[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:57

Oké, ik was toch minder blond Blond jullie zien ook niet echt voordeel bij die Frog dingen. Image heeft mij trouwens beloofd nooit meer van die enge ziektes te krijgen. Voorlopig heb ik mijn buik vol van veeartsen/klinieken/hoefsmeden etc Haha! Clown ik hoef ze voorlopig niet meer te zien.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:14

cow_girl, ik schrik een beetje van je reactie! iedereen hier probeert je te helpen en tips te geven, en het enige dat isapaardje doet is ook weer meedenken.. en als ik eerlijk ben zit denk ik er zeker waarheid in hetgeen dat ze zegt.. Lachen

Misschien is het inderdaad een idee om dit met de arts van de kliniek te spreken? dat je paardje zó druk is dat ze op deze manier zichzelf juist teveel belast? en dus inderdaad misschien iets omlaag met de pijnstillers?

Voor de rest.. ik vind die frogsupports maar rare dingen.. zie het nut er niet zo heel erg van; lijkt me erg onstabiel?

@ Janouk ; hoe heb je dat Image laten beloven? dat moet ik Perdy ook maar eens laten doen *LOL*

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:20

Ja kijk Yellowfish, je moet natuurlijk wel luisteren als je paard je wat wil vertellen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:22

Oeeh ik houd van de regen! Door die regen is gwyns paddock eindelijk veranderd in een natte bende én hij loopt sinds gister weer geweldig! Haha!
Steenkouden hoefjes! Haha! Dus de overbelasting van zaterdag is nu eindelijk weg! Lachen

Even een gedachte: ik ben bang dat als ik hem weer in de wei zit meneer weer zo gaat springen omdat hij geen pijn meer heeft dat hij weer overbelast raakt. Wat is wijsheid?
- paddock groter maken zodat hij meer kan lopen zonder echt te rennen
of toch maar weer in de wei zetten?

Cowgirl: ook ik schrik er een beetje van... maar er zit wel iets in wat isapaardje zegt Lachen Als het niet aan de te hoge dosering ligt, misschien de dosering van de tranquigel (als je paard dat krijgt) wat omhoog? Sja.. of toch wat meer ruimte geven. Heel hoog gras kan geen kwaad, zit weinig in. Het is het korte gras wat funest is.

Janouk: ik hoop dat ze zich aan die belofte houd! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:25

over gwyns hoefijzers: die hoeft hij maar tijdelijk, gaat om een periode van 3 maand en dan staat hij weer kaal. De hoefsmid vond zijn hoefstand niet goed nu, ondanks dat hij dus niet meer bevangen is. Door die ijzers zal hij weer gecorrigeerd worden zodat hij over 3 maand weer normaal staat. Bovendien kunnen wij dan iets eerder de weg op met rijden Lachen
Gaat om tijdelijk ondersteuning.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:34

Welshcobfan, fijn dat die ijzers maar tijdelijk hoeven.. had je m altijd ijzerloos staan of? Lachen ik zou trouwens beginnen met de paddock groter maken, weet niet in hoeverre dat kan? misschien kun je dat eerst opbouwen tot je daar op zijn 'max' zit en dan de overstap maken naar het land?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:38

Hij staat al zijn hele leven ijzerloos Lachen en de hoefsmid vind het daarom ook maar 3 maand nodig puur voor extra ondersteuning en correctie zodat hij zo min mogelijk over houd aan de hoefbevangenhuid Lachen en ook alleen maar voor op ijzers, omdat hij achter niets heeft.

Paddock heb ik gewoon in de wei gemaakt, dus die kan ik zo groot maken als ik zelf wil. Ik zal hem dit weekend even een keer zo groot maken, zijn weidegenoot heeft toch al het gras op opgegeten Nagelbijten / Gniffelen

Hoe gaat het met jouw paardje nu?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:58

Hoefbevangenheid uit zich in de hoeven. Niet alleen qua pijn, maar ook zichtbaar aan de vorm van de hoeven (ringen of indien een kanteling, een knik in de hoefwand).
Maar .. er is meer aan de hand wat je NIET ziet ... en dat zit in je paard; dat heeft met de stofwisseling te maken.

