[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:19

Hoi allemaal

Mijn paard staat nu helaas ook licht bevangen of zit er tegen aan, meteen van het gras afgehaald en op rantsoen ze is ook veelste dik.
Nu krijgt ze standaard al gluco balance erbij en mijn vraag is: is het handig om ook magnesium bij te gaan voeren, sinds ze op de paddock staat is haar manenkam al een stuk soepeler geworden en ze liep alleen wat stijf in draf.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:49

Dierenarts net weer geweest. Het leek goed te gaan en opeens een terugval.
Fotos gemaakt, overleg met emmeloord gehad.
Hoefbeen iets gekanteld en gezakt, zool nog 1cm dik.

advies van Dierenarts : op ijzers met zooltje , 2 zakjes bute ( stond ze al op ) en de bloedverdunners en uiteraard op een vrij kleine paddock houden.

Het is nu drie weken na eerste symptomen en dus ook start behandeling. Met al 35 jaar paarden en nog nooit HB ( ja ik ben ergens een geluksvogel ) , weet ik niet helemaal wat me overkomt.

Mijn gevoel zit al dichtbij opgeven. Dierenarts gelukkig niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:50

laura22 schreef:
Hoi allemaal

Mijn paard staat nu helaas ook licht bevangen of zit er tegen aan, meteen van het gras afgehaald en op rantsoen ze is ook veelste dik.
Nu krijgt ze standaard al gluco balance erbij en mijn vraag is: is het handig om ook magnesium bij te gaan voeren, sinds ze op de paddock staat is haar manenkam al een stuk soepeler geworden en ze liep alleen wat stijf in draf.

fijn om te horen dat het zo snel goed gaat.
Geen ervaring met Magnesium en Gluco Balance. Dierenarts noemt het in ieder geval niet.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:55

Balen zeg van de terugval hopen dat ze gauw weer opknapt.

Ik lees verschillende verhalen over wel of niet magnesium en omdat hier toch ervaringsdeskundige zitten (helaas) toch maar even vragen.

Dat heb ik ook geen idee wat me overkomt, van een Shetlander die stopt met eten en nooit een grammetje te dik is geweest, naar een tinker die van lucht al te dik wordt en ook niet stopt met eten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:08

Laura, ik ben in de acute fase geen fan van extra dingen bijvoeren. Zo sober mogelijk, op pijnstillers indien nodig, zo min mogelijk geforceerd bewegen, koelen.
Betreft magnesium extra bij de glucobalance, vermoed dat er mensen hier zijn die daar prima antwoord op kunnen geven, ik voer beide niet, dus durf het niet te zeggen.

Eleeke, sneu he als ze dan een terugval hebben. Hopelijk blijft het hier bij en krijg je de boel onder controle!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:10

Hier loopt Anouk ook alweer ruim 1,5/2 weken goed zonder pijnstillers. Ze heeft ongeveer een weekje op de Metacam gestaan, wat we na 3 dagen konden afbouwen. Toch wilde ik foto's laten maken van haar hoefbeentjes aan de voorkant. Ik heb haar namelijk pas 5 maanden en aangezien ik haar verleden niet echt ken, wilde ik toch weten hoe het ervoor stond.

Afgelopen vrijdag is ze op de foto geweest. De dierenarts had niets verwacht naar aanleiding van deze ''lichte aanval''.. maar helaas zijn haar hoefbeentjes ietsjes gekanteld, niet extreem en ze heeft ruim voldoende ruimte tot haar zool. De dierenarts heeft aangegeven dat ze, voordat ze bij mij kwam, dus al een keer bevangen moet zijn geweest. De dierenarts verwacht namelijk niet dat dit van deze ''lichte aanval'' is. Aankomende zaterdag komt onze natuurlijk bekapper om de teen ietsjes korter te maken, zodat ze makkelijker kan afrollen.

We mogen wel haar beweging weer gaan oppakken. Lekker met haar hoefschoenen aan op pad. Ook zijn we zaterdag verhuist naar onze nieuwe stal. Ze heeft nu een ruime uitloopstal met een gedraineerde paddock en een slowfeeder met hooi. De andere staan helaas wel op de wei, maar ze komen vaak genoeg even kijken en ze kan ze zien. Ergens voelt het zielig, maarja weer pijn in haar voeten heb ik geen zin in (vriendlief maar aankijken voor een erbij, haha).

