Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:32

@liedjuh positief betekend dat hij na het wegdraven toch nog onregelmatig liep. normaal mag dat 1 a 2 passen zijn en het waren er nou nog meer schijnbaar(heb het niet gezien moest rennen)
@somebitch owwww spannend :d

@zorro en hele dappere keuze en dat voelt idd als afscheid nemen. maar gewoon je gevoel volgen die heeft het meestal bij het goede eind.
en lekker genieten van de ritjes nou :d

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:38

Hoi! Heb wel meegelezen maar nog niet gereageerd.. Leuk en minder leuk nieuws dus.,
Het viel mee op de kliniek, goede scans! Afscheid van sporten, maar fijne buitenritjes ervoor terug! En afwachten op nieuwe scans.. Zo gaan we allemaal door de molen heen..
Hier gaat het ook best goed. Althans van buiten ziet het been er goed uit. Ze lijkt het wel naar haar zin te hebben bij het zwembad. Over drie/vier weken een scan en die is toch weer heel spannend.. Ben zo benieuwd!
Succes allemaal! Ik reageer dan wel niet zo vaak maar leef zeker wel met jullie mee! :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:39

Oww gaaf dat het zo goed gaat met het zwemmen. Ben ook benieuwd wat ee op de scan te zien gaat zijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:40

Fijn dat hij het zo goed doet Raamzicht :D

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:33

Ow ben erg ver achter met bjlezen :o

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:42

Liedjuh wat een trubbel allemaal, hopelijk gaat de onregelmatigheid snel weg en wordt die inderdaad sterker.

Ikke wat een super nieuws zeg!!! Gefeliciteerd *\o/* *\o/* Lekker op gaan bouwen.

Somebtich spannend weer altijd die echo.

Zorro ; Knap dat je deze keuze gemaakt hebt en aan je paardje denkt! Lekkere bosrtitjes zijn ook erg fijn en leuk!

Raamzicht wat fijn dat het zo goed gaat bij het zwembadverblijf. Ik ben benieuwd naar de vooruitgangen.

Ik ben ook al even niet online geweest hier. :o Dupi gaat nog steeds erg goed. Hij is op de wei lekker rustig hij neemt wel zo af en toe een sprintje maar ja kun je toch niet tegen houden. Hij is afgelopen donderdag naar de osteopaat geweest , en gisteren weer gereden had niet eerder tijd :o En hij liep super !! *\o/* *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:12

Was even op vakantie maar weer terug en bijgelezen :-)

Ikke, dat is positief zeg! Wat fijn dat het zo vooruit is gegaan terwijl het best hopeloos leek *\o/*

Liedjuh nog steeds in onzekerheid.. Hopelijk heeft het inspuiten wat gedaan en kan je straks verder trainen.

Zorro, bosritten zijn toch ook fijn als ik het even omschakelen van je doelen.

Dupi van wendyke lekker op de wei en hij liep nog super ook!

Raamzicht en Somebitch aan het aftellen tot de scan, toch een spannend moment.

Wij zijn gisteren begonnen met onze 1 minuut draf, dat is echt zo voorbij :D Paard was wel blij na het stukje meteen lekker proesten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:24

Haha dat is idd zo voorbij. Maar wel lekker vind ik. :j Ben blij dat we zo'n klein stukje mogen draven. :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:18

Lekke Fransje, weer eventjes draven.
Was je vakantie ook leuk?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:52

Fransje hoe was je vakantie? Wat fijn dat je alweer mag draven is wel kort maar begin is gemaakt :)

Dup is een boefje deze week in de bossen was die ook ondeugend en vandaag was die echt fris en dan heb ik er mijn handen aan vol. Hij si echt fit . Donderdag les vind het wel spannend :o :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:59

Spannend wendyke!

Hier kan ik toch voorzichtig aan positief zijn. Vandaag voor het eerst weer gedraafd en hij voelt iig weer als de oude. Nu maar hopen dat dat zo blijft en dat dit niet te maken had met adreline omdat hij weer een week stil had gestaan.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:44

Wauw super liedjuh !!!!