Het is daarom van groot belang dat je bij IEDERE bevangenheid de oorzaak (zo goed mogelijk) weet te achterhalen. Pas als je deze kunt voorkomen, kun je een tweede bevangenheid voorkomen.

Als je paard gevoelig is voor suikers in het gras, dan zal hij dat dus zijn leven lang !! houden; ook als de zichtbare dingen van een bevangenheid (pijn en vervorming hoeven) over is.

Maw ... het is niet zo dat als je paard weer rond loopt te rennen en de hoeven weer de juiste stand/vorm hebben, hij weer zonder meer onbeperkt het gras in kan (mits het paard voor gras gevoelig was uiteraard; anders is het een ander verhaal, maar ook dan moet je zorgen dat die oorzaak voor altijd weg blijft). En juist dat laatste is vaak moeilijk, omdat niet altijd een duidelijke oorzaak is aan te wijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:04

Ik weet de oorzaak gelukkig Lachen Dat was makkelijk, dus dan weet ik ook waar ik extra op moet letten.
Ik snap heus wel dat mijn paard ineens niet voor altijd genezen na die ijzers Knipoog Maar zijn hoefstand zal wel degelijk verbeteren, hij staat nog iets te veel naar achteren en het neemt vooral de eerste gevoeligheid weer weg op de harde weg.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:22

Maar welshcobfan, jij zegt dat je paard na het springen enz weer gevoelig liep, maar kan het niet zo zijn dat dat komt omdat hij weer gras is gaan eten?? Volgens mij is het niet zo dat wanneer de hoeven niet meer warm zijn, ze ook gelijk genezen zijn... Dus dan kan een klein beetje gras er alweer voor zorgen dat je paard gevoelig gaat lopen en de hoeven ook weer warm worden.... Natuurlijk zou na het springen en gek doen je paard gevoelig kunnen lopen, maar is dat dan niet een teken dat de hoeven nog niet helemaal genezen zijn?? Want normaal gesproken zou een paard gek moeten kunnen doen zonder daarna gevoelig te lopen. (want uit jou verhalen begrijp ik dat je paard weer helemaal genezen is, of beter gezegd op het moment niet meer hoefbevangen?)
Of zie ik dat nu verkeerd???

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:07

Amable_Chica schreef:

Ik denk dat je het goed ziet; het is aannemelijker dat ze stijf lopen van ineens weer teveel gras dan dat ze stijf lopen door gek doen op de wei, normaal gesproken heeft een paard geen stijve spieren van gek doen, ook al hebben ze een week binnen gestaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:20

Hoefbevangenheid en spierbevangenheid zitten soms heel dicht bij elkaar in de gehele fase. Is ook wel logisch, door de pijn gaat het paard zijn spieren heel anders belasten. Je krijgt sneller verzuring van de spieren, mede ook door het stofwisselingsprobleem dat het paard heeft bij de vertering van 'verkeerde' stoffen uit zijn/haar voedsel.
Daarmee lijkt het soms dat een paard stijf is na beweging, maar de voeding is de hoofdoorzaak.
Vandaar dat ik ook zei dat het niet zichtbare IN het paard eigenlijk belangrijker is of het paard al dan niet als genezen kan worden verklaard, dan het zichtbare/tastbare van de buitenzijde (hoefvorm, warmte van de hoeven, wel/niet kloppen van aders).