Vrijdag is ze ook getest op insuline resistentie en de ACTH waarde (die zit er standaard bij). Daarvan krijg ik deze week de uitslag.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:12

Ze zit niet in de acute fase gelukkig, we waren er gelukkig ruim op tijd bij doordat ze in draf aan de longe iets anders liep dan normaal.
Meteen stil gezet en de hoefsmid er naar laten kijken die kwam toevallig een paar dagen later vandaar het vermoeden of er tegen aan of heel licht bevangen de witte lijn was iets verbreed

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:32

Ik heb de logica nooit begrepen tussen magnesium en hoefbevangenheid.
De glucobalance is een van de weinige die ik wel ben blijven geven en zeker na de acute fase ook zal blijven aanbieden. Als ik daar op tijd mee begin (maart) is mijn paard veel minder plofferig en vet.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:39

Magnesium is het hoofdbestanddeel van glucobalance dus als je al glucobalance geeft heeft het niet zo veel zin om ook nog eens apart magnesium te gaan voeren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:01

Huh?
Volgens de ingredientenlijst niet.

Samenstelling (per 8 gram): Artisjok, Brandnetelblad, Broccoli, Fenegriek, Gember, Groene kool, Hazelnootblad, Hibiscus, Kaneel, Mariadistel, Monnikspeper, Peterselie, Rozemarijn, Rozijn, Salvia, Spinazieblad, Varkensgras, Venkel, Zoethout en Zuurbes. 1,62 g Natriumchloride (als Himalayazout), 0,48 g Rijstzetmeel, 107,17 mg Fructo Oligo saccharide, 30,79 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 21,24 mg Magnesium (als -citraat), 3,02 mg Citrus bioflavonoiden en 1,78 mg Kalium (als -chloride). 4,10 mg Calcium (als -citraat), 0,77 mg Kiezelzuur en Bentonite-montmorillonite. 895 IE Vitamine A (als retinolpalmitaat), 1,95 mg Vitamine B1 (als thiamine HCl), 2,05 mg Vitamine B2 (riboflavine), 8,21 mg Vitamine B3 (nicotinamide), 2,05 mg Vitamine B5 (als calcium-d-pantothenaat), 4,51 mg Vitamine B6 (als pyridoxine HCl), 55,99 μg Vitamine B12 (cyanocobalamine), 2,86 mg Choline (-bitartraat), 9,33 μg Foliumzuur, 15,60 mg Inositol, 2,05 mg PABA (paraaminobenzoezuur), 8,21 mg Vitamine C (als L-ascorbinezuur), 90 IE Vitamine D (vitamine D3), 3,79 mg Vitamine E en 1,68 μg Biotine (d-(+)-biotine). 0,42 mg IJzer (als -fumaraat), 0,41 mg Zink (als L-Methionine), 88,09 μg Mangaan (als -aminochelaat), 8,21 μg Jodium (als Laminaria digitata), 7,79 μg Selenium (als -L- Methionine) en 2,61 μg Koper (als -aminochelaat). 1,31 mg L-Lysine (als L-Lysine HCl).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:17

Slmt9 schreef:
Huh?
Volgens de ingredientenlijst niet.

Samenstelling (per 8 gram): Artisjok, Brandnetelblad, Broccoli, Fenegriek, Gember, Groene kool, Hazelnootblad, Hibiscus, Kaneel, Mariadistel, Monnikspeper, Peterselie, Rozemarijn, Rozijn, Salvia, Spinazieblad, Varkensgras, Venkel, Zoethout en Zuurbes. 1,62 g Natriumchloride (als Himalayazout), 0,48 g Rijstzetmeel, 107,17 mg Fructo Oligo saccharide, 30,79 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 21,24 mg Magnesium (als -citraat), 3,02 mg Citrus bioflavonoiden en 1,78 mg Kalium (als -chloride). 4,10 mg Calcium (als -citraat), 0,77 mg Kiezelzuur en Bentonite-montmorillonite. 895 IE Vitamine A (als retinolpalmitaat), 1,95 mg Vitamine B1 (als thiamine HCl), 2,05 mg Vitamine B2 (riboflavine), 8,21 mg Vitamine B3 (nicotinamide), 2,05 mg Vitamine B5 (als calcium-d-pantothenaat), 4,51 mg Vitamine B6 (als pyridoxine HCl), 55,99 μg Vitamine B12 (cyanocobalamine), 2,86 mg Choline (-bitartraat), 9,33 μg Foliumzuur, 15,60 mg Inositol, 2,05 mg PABA (paraaminobenzoezuur), 8,21 mg Vitamine C (als L-ascorbinezuur), 90 IE Vitamine D (vitamine D3), 3,79 mg Vitamine E en 1,68 μg Biotine (d-(+)-biotine). 0,42 mg IJzer (als -fumaraat), 0,41 mg Zink (als L-Methionine), 88,09 μg Mangaan (als -aminochelaat), 8,21 μg Jodium (als Laminaria digitata), 7,79 μg Selenium (als -L- Methionine) en 2,61 μg Koper (als -aminochelaat). 1,31 mg L-Lysine (als L-Lysine HCl).

