[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:58

LindyH schreef:
Naath... :(:)

Heb je je eerdere foto expres weggehaald?
Ik zou hem wel graag eens willen zien zo naast de röntgen.

Welke eerdere foto bedoel je? Ik had alleen filmpje er eerder op gezet om te laten zien hoe die loopt.

Geerke ik zal morgen nog een foto maken van zijn hoefjes van de buitenkant. Hieraan is duidelijk te zien dat ie HB is en hier zitten dus ook heel veel onregelmatigheden in. Wel leek het er van de buitenkant op dat het hoefje iets aan het genezen was, maar helaas dus..

Heel erg bedankt verder voor al jullie lieve woorden!! Het is zo moeilijk om je vriendje zo te moeten zien en uiteindelijk deze beslissing te moeten maken. Aangezien de bute nog nauwelijks aanslaat, hebben we besloten hem morgen nog in te laten slapen.. Morgen eind van de middag komt de DA langs en zal die worden ingeslapen..

Hopelijk komen er nu betere tijden aan, want mijn andere paardje heeft drie weken geleden een zware koliekoperatie ondergaan, die nu gelukkig wel heel erg verbeterd. Maar ben nu wel klaar met al die ellende!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:01

och jee,sterkte morgen!Wat een moeilijke beslissing! |(
Ik heb 16 jaar geleden mijn twee eerste shets moeten laten inslapen vanwege HB die steeds maar terugkwam.En die hoefjes waren ook vergroeit. |(

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:10

Het ging gewoon niet langer. Hij kwam al helemaal niet meer op het gras, kreeg alleen maar hooi. En dan nog elke x weer die HB.. Je snapt het gewoon niet.. Hoe paardwaardig is het dan nog he? En dan nu dit er nog bij.. Hij staat nu nog lekker in het gras, nog even lekker eten..

Edit: Geerke ik zie in mijn profiel dat ik een foto heb van de shet van een aantal jaren terug. Hierin kan je goed zien hoe zijn hoeven toen waren. Dit was op het ergste moment denk ik.. Waarom die foto dan toch in het gras is genomen weet ik dan even niet.. :+ Zijn hoeven waren nu best wel weer netjes gegroeid, maar de oneffenheden zie je er heel duidelijk in, veel verschillende randen zeg maar.

geerke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:22

ik zie het...van die slofjes.Zo zagen de hoefjes van mijn shets er ook uit.
Ik had geen goede hoefsmid toen,anders was het waarschijnlijk nooit zover gekomen.Goed bekappen is heel belangrijk.
(Mooie vos zie ik in je profiel!)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:34

Ik ben wel altijd heel erg tevreden geweest over mijn hoefsmid (overigens een natuurlijke bekapper) Maar hij heeft ons hier toen heel erg goed door geholpen, maar denk ook niet dat dit uiteindelijk een oorzaak is van slechte bekapping, hij is gewoon altijd heel gevoelig geweest met zijn hoeven voor alles. Eigenlijk ging hij ook heel erg vooruit het laatste jaar en nu zo ineens was het toch mis. Heb de hoefsmid de foto ook nog laten zien en hij zei idd dat dit niet meer te redden is.

Dankjewel! De vos is dus helaas drie weken geleden geopereerd aan koliek in Utrecht en zit nu in het begin van de herstelperiode. Bij haar hebben ze een lipoom uit de buik gehaald. Hier een foto. Hoop nu dus wel dat hij ons portie voorlopig even gehad hebben!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIZJREZS.jpg
(Maar sorry, we gaan nu offtopic...)

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:43

hey allemaal,
ik kom hier even tussen piepen. :)
heb hier even een situatie voor.

