[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:31

Wendy
Gelukkig dat het met Tryggur goed af lijkt te lopen, het is je zo gegund dat je straks dat karretje toch nog uit de schuur kunt gaan halen ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:40

Liene, welkom en veel sterkte.
Ik heb toen zo'n plek in de box gemaakt, en daar spoot ik ook af, zodat ze niet hoefde te bewegen. Na een paar dagen pas naar buiten en weer beweging. Nog steeds veel koelen.

Wendy, gelukkig valt het mee bij Tryggur.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:28

Tjonge, het toppic kreeg effe een foute wending zie ik, maar dat hersteld wel weer.
Ik hoop dat het met al jullie paardjes wat beter gaat.

Ik ben zelf met mijn pony weer moeten verhuizen omdat de hb shet niet weg kwam in de groep en de dierenarts vond dat hij rust moest hebben.
Dus een stalletje waar die kon liggen en ook zijn voer op hem aangepast.
Tussen kerst en nieuwjaar heb ik ze hals over kop om gedaan 46 km van huis.
De pony liep op 3 benen en liep zowiezo heel erg slecht de laatste tijd.
Eigenlijk zou ik pas half januarie gaan omdat ik met stalling aan een contract vast zat.
Maar dat ging niet en ben eerder gegaan.
Nu staat hij hier bijna 2 weken en hij knapt zienderogen op, hij begint weer te glanzen en loopt een stuk beter.
De rust doet wonderen, gelukkig maar.
Ben helaas wel mijn hele stalhuur kwijt nog aan mijn vorige stal , maar als ik dit zie is het dat dubbel en dik waard.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:36

wat fijn dat je pony opknapt!
heeft hij nog wel pijnstillers/ontstekingsremmers?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:37

Met de verhuizing stond hij nog op een dosis voor een groot paard wat hij al meer dan een maand kreeg en nu helemaal niks meer.
Ik ben zo blij!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:40

Wendy15 schreef:
Ik lees later even bij :o

Tryggur z'n uitstapje naar het weiland lijkt met een sisser te zijn afgelopen! Tot nu toe geen terugval, dus ik denk dat het ergste gevaar dat hij daaraan wat zou overhouden nu wel geweken is? Hij staat nog wel op alleen graszaadhooi, maar denk dat ik vanaf morgen weer een klein beetje het andere hooi erbij ga doen om terug op te bouwen naar wat hij kreeg.

Vandaag is de tandarts geweest. Heb er het afgelopen jaar al 2 verschillende bij gehad, maar was niet tevreden. Hij heeft waarschijnlijk een keer zijn hoofd gestoten en had 1 losse tand. Nu een tandarts erbij waar ik al erg veel goede dingen over had gehoord en moet zeggen dat ik ook erg tevreden ben :j Heel rustig en netjes en alles uitleggen. Uiteindelijk toch besloten Tryggur z'n ietswat losse (niet echt heel los, net een beetje speling er op) er uit te halen. Ben zooo trots op mn superpaard. Zonder verdoving oid en hij is keurig blijven staan en heeft alles laten gebeuren, topper :+: Bleek dat de tand vanbinnen was afgebroken en dus los was gaan zitten, wss dus door een keer hard stoten oid. Maar die is er nu dus uit en meneer heeft een prachtig gat. Eet er verder prima mee en had geen invloed op zijn andere tanden dus nu gewoon weer elk jaar even controleren en vijltje erlangs. Had er echt buikpijn van vantevoren, maar nu toch wel heel opgelucht :j Verder zag het er gelukkig goed uit allemaal :)

ik zou niet bijlezen...je hebt niets gemist :D
Ik heb ook altijd de zenuwen voordat de tandarts komt(bij mij doet de dierenarts het)
Pablo was de vorige keer gewoon door de verdoving heen gebroken :o Wat een portret is het toch.