Lin_de

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:46

Hoi, een vraagje tussendoor.. een paar dagen terug zag ik toen ik op de weide aankwam dat ons paard precies moeite had met vooruit komen, terwijl ze verder heel energiek is en niet slenterig aangelegd, ik merkte op dat ze precies stond alsof ze hoefbangen was (al wist ik toen nog niet wat een gevolgen hoefbevangen kan hebben en hoe ernstig dit is), haar hoeven voelden warm dus voor alle zekerheid toch maar DA gebeld, die is nog gekomen en zei dat ze sub klinisch hoefbevangen is maw nog niet zo heel ernstig volgens hem, spuitje gegeven, pijnstillend en bloedverdunnend naar ik verneem. Dag erna terug spuitje komen geven en verder een poeder meegegeven die ik in haar eten moet doen. We hebben haar meteen van de weide afgehaald en op stal gezet thuis waar ze wel in kleine paddock kan lopen. Nu is mijn vraag, ze liep al een tijdje van tevoren niet meer goed tijdens het rijden (recreatief) en wilde nog moeilijk op draf en galop dus moest ik haar flink drijven terwijl dit niet haar gewone doen was, ik dacht gewoon aan gebrek aan conditie wegens op de weide constant te staan en overgewicht (wist toen nog niet dat dit kwaad kon teveel op de weide in het najaar en voorjaar).Zou ze dan al een tijdje zonder dat we dit opgemerkt hadden hoefbevangen geweest zijn?? (ocharme, hopelijk niet !!) en ik las hier verhalen dat je daar binnen de 24 uur moet bijzijn anders wordt dit chronisch enzomeer? Nu heeft ze, we zijn twee dagen later nog warm aan 2 hoeven..
Onze DA zei verder dat ik me geen zorgen moet maken omtrent kanteling van het hoefbeen en dergelijke maar toch blijf ik wat ongerust... Hoe pak ik dit best verder aan, gewoon afwachten of zo snel mogelijk x rays laten nemen en dergelijke?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:57

@ lin_de
helaas welkom in dit topic. Ik denk dat het goed mogelijk is, dat je paardje al langer hoefbevangen is. Triest. Je vraagt wat je op dit moment meer kan doen:
- van het gras af
- liefst oud hooi geven en verder niets. Geen krachtvoer meer.
- hoeven koelen bijv in nat zand laten staan
- via de veearts medicijnen vragen : pijnstillers, ontstekingsremmers
- alleen zelf laten bewegen, niet dwingen te lopen.
Verder is het nu afwachten hoe de ziekte zich gaat ontwikkelen. Hopelijk kan je het proces nu stoppen en kan je paard beginnen met zich herstellen.
Succes

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:05

Waarschijnlijk is het dan nu al chronisch. Bij mijn paard moet het ook al maanden aan de gang zijn geweest voordat de diagnose werd gemaakt.
Ze was ook wat sloom, erg braaf. Achteraf zeg ik, moet het dan al aan het sluimeren zijn geweest.
Of het al bewezen is weet ik niet, maar het lijkt er haast op dat paarden met EMS (stofwisselingsziekte)/insuline resistentie niet het klinische beeld geven van hoefbevangenheid. Dus niet in de hoefbevangen stand staan e.d.
Het lijkt wat te sluimeren. Vandaar dat ik steeds dacht dat ze te kort bekapt was, want elke keer na het bekappen was heel erg duidelijk dat er iets niet klopte.
Je zou foto's kunnen laten maken, maar ik denk dat dat in deze fase niets toevoegd. In ieder geval wordt de behandeling er niet anders van.
Flink koelen van de hoeven, 20 minuten per keer of in de blubs zetten, oud hooi. In de paddock zetten wordt hier toch het meest aangeraden zodat ze zelf beweging kunnen nemen.
Ook zou ik adviseren om de hoefsmid te raadplegen.

Heel veel succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:15

Daar ben ik weer,eindelijk weer internet na 6 dagen,een probleempje bij orange....dat heb je als je in de wildernis woont..
Ik heb even bijgelezen...
Cow girl,ik heb het met je te doen....ik denk dat velen hier zich ook zo hebben gevoeld,als je paard zo ziek is....een gevoel van machteloosheid en onduidelijkheid.
Zo herkenbaar,je de hele dag zorgen maken.
Er komt niets meer uit je handen(bij mij dan..)

Isapaardje bedoelt het niet zo als dat jij het opvat hoor!
Maar ik begrijp je wanhoop.

Isapaardje,hoe is het met isabella?
Pablo gaat goed...ik tel mijn zegeningen ....zeker als ik de ellende hier lees.
Pablo heeft wel z'on rare grijze stof waas op z'n hals,en als ik hem borstel veel grijze schilfers,dat is sinds kort.
Dat heeft hij ieder najaar een periode en dan gaat het weer weg.
Ik blijf denken dat het met de stofwisseling te maken heeft en misschien de aanmaak van de wintervacht,een hormonaal proces.
Hebben jullie paarden dat ook?
Ik heb gisteren mijn fries gelongeerd na 8 jaar(!),de blaren staan in m'n handen,grappig dat ik nu na al die jaren nog niet weet dat je 1 pk niet kan houden als het ervan door gaat....
Eenmaal in de longeercirkel ging het wel,veel hoge school sprongen...ik dacht"mijn god...moet ik daar weer op?"
Pablo heb ik ook gelongeerd,die was veel gehoorzamer,gaf ook een paar flinke bokken maar goed....
Ik houd jullie op de hoogte wanneer ik er weer afval.