Vandaag Dup gereden en hij ging vandaag weer fijn en hij was vandaag heel lief. Zijn trukendoos is dicht gebleven :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:36

Mag ik hier ook melden?
Mijn 6 jarige heeft door een irritatie van een schieffel een blessure aan de tussenpees opgelopen.
Afgelopen dinsdag mochten we op controle, schieffel was veel rustiger maar de pees was nog niet goed.

Nu dagelijks stappen, koelen en in de klei. Verder staat hij lekker op de wei, dan is hij veel rustiger dan op stal.

Ik zit er over te denken om het stappen op het harde onder het zadel te gaan doen. Aan de hand valt nog niet mee, hij let werkelijk niet op, en omdat ik aan een dijk woon, moet ik wel over de weg met hem.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:42

Welkom antoontje!
Mijn paard heeft 2 jaar geleden precies dezelfde blessure gehad.
Ik ben toen een kleine 3 maanden aan het stappen geweest voor ik mocht opbouwen.
Ik mocht al direct onder het zadel stappen. Ging prima toen. Het grappige is dat hij met die blessure onder het zadel veel braver was. En nu met zijn peesblessure aan de hand. Als ik er dan op ging stappen, wilde hij direct aan het werk.

iloveSansho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:40

Mijn pony heeft een peesblessure gehad, heeft er 1,5 jaar mee rond gelopen. Zou dus wel heel voorzichtig zijn.

Mijn pony liep steeds maar weer lichtjes mank, dan weer een tijdje rust en dan liep ie weer goed. Na een tijdje vond ik het toch wat vreemd en heb een dierenarts laten komen. Deze dacht meteen aan een peesblessure, had inderdaad buigoefeningen gedaan en toen was het vrijwel meteen duidelijk dat het een peesblessure was. Nu denk je misschien na een buigoefening genoeg te weten, maar niet dus. Je hebt verschillende peesblessures, met verschillende behandelingen. Die van mij heeft toen een scan gehad, waaruit bleek dat er vocht tussen zijn diepe buiger en ondiepe buiger zat, dat kon je ook een beetje voelen, want het was ietwat dik. Toen is elke 3 maanden de dierenarts gekomen, om te scannen, zodat je uiteindelijk zeker weet dat echt de gehele blessure weg is! Peesblessure kan erg gevaarlijk zijn, dus ik zou erg voorzichtig zijn en geen risico's nemen.

De hele peesblessure grap heeft ons toen de tijd wel een aantal honderden euro's gekost, ga maar uit van minstens 600 a 700. Nou hoop ik natuurlijk dat het bij die van jou niet het geval is!! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:26

Welkom in de lappenmand Antoontje! :D

Als het veiliger is om onder de man de gaan stappen zou ik dat, na overleg met de DA, doen :j
Schieffels zijn vervelende dingen en ook indirect de oorzaak van de peesblessure van mijn paard. Haar schieffel irriteert net de pees niet maar door de pijn is haar andere voorbeen gaan overbelasten waardoor daar wel een blessure ontstaan is.

Mijn vakantie was zeker leuk, heel veel paarden gezien!

Inmiddels al een paar keer die ene minuut gedraafd en ik zie geen reactie aan het been. Paard wordt alleen in draf steeds kijkeriger.. Vanaf woensdag mogen we al weer 2 minuten *\o/*

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:25

Fransje! Dat gaat de goede kant op! Zelf ook al iets van spierpijn gehad dat je nu weer mag draven? ;-)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:41

Ik heb uiteindelijk toch een afspraak gemaakt voor een controle echo. Eerste echo is nu 3maanden geleden. Het wordt tijd dat hij terug een beetje zou mogen werken want hij wordt ongelooflijk dominant. Hij staat te steigeren in zijn stal wanneer je binnenkomt met voer, ook in de wei komt hij op mij af om dan voor mij te stoppen en te steigeren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:37