Fijn dat Tryggur goed gaat!
Binnenkort foto's van voor de kar? :D

vito05....wat goed!Zonder medicijnen!
Dan kun je stellen dat het echt beter gaat ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:59

Ja ik ben er ook heel erg blij mee, aangezien ik eerst nogal sceptisch was om te verhuizen en hem op stal te zetten.
Maar zo blijkt maar weer dat een dierenarts ook andere oplossingen heeft dan alleen medicijnen.

Ik zie dat tryggur een uitje had en zichzelf bedient had, gelukkig is het goed afgelopen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:11

Wen, gelukkig lijk Trygg er niets aan over te houden. Ik denk ook dat jij al zo lang zo voorzichtig bent geweest dat hij inderdaad op dit moment zoiets ook kan hebben. Niet dat het vaker moet gebeuren natuurlijk ;)

Weer aan de wandel geweest met Pablo, Geerke, zo grappig om te horen dat hij qua karakter ook zoveel op Nado lijkt. Dat is ook een hieperdepiep als hij zich goed voelt. Ik denk dat hij 8 was voordat hij uberhaupt 1 minuut stil kon staan als ik hem vast had en die kon zelfs zijwaards galopperen tijdens het wandelen (mijn regel was, ik bepaal het tempo, de rest zoek je zelf maar uit) :D

Vito, fijn joh, dat het geholpen heeft om te verhuizen. Ik kan me voorstellen dat je enorm blij bent.

Waar ik enorm blij mee ben is de dooi, jullie ook ? Nu even duimen dat vandaag alles ijsresten echt verdwijnen, zodat alles weer schoon en normaal is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:14

Haha Nado.. jouw verhaal over zijwaarts galopperen deed mij in de lach schieten. Herkenning! Ik heb ook een fries gehad ( "Fryske") die daar zo goed in was: draf en galop op de plaats en zijwaards, vooral als je een wandelingetje ging maken. En moeders er achteraan! Maar dan wel met één oog op jou gericht met een blik van "zie je hoe mooi ik dat kan"? !

Oh... ben zooo blij met de dooi: vanmorgen vroeg leek het wel even lente! Ik heb nog wel veel water in de bak maar dat rottige ijs is nu weg. Vandaag grote opruiming van alle troep die in de bak terecht gekomen is, heerlijk - en dan weer eindelijk aan 't werk met m'n damies! Daar kan ik me echt op verheugen!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:20

Hoi!
Vanmorgen was Unesco iets stijver dan gisteren, hij nam weer kortere pasjes en draaide iets moeilijker. ;( De hoeven voelden terug iets warmer aan dan gisterenavond. Hij had mooie mest, er zitten geen graantjes meer in dus ik denk dat die hoeveelheid nu wel helemaal verteerd is. Hij heeft ook gelegen 's nachts heb ik gezien.
Ik heb hem terug op de modderpaddock gezet, daar loopt hij uit zichzelf wat rond. En dan heb ik de bak met hooi naar het midden gesleept, dat hij verplicht met zijn hoeven volledig in de modder staat. De equipalazone is er nu echt volledig in geraakt :)

Ik ben nu wat aan het twijfelen wat ik moet doen; Zet ik hem 's avonds weer op stal of laat ik hem een hele nacht in de modderpaddock staan ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:27

Hoi, was even een paar dagen met werk weg, meteen veel bij te lezen, sommige dingen waar mijn tenen van gaan krullen. Fijn dat de mod even langskwam +:)+ .

@Liene :(:) , wat ontzettend vervelend allemaal zeg, is er ook gekeken of het mogelijk spierbevangenheid kan zijn? Maar daar hoort ook eigenlijk zweten bij, daar heb ik je niet over gehoord. Maar het kan een rol meespelen, vandaar dat ik toch even neerpen. Als hij buiten ook kan liggen, dan kan je overwegen hem buiten te laten, maar ik zou hem de rust van "binnen" gunnen. Liggen is goed als ze pijn hebben in de voeten. Verlaagt ook de fysieke druk en de vaatdruk, en daardoor de pijn. Overdag wat scharrelen en 's nachts in de box op een zachte ondergrond waar hij goed kan staan en droog kan liggen.

