana en June komen alletwee vrij dik in het haar, in tegenstelling tot Romeo en Miami die dezelfde behandeling krijgen en die nauwelijks in het winterhaar komen.
Dit jaar is voor het eerst dat Indiana nog nauwelijks aan het verharen is, misschien dat dat komt door het zogen, terwijl June al type teddybeer is. Heel vreemd. Misschien komt het ook wel door de Marstall Vito?

Ik merk trouwens ook helemaal geen klachten na ontwormen of inenten.
Hormonaal zit Indiana blijkbaar ook wel goed in elkaar want ze is in 1 keer drachtig geworden.

Bij Indiana is het hoefbevangen volgens mij gekomen door het jarenlang veel te dik zijn en niet kunnen afvallen. En dan op een gegeven moment heb je de druppel die de emmer doet overlopen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:08

Ik geloof niet dat Jeskim last heeft van een ontsteking, haar uier is mooi opgedroogt en ze is verder niet koortsig o.i.d. Dat de stofwisseling veel verandering heeft gehad zou wel kunnen, het is wel een omschakeling..

Met de pijnstillers doet ze het nu redelijk goed, ik zal ook nog informeren over hoefbeslag, hoorde vandaag dat mijn hoefsmid daar supergoed in is, hij heeft bij een kliniek gewerkt, dus hij zal wel weten wat het beste is..

@romeorowan. Ik heb jaren gelden een welsh gehad die Indiana heet, heb er een poos niet aan gedacht, maar moest dat nu ineens.. (Lekker loze opmerking)

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:54

Een vriendin van mij heeft een haflinger die een aantal jaar terug hoefbevangen geweest is.

De haflinger heeft nu een andere blessure, waardoor er alleen maar met haar gestapt wordt en klein beetje gedraafd, wel is ze in goede conditie.

De haflinger krijgt nu hooi, maar eet dit niet goed, we hebben geen goed hooi op onze club en daarom wil ze overstappen op kuilgras.

Mij vraag is, kan kuilgras kwaad als een paard hoefbevangen is geweest? Moet je er mee oppassen, of kan het niet zoveel kwaad?

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:14

even een vraag die waarschijnlijk al honderd keer is gesteld, maar ik kan het niet in het topic vinden.

Hoe verzorgen jullie je chronisch bevangen pony's?? En dan met name de pony's waar niet op gereden wordt. Hoe lang komen de pony's nog in de wei per dag? en waar staan ze de rest van de tijd? Geven jullie ze aparte voeding/medicijnen die helpen?