Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:16

Toen mijn paard met een dik been stond heb ik meteen een scan laten maken. Om te zien aan welke pees hij een blessure had en hoe we verder moeten. Want ik dacht dat hij een blessure had aan zijn binnenste buigpees. Ik had meteen een beslissing genomen als het zo was hem zelfs hem op de kliniek te laten. Maar het bleek niet zo te zijn en mocht weer de wei is.

Maar gisteravond liep mijn paard gigantisch te ijsberen in het land... Ik heb geen idee waarom. Hij staat in de groep. En loopt aan het begin van het land heen weer te lopen. Hier wordt ik niet blij van. Sinds hij op zijn nieuwe stal staat heeft hij altijd rustig gestaan.... en nu dit. Zijn Check ligament kan nooit genezen zijn en ik ben heel benieuwd of hij het houd. Hopelijk staat hij vanmiddag weer rustig. Ik kan hem niet uit de wei halen de stal is geen optie ook niet apart zetten.
Vannacht slecht geslapen kan ik je vertellen. Ook gelijk maar tegen mijn vriend gezegd, mocht zijn CL het niet houden dan is het gebeurt. Hij staat nu al 1 jaar stil. Ik baal ervan dat hij zomereczeem heeft. Een goede kennis van me heeft een begrazingsgebied waar haar jonge hengsten staan. Zo iets is ideaal voor het genezen van peesblessures. Gewoon daar een jaartje laten staan. Maar met eczeem heeft hij toch nog een extra verzorging nodig.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:11

Mijne kon niet direct gescand worden, die is twee dagen nadat hij de blessure opgelopen heeft gescand. Wel dag 1 al de dierenarts erbij. Na twee dagen was het meeste vocht eruit (was niet veel) en kon er gescand worden. :j

Vervelend yarrah hopelijk staat hij vandaag weer rustig :(:)

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:20

He vervelend yarrah.. Ik heb het idee dat het echt wat met het weer te maken heeft, volle maan, meer wind etc. Onze paarden zijn de laatste dagen ook wat drukker.. Hopelijk zijn ze vandaag allemaal weer mooi rustig :)

Ik had overigens ook direct de dierenarts erbij maar dat was eigenlijk per toeval want er stond al een afspraak voor de tanden. Nu was mijn gevoel al heel sterk richting een peesblessure en ik heb toen direct een afspraak gemaakt voor een scan, wat ze hebben gedaan terwijl er echt nog veel vocht in het been zat.. De blessure was prima te zien :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:38

@yarrah he gadsie dat is beetjr balen. Komt het niet door de eczeembeestjes hier worden ze rond die tijden ook wat onrustig.

3 jaar geleden toen hij opeens bult rond zn pees had heb ik wel meteen de da gebeld maar kreeg pijnstilers vochtafdrijvers en advies boxrust(vroor toen en grond was ongelijk) en 2 x daags stappen. Na paar dagen konden we laten scannen. Was toen alleen niks te zien

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:52

Hoi, ik wil me hier ook melden. Via de zoekfunctie hier terecht gekomen.

In mei dit jaar vol goede moed naar de endurancewedstrijd. In de voorkeuring afgekeurd.. Superbalen. Meteen een check-up door de DA. Advies was even wegzetten, misschien verstapt, nog lastig in te schatten. Opbuigen was niet best maar ja dat kan ook door een verstapping komen. Ze heeft twee maanden weiderust gehad(ik dacht, geef haar de tijd, en ik was aan het afstuderen..), verbetering was 0%. ;(

Scan gaf aan dat er een blessure zit in de aanhechting van de pees. Prognose is 50%.. We zijn nu elke dag 10 minuten aan het stappen, over 2 maanden krijgen we een herhalingsscan. Heel erg spannend allemaal. Ze is vorige maand ingespoten en dat heeft wel effect. Ook kwam er van die kant nog een hoefzweertje uit.

Al met al flink balen maar we gaan voor het herstel. Je ziet echt totaal niks aan de pees, niet dik, niet warm, niks.

Ik vraag me dan af wat de oorzaak is. Verkeerd beslag? Verkeerd rijden? Of pure pech met haar fratsen op het weiland.. Ik ben altijd zo bewust met haar bezig. -O-

Ze gedraagt zich echt super, zo blij mee! Ze staat nu in een inloopstal en dat werkt perfect. Helaas geen weiland toegestaan van de kliniek, daar heeft ze gewoon teveel verleiding om maf te doen, en twee maanden weiderust had ook al niks gedaan.