Oja,over spierbevangenheid en hoefbevangenheid...dat heeft zeker erg veel met elkaar te maken.
Ik vraag mij soms af of ze door ernstige spierbevangenheid ook niet hoefbevangen kunnen worden....dat zal dan meer mechanische hb zijn ,door erg verkrampt te staan(langdurig)worden de hoefbenen(en vooral de pees die het hoefbeen op zijn plaats houd)niet meer normaal belast.
De pony van een vriendin,die van de zomer hb was,was ook spierbevangen,de urine was bruin gekleurd,de spieren waren keihard.
Daar heeft de da toen drie liter bloed uitgehaald,ze liep meteen weg daarna....ik zal eens foto's maken van haar voetjes,er is niets te zien van hb,zo kan het dus ook....
Ze is wel daarna op streng dieet gegaan en niet meer op het gras,is nu mooi slank,ik heb mijn vriendin ook aangeraden haar voorlopig niet meer op de wei te zetten(maar in een paddock).
Het is natuurlijk afwachten wat er volgend voorjaar gebeurt met weide gang...

Zou het echt alleen maar aan het gras liggen ,dat er juist nu weer veel gevallen van hb zijn?
Ik geloof er niet in,ik denk echt dat het voor een groot gedeelte ook ligt aan het hormonale proces wat nu bezig is om de wintervacht aan te maken,van veel ex-bevangers vergt dat proces zoveel,dat het lichaam de giffen niet meer afvoert en daardoor weer overbelast raakt,en het gevolg hb is....
zomaar een gedachte....ik kan het ook niet heel goed onder woorden brengen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:20

Hé Geerke! Hebben we het daar al niet een keer over gehad? Volgens mij was er toen toch ook al uitgekomen dat de weerstand in de verharingsperiode daalt? Plus dat je nu natuurlijk weer koudere nachten krijgt met overdag zonnig weer (nouja, deze week even niet dan Boos! Haha! ) dus weer een omhoogschietende fructaanindex?

Dus nee, had je helemaal niet zo raar bedacht!
Welkom terug trouwens Haha! !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:37

Als idereen nu eens even opschrijft in welke maand(en) en jaar haar paard bevangen is geraakt? Ik begin: in oktober 2007, maar moet er bij zeggen dat ze wel een heel apart geval is, waarschijnlijk mechanisch.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:45

tja,pablo is dus heel vaak bevangen geweest zoals jullie weten..en dat was iedere keer in het voorjaar en najaar,omstreeks de ruiperiode.
Dat terwijl hij niet te dik was,op een hele kale wei stond,waar ook veel schapen op liepen(de boerderij waar ik eerst woonde hadden we z'on 80 schapen,die graasden ook in de paardenweides,ze konden onder het draad door.....oh...ik mis al die fles lammetjes!!!!)

Lin_de

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:52

we hopen toch dat het nog niet chronisch is, het eigenaardige was dat ze nadat ze een spuitje pijnstiller gekregen had dat ze de dag erna meteen weer heel energiek en super mooie gangen liet zien en nu vandaag weer terug naar af... 2 Hoeven voelen vandaag nog warm aan, met warm bedoel ik wel lauw maar toch voel je duidelijk het verschil met de andere hoeven die "normaal aanvoelen"

Hoe zou dit nu verder verlopen eigenlijk? Resulteert dit altijd in een hoefzweer dan nadien of niet noodzakelijkerwijs? Zondag zouden we even rijden met haar, zou dit al mogelijk zijn of hoe lang duurt het genezingsproces als we er van uit kunnen gaan dat het niet chronisch is? En indien toch chronisch blijft ze dan kreupel of gevoelig lopen? Jeetje ik mag er niet aan denken.. Ik heb hier al meerdere verhalen gelezen zoals bv van paarden die toch werden geslacht en bij nader inzien dat de "dode hoef" er toch weer normaal bleek uit te zien zonder kanteling in van het hoefbeen..?

