[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:45

Inspuiten werkt naar mijn ervaringen een paar jaar maar dan is het ook afgelopen. Ik zou persoonlijk het inspuiten zolang mogelijk uitstellen en eerst met goede supplementen en aangepaste beweging aan de slag gaan. Als dat echt niet werkt kan je altijd nog de gewrichten gaan inspuiten.

Vraagje tussendoor: welke invloed heeft het al dan niet dragen van een deken op artrose (in de kogels)? Is daar een verband tussen te zien bij jullie paarden?

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:50

Heleennn schreef:
Inspuiten werkt naar mijn ervaringen een paar jaar maar dan is het ook afgelopen. Ik zou persoonlijk het inspuiten zolang mogelijk uitstellen en eerst met goede supplementen en aangepaste beweging aan de slag gaan. Als dat echt niet werkt kan je altijd nog de gewrichten gaan inspuiten.

Vraagje tussendoor: welke invloed heeft het al dan niet dragen van een deken op artrose (in de kogels)? Is daar een verband tussen te zien bij jullie paarden?

Met welke supplementen heb jij goede ervaring?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:10

Nou ja inspuiten met een corticosteroide als er een ontsteking bij het gewricht zit kan natuurlijk wel zinvol zijn denk ik zo?
(Heb zelf artrose en bij mij werkte dat afdoende.)
Dus voor een paard zou ik in overleg met de veearts wel kijken of dat een optie is.
Oud stalgenootje van me haar paard is in de kniegewrichten in gespoten en in de rug en daar zag je toch duidelijk wel verbetering in de beweging :j
Dat paard heeft na insputen wel een week in een paddock gestaan,dat was dan even beter om rust te houden en daarna mocht ze ook weer rustig aan opbouwen met beweging

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:38

Ik zeg ook niet dat het niet zinvol is, maar je kan niet eeuwig blijven inspuiten en steeds een topresultaat verwachten. Dat is wat ik bedoel. Ik heb erg goede ervaringen met de glucosamine in combinatie met MSM van Pharmahorse. Ook al veel goede ervaringen van een kennis die articulan voerde. Dat zit in allerlei producten verwerkt die voor het behouden van gezonde gewrichten bedoeld zijn. Maar ik ben ook al een paar supplementen tegengekomen die hoge concentraties aan dit product bevatten. Het is niet goedkoop maar werkt blijkbaar echt fantastisch.

dimma

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:47

De paardendrogist raadde de equiflexion aan. Iemand daar bekend mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:51

dimma schreef:
De paardendrogist raadde de equiflexion aan. Iemand daar bekend mee?

Zoek maar eens in dit topic ( rechtsonderaan, in doorzoek dit onderwerp ,kan je dan bv, equiflexion intikken ).
Blijft echt een kwestie van proberen welk product het beste precies voor jouw paard werkt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:02

Het ligt er maar net aan waar de artrose zit en in welke mate!
Mijn paard ( lage overhoef) heeft maanden op de orale ontstekingsremmers gestaan en na een periode van beter lopen was zij toch weer ernstig kreupel! Inspuiten was eigenlijk nog de enige optie.. ook mijn paard krijgt glucosamine/msm en lijnzaadolie ( dit schijnt ook onstekingremmend te werken.. maar het kan wel een flinke tijd duren voordat je daar effect van merkt.
Als je paard aanvallen van artritis heeft en je die niet rustig kunt krijgen met orale onstekingsremmers zul je toch wat moeten!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:52

Het is inderdaad even afwachten waar het zit. Het in ieder geval rechts voor en in draf zie je het beste. De da had het gelijk over inspuiten vandaar mijn vraag hoe jullie ervaring daarmee is. Hoe is jullie huisvesting?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:32

Mijn paard loopt overdag zoveel mogelijk buiten ( paddock en klein afgezet stukje weidegang) van 7.00 tot ongeveer 17.00 uur. Ik geef haar eerst gecontroleerde beweging voordat ze de wei op mag.. koud uit de pan gaan schijnt funest te zijn..je moet t gebied ( waar de artrose zit) rustig zien te houden..wat zeker niet altijd meevalt! Het is allemaal heel bewerkelijk en ik heb geluk dat ik thuis sta..zou niet weten hoe ik dit allemaal had moeten realiseren op pension!
Voorlopig blijft mijn paard onder controle en blijven we ook monitoren hoe het zich ontwikkeld! In Bodegraven heeft mijn paard speciaal beslag gekregen door Wouter Danen..het heeft tot nu toe een fortuin gekost met alsnog grote kans dat er nabehandelt moet worden! Paard lijkt iig wel pijnvrij.. struikelt naar mijn gevoel nog wel heel iets af en toe.. merk nog een hele kleine gevoeligheid! 12 oktober weer terug naar de kliniek!
Baal er ontzettend van dat dit ons moet overkomen..maar dat zal voor iedereen die zich hier meldt zo voelen! Ben ook extreem voorzichtig, kan op het moment niet onbevangen genieten.. al meer dan een jaar ellende ( vorig jr geopereerd aan de sinus) en nu Dit! Al maanden zoet mee: werd er eerst nog een verkeerde diagnose gesteld %) en voel me ook zo schuldig op de 1 of andere manier! Waardeloos!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:15

dimma: voor artrose geldt gewoon : hoe meer beweging hoe beter ! Lekker rondscharrelen is het beste.
Mijn paard heeft al járen artrose en ik merk gewoon dat blijven bewegen het beste is.
Hij gaat in de winter smorgens in de paddock, als ik uit mijn werk kom nogmaals en dan ga ik rijden. Daarna tot ik naar huis ga weer in de paddock.

Hij is 15 jaar geleden een keer ingespoten in de kogel en dat heeft destijds wel geholpen. Hij is nu 29.5 en loopt nog dagelijks.
Wat betreft supplementen: kwestie van uitproberen, wat voor de een werkt doet bij de ander niks. En lang uitproberen, het duurt even voor iets in het lichaam zit en gaat werken dus niet na een paar weken stoppen.

Heleenn: mijn paard heeft artrose in de kogels, met of zonder deken maakt geen f*ck uit op die locatie heb ik gemerkt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:58

Ok dat dacht ik al. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat dit wel van invloed kon zijn maar dat leek me al vreemd

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:55

Nee een merk als back on track zou daar eens iets op moeten vinden!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:56

Ja er zijn wel van die hakverwamers maar specifiek voor de kogels ben ik nog niets tegen gekomen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:33

Vallen de peesbeschermers er niet overheen ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:42

Ja maar je kunt een paard toch niet 24/7 met beschermers om laten staan...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:01

ElCamino schreef:
Ja maar je kunt een paard toch niet 24/7 met beschermers om laten staan...

Maar misschien wel een paar uurtjes per dag ?!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:02

deb_tink schreef:
barbaras schreef:
ik heb gisteren een site gevonden wat heel veel scheelt met bv de paardendrogist, daar is de Naf duivelsklauw per liter al 8 euro goedkoper. Petsupermart.com

Daar heb ik wel eens besteld en duurde super lang voor het binnen was. Google hun naam en dan kom je vele hele slechte recensies tegen. Zelfs melding van oplichting. Mijn pakket kwam na 1,5 maand binnen

helemaal waar, ik heb ook nog geen spullen. al gebeld, gemaild en nu brieven net de deur uit.
Wat een bizar iets joh dat je dit al jaaaaaren kan doen zonder een keer opgepakt te worden. T is gewoon puur diefstal...

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:45

De da is geweest en heeft het hele pakket aan onderzoeken gedaan inclusief foto’s. Daar is artrose fase 1 en 2 uitgekomen in de kogel. Tijdens het onderzoek, voor de uitverdoving, moest ik haar op het harde en zachte longeren. Je zag haar beter worden naar mate we langer bezig waren. De da heeft er wel bij gezegd dat ze misschien dacht dat haar bandjes op de kogel verrekt zou kunnen zijn omdat ze behoorlijk kreupel liep. Ik moest gisteren 5 minuten stappen en zag al duidelijk verschil! Ipv kreupel zet ze haar voet voorzichtig neer. De da belt mij maandag en als ze aankomende week goed loopt komt ze voor nog een spuit hyaluronzuur. Heeft ze nu niet gelijk gedaan ivm verdenking blessure banden.

Hoe snel zagen jullie verbetering na inspuiten?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:07

Ik zag na een week duidelijke verbetering!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:29

Donderdag weer terug naar kliniek! Ik vrees toch voor een nabehandeling!

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:29

Toch ook maar even mijn verhaaltje delen over ons paardje Flora! ;)

Wij hebben een Noriker merrie van 26 jaar genaamd Flora met Atrose. Wij hebben haar door de jaren heen geen gekke spullen gegeven (mediactie etc.). We rijden altijd recreatief met haar en luisteren goed naar haar lichaam.
Zij stond en staat ook vaak buiten dus haar gewrichten blijven in beweging. We merkten vooral de laatste jaren dat ze vaker last had van Atrose. Ze kreeg moeite met opstaan en in de stal dus hebben we besloten dat ze nu vooraltijd buiten blijft staan in de wei, waar ze de ruimte heeft om overeind te komen en haar oude botjes ook blijven bewegen.
We merken aan de manier van lopen en rennen dat ze, nu mate ze ook ouder wordt, er meer last van krijgt. Ze is een tijdje (duurde ongeveer 2 weken) kreupel geweest wat door de Atrose kwam. In die tijd had ik HFS Duivelsklauw van horsefitshop gekocht voor haar. Ik heb het gevoel dat dit ook geholpen heeft en dat dit ook een fijne ondersteuning geeft. We gebruiken het nog steeds en verder heeft Flora geen klachten gehad. Ze staat nog gelukkig in de wei met haar weidemaatjes die haar laten bewegen en we kunnen nog gewoon met haar bosritten maken.
Afgelopen keren had ze wel meer last van haar benen en struikelen door de Atrose, maar dit komt ook door ouderdom.
Al om al is er nooit iets ergs gebeurd of dat ze enorme pijn had door de Atrose.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:38

Wat fijn dat de duivelsklauw haar goed kan helpen!

Hier ondertussen erg fijn nieuws gehad. Ik sta op een pensionstal met paard en pony, omdat ik met paard serieus dressuur en dus wel behoefte heb aan een goeie stal met grote bak etc. Stilaan overwogen we om pony te verhuizen vanwege haar artrose. Al jaren is het op de stal van 1 oktober tot 1 mei volledig verboden om de paarden op de weide te zetten. Ik snap het wel, de bosgrond is zo kapot gelopen bij wat regen. Ondertussen zijn we 11 oktober en zijn de weiden nog steeds open (ook al is het lekker ploeteren op sommige stukken) en dat is ideaal natuurlijk voor de pony. Maar met een bang hartje wacht ik steeds op de dag dat de weiden weer gesloten worden en onze paarden weer opgesloten worden voor 21 uur per dag. Vandaag een briefje in de zadelkamers: nieuw vanaf dit jaar zijn de winterpaddocks. Ik kon wel een gat in de lucht springen!! Pony kan dus ook in de winter lekker buiten spelen met paard nu. Ik ben er erg blij mee. En nu kan ik lekker thuis in de zetel hangen ipv heel de dag met m'n paard te wandelen of te grazen :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:51

Mijn voorgevoel was goed.. alleen is ipv nabehandeling ( injectie) iets heel anders voorgesteld nl zenuwsnede.. ik moet er goed over nadenken!
Mijn paard blijkt een lipfragment te hebben op het hoefbeen!! Dit veroorzaakt de kreupelheid en niet zozeer de matige artrose!

@darkcrystel: ik las op een ander topic dat je paard inmiddels is overleden.. vreselijk! Sterkte!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:10

Die van mij staat nu op Articulan
Hiervoor een pot Flex 5 star van Naf gebruikt
Omdat ik wachte op levering articulan van de DA

Ben tevreden
Moet wel zeggen de werking valt of staat zeker ook met de rest van het management

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:02

een vraagje

ik merk bij de joint comp weinig verschil.ik geef het nu een maand of 8 nu wil ik wat anders proberen maar ik weet niet zo goed wat. Ben wel achter dat in glucosamine/msm meer glucosamine en msm in zit dan, in de joint comp.

ik weet dat me haf goed reageert op Naf producten.

ik ga nu de dosering van de joint comp wat verhogen.

volgens een vriendin van mij is dr horse gewrichten goed. van phamox ofzo. Maar dat vind ik nogal vrij duur spul