Ik zou graag met jullie vorderingen en ervaringen mee willen lezen! :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:37

Helaas welkom hier. En oei dat is helemaal balen dat je er geen oorzaak voor weet.

Moest vanmiddag toch trailerdealer bellen voor onderdelen voor mn trailer en meteen gevraagt of ik volgende week trailer bij em mag lenen. Tja toch maar kliniek gebeld en afspraak staat. Pff nou al bloedzenuwwappig.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:38

Helaas welkom sempre. :(:) fijn dat je paard zich wel rustig gedraafd :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:38

Gedraagt :')

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:06

@sepre: welkom hier, helaas(voor jou dan). In jouw geval is stal misschien toch wel beter. Ik duim iig voor je mee!

@ikke: spannend! Wanneer volgende week? Ook voor jou ga ik duimen.

Ik moest gister dus de da weer bellen. Omdat ik hem toch nog niet goed vind lopen. Ze is 's middags weer komen kijken. Mijn baas en zijn vrouw(mijn instructrice) hebben meegekeken, vond ze niet zo leuk :p . Wat er precies allemaal besproken is weet ik niet. Iig ga ik vrijdag op de kliniek zelf rijden en dan kijkt de eigenaar van de kliniek zeg maar mee.

Voor loopt hij iig zo zuiver als het maar kan. Achter blijft een puntje van aandacht. Dat hij niet goed is, dat ziet de da nu ook wel in. Maar wat het precies is durft ze dan weer niet te zeggen. Na ik gereden heb, is achter eerst de kogel, daarna de sprong en daarna de knie opgebogen. Daar kwam dan weer niks vreemds uit.
Tijdens het rijden zelf moest ik kleine voltes draaien, 8tjes enzo. En zodra ra onder moest treden komt er een soort slag in het wiel. Hetzelfde geld voor galoperen. Op een volte kan hij nog wel smokkelen en alles op links gooien en over de buitenschouder weg. Zodra ik rechtuit en dan de hoek door, dat hij echt gedwongen wordt om dat gewicht op ra te zetten, springt hij over.

Maar goed, vrijdag dus met al mijn zooi naar de kliniek toe en rijden maar. Dan daarna sowieso foto's maken van zijn sprong en knie. Eerder ga ik daar niet weg. En ze vinden mij nu al heel vervelend daarzo.... En het mooie is, ze zijn daar erg slecht erin om hun emoties te verbergen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:12

Waarom blijf je dan bij die kliniek? Persoonlijk had ik al naar een ander gegaan. :o ohja wacht dat was ivm de verzekering toch?

Hopelijk kunnen ze je op de kliniek meer vertellen :(

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:21

Ja is iid met de verzekering. Ik heb nu ik al zo lang aan het klooien ben, niet meer het geld om ergens heen te gaan waar het niet vergoed word.

Ach, we zijn weer een stap verder in de richting en ze gaf zelf al aan dat er dan foto's gemaakt gaan worden.
Maar het was gewoon tot aan het gênante aan toe, hoe ze reageerde toen ik zei dat ik mijn instructrice zou bellen dat ze er waren, en of ze mee wilde kijken. Die kop, ik vertelde het aan een vriendinnetje die later op stal kwam, die had er erg graag bij willen zijn.
Laatst belde ik ze ook, en toen hoorde je aan d'r stem dat ze het heel naar vond dat ik belde. Dus ik dat ook gewoon tegen haar gezegd; ja, vervelend he, dat ik weer bel. Dan kan ze er wel om lachen. En het is ook best een aardig mens, maar ze kan haar emoties niet zo goed verbergen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:27

@liedjuh maandag en dank je wel :D

heb je er een filpje van? ben nou eigenlijk wel heel benieuwd hoe ze dan loopt. hoop echt dat ze vrijdag iets onschuldigs vinden
en gadsie wat een nare kliniek dan. wel enorm balen dat je niet naar een andere kan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:42

http://youtu.be/fi80QrqFfIM
Dit is dan eind mei geweest, maar hij loopt nog steeds vergelijkbaar. Soms wat beter, soms wat minder.... Blijft wisselend maar sowieso niet goed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:40

in stap zie je hem met linksachter trekken ja. dat huppeltje van stap naar draf hebben veel paarden die erg slap zijn achter.
heb je ook filpjes dat hij aan de longeerlijn loopt?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:58

Nee heb ik niet.
Hij wilt met rechtsachter met geen mogelijkheid onderbrengen. Daar zit het probleem iig. Als ik erop zit en ik kijk in de spiegel dan zie je linksachter tussen het spoor van zijn voorbenen en rechtsachter zet hij helemaal buiten de massa, als ik hem dan dwing dat te doen, gaat hij echt kreupel lopen. Alleen staat dat dus niet op film. Dit heeft de dierenarts wel gezien nu.
Dus maar ff vrijdag afwachten...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:18

Dat is inderdaad niet goed liedjuh. De dierenartsen kunnen net als wij er niet veel mee (denk ik). Het zal giswerk worden. Tenzij de foto's iets meer vertellen, maar dat hoeft ook niet veel te zeggen. Heel lastig. Wat wel een feit is dat hij ergens last van heeft en vergeet niet een paard liegt niet.

