[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:40

ik begreep, dat er niet meteen zichbaar was op de foto als een paard hoefbevangen is volgens het zien aan de buitenkant?
wordt de hoef zelf droger bij hoefbevangenheid?
Wat nu, als er een bacterie, schimmel in de diepe straal zich nestelt in de hoeven, en daar de hoef belagen. Voelt denk ik voor een paard als blauwe drukkende nagel, kan er dan ook hoefbevangenheid ontstaan?
wat kan je zien aan de kroonrand bij een paard met hoefbevangenheid?

kunnen paarden ook een "kalkhoef" krijgen? (kalknagel?)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:52

nombrado schreef:
mysa schreef:
antibioticum is GEEN symptoombestrijder! En verder kan bij paarden een lichte verhoging wel degelijk iets ernstig betekenen, een van m'n paarden had lichte verhoging op vrijdagavond, op zondag was ze dood. (Geen hb)

jeetje, ben je erachter gekomen wat het geweest is?

Nee, geen sectie laten doen. Volgens d.a.: een ontsteking van de hartspier of hersenvliesontsteking. Als 1 van die twee een bacteriële onsteking is geweest zou ze zijn gered met a.b., maar het was te kort dag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:14

mysa schreef:
Nee, geen sectie laten doen. Volgens d.a.: een ontsteking van de hartspier of hersenvliesontsteking. Als 1 van die twee een bacteriële onsteking is geweest zou ze zijn gered met a.b., maar het was te kort dag.

Volgens mij is hersenvliesontsteking wel te herkennen bij een ziek paard.
ontsteking hartspier weet ik niet, maar het had dus net zo goed een vergiftiging van iets kunnen zijn.
Dat is juist zo lastig..., dat je niet weet wat het veroorzaakt heeft....
maar wat veroorzaakt een ontsteking van een hartspier?
dat is toch niet zomaar van de 1 op de andere dag? dan zou je toch een algehele malaise al een tijdje moeten merken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:20

nombrado schreef:
EstherHegt schreef:
Mijn paard ook dood en nooit antibiotica in die tijd maar wel HB en koorts. Ieder paard is anders en iedere oorzaak HB is anders. Was geen hoge koorts maar wel het einde van haar leven.

was dit een vergiftiging van iets dan?

Nee. Het is een oneliner dus nog een keer nee. Oorzaak onbekend en raar bloed waar wetenschappers in de hele wereld geen verklaring voor hadden. Geen grote rode bloedcellen en geen sectie laten verrichten en geen ruggemergpunctie en leverpunctie meer laten doen. Paard was te ziek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:22

nombrado schreef:
mysa schreef:

Volgens mij is hersenvliesontsteking wel te herkennen bij een ziek paard.
ontsteking hartspier weet ik niet, maar het had dus net zo goed een vergiftiging van iets kunnen zijn.
Dat is juist zo lastig..., dat je niet weet wat het veroorzaakt heeft....
maar wat veroorzaakt een ontsteking van een hartspier?
dat is toch niet zomaar van de 1 op de andere dag? dan zou je toch een algehele malaise al een tijdje moeten merken?

in geval van meningitis of myocarditis is er normaal geproken wel flinke koorts.
Wat vreselijk als je niet weet waar hij aan dood is gegaan ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:53

EstherHegt schreef:
Nee. Het is een oneliner dus nog een keer nee. Oorzaak onbekend en raar bloed waar wetenschappers in de hele wereld geen verklaring voor hadden. Geen grote rode bloedcellen en geen sectie laten verrichten en geen ruggemergpunctie en leverpunctie meer laten doen. Paard was te ziek.

ik herken het wel.
was eigenlijk bij mijn hond.
had acute lever en nierfalen/ en ontsteking
verschillende antibiotica, aan de dialyse, maar verbetering kwam niet
totdat ikzelf via i-net op symtomen googleden en een verhaal tegen kwam van een hond met ziekte van Lyme
meteen da gebeld, bloedonderzoek en idd..dat was de boosdoener.
toen pas kreeg hij de ab die nodig was voor deze bacterie.
de hond werd gezien als medisch wondertje dat hij dit overleeft had, wel met blijvende schade aan de nieren, wat hem een 1jaar later toch fataal werd. (na weer een lyme aanval)

soms weet de medische wetenschap echt niet alles , kom nog steeds bij deze da, die overigens ook homeopathie erbij doet, dus als iets simpel op te lossen is met een homeopathisch middel, dan doe ik dat altijd. Ook bij mijzelf.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:06

Homeopathie doet helemaal niets,
en dus kun je er ook niets mee oplossen.

Jouw Lyme-verhaal klinkt wat mij betreft heel erg dubieus,
om het maar eens beleefd te formuleren.
Toch wel vreemd dat 95% van alle gevallen van Lyme vastgesteld wordt
door alterneuten, terwijl het in de reguliere geneeskunde maar zelden voorkomt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:08

nombrado schreef:
meteen da gebeld, bloedonderzoek en idd..dat was de boosdoener.
toen pas kreeg hij de ab die nodig was voor deze bacterie.