Mijn shetland merrie , die we 2 jaar geleden gered hebben van verwaarlozing
is sinds een paar weken enorm achteruit gegaan, ze liep mee dit en dat en van dag tot dag, hele omdraai..
ze wou niet meer meedraven, haar lichaam ging gewoon niet meer mee.ik dacht dat ze 'op' was, maar ze is 8 jaar..
Een week later kon eindelijk de DA langskomen en die stelde dan spierbevangenheid vast.
Bloed is genomen en daaruit bleek dat spierbevangenheid X10 was dan het normale percentage.
Ze staat dus ook hoefbvangen en kan gewoon niet meer stappen.
Ze staat nu thuis op stal,met verschillende medicatie dat ze moet hebben,
ook een test op cushing gedaan en die was net over het randje : positief.Ik geef nu ongever 2 weken pilletjes voor cushing ,maar echt verbetering zie ik nog niet echt.
Ik zou pas verschil zien na een maand..
maar ik twijfel of dit nog helemaal goed komt...
Wat zoudn jullie doen? nog paar maanden wachten of van je hart een steen maken?
Ik vind het enorm zielig ,maar ze hinnikt,eet & drinkt nog zoals normaal.
Ze heeft ook een supervettige huid..weet iemand hier raad mee ?
ben erg benieuwd :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 05:27

@maestroox3 :(:) Heftig voor je merrie; spier- en hoefbevangen. Arm dier. ik hoop dat de medicijnen snel aanslaan.

@Naath86
Heel veel sterkte vandaag. Jouw beslissing is juist, hoe moeilijk ook.
Soms is "houden van" "laten gaan" als het niet meer gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:51

Naath86, je maakt een hele dappere beslissing en waarschijnlijk de enige goede in dit stadium, al zal dit zo nu nog niet voelen misschien.
Hopelijk gaat vanmiddag alles heel rustig verlopen, heel veel sterkte.
gelukkig knapt je andere paard wel goed op, succes.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:15

Meastro, wat krijgt ze precies aan medicatie? Hoe lang al?
Mijn merrie was waarschijnlijk ook spier- en hoefbevangen tegelijk.
Een paar maanden wachten lijkt mij niet normaal. Met goede medicatie knapte mijn merrie met de dag op.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:24

Ze kreeg medicatie in de mond voor haar spieren,daa zijn we nu mee gestopt..ze krijgt in het -beetje- eten wat ze krijgt :poeder vitamine E,'ijzer'' en nog voor de spieren. En om de 2 dagen pilletje voor cushing..

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:44

Sterkte Naath86.

Van die van mij heb ik net alle uitslagen van zijn bloedtesten binnen en meneer is kerngezond. Geen ontstekingen, schildklier ok, geen IR, heeft voor alles (ook vit/min/organen) perfecte waardes.

Conclusie nu is dat hij dicht tegen HB aanzat (dikke nek/extreem weinig mesten) en tegelijk een echte kreupelheid heeft opgelopen. Doordat hij meteen op stal is gezet, is het geen HB geworden, maar zijn zijn hoeven vervolgens extreem snel gesleten waardoor hij op alle andere hoeven gevoelig werd, ook al hield hij zich rustig in vergelijking met vorig jaar toen hij HB was. Dat vindt ik nog het vreemdst aangezien hij de hele winter zonder problemen zonder ijzers op de paddock heeft gestaan.

In ieder geval hoef ik me dus geen zorgen te maken over EMS/PPID (Cushing) en IR. Dus dat is weer een opluchting.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:28

Naath sterkte vandaag!!

Zippora dat is inderdaad een opluchting!

Er komt morgen iemand uit Wolvega om foto's te nemen, ben zeer benieuwd maar vind het ook erg spannend. Ze loopt nog steeds prima maar je weet maar nooit..

albertine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:21

Naath, ook een knuf voor Freddie.... |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:09

zippora schreef:
Sterkte Naath86.

Van die van mij heb ik net alle uitslagen van zijn bloedtesten binnen en meneer is kerngezond. Geen ontstekingen, schildklier ok, geen IR, heeft voor alles (ook vit/min/organen) perfecte waardes.