Nou, bij mij was weer paniek om niks.... naja,... bij wijze van spreken. Gisteren met de hart in de keel naar stal gegaan. In de auto kon ik al zien dat hij rustig achter in het land in de groep aan het grazen was.
Toen ik op stal aankwam kreeg in meteen te horen van een vriendin dat Oz vreselijk aan het vechten was geweest met een ander paard die opnieuw in de groep werd gezet. De paarden kenden elkaar dus. Het andere paard was in het begin een enorme klier en zorgde voor heel veel onrust. Hij is eruit gehaald en nu een paar maand later er weer in gezet in de hoop dat onze paarden (en met name Oz) hem nu wel aan durfden te pakken. Dat experiment is gedeeltelijk geslaagd. Hij is inderdaad op zijn plek gezet, maar dat ging wel heel fel, omdat hij (het andere paard) dat niet kon verkroppen.
Ik heb met de eigenaar van het andere paard eerst even haar paard bekeken en een paar enorme krassen over de schouder, schoft en rug waren te zien. Ik vroeg aan haar en hoe staat mijn paard erbij. Ik was bang voor zijn been dat hij was opgelopen. Ze had geen idee in de deken zat wel een scheur. Voor de rest had ze niets gezien. Oke,..ik naar Oz ik vreesde een dik been en een paar bijtwonden aan te treffen. Maar nee, niets van dat alles. Het been was mooi hetzelfde gebleven en nadat ik de deken eraf heb gehaald ook helemaal geen bijtwonden e.d.
Juist,.... daarna een stuk gewandeld en na 4 maanden even bekeken hoe was in draf.... Zo zuiver als wat!!!!!
Ik heb nu besloten over 5 weken dan ben ik terug van vakantie de dierenarts te vragen wat nu te doen. Scannen? meer wandelen? of gewoon korte stukjes rijden?

Later kwam ik de eigenaar van stal tegen en we hebben even gepraat over wat er gebeurd was. Ook hij wist niet wat er precies gebeurt was en welk paard verantwoordelijk is voor wonden van het andere paard. Omdat Oz baas is ga je er gauw van uit dat hij het gedaan heeft, maar voor de andere kant heeft een ander paard het op zijn geweten. Maar dat andere paard komt zeker niet meer in het land van mijn paard dat was nu wel duidelijk :-). Ik kan rustig op vakantie.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:30

yarrah Balen zeg dat die zo onrustig was op de wei. Gelukkig geen schade aan je paard.

Helaas welkom sempre.

jemig liedjuh wat een ellende zeg. Ben benieuwd morgen hopelijk is het iets onschuldigs.

Vandaag is de Osteopaat geweest dus hij is weer lekker los. Ook heb ik mijn 1e les weer afgesproken op donderdag 28 augustus :D Ook op de wei doet die het super goed hij staat inmiddels ook zonder verdoving. Moet nu even contact gaan zoeken met de DA wanneer longeren en zijgangen weer toe zijn gestaan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:29

Zo ben weer terug van de kliniek.
Ze vonden hem absoluut niet kreupel oid. Het is gewoon een Donald duck. Ik heb hem daar gereden en het kwam er op neer dat het mijn rijkunsten zijn in combinatie met het feit dat het een Donald duck is. Er keek nog iemand anders mee( een klant die zijn paard daar liet keuren) die vond wel degelijk verschil tussen links en rechts. Dus nou dan toch maar foto's gemaakt. Zowel links als rechts in zijn knieën heel licht, bijna te verwaarlozen, artrose. Dus nu is hij beide knieën ingespoten, tot na volgend weekend stappen. Daarna telefonisch contant over hoe hij stapt op dat moment. Dan mag/moet! ik hem gaan oppakken.
Ik hoop dat dit het is, en het werkt.