Ik zou op enig moment met jullie ook eens rustig over het gebruik van bute willen "praten". De voors en de tegens. Niet omdat ik het zonder heb gered met Vash, die heeft alleen de 1e 2 dagen metacam gehad waar hij heel goed op reageerde. Bute is echt zo'n sterk middel, met zulke vervelende bijwerkingen, waardoor ik me afvraag of je, als je dat voor langer 1 á 2 weken geeft, niet op andere vlakken in de problemen komt. Het is ook erg belastend voor de maag/darmwand. In het geval van Vash had hij dat, met de beschadiging die de darmwand al had opgelopen door de grote toename van melkzuurbacteriën aldaar, er misschien niet eens bij kunnen hebben.
Hoe denken jullie daarover? Ik las de eerste adviezen van LC voor Liene en dacht meteen: waarom meteen bute? Denk dat je erg voorzichtig moet zijn met dat middel, het staat in mijn lijstje pijnstillers niet vooraan.

@JP, het enige grote voordeel van vorst is dat het droog is. Vandaag hier zo'n soort van koude herfstdag. Wind, regen, koud.....dan denk ik: vond het fijner met sneeuw. Maar het is fijn om weer wat te kunnen doen, dat is ook belangrijk! Heb het filmpje gezien van het HB paard in het waterbadje. Denk ook dat de pijnverlichting door de kou van het water, plus de extra inspanning van het lopen door de grotere weerstand van het water maakt dat hij daarna vlotje over straat loopt. Zou 'm graag een uur later nog wel eens willen zien. Dan is het weer net zo droevig als in het begin, vrees ik. Je krijgt na afkoeling juist een extra goede doorbloeding. Dat kan erg pijnlijk zijn in een beschadigd deel van het lichaam. Wat dan voor dat korte moment de winst is, ligt 'm denk ik, zoals LC schrijft in de belasting/beweging van andere spieren.
Maar persoonlijk zou ik een paard wat op het harde zó loopt, niet in een stapmolen in het water zetten. Ik ben voor koelen, maar wel met mate. Dus een paard dat nu buiten staat bij 4 graden, op nat zand, lijkt me al koud genoeg.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:33

Paars: Hij zweet totaal niets onder de dekens. Mijn DA heeft niets over spierbevangenheid gezegd, maar hem wel goed onderzocht. Ik vermoed dat ze het wel bij het rechte eind heeft :) Hij heeft buiten ook een stalletje met een dikke laag vlas, dus goed staan en droog liggen is mogelijk ;)

Of denk jij dat hij niet 'gewoon' hoefbevangen is, door de verloop van de feiten :) ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:42

@paars; ik ga met je mee waar het pijnstilling betreft. Maar vind het een moeilijke afweging. Niemand ziet zijn paard graag pijn lijden, maar wat is aanvaardbaar en voor hoelang en welk risiko op bijwerkingen is aanvaardbaar.
Wat bij mij ook meetelt is dat als een dier zich rustig moet houden vanwege een aandoening dat je hem beter iets pijn kan laten hebben dan zich goed laten voelen met het risiko op onverantwoord gedrag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:43

Ik had - tot nu toe - nog geen mening geventileerd over het paard in de waterbak. Maar ik heb natuurlijk wel een mening }>
In mijn opvatting is de hele exercisie van het waterlopen in de HB-fase waarin dit paard zich bevind, zinloos. Afhankelijk van de watertemperatuur is 'koeling' wellicht een positief bij-effect, maar ik kan verder geen revaliderend effect zien. Als je het voor- en-na beeld van het paard bekijkt, zie je dat de korte draai nog altijd even slecht is en ik vraag me ook af of de gedwongen beweging die het paard moet maken, in feite (en daar ga ik met paars in mee) niet averechts werkt.
Ik denk ook dat, als de pijn weer toeslaat, de korte ontspanning van rugspieren ook geen enkele bijdrage levert aan het proces. Daarvoor is die ontspanning van te korte duur en het paard zal waarschijnlijk bij pijn vanzelf weer verkrampen.