Jawel hoor

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:34

Er zit magnesium in ja, maar het is niet het hoofdbestanddeel. Alle producten die ervoor staan zit er nog meer van in. Dus zout, rijstzetmeel, FOS (prebiotica) en MSM.
Magnesium is dus niet het hoofdbestanddeel. Van de 8GR die je geeft, zit er maar 21MG aan magnesium in.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:34

Eleeke schreef:
Dierenarts net weer geweest. Het leek goed te gaan en opeens een terugval.
Fotos gemaakt, overleg met emmeloord gehad.
Hoefbeen iets gekanteld en gezakt, zool nog 1cm dik.

advies van Dierenarts : op ijzers met zooltje , 2 zakjes bute ( stond ze al op ) en de bloedverdunners en uiteraard op een vrij kleine paddock houden.

Het is nu drie weken na eerste symptomen en dus ook start behandeling. Met al 35 jaar paarden en nog nooit HB ( ja ik ben ergens een geluksvogel ) , weet ik niet helemaal wat me overkomt.

Mijn gevoel zit al dichtbij opgeven. Dierenarts gelukkig niet.

Goed gaan bekappen daar zit toch wel het sleutelwoord en rantsoen.
Ik heb bewust geen foto’s gemaakt maar gericht kijken naar mijn pony. Bekap al jaren zelf. Toch vond ik dit wel echt beetje spannend. Maar ze loopt nu zo goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:44

laura22 schreef:
Hoi allemaal

Kan ik niet direct op antwoorden, ik geef nu wel Pavo Nerv Control bij, zou "heel dure magnesium" zijn, zoals iemand lachend zei, maar aangezien mijn jongste dit krijgt om meer te ontspannen (en lijkt wel te werken) geef ik dit ook aan Belle. Maar ik wou even meegeven dat Gluco Balance ook geen wondermiddel is: de mijne is bevangen geraakt ondanks dat ze al de hele tijd (met af en toe een stop om gewenning te vermijden) op Gluco Balance stond.

Mijn bekapper heeft trouwens een hele theorie over dat het hoefbeen eigenlijk niet kan kantelen, en het houdt ergens wel steek: dit hangt verder aan de botten, en als dit kantelt, zou de rest dan toch moeten breken? Hij had het over een capsule die niet op zijn plaats zit of zo. Vandaar dat hij voorstander is van direct te bekappen bij bevangenheid, om de druk van de teen te halen en te zorgen dat alles zo mooi mogelijk op zijn plaats blijft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:47

Trouwens, met de mijne lijkt het best goed te blijven gaan, ondanks dat ze vorige week "ingebroken" was in de wei en toch paar uurtjes gegraasd heeft. Ik wissel nu gewoon hooi en luzernehooi af, en met de lagere temperaturen voelt ze zich duidelijk beter, heb haar nog nooit zoveel spontaan zien bewegen als nu.

Alleen zijn haar witte manen nu ros doordat ze teveel haar hoofd tussen de gecarbolineerde omheining steekt om grasjes te stelen :) . 'k Zal es zilvershampoo moeten kopen vrees ik.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:01

Dit was Charlie z'n slechtste voetje vandaag... 21 februari was hij bevangen.. na 5 weken liep hij beter met speciaal beslag.
Afbeelding

Nu staat hij alleen op ijzers met zooltjes en dat gaat heel goed.
Hij heeft ook geen warme voeten meer gehad.

Hij krijgt elke dag 1 schepje glucobalance en 3 schepjes magnesium.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:31

Hier hebben we de uitslag terug van de insuline resistentie test. Ze heeft geen insuline resistentie en geen cushing. Wel iets verhoogde leverwaarde. Die moet normaal max. 38 zijn, maar is bij haar 42. De dierenarts vond het niet heel schokkend, maar wel iets om in de gaten te houden.