@wendyke: fijn dat hij het goed doet op de wei! Lekker ook weer les, altijd iets om naar uit te kijken!
Ik mocht de eerste keer na een maand of 3/4 weer zijgangen meenemen. Longeren heb ik eigenlijk nooit gevraagd. Dus dat zou ik niet weten.
Maarja, dat is natuurlijk wel afhankelijk van de blessure ed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:29

@yarrah stom he je hart elke keer in je keel en dan is er niks. maak je je niet druk staan ze weer met dik been.
gelukkig valt het mee en wauw wat super dat hij weer goed loopt :D

@wendyke owww heerlijk weer lekker lessen met een los paard :D

@liedjuh ene kant balen dat ze amper iets hebben kunnen vinden andere kant ook wel fijn dat er niks ergs zit. er gaan zo een pb jou kant op komen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:29

vanochtend was het zo ver.
de da keek naar zn been en schrok eigenlijk wel een beetje. been was zeker de helft dunner dan de vorige keer.
toen kreupelheidsonderzoek.
rechte lijn in stap en draf. hij liep goed
harde volte linksom en rechtsom in stap en draf. en hij liep goed.
op het zachter als hij rechtsom gaat zie je hem linksvoor verkort lopen.
buigproef was ook nog positief.

toen kwam de echo pfff zag allemaal zwarte vlekken en kan niet super echo's lezen maar dacht nog dit is niet goed.
tja toen kwam het verlossende woord.
de gaten zijn dicht. er zit littekenweefsel voor terug het is nog niet 100% maar al wel enorm ver. ik mag het werk weer gaan oppakken we mogen weer rustig aan aan de gang. nou ik kon wel janken. mn beestje waarvan ze 4 maanden geleden nog zeiden laat maar afmaken dit komt niet meer goed. is het nou gewoon wel goedgekomen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:34

Super! Wat fijn dat je mag opbouwen :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:50

yeahhhh,.. ikke gefeliciteerd!!!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:57

Goed nieuws ikke!
Maar ff voor de goede orde, positief betekend toch dat hij er dan nog niet regelmatig op loopt? Of hij pakte positief uit en loopt nu wel regelmatig?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:02

Hier nog drie weken tot de echo.... Of ja 3-4 weken want kan op het moment weer lastig vrij krijgen op het werk :(

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:22

Wauw super ikke!! Ik kan me voorstellen dat de tranen even heel hoog zaten, wat een opluchting!!

Toch nog steeds wat vaagheid dus liedjuh... Natuurlijk hartstikke fijn dat de foto's goed waren, maar ik persoonlijk zou het toch nog steeds wat griezelig vinden. Of heb jij er nu wel een rustig gevoel over? Dat de knieën zijn ingespoten, dat is dan tegen dat kleine beetje artrose of..? Ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat als je weer gaat beginnen.

Bij Wendyke gaat het ook goed zo te lezen!! Helaas wel weer iemand verwelkomen in dit topic, vervelend joh!

Hier gaat alles wel goed. Ik ben nu dus precies een week bezig met het rijden wat oppakken. Het gaat heel goed, althans, qua kreupelheid. Ze loopt geen pas verkeerd, en wil ook graag vooruit. Wel blijft er vocht boven de kogel zitten. Soms heb ik na het rijden ook het idee dat het dan iets dikker is, wat vervolgens ook wel weer afzwakt.

Ik rijdt of wandel nu elke dag. Ik heb 1 dag in de bak gereden, en verder gaan we gewoon de weg op, want we wonen aan een heel rustig weggetje. Omdat ze nu bij de overbuurman op stal staat moeten we alleen even een smal bruggetje over, maar Zorro is heel bruggetjesmak.

Nog twee weken boxrust, en als het been zo blijft of droger word gaat ze dan de wei op heb ik besloten. Ook gewoon bij de andere twee in, voor mijn eigen gevoel is beweging niet verkeerd hierbij. De ontsteking moet natuurlijk voldoende afgezakt zijn, zodat die niet oplaait, maar dat gaat echt goed, dus dan durf ik het wel aan. Gaat het niet, zet ik alsnog een postzegel af.

Ook heb ik besloten dat ze aan haar welverdiende pensioen mag beginnen. Ik wil wel buitenritjes blijven maken omdat we daar beide echt van genieten, 2x in de week een rustig buitenritje moet prima kunnen, het dressuur en springwerk laten we voor wat het is. Op een of andere manier voel ik een heleboel twijfel, maar ik ga het toch maar zo doen. Lekker weidepaard zijn, gezelschap voor de andere twee, en zeer regelmatig lekker het bos in, ik denk dat dat het beste is.

Toch voelt het dus wat rottig... Een beetje als afscheid nemen, terwijl ik alleen besluit niet meer vol op te gaan rijden. Raar hoor...