[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:47

@hwn: ja, dat kan zeker. Anouk heeft iets van suikersiroop gehad en na een uur werd haar bloed afgenomen.

@Marjo89: Als het goed is, kan de IR inderdaad verdwijnen als ze weer op een normaal gewicht komen. Ziet eruit als een mooi plekje zeg!

Hier heb ik ook een plekje gevonden waar ik gebruik mag maken van de longeerbak. Wij hebben nog geen (longeer)bak op stal, die komt wel in de toekomst. Anouk mag dus lekker aan het werk. Het wandelen hebben we ook al opgepakt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:28

Wat ontzettend fijn dat je ze nu aan huis hebt Marjo!! Heerlijk!! En fijn dat het zo goed gaat tot nu toe.

Eleeke, hoe gaat het nu met jouw paard? Niet te snel op willen geven hoor, Chica was drie weken terug ontzettend slecht en als ik haar nu weer zie, zo blij!

Ik geef ook Glucobalance en magnesium. Ja ik denk dat het helpt, maar ja je weet nooit hoe ze het hadden gedaan zonder he...

Chica gaat echt boven verwachting goed!! Ze is al bijna twee weken helemaal van de bute af en we wandelen elke avond ongeveer 20 minuten zonder hoefschoenen, wat echt heel goed gaat. In draf lijkt ze zelfs weer helemaal rad. Maar gisteren was ze halverwege zo enthousiast dat ze dribbelend mee naar huis is gegaan... }> :+ Ik heb vanmorgen niks van mijn schoonvader gehoord dat ze slecht was (daar staat ze), dus ik zal het vanavond wel zien als ik op stal kom. Echt wat een idioot is dat beest soms, en dan 25 jaar al he. Daarna stond ze uitgeteld op stal, ja leg ze dan maar uit dat ze rustig moeten doen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:15

Naath86 schreef:
Eleeke, hoe gaat het nu met jouw paard? Niet te snel op willen geven hoor, Chica was drie weken terug ontzettend slecht en als ik haar nu weer zie, zo blij!

Ik geef ook Glucobalance en magnesium. Ja ik denk dat het helpt, maar ja je weet nooit hoe ze het hadden gedaan zonder he...

Chica gaat echt boven verwachting goed!! Ze is al bijna twee weken helemaal van de bute af en we wandelen elke avond ongeveer 20 minuten zonder hoefschoenen, wat echt heel goed gaat. In draf lijkt ze zelfs weer helemaal rad. Maar gisteren was ze halverwege zo enthousiast dat ze dribbelend mee naar huis is gegaan... }> :+ Ik heb vanmorgen niks van mijn schoonvader gehoord dat ze slecht was (daar staat ze), dus ik zal het vanavond wel zien als ik op stal kom. Echt wat een idioot is dat beest soms, en dan 25 jaar al he. Daarna stond ze uitgeteld op stal, ja leg ze dan maar uit dat ze rustig moeten doen.

Wat super dat Chica weer zo lekker gaat.

Hill loopt de ene dag bijna normaal en de volgende dag strompelt ze. Dus we hebben foto's laten maken. Hoefbeen gekanteld en gezakt aan beide kanten. Ze staat nu op ijzers met zooltjes en uiteraard goed bekapt.
We hebben haar vandaag weer op de track gelaten met 1 ander paard dat ook niet op gras mag. Ze werd zo ontzettend depressief in haar eentje. ik kreeg een filmpje van haar lopend naar haar vriend , met zoveel energie en blijdschap.

Emmeloord raadt 6 weken boxrust op de kliniek aan, dat gaan we niet doen. Een jong paard met een heel leven voor zich., ok ... maar een paard dat alleen haar plezier haalt uit het in de kudde lopen, met pensioen is met een chronische blessure.
Ze is zo ongelukkig in haar eentje, haar hele houding straalde ellende uit.
Dus we wagen de gok, waarbij we weten dat het mis kan gaan, maar in haar geval : liever een maand plezier dan 6 maanden dood ongelukkig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:40

Wat fijn dat er meerdere goede berichten zijn!!