Ze blijft momenteel goed lopen en we zijn lekker de beweging aan het opbouwen. Ze is gelukkig ook erg relaxt op haar nieuwe stal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:59

Femke, dat zijn prima berichten. Fijn dat de uitslagen goed waren en dat ze het goed doet qua bewegen en staling!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:04

Ja inderdaad, dan is waarschijnlijk de poging tot 24/7 weidegang de boosdoener geweest. Ik heb haar nog niet heel lang en ik ken niet haar hele verleden. Dus 24/7 weidegang wordt volledig geschrapt. Ze krijgt overigens nu helemaal geen gras uiteraard.

Hoogstwaarschijnlijk had ze deze lichte kanteling al. Na de eerste keer bekappen liep ze erg slecht. Ze stond volledig scheef bekapt (deze smid komt ook niet meer!). Maar dat zal natuurlijk de kanteling niet ten goede zijn gekomen, of in ieder geval ongemak hebben gegeven. We hebben nu een natuurlijk bekapper. Zij komt zaterdag weer, haar teen iets korter maken n.a.v. de foto's.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:28

@Femke, kan je ook vaststellen of een paard IR is als ze op suikerarm rantsoen staat?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:10

hwn schreef:
@Femke, kan je ook vaststellen of een paard IR is als ze op suikerarm rantsoen staat?

Ja zeker! Die van mij was IR getest na haar hoefbevangenheid.
Daarna op rantsoen gezet en maanden later opnieuw getest, veel hogere waarde maar nog aan het afvallen.

Nu staat ze nog steeds op dieet, is meer afgevallen en we gaan van het najaar weer testen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:21

MarliesV schreef:
hwn schreef:

Ja zeker! Die van mij was IR getest na haar hoefbevangenheid.
Daarna op rantsoen gezet en maanden later opnieuw getest, veel hogere waarde maar nog aan het afvallen.

Nu staat ze nog steeds op dieet, is meer afgevallen en we gaan van het najaar weer testen.

Door afvallen zouden de waardes omlaag moeten gaan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:24

Ja in theorie wel, alleen was dat hier in eerste instantie (-35 kg) niet zo. Hopelijk na -70 kg wel, maar dat gaan we dus het najaar zien.

Beetje diabetes type 2 bij de mens: ben je te dik en daardoor suiker problemen, voeding aanpassen en afvallen, grote kans dat dit de waardes ten goede komt. Dan kan je voorzichtig weer soms gaan opbouwen.

Is het aangeboren (type 1) dan zal afvallen niet genoeg doen en blijft het management goed letten op ruwvoer en suikers en niet meer op het gras.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:25

Wat een week. We wonen alweer 8 dagen op onze droomplek. Zoveel werk verzet.

Nicky heeft zich zo goed gehouden tijdens het wandelen. En ook hier zo fantastisch. Geen enkel gevoel van een terugval ondanks het kanten snoepen en kleine beetje gras bij ingang van de stal.
Ze is blij. Rent. Speelt. Eet en poept goed.
En gisteren zijn de mini’s ook gekomen.

Voor het eerst zien liggen
Afbeelding
De buren deden yoga op straat, dat is ook wel gek haha
Afbeelding
Mini’s aangekomen. Nicky houdt niet zo van nieuw
Afbeelding
Vanmorgen, alles in rust
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:27

MarliesV schreef:
Ja in theorie wel, alleen was dat hier in eerste instantie (-35 kg) niet zo. Hopelijk na -70 kg wel, maar dat gaan we dus het najaar zien.

Beetje diabetes type 2 bij de mens: ben je te dik en daardoor suiker problemen, voeding aanpassen en afvallen, grote kans dat dit de waardes ten goede komt. Dan kan je voorzichtig weer soms gaan opbouwen.

Is het aangeboren (type 1) dan zal afvallen niet genoeg doen en blijft het management goed letten op ruwvoer en suikers en niet meer op het gras.

Ahh helder!
Ik heb Nicky bewust nog helemaal nergens op laten testen. Ze is nu al minstens 90kg afgevallen denk ik. (Volgens het weeg lint) die vreselijk onbetrouwbaar is.
Eind deze maand komt de paarden weegschaal.