Conclusie nu is dat hij dicht tegen HB aanzat (dikke nek/extreem weinig mesten) en tegelijk een echte kreupelheid heeft opgelopen. Doordat hij meteen op stal is gezet, is het geen HB geworden, maar zijn zijn hoeven vervolgens extreem snel gesleten waardoor hij op alle andere hoeven gevoelig werd, ook al hield hij zich rustig in vergelijking met vorig jaar toen hij HB was. Dat vindt ik nog het vreemdst aangezien hij de hele winter zonder problemen zonder ijzers op de paddock heeft gestaan.

In ieder geval hoef ik me dus geen zorgen te maken over EMS/PPID (Cushing) en IR. Dus dat is weer een opluchting.

wel een dikke nek en geen IR?Dat kan maar komt niet vaak voor.
Ik zou hem toch maar voeren als zijnde IR ;)

Sterkte Naath...ik hoop dat het goed is gegaan,en rustig |(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:22

Mijn merrie had altijd een zware hals, maar kwam niet als IR uit de test.
Mogelijk een valse uitslag omdat ze al alszijnde IR werd gevoerd.

Maestro, waarom gestopt met die medicatie? Als ik dit hoor en de klachten nog heftig zijn zou ik de dierenarts om medicatie vragen. Een paard wat niet kan bewegen door de HB moet gewoon op pijnstillers/onstekingsremmers.

Naath, heel veel sterkte!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:24

geerke schreef:
wel een dikke nek en geen IR?Dat kan maar komt niet vaak voor.
Ik zou hem toch maar voeren als zijnde IR ;)

Ik verander in ieder geval niets aan zijn dieet (graszaadhooi, C4L+ magnesium+omegaolie). Zodra ik gewoon hooi ga voeren wordt die manenkam weer dik.

En ik vond het ook vreemd dat er niets uit kwam.. als de hoefsmit 4 jaar geleden zei dat hij zulke harde hoeven heeft dat hij nooit ijzers hoeft en nu zegt (sinds vorig jaar na 1e bevangenheid) dat hij zulke zachte hoeven heeft dat hij altijd ijzers nodig heeft, dan is er toch echt duidelijk iets veranderd in die tussentijd. Maar het is dus in ieder geval op het moment niet te vinden in het bloed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:10

Arme Naath heb gister de hele tijd aan haar en Freddie moeten denken, hopelijk vind ze rust hierin.

Bij mijn pony is vandaag de smid weer geweest en zijn linkerhoef waarmee hij steeds het slechtste liep zat vol met ontstekingen in de witte lijn.
Ik hoop nu de smid ze open heeft gemaakt dat hij daar ook beter aan gaat lopen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:42

Heel erg bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes!

Freddie is gistermiddag heel rustig ingeslapen. Het ging gelukkig heel snel en de dierenarts deed het heel rustig. Hij was echt op. Ik hoop dat ie nu zijn rust kan vinden.. Maar pfff.. Wat raar om geen shet meer in de bak te zien staan, die 's ochtends altijd even hinnikt als mijn andere pony nog binnen staat. En als ik weer terug van buitenrit kwam, kwam die er altijd even aan rennen en hinniken.. 15 jaar was ie nog maar, dus nog veel te jong.. Maar dit was gewoon het eerlijkste voor hem.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:41

Ja als ik zo lees hoelang jullie al bezig waren, ooit is de koek dan op.
Maar maakt het verdriet niet mindet erg.
Sterkte

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:17

Geerke ik zou nog een foto plaatsen van zijn hoeven:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn linkerhoefje is duidelijk langer dan zijn rechterhoefje. Twee weken geleden is het namelijk allemaal begonnen met zijn linkerhoefje die hij omhoog hield. Daardoor sleet deze niet meer af. Van de één op de andere dag was het ineens zijn rechtervoetje en dat is dus het moment dat vorige week de DA kwam. Hoefsmid is toen ook geweest om te kijken, maar kon het linkerhoefje niet bijwerken omdat hij niet op zijn rechterbeentje kon steunen. Aan dat hoefje kan je duidelijk de HB zien, zijn rechtervoetje liet naar mijn idee een heel klein beetje verbetering zien elke keer.