Ik denk wel dat hoefbevangen te wijten is aan de fructaanindex aangezien er blijkbaar in nederlang sites zijn waar er per dag een schatting gegeven wordt van het fructaangehalte in het gras..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:22

Ik kan je gerust stellen; een paard dat chronisch hoefbevangen is, is niet blijvend kreupel. Ook de hoeven zien er na verloop van tijd vaak weer normaal uit, hoewel soms de witte lijn wat breder blijft dan bij een 'normaal' paard.
Enige waar je echt wel op moet letten, en dat is dan het verdere leven van je paard, is de voeding. Weinig tot geen weidegang, al helemaal niet als er veel suikers/zetmeel/eiwitten in het gras zitten, geen koolhydraten/zetmeel in het voer (dus geen muesli en brok waar veel granen in zitten en ook geen melasse erin .. maw voer dat onder de 10% zetmeel/suiker zit). Voldoende beweging, niet meer te dik laten worden en goed hoefonderhoud.
Lees ook dit stukje maar eens:
www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenems.html

Met Isabella gaat het trouwens goed, zolang ze haar hoefschoenen maar aan heeft. Net weer heerlijke wandeling door het bos en ze was lekker aan het dribbelen (en vreten). Helaas heeft ze wel een kleine drukking op een van de hoefballen nu met die nattigheid en schoenen aan ... ze staat nu dan ook zonder schoenen ... afwachten dus.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:25

Lin_de: hoefzweer hoeft niet altijd te volgen op een bevangenheid. Hoe lang het duurt voor je paard weer normaal loopt is heel erg verschillend. En jeetje, die 'slachtverhalen met normale hoeven', die heb ik gelukkig niet gelezen.

Enne: je laatste alinea: nee, ik denk niet dat de fructaanindex de schuldige is ; ) Sorry kon het niet laten. Bevangenheid kan heel veel oorzaken hebben, maar een overdaad aan fructaan is 1 van die oorzaken (of de overgevoeligheid van het paard voor fructaan)

En dat de index op meerdere site's te vinden is klopt, maar zover ik na heb kunnen gaan komen die uiteindelijk allemaal van de site van paard natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:31

May I present: Miss Tyra! Gisteren voor het eerst bekapt en beslagen sinds die dramatische week in juli, deze foto's zijn van vanochtend.

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:39

Mysa ... OK dan!
Geweldig dat het goed is gegaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:41

Amable_Chica schreef:
Maar welshcobfan, jij zegt dat je paard na het springen enz weer gevoelig liep, maar kan het niet zo zijn dat dat komt omdat hij weer gras is gaan eten?? Volgens mij is het niet zo dat wanneer de hoeven niet meer warm zijn, ze ook gelijk genezen zijn... Dus dan kan een klein beetje gras er alweer voor zorgen dat je paard gevoelig gaat lopen en de hoeven ook weer warm worden.... Natuurlijk zou na het springen en gek doen je paard gevoelig kunnen lopen, maar is dat dan niet een teken dat de hoeven nog niet helemaal genezen zijn?? Want normaal gesproken zou een paard gek moeten kunnen doen zonder daarna gevoelig te lopen. (want uit jou verhalen begrijp ik dat je paard weer helemaal genezen is, of beter gezegd op het moment niet meer hoefbevangen?)

Je ziet het verkeerd Lachen
Want hij heeft geen gras gegeten toen hij in de wei stond: de wei was al volledig kaal gegeten door zijn maatje en bestaat (en bestond) uit alleen maar ehh klei Clown
Hij heeft 2 week stil gestaan en ging direct bokken en rennen.
En hij kon zichzelf niet echt rust geven in de wei, want zijn maatje was hem de hele tijd aan het pesten Nagelbijten / Gniffelen
Ik vergelijk hem even met mij: toen ik erg lang op bed moest liggen zijn mijn spieren hard achteruit gegaan. Zo erg dat ik niet meer kon lopen zonder pijn. Fysio heeft mijn spieren weer terug moeten brengen. Dus voor hem zal ik ook weer rustig de spieren op moeten bouwen Lachen Ik na het weekend gewoon eens rustig door de wei met hem stappen.