ik kom me ook aanmelden -O-

ik lees al tijdje mee, maar sinds vandaag blijkt de blessure toch erger dan mijn DA eerst verwachtte
4 aug haalde ik mijn paard met dik voorbeen uit de wei
gelijk gaan koelen en DA gebeld
hij dacht aan irritatie check ligament en heeft spuit vochtafdrijver gegeven
mocht gewoon op de wei, min 2x koelen beginnen met 10 min op harde stappen opbouwen naar 30 min en na 5 dgn bellen hoe het gaat
hij is langs geweest even laten lopen en moest zo doorgaan en mag er zelfs op
heb ik niet gedaan ,maar na 10dgn kreeg ik teveel pijn aan mijn knie en ben erop gestapt
na 14dgn mocht ik stukjes draf en galop , heb dat 3x gedaan maar vond het te snel gaan
nu blijkt dat ze gisteren flink gerend en gedold hebben in de wei de DA is om 10u geweest en na wat voel/knijpwerk liep hij stokkreupel
heeft buigproef gedaan en hij kwam niet eens weg
nu denkt hij dat de tussenpees ook geraakt is.....

nu gaan we verder en staat een echo op planning
DA heeft afspraak in Lienden gemaakt, maar dat is een rit van 1.5 uur heen en 1.5 uur terug
paard is erg gestrest op de trailer, nu ga ik bellen of een andere DA het gewoon thuis op lokatie kan doen en dat ze foto`s en echo door sturen naar elkaar

het is ook het been waar hij aan geopereerd is en artrose heeft
dit was 4 aug
Afbeelding
en deze van vanavond
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:24

Dat been is best erg dik zeg, Mirgino! :(:)
Ben erg benieuwd wat eruit de scan gaat komen. Er zijn diverse dierenartspraktijken die gewoon aan huis komen in heel Nederland. Een hele lange trailerrit met een gestresst paard is zeker niet fijn en al helemaal niet met een paard die al geblesseerd is.
Ik begrijp niet dat de da het begin augustus zo makkelijk afgedaan heeft en met zo een vlot schema.

Spannend nvanriet, wanneer gaat het gebeuren?

Ik mag morgen al weer 2 minuten draven! *\o/* Had haar vandaag even mee naast de fiest om te kijken hoe ze loopt, maar dat is zeker niet verkeerd :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:30

Oh nee, nieuwe "aanwinsten" in het topic. Nooit leuk natuurlijk. Sterkte! En spannend de scans natuurlijk. Hopelijk valt het mee.
Fijn Fransje! Ik ga eind van de week weer bij mijn paardje langs, mis haar! Nog anderhalve week tot de scan ongeveer...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:39

ik hoop dat het niet funest geweest is, om me heen zeggen ze dat die paar keer rijden met draf en galop de schade niet verergert hebben.....nou dat hoop ik dan maar
ik ben blij voorzichtiger geweest te zijn en veel minder gedaan hebt dan de DA vertelde wat kon

ben wel erg nerveus wat er straks te zien zal zijn................

als ik hier lees hoe de behandeling verloopt......iig veel rustiger dan wat mij verteld is
mijn DA had het over 6 weken tot 3 mnd

maar geloof dat dat beetje erg optimistisch is >;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:50

Snap dat je nerveus bent maar bedenk dat je na die scan pas weet hoe erg de schade pas echt is. Mij gaf het feit dat te weten juist een gevoel van rust :) Liever zekerheid dan koffiedik kijken.

Het belangrijkste recept bij peesblessures is heel veel tijd en consequente en rustige beweging.

Heb je nog wel vertrouwen in je dierenarts anders misschien eens kijken voor een andere arts? Is toch wel erg belangrijk om wel vertrouwen te hebben!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:05

ik ben erg tevreden met deze DA ,hij heeft het tot nu toe altijd bij het goede eind gehad
en heb hem helaas heel veel nodig gehad met Cheyenne en ook met Gringo

helaas kan hij niet scannen, maar een andere DA die ook aan deze kant komt kan dat wel maar ik wil niet over op een andere
ik hoop dan ook echt dat hij gelijk heeft en dat de pees niet stuk is, het check ligament bedoel ik
wat er nu aan de hand is ,is volgens hem een extra blessure er bovenop[ kan door de gekkigheid in de wei gekomen zijn ] van de tussenpees

hij had het over dat het vlies geraakt is en geen kapotte pees [ check ligament] en precies op het oude litteken en dat de zwelling soort van bindweefsel is en dat het wel 6 tot 12 mnd kan duren voordat dat dunner word
maar dat de bult die er al zat groter zal blijven, litteken op litteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:33