Okay.. en dan de vraag over bute.. waarom vind jij| denk jij dat buut slechter is dan bv metacam?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:43

Die vergiftigingen zijn inderdaad eng. Heb er beelden van gezien, dat wil je niet :n . Komt niet zo heel vaak meer voor geloof ik.

Maden worden vaak gebruikt (wel duur, want zoals hier al gezegd idd steriel gemaakt), werkt erg mooi :j
DD: ze worden er ook uitgehaald, maar meestal sterven ze gewoon af :-)

Nombrado inderdaad, het is niet altijd zichtbaar op foto, vooral het zinken van het hoefbeen is opvallend, maar niet elk paard vertoont dit op foto.
Aan de kroonrand kan je een putje voelen, maar niet altijd.
Wbt de schimmel/bact die zich erin nestelt, daar heb ik geen ervaring mee maar meestal tasten bacteriën en schimmels die de buitenkant van de hoef aantasten, niet de binnenkant aan.

Lolclub, bedankt voor de venogrammen +:)+
Ik veronderstelde een acute HB omwille van de gigantische schade, dankje voor de toelichting. Ik veronderstel wel dat bij een traag voortschrijdende HB met intervallen de bloedsomloop zich kan aanpassen?
Wbt de vernieuwde doorbloeding, tja, ergens zal de doorbloeding zich wel aanpassen, desnoods vanuit andere intacte kanalen, anders zou de hoef ijskoud worden en afsterven?

vito05, heerlijk dat hij lijkt op de knappen +:)+

Bute: ik ben wel voor fenylbutazone. Werkt goed, is goedkoop, stilt de ontsteking. Ken wel een paard dat er 2 jaar op heeft gestaan zonder bijwerkingen. Ken ook een pony (symptomen van IR en verdacht van Cushing ook) die er 4 maand op staat zonder problemen (enfin, zonder algemene problemen de voeten blijven uiteraard een probleem anders zou hij er niet zolang opstaan). Die lange duur indiceert uiteraard niet dat het juist niet zou werken en ze er zolang opstaan, dit zijn de uitzonderingen :D maar om maar aan te geven dat ik het persoonlijk een vrij veilig product vind.
Zal 't even voor jullie opzoeken in mijn boek :+
Het werkt koortsverlagend, ontstekingswerend, pijnstillend, het verhoogt de eliminatie van schadelijke radicalen en zou bacteriële toxines wegvangen (een beetje vrij vertaald :D ). Vooral geïndiceerd bij hoefbevangenheid. Heeft inderdaad mogelijks bijwerkingen als maagdarmirritatie, ontsteking van de inspuitplaats, leverschade,...
Maar laat je niet afschrikken doorheen heel mijn cursus staat zo'n rijtje :D Voor mij, wat ik zie in de praktijk en volgens wat ik leer, is het een goed en goedkoop product.
Finadyne is ook goed, maar een pak duurder en kan je ook minder lang geven. Wordt ook weleens gegeven aan bevangen paarden.

Ik wou ook nog even een "controversieel" item aansnijden. Excuses mocht het al besproken zijn in het topic!! Er zijn mensen van mening dat het hoefbeen terug "omhoog getrokken" zou kunnen worden, wanneer men de hoefwand helemaal weghaalt (wat op zich wel te doen is.... of tenminste in stukken, bij ernstige HB) en deze opnieuw laat groeien. Zo zou ahw, als het paard dan tenminste vrij goed is op dat moment, de nieuwe hoefwand toch nauwer aansluiten bij de lamellen en dus het gekantelde hoefbeen, dus de witte lijn verbreden, en ahw het hoefbeen terug omhoog trekken wanneer dan correctief bekapt wordt.
Veel controverse, weinig mensen geloven erin, ik heb het tot nu toe ook nog helemaal niet geleerd dat dat mogelijk is, maar er worden theorieën hierover geopperd. Ervaringen, meningen?

