Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:56

Daar gaan jij en ik het never nooit over eens worden.
Ik ben van mening dat als je een paard langzaam laat draven, dat hij niet gaat dragen, maar alleen maar sloffen. Een paard zich leren dragen doe je door de achterhand sterker te maken door middel van tempowisselingen en schakelen in de gangen, maar wel actief, niet door ze onder hun tempo te laten lopen imo.

Hoe dan ook zou ik dit paard zeker niet gelijk aan de longe knopen, eerst een goede fysio (en mss wel osteo en chiropractor) erbij, om alle blokkades in het lijf weg te halen. En dan kun je gaan werken, en dan nog eerst aan de longeerlijn, onbelast werken, tempowisselingen, schakelen, knoop er een pessoa omheen of ga met de dubbellonge, eerst stappen en draven, paard lekker los, goed door het lijf lopend, dan kun je er eens op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:03

En ik zou het laten afhangen van het paard. Is het paard actief en goed voorwaarts op stem dan kun je aan krachttraining gaan beginnen. Maar inderdaad eerst voorwaarts krijgen, zoals Yamcha zegt, paard voorwaarts laten denken. Ieder paard kan in elk tempo in elke gang op de voorhand lopen.

We hebben hier een paar paginas terug geleerd dat het paard vierkant moet staan om de voetas te kunnen beoordelen. Paard op de foto's staat niet vierkant, over de voetas van de achterbenen kunnen wij dus niets concluderen -:)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-12-11 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:06

Thanks voor de aanvulling, dat bedoel ik ja, en je laatste zin, die is zo belangrijk, en dat wordt zo vaak vergeten......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:07

Inmiddels mijn post een paar keer geëdit, ik neem aan dat je het voorwaarts denken bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:14

hestejente schreef:
Inmiddels mijn post een paar keer geëdit, ik neem aan dat je het voorwaarts denken bedoelt?

Dat ook, maar vooral: ieder paard kan in elk tempo, in elke gang, op de voorhand lopen. Dat is zó waar.

En idd, dat het paard eerst voorwaarts moet gaan denken, het moet vooruit willen, en als het echt aan de hulpen staat, ook op de stem, dan kun je verder :j

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:07

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik had het ook nooit eerder opgemerkt maar toen ik de foto's zag vond ik idd ook een raar 'bultje' aan de achterhand. Aan zijn achterhoeven had hij enorm lange tenen (nu al iets minder vind ik) zal eens een foto plaatsen van ervoor. Ik heb hem nog maar een paar maand en ging er vooral (aan de hand en erop) mee buiten wandelen, bij vorige eigenaresse deed hij helemaal niks meer en bij mij weinig. Door een rem probleempje doen we dat 'erop' voorlopig niet meer, toch niet buiten :P Hij is linksom erg stijf (rechtsgebogen dus?) en vind hem over het algemeen idd ook veel stijver dan mijn andere paard. Was al van plan om daaraan te gaan werken, zal eens horen voor een fysio en informeren ! Vooruit gaan is geen probleem voor hem, lopen doet hij maar al te graag, stilstaan niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:10

Mss een osteopaat een betere optie dan een fysio?
Een 'remprobleempje' kan ook ontstaan door pijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:19

Waar zou die pijn dan zitten? Hij staat (volgens mij) niet graag stil, bij het opstappen wilt hij ook meteen vertrekken. Hier was ik al mee bezig en nu blijft hij al staan tot ik erover hang. Als hij dan toch niet meer vooruit gaat zit hij constant rond te draaien terwijl hij niet het nerveus is ofzo. (Moet ik hiervoor niet in een ander topic zijn? :P)

dit is een foto van een achtervoet een tijd geleden. (1maand? 2 maand? ) van toen hij nog op ijzers stond had ik er geen :( heb geen deftige foto's van voor de bekapper is geweest.. enige wat ik mij nog herinner is dat hij vooraan mega hielen had, achter is allemaal zo vaag.. Was met andere dingen bezig 'jeej nieuw paard'..
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:54

Zijn been staat niet recht genoeg voor een goede beoordeling, maar zo te zien is de teen aan de lange kant.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:42

@GaelleS: is het paard ook trekkerig achter bij het hoeven krabben/de smid?

Een paard met een soortgelijke bouw staat ook bij mij op stal (in mijn profiel steeds rechts op de foto). Hij is inmiddels ver in de 20. Hij is op jonge leeftijd erg zwaar belast met crossen, springen; van het feit dat hij graag werkt en hard voor zichzelf is is ruimschoots misbruik gemaakt zullen we maar zeggen. Zijn lichaam betaalt daar nu de tol van. Op de plek waar de lendenen beginnen heeft hij een bult (ruggenwervels) en hij is achter erg stijf in zijn spieren. Maar hij geniet van een goede oude dag en staat met zijn beste vriendje (lees: stalker) overdag lekker op de wei zolang het gaat, eet goed en is vrolijk. Ik heb er jaren geleden een fysio bijgehaald en hij zei dat het niet verstandig was echt te gaan behandelen omdat de hele boel vergroeid is.
Ik weet niet wat je plannen met deze jongen zijn maar het lijkt mij ook niet onverstandig om er eens een professional naar te laten kijken. Van de standfoto's kan ik niet al te veel zeggen, alleen van het gehele plaatje van het paard dus :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:55

Mijn pony is gisteren van de ijzers afgegaan.
Ze heeft een nieuwe verzorgster die niet zoveel naar buiten gaat, dus de ijzers zijn niet nodig meer.
Zal proberen morgen een foto'tje te maken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:02

Nee, hij geeft ze heel goed en houdt ze dan ook stil, vooraan ook.
Deze zou ooit dressuur gedaan hebben :P Ik zocht eigenlijk een maatje voor mijn ander paard en een bomproof wandelpaard, dat is hij dan ook :) Mijn plannen zijn veel buitenwandelen, gewoon op het gemak. Hij koerst zelf precies wel graag. Wedstrijdambities ofzo heb ik niet. Zou wel graag die rem bevestigen en andere problemen verhelpen, zeker als hij er zelf last van heeft of van kan krijgen :(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:42

GaelleS schreef:
Waar zou die pijn dan zitten? Hij staat (volgens mij) niet graag stil, bij het opstappen wilt hij ook meteen vertrekken. Hier was ik al mee bezig en nu blijft hij al staan tot ik erover hang. Als hij dan toch niet meer vooruit gaat zit hij constant rond te draaien terwijl hij niet het nerveus is ofzo. (Moet ik hiervoor niet in een ander topic zijn? :P)

dit is een foto van een achtervoet een tijd geleden. (1maand? 2 maand? ) van toen hij nog op ijzers stond had ik er geen :( heb geen deftige foto's van voor de bekapper is geweest.. enige wat ik mij nog herinner is dat hij vooraan mega hielen had, achter is allemaal zo vaag.. Was met andere dingen bezig 'jeej nieuw paard'..
Afbeelding

Dat zou een osteopaat kunnen bekijken. Ik zeg dat het zou kunnen, zeg niet dat het zo is.
Mss heb ik het gemist en heb je het wel verteld maar is hij ook HB geweest, i.v.m. de 'ringen' op zijn voet?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:02

Afbeelding

Iemand nog tips? :=

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:38

no thrush,dettol, weken in clean trax of azijn, jodium, Pete's Goo (antibiotika zalf/voetschimmelzalf), sugardine (jodium met poedersuiker 50/50) enzovoorts......

steunsels gelijk maken met ze zool

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:42

Dat wordt elke keer gedaan maar die krengen groeien zo hard. Hij is 3 weken terug nog gedaan. Overigens vallen ze irl wel mee hoor.

Ik krijg maandag van een vriendin Trushremedy (?).
En ben wel benieuwd naar die NT dry.
op dit moment gebruik ik anti-rotstraal van Silicahorse.
Zit er ook aan te denken om een Dtox kuurtje te geven.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:44

Singasong, daar heb ik geen idee van. Die ringen zaten helemaal bovenaan toen ik hem kocht. De rest van de hoef was normaal. Nu zijn ze er bijna uitgegroeid. was 1 of 2 cm met ringen..
http://tinypic.com/r/263c5qg/5 ringen nog bovenaan

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:46

@Needje, ik gebruik ook Trushremedy, helpt goed :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:50

Needje, hoe ziet de andere hoef/straal er uit? Is er zoveel weg gesneden en heeft hij zo'n enorme degeneratie? Lijkt ook ondergeschoven verzenen te hebben. Steunsels vind ik zelf nog wel meevallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:39