Jesito ik heb jouw topic nog even gelezen over jouw paardje waar je afscheid van hebt moeten nemen.. Vreselijk.. Maar ook jij hebt een dappere beslissing genomen.. Heel herkenbaar nu! Ook ik vraag me nog af en toe af wat als we nog even door waren gegaan met de pijnstillers, was het dan volgende week beter gegaan.. Zijn we niet te vroeg geweest met inslapen? Maar idd, de koek was gewoon op..

Vanavond nog op stal geweest, de paarden staan bij mijn vader. Maar is toch wel heel raar zo zeg!! Geen shet die langs het draad in de bak staat te wachten op eten..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:15

Ergens stel je je zelf die vraag idd stiekum nog wel eens maar toch weet je ook dat het niet realistisch is.
Als het goed zou komen zal dat in deze gevallen vaak van korte duur zijn.
Door de schade in de hoef ook nog eens pijnlijk.

Mijn merrie waar het toppic van is is bevangen geraakt door de cushing er was toen nog niet echt gras ze stonden op een kaal stuk.
Waarschijnlijk heeft die hormoonhuishouding zo op de kop gelegen en ze had zoveel pijn, ze stond gewoon te neusvleugelen en dat heb ik haar nog nooit zien doen in 20 jaar.
Ik sta ook volledig achter deze beslissing.

Mijn shet zijn we ook al 5 jaar mee bezig, soms is er geen pijl te trekken op waarom het hem op bepaalde momenten beter of juist slechter gaat.
Heb door twee dierenartsen onderzoeken laten doen qau bloed.
Ook bij hem is het een moeilijke zaak, het is dat hij zelf zo happy eronder blijft maar ook hier weet ik dat het geen jaren meer gaat duren waarschijnlijk, er is teveel schade.

We zullen het zien en bekijken het van dag tot dag.
Sterkte meid.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:38

Denk dat mensen die van hun paard/pony houden zelden hoeven te twijfelen of ze te vroeg waren. Mensen zijn eerder te laat. Als je weet dat het niet meer goed komt dan is de beslissing beter.
Ik heb 'geluk' gehad hoe mijn merrie uit haar bevangenheid is gekomen, hoewel het een leven lang rekening houden is ermee. Helaas duurde dat leven veel te kort.
Bij mijn beiden pony's geen twijfel. De merrie stond op de pijnstillers, maar was achteraf nog achteruit gegaan voor ze ging. De ruin was een lastige kwestie, met warmte had hij meer last, met kou meer last.. en dan had hij tumoren waarbij de op moesten passen voor maden. Sja, dan maak ik liever de keus dan dat hij ineens heel ziek wordt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:55

De afgelopen tijd is mijn oudje ook al aan het kwakkelen toont moe. Haar ogen stonden niet fit maar ik dacht dat dit door de warmte en het wisselende weer kwam.
Vanochtend de hoefsmid gehad om te bekappen. Kom ik net op stal maar devilsrelief gevoerd en de hoefsmid ingelicht moet het even aankijken en anders aan de bel trekken dan komt hij meteen kijken..

Ik zag het al wel aankomen ze is 5x bevangen geweest waarvan 3x wel heel erg toen ze bij iemand anders stond. Ik was al zo blij dat het nu goed ging maar ik voelde net een opgezette manenkam en dan vrees ik dat ik voldoende weet. Ze is nu 23 en heeft een erg slecht gebit. Ze heeft geen overgewicht meer maar is denk ik toch insuline resistent. Wat doen de mensen hier met insulineresistente paarden en wat is het kostenplaatje dat hieraan verbonden is? Ik heb namelijk het gevoel dat ik met haar niet eeuwig moet kwakkelen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:25

Heeft ze geen cushing? Twijfel toch eens om grietje daarop te laten testen, hoewel ze het nu al weer vier jaar prima doet. Ze is toen positief op ir. getest en ik voer haar alleen sober en zonder gras.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:46

nee ze voldoet niet aan de symptomen van cushing. ga zo weer naar stal kijken hoe ze er voor staat