DD: een beetje pijn lijkt me inderdaad nuttig, maar een pijnstiller neemt doorgaans niet alle pijn weg... Het is inderdaad iets om aan te denken hoor.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:51

Ik heb altijd gehoord dat als het hoefbeen eenmaal gekanteld is er geen weg terug is.
Dus dat het niet goed komt.
Door speciaal bekappen of beslag kan men wel zorgen dat een paard met hb weer opknapt en er geen last meer van heeft.
Ik dacht dat ze die hoefwand weg haalde voor de druk en eraf te halen en dat er compleet nieuw weefsel kan komen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:53

Ja, zo heb ik het ook wel gehoord. Alleen worden er tegenwoordig nieuwe theorieën geopperd, maar ik weet niet of die bekend zijn bij jullie (ervaringsdeskundigen)... Ik ben benieuwd. Zelf geloof ik de theorie wel, maar de praktijk niet ;-) ik bedoel, het lijkt me echt zelden haalbaar. Tenzij misschien bij een mildere kanteling??? Geen idee.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:38

paars schreef:
Ik zou op enig moment met jullie ook eens rustig over het gebruik van bute willen "praten". De voors en de tegens. Niet omdat ik het zonder heb gered met Vash, die heeft alleen de 1e 2 dagen metacam gehad waar hij heel goed op reageerde. Bute is echt zo'n sterk middel, met zulke vervelende bijwerkingen, waardoor ik me afvraag of je, als je dat voor langer 1 á 2 weken geeft, niet op andere vlakken in de problemen komt. Het is ook erg belastend voor de maag/darmwand. In het geval van Vash had hij dat, met de beschadiging die de darmwand al had opgelopen door de grote toename van melkzuurbacteriën aldaar, er misschien niet eens bij kunnen hebben.
Hoe denken jullie daarover? Ik las de eerste adviezen van LC voor Liene en dacht meteen: waarom meteen bute? Denk dat je erg voorzichtig moet zijn met dat middel, het staat in mijn lijstje pijnstillers niet vooraan.

Bute is inderdaad een enorm sterk middel, en moet bij voorkeur zeker niet te lang gebruikt worden.
In het geval van Liene (hoogstwaarschijnlijk Hb met oorzaak over-eting krachtvoer) ontstaat er een acute disbalans in de darmen (de darmontsteking waarvan hij verdacht werd ?) waarbij er in één keer enorm veel toxines vrij komen in het bloed.
Bij dergelijke gevallen is het verloop van Hb veel extremer en vind in veel kortere tijd de kanteling (en vaak sinking) plaats als bij grass-induced laminitis.
Zoals PZ al aangeeft is bute in staat om toxines te vangen en het is tevens zeer sterk ontstekingswerend, vandaar dat bij dergelijke gevallen dus gedurende de eerste 24 tot 48 uur een hoge dosis phenylbutazone wordt voorgeschreven (2x daags 2 bij een volwassen paard) in combinatie met ijs-therapie voor de voeten.

Langdurig butegebruik kent zijn weerslag op het lichaam en langdurig een hoge dosis bute kan zelfs ontschoening veroorzaken bij een HB er.
Een paard wat om wat voor reden dan ook langer aan de bute moet zou ook geregeld op bloedwaardes getest moeten worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:42

En een lever/nier-ondersteunend/schonend middel zou ook geen kwaad kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:49

DubbelDun schreef:
En een lever/nier-ondersteunend/schonend middel zou ook geen kwaad kunnen.

die van mij hebben net een liter op....over 10 dagen dan.
Ekyrenal van audevard.
Pablo was niet blij,ik heb even geproeft waarom...erg bitter die zooi.
Ik vond hun urine in ene vrij helder :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:08

ponyzotje schreef:
Lolclub, bedankt voor de venogrammen +:)+
Ik veronderstelde een acute HB omwille van de gigantische schade, dankje voor de toelichting. Ik veronderstel wel dat bij een traag voortschrijdende HB met intervallen de bloedsomloop zich kan aanpassen?
Wbt de vernieuwde doorbloeding, tja, ergens zal de doorbloeding zich wel aanpassen, desnoods vanuit andere intacte kanalen, anders zou de hoef ijskoud worden en afsterven?