Er was bloedonderzoek en er was geen bacterie. Wereldwijd is er gekeken naar dit ziektebeeld. Het meest logische lijkt inteelt. mensenwerk dus.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:29

homeopathie tegen lyme?...hoeraa!!! we zijn er weer...
Had je hond wel lyme?Was het niet piroplasmose?

Ik geloof dat we nu erg afdwalen....

Even on topic...
Met Pablo gaat het goed!
Vandaag weer gewandelt en hij was de oude vertrouwde pablo weer!
Van alles schrikken en niet bij te houden.
Het is nu precies 10 dagen geleden dat ik de levothyroxine verhoogd heb,en ik heb het idee dat het werkt.
De sloomheid is er niet meer....Tijd om er weer op te stappen binnenkort!(eens kijken hoelang ik erop blijf zitten)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:35

Mij lijkt het ook veel beter om on topic te blijven en iedereen in zijn waarde te laten. Nombrado jou wil ik echt verzoeken om je diagnoses en meningen voor jezelf te houden in dit topic. Ik vraag dat echt zelden, maar in dit geval dus wel. Alle mensen hier in dit topic hebben met HB te maken of te maken gehad. Iedereen doet dit op zijn/haar manier, ik wil je vragen dit te respecteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:45

BigBen schreef:
Homeopathie doet helemaal niets,
en dus kun je er ook niets mee oplossen.

Jouw Lyme-verhaal klinkt wat mij betreft heel erg dubieus,
om het maar eens beleefd te formuleren.
Toch wel vreemd dat 95% van alle gevallen van Lyme vastgesteld wordt
door alterneuten, terwijl het in de reguliere geneeskunde maar zelden voorkomt.

uhm
deze lyme was door een dierenarts vastgesteld en het lab in Utrecht (faculteit)
regulier dus!!!!
goed lezen BB

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:49

geerke schreef:
homeopathie tegen lyme?...hoeraa!!! we zijn er weer...
Had je hond wel lyme?Was het niet piroplasmose?

Ik geloof dat we nu erg afdwalen....

Even on topic...
Met Pablo gaat het goed!
Het is nu precies 10 dagen geleden dat ik de levothyroxine verhoogd heb,en ik heb het idee dat het werkt.
De sloomheid is er niet meer....Tijd om er weer op te stappen binnenkort!(eens kijken hoelang ik erop blijf zitten)

waar schrijf ik dat de lyme bestreden is met homeopathie?
heb je mij niet horen zeggen

wel dat de betreffende da ook homeopathie in zijn pakket heeft
maw...als het niet levensbedreigend is, kán hij de homeo inzetten.
dierenkliniek kortenoord wageningen
alsook WHG dierenartsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:51

geerke schreef:
Even on topic...
Met Pablo gaat het goed!

Waarom wordt dit middel ingezet tegen HB?
Is het een schildklierprobleem?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:55

EstherHegt schreef:
Mij lijkt het ook veel beter om on topic te blijven en iedereen in zijn waarde te laten. Nombrado jou wil ik echt verzoeken om je diagnoses en meningen voor jezelf te houden in dit topic. Ik vraag dat echt zelden, maar in dit geval dus wel. Alle mensen hier in dit topic hebben met HB te maken of te maken gehad. Iedereen doet dit op zijn/haar manier, ik wil je vragen dit te respecteren.

gek genoeg, komen jijzelf, alsmede BB als er het woord alternatief, homeopathie , reading, spiritueel, healing of andere alternatieve stromingen in 1 keer het topic in. Of jullie volgen mij bij allerlei topics
erg storend.
Ik ventileer hier mijn mening
jij doet dit ook, dus waarom ik niet?
respecteer dan ook mijn mening
en ook serieus over HB
ik heb al vragen gesteld, maar krijg er geen antwoord op
misschien hebben jij of BB die antwoorden?
BB is toch hoefsmid? wie weet heeft hij iets zinnigs te zeggen over HB

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:56

Esther zit al veel langer in dit topic ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:57

nombrado schreef:
ik begreep, dat er niet meteen zichbaar was op de foto als een paard hoefbevangen is volgens het zien aan de buitenkant?
wordt de hoef zelf droger bij hoefbevangenheid?
Wat nu, als er een bacterie, schimmel in de diepe straal zich nestelt in de hoeven, en daar de hoef belagen. Voelt denk ik voor een paard als blauwe drukkende nagel, kan er dan ook hoefbevangenheid ontstaan?
wat kan je zien aan de kroonrand bij een paard met hoefbevangenheid?

kunnen paarden ook een "kalkhoef" krijgen? (kalknagel?)

?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:06

nombrado schreef:
geerke schreef:
Even on topic...
Met Pablo gaat het goed!