Wij zijn intens blij met onze plek!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:28

Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik ben boos, verdrietig, teleurgesteld.
Mijn welsh pony is deze winter bevangen geweest. Heel licht, hij was na 10tal dagen beter. Gans de tijd goed geweest. Nu ja … goed voor een oude pony met een heleboel kwaaltjes. Woensdag is de smid geweest. Hij ging normaal ‘s avonds komen maar hij stuurde of hij ook over de middag mocht komen. Ik gezegd dat dat goed was. Hij kent de pony’s, hun handleiding en problemen en mijn man was erbij.
Nu staat mijn pony dus veel te kort bekapt en staat mega bevangen. Nog een andere loopt op 1 voorbeen ook gevoelig.
Nu hopen dat de pijnstillers hem snel een beetje comfort geven anders heb ik er geen goed gevoel bij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:31

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:27

Nele, is die wel echt bevangen? Soms kan gevoeligheid ook lijken op bevangenheid, want bevangen worden ze niet van bekappen. Was dit een nieuwe bekapper?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:32

Hij is echt bevangen. Het te kort bekappen zal trigger geweest zijn. Er is ook een nieuwe pony toegekomen dus een hoop stress en heen en weer geloop. We hadden een mooi evenwicht gevonden tussen binnen staan / paddock en weide. Dat wordt opnieuw puzzelen. Hij kan niet op de paddock als de anderen in de weide staan.
Het was mijn normale smid maar hij heeft altijd de neiging om nogal kort te bekappen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:43

Wat balen Nele80
@ Eleeke dat had ik idd ook niet gedaan, dan idd maar korter leven en plezier hebben dan dat ze staat weg te kwijnen in een hoekje.

Pony van mij is actief en wilt graag lopen, begin volgende week nog maar een keer kijken hoe ze draaft.
Haar hoeven voelen wel weer koel aan dus denk dat we de goede kant weer op gaan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:28

Nele80 schreef:
Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik ben boos, verdrietig, teleurgesteld.
Mijn welsh pony is deze winter bevangen geweest. Heel licht, hij was na 10tal dagen beter. Gans de tijd goed geweest. Nu ja … goed voor een oude pony met een heleboel kwaaltjes. Woensdag is de smid geweest. Hij ging normaal ‘s avonds komen maar hij stuurde of hij ook over de middag mocht komen. Ik gezegd dat dat goed was. Hij kent de pony’s, hun handleiding en problemen en mijn man was erbij.
Nu staat mijn pony dus veel te kort bekapt en staat mega bevangen. Nog een andere loopt op 1 voorbeen ook gevoelig.
Nu hopen dat de pijnstillers hem snel een beetje comfort geven anders heb ik er geen goed gevoel bij.

Heb je foto van te kort bekapt?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:40

Ik zal kijken of het morgen lukt om een foto te nemen. Momenteel wil hij zijn stal niet meer uit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:25

Nele80 schreef:
Ik zal kijken of het morgen lukt om een foto te nemen. Momenteel wil hij zijn stal niet meer uit.

:(:)
Wat ontzettend -:(-

Bij mijn paard liet drie weken terug de (dubbele) zool op veel plekken los. Ook was hij op mijn verzoek korter gezet dan normaal. Hij zou gevoelig lopen, maar leek twee weken later wel vierkant bevangen.
Uit voorzorg op de foto gezet, gelukkig geen kanteling. Het beeld paste ook niet 100% bij HB, maar voor loslatende zolen duurde dit ook wel erg lang. Uit voorzorg wel zo behandeld, maar inmiddels blijkt dat het toch echt de zolen zijn.
Afbouwen bute lukte niet, tot vandaag. Hij draagt nu hoefschoenen en het is bizar hoe hij ineens verandert. Hij heeft sindsdien bijna alleen nog maar gelopen (alsof hij wat in te halen had) en ook net bij t uit doen liep hij niet meer gevoelig. Bizar. Dus mijn tip: zie je de kans om hoefschoenen te regelen of desnoods noodzolen? Hier heb ik eerder een filmpje over gepost, die kan je terugvinden in mijn berichten.

Mijn hoefsmid vertelde dit over de zolen:
“ Door de droge / warme temperaturen waren de hoeven loeihard afgelopen periode, ze krompen iets en hielden al het materiaal vast. Toen kregen we regen, en toen liet alles los. Super, want dat ruimt lekker op, maar onder die hele harde laag materiaal op de zool, zit het nieuwe materiaal dat nog niets ervaren heeft van het echte leven; het babyvelletje, zeg maar. Het is dan heel verraderlijk om lekker alles van de zool te willen opruimen, maar.....daar moet je voorzichtig mee zijn ivm gevoeligheid. Je kan er dan voor kiezen om nog wat materiaal op de zool te laten zitten, of 1 mm wand te laten staan; allebei heeft geen zin. Maar het risico op gevoelig lopen is dan gewoon aanwezig. Ik kies er meestal voor om 1 mm wand te laten staan. Wanneer de extra zool dan los gaat laten, ja, dan laat het ook bij de toon onder het hoefbeen los, en dat is gevoelig voor het hoefbeen; dan gaat ie naar achteren leunen, lijkt bevangen. In die zin was hij wellicht even mechanisch bevangen geweest”

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:13

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik zit zelf een beetje in dubio.

We zijn sindskort verhuisd naar onze nieuwe stal. Ze heeft een ruime stal met aansluitend een paddockje (10x3,5m). Momenteel staat ze dus alleen, omdat de rest op de wei staat. Af en toe zet ik even een andere pony erbij, aangezien ik het sociale aspect wel belangrijk vind.

De smid is zaterdag geweest. Ze heeft een nog iets verbrede witte lijn, maar niet ernstig. Zij zegt: geen weidegang totdat die witte lijn weer goed is. Dierenarts zegt: je mag rustig wat weidegang opbouwen (niet de hele dag of 24/7). Maar is dit verstandig? Ik overweeg het vanwege het sociale aspect.

Bij de vorige eigenaar stond ze overdag op de wei en dat ging goed. Dit ging bij ons ook goed (met masker). Toen ze 24/7 stond ging het fout (onbemeste wei, zure grond met veel boterbloemen en jacobskruid en 2 dagen masker af ivm wondjes). Nu hebben we een betere wei. De ene is vrij schraal, de andere staat iets meer op. Twee andere pony’s die normaal gevoelig zijn, doen het hier ook goed. Maar is het verstandig.. liever niet natuurlijk, maar dan staat ze dus alleen (mits ik er zelf een bij koop, maar dat gaat me aardig wat meer kosten/geen goedkope stalling). Ik zit echt in dubio….

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:55

Je moet ook kijken naar hoe het verder gaat, loopt ze goed?
Als ik moet wachten tot de witte lijn goed is mag ze nooit meer op de wei want die zal altijd wat verbreed blijven volgens de smid.
Ik zou heel voorzichtig opbouwen, op een geschikte wei. Uurtje per dag in t begin en dan wat minder hooi.
Maar meningen zullen verschillen, ik vind weidegang heel belangrijk voor mijn paarden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:21

Gaat ze "dood" van nu nog even geen gras?

Ik zou toch het zekere voor 't onzekere nemen.
Nu even geen gras en iets langer wachten voordat je haar op de weide laat

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:23

@assebassie: ze had een lichte aanval 3 a 4 weken geleden, daarvan liep ze met een paar dagen alweer goed en na een week zonder Metacam. Nu wandelen/draven we alweer op het harde buiten. Dat gaat ook goed.

Maar wat zou beter zijn een schrale wei of waar iets meer op staat?

@hagelslag: nee, daar gaat ze niet “dood” van. Alleen de smid zegt pas volgend jaar weer. Daarnaast is het nu wel de “gunstige” tijd qua fructaan/suiker. Straks gaan we weer naar het najaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:25

Ik ben van mening dat een weide met lang uitgebloeid gras beter is.

Mocht je haar percee de weide op doen, doe wat je niet laten kunt.
Maar zo kort na een acute fase zou ik het echt niet doen.
Misschien een x 5 minuten na beweging gras laten eten maar daar houd het mee op

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:29

@hagelslag: je reactie komt een beetje aanvallend over. Ik informeer er alleen naar, omdat ik tegenstrijdige berichten krijg van mensen. Niet omdat ik haar perse op de wei wil hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:47

Zo is het niet bedoeld.
Sorry my bad Y;(

Wat ik dus ook ermee wou zeggen als je haar op de weide laat dan ook goed kijken per dag hoe het gaat.
Harde manenkam, of wat dan ook

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:02

Nele80 schreef:

Sterkte Nele

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:11

hagelslag schreef:
Zo is het niet bedoeld.
Sorry my bad Y;(

Wat ik dus ook ermee wou zeggen als je haar op de weide laat dan ook goed kijken per dag hoe het gaat.
Harde manenkam, of wat dan ook

Kan gebeuren, ik las het waarschijnlijk anders dan dat jij bedoelde.

Maar uiteraard let ik alle symptomen.. maar ik vind het zelf eigenlijk best spannend en twijfel of ik het moet doen.

Je gaf aan voorlopig nog even niet, hoelang zou jij ze eraf houden?

Ik wil liever geen gras, maar ik kijk ook naar het sociale aspect en dan kom je daar toch al snel op uit.. Hier in de omgeving zijn er gewoon geen stallen waar ze 24/7 buiten kunnen zonder weidegang. Überhaupt 24/7 buiten zonder blub in de winter is al een hele opgave.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:14

3/4 weken is nog wel kort geleden. Uitgebloeid gras is het beste ja, geen jong of gemaaid gras.
Die van mij was 3 jaar geleden heel erg bevangen, ze mag nu Max 5 uur op de wei, ik begon met een half uurtje. En in t voorjaar niet langer dan 1of 2 uur.
En soms helemaal niet.
En getest hooi, heel belangrijk!!
Het blijft opletten, die van mij heeft wel ppid.
Heel veel wijsheid!!!!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:40

Bij twijfel zou ik het niet doen.

En omdat het nog maar zo kort geleden is, zou ik minimaal 3-4 maand nog wachten.
Laat haar eerst een langere periode stabiel zijn.
Wij waren ook erg bang voor het sociale aspect.
Maar die paar maanden dat ze "alleen" stond is niet erg geweest.
Nu Staan ze sinds een tijd weer gewoon samen en komen ze samen in de namiddag even op de weide.

Ik denk dat het langetermijn nadenken nu even belangrijker is dan nu sociaal willen laten doen.
Ondanks dat het moeilijk is

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:42

Moeilijk Femke, is je paard altijd gevoelig geweest op gras?
Geef je ook iets bij zoals glucobalance?

Mijn paard heeft altijd last gehad van gras, werd gassig, liet boeren en schuurde alles kapot. Wij mochten het na een tijd weer per 5 min opbouwen. Maar ook dat ging destijds mis.
Ik heb erg lang moeten zoeken naar een goeie plek waar hij niet meer op gras komt en die heb ik na lang (lees: jaren) gevonden.

Mijn paard heeft ook veel moeite met het apart staan, dus ik begrijp het heel goed. Kan er andersom niet een paard of pony bij die van jou? Met een iets groter of afgezet stuk? Of afgezette weide met een maatje en hooi?

Verder ga ik mee met de laatste reactie van Hagelslag :j

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:55

Bedankt voor jullie reactie! Ik denk dat jullie (en mn hoefsmid) gelijk hebben en haar herstel en haar stabiel houden belangrijker is dan het sociale contact (wat ze wel even kan hebben als ik er een pony bijzet als ik er ben) momenteel. Dan kunnen we volgend jaar altijd weer verder kijken.

Het voelt alleen zo “slecht”.

@Slmt9: ik heb haar zelf pas 5 maanden. Bij de vorige eigenaar heeft ze vorige zomer wel overdag op de wei gestaan en daar ging het goed. Zij hebben haar maar ongeveer 9 maanden gehad. Gezien de foto’s van 1,5 week geleden, is gebleken dat ze wel al eerder bevangen is geweest (een hele lichte kanteling, dierenarts verwacht niet dat dit is gekomen van de lichte aanval die ze heeft gehad). Maar dat wisten we dus niet.

Ze krijgt momenteel vitalbix daily complete op basis van timothee met Glucobalance.

Ik ben al blij dat ze naar deze plek kon. Nu heeft ze in ieder geval een ruime stal met paddockje eraan vast. Een maatje erbij mag alleen als ik er zelf nog een bij zou nemen (optie, maar dan kom ik op ca. €335 excl hooi, vlas, brokken.. dus wel een erg dure optie). Nu zet ik af en toe die van een stalgenootje erbij, maar kan niet de hele dag, want dan staat de andere pony alleen.

De ene wei is echt al schraal schraal.. maarja durf ik dat aan.. ik denk het toch niet..

Moeilijk!!!!