Tot je dienst ;)

de bloedsomloop zal zich in een dergelijk geval pas weer kunnen aanpassen als de stand van het hoefbeen in de capsule gecorrigeerd wordt.
bij derotatie vh hoefbeen zal de druk onder het maanvorming hoefbeen verminderen waardoor er weer ruimte komt voor bloeddoorstroming onder het hoefbeen.
bij een sincker (zoals in dit geval) heb je te maken met dat het hele hoefbeen ook daadwerkelijk in de capsule is gezakt en de doorbloeding daar compleet blokkeert ,
vandaar dat sinckers een nog slechtere prognose geven als kanteling alleen en dat er zelfs ontschoening (afsterving vd hoefschoen) kan optreden .
Uiteindelijk zal er weer enige vorm van bloedsomloop ontwikkelen vanuit de nog intacte kanalen maar het beeld wat je schetst dat de hoef (gedeeltelijk) dood is klopt dus feitelijk wel.
Dit is ook (een van) de reden dat de hoefgroei in de achterste kwartieren (hielzijde) veel sneller zal gaan groeien als op de toonzijde, hier zijn de aderen meestal nog wel intact en kunnen voedingsstoffen blijven aanvoeren.
en: geen doorbloeding=geen hoefgroei...
van groot belang is dus dat bij een dergelijk geval zo snel mogelijk de druk onder de punt van het hoefbeen weg genomen dient te worden.
Dat kan door styrofoam, gips, therapeutisch beslag, corrigerend bekappen enz

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:20

Dankjewel voor je uitleg. Ik begrijp dat dit een zeer ernstige vorm is waarbij de doorbloeding nog maar zeer moeilijk op gang getrokken kan worden. Het ontschoenen-fenomeen ken ik wel - al een aantal keer gezien. Best heftig ja. Maar in milde gevallen is het denk ik geen proces van jaren om de bloedvaten zelf in orde te krijgen hoor, dat kan veel sneller. Natuurlijk in dit geval en zoals je zelf aangeeft, bij een echte sincker is er behoorlijk wat mis en moet er al veel gebeuren eer die een langere tijd overleeft, en terug 'goed' wordt, en dus ook eer er nieuwe bloedvatgroei is.
Wbt de drukwegname: uiteraard met je eens ;-)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:30

Jannepauli, hij staat gewoon tot aan de kogels in koude modder. Niets verplichte beweging of lopen, hij staat te kijken en neemt af een toe een hapje hooi. Ik merkte vooral wanneer ik hem uit de paddock haalde veel verbetering op, (gisterenavond dus) en deze ochtend was hij minder stijfjes (nog steeds wel stijver dan normaal, zoals ik zei vooral in de bochten) dan gisterochtend.

Ik dacht eigenlijk zelf, dat die 12 uur dat hij 's nachts ongekoeld in de stal staat, schadelijker was dan dit. Maar volgens jou is dit dus niet het geval ? Wat zou jij dan aanraden, wel altijd op stal oid ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:42

Liene, mijn idee is dat de mening daarover verdeeld is bij veeartsen ook.
Zelf vind ik het wel goed in elk geval overdag voor je paardje denk ik. Koelen kan wel pijn verminderen.
Misschien 's nachts wel op stal zodat hij/zij droog kan liggen? Dat kon bij mij in één stal. Lag nat zand in, en een strobed. Niet ideaal natuurlijk qua uitmesten, maar er was wel keus.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:45

Hij kan in de natte paddock ook in een droog stalletje, ik weet niet of je dat gelezen had ? :) Er liggen nu nog vlasjes in, maar ik zou er dan een strostal van kunnen maken.
Ik vind ook dat de meningen idd heel erg verdeeld zijn, terwijl ik enkel wil dat hij beter wordt ;( Ik had geen idee dat hoefbevangenheid zoveel verschillende oorzaken, symtomen én mogelijke oplossingen had :D Had ik maar altijd de waarheid bij de hand..