Bij sommige hoefbevangenheid kan dat de oorzaak zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:07

Brainless schreef:

dat wist ik niet
kunnen ze dat achterhalen dmv een bloedonderzoek , dat het aan de schildklier ligt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:08

nombrado schreef:
Brainless schreef:

dat wist ik niet
kunnen ze dat achterhalen dmv een bloedonderzoek , dat het aan de schildklier ligt?

Ja.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:09

@nombrado,

misschien handig als je even het topic doorneemt, meeste is wel eens langs geweest of terug te vinden onder de zeer bruikbare linken in bericht 1, de meeste antwoorden zijn mooi uitgewerkt op de website van hoofcare. scheelt veel extra typwerk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:19

nombrado schreef:
geerke schreef:
Even on topic...
Met Pablo gaat het goed!

hij heeft inderdaad een te trage schildklier,de schildklierwerking van paarden met IR blijkt vaker laag te zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:22

tug schreef:
@nombrado,

misschien handig als je even het topic doorneemt, meeste is wel eens langs geweest of terug te vinden onder de zeer bruikbare linken in bericht 1, de meeste antwoorden zijn mooi uitgewerkt op de website van hoofcare. scheelt veel extra typwerk.

hoofcare ken ik zeker
maar daar is niets over te vinden over schildklierproblemen en HB

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:36

nombrado schreef:
hoofcare ken ik zeker
maar daar is niets over te vinden over schildklierproblemen en HB

Misschien ook heel erg handig om eens op Pub med te gaan kijken.
Een hele goede website over HB is de pagina van Chris Pollitt, veel wetenschappelijke links.http://www.uq.edu.au/~apcpolli/ plus dat Pollit een autoriteit is m.b,t onderzoek naar HB en oorzaken van HB.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 08-01-11 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:06

Moderatoropmerking:
Dit topic verloopt al zo lang op een plezierige manier en is een bron van kennis geworden, waar mensen ook echt met elkaar meeleven. Het zou jammer zijn als dit topic vervuild gaat worden met persoonlijke aanvallen. Probeer met argumenten op de berichten van een ander te reageren en met respect zodat dit gewoon een fijn leerzaam topic kan blijven. Bedankt alvast.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:26

ponyzotje schreef:
Ja maar lolclub, wat heeft dat te maken met die koude, die venogrammen? Ik zei toch ook enkel dat normale voeten geen last ondervinden van koude?
Die foto, jezes, maar is dat bij elk HB paard zo?? Want deze is natuurlijk wel door de zool gegaan en dit lijkt gewoon HEEL acuut?

Ik begreep uit jouw post dat je veronderstelde dat er geen verschil was tussen de doorbloeding van een HB hoef versus een gezonde hoef en dat het niet uitmaakt of je een HB paard lang in de kou zet, vandaar de venogrammen als voorbeeld .
Dit paard is overigens NIET door de zool heen (er zit nog een paar mm zooldiepte onder het hoefbeen), het is wel een sincker met kanteling en ook zeker niet HEEL acuut (eerder weken als dagen).
Op je vraag of het bij ieder Hb paard zo is... nee, gelukkig niet.. er zit natuurlijk wel enige rek in de haarvaten maar bij zelfs een geringe kanteling zal er toch ook altijd restschade optreden.

ponyzotje schreef:
Bij chronische gevallen denk ik dat je niet mag onderschatten hoe "veerkrachtig" de bloedsomloop is. Er worden héél snel nieuwe aders gemaakt! Daar gaat zeker geen 3-5 jaar overheen, eerder enkele dagen eer het op gang komt :-) Ik geloof dat op enkele weken de doorbloeding terug goed kan zijn (afhankelijk van de afstand uiteraard).

Dat het lichaam gaat proberen nieuwe bloed en haarvaten te maken zal ik niet ontkennen, dat gebeurt bij iedere wond, maar vergeet niet dat hier aderen compleet dichtgedrukt zijn en dat de structuur van de coronary band veranderd is.
Gevolg hiervan is dat er gewoonweg geen nieuwe aderen aangemaakt kunnen worden, waar moeten ze tenslotte langslopen als de boel nog helemaal klem zit en de kroonrand naar binnen is getrokken .
Deze hoef zal enkele weken na het maken van dit venogram absoluut geen compleet hersteld bloed en haarvatenstelsel hebben, er zullen in de loop der tijd wel enige nieuwe aderen groeien maar zoals het ooit was wordt het nooit meer.

Vergeet niet dat aan de hand van oa een venogram wordt bekeken of het opstarten van behandeling uberhaupt zin heeft in de ernstige gevallen, als de aderen zich toch wel zouden herstellen in een paar weken hoef je
A. geen venogram te maken en
B. hoeft een paard met een dergelijk venogram ook niet geëuthanaseerd te worden ...
Laatst bijgewerkt door lolclub op 08-01-11 01:42, in het totaal 2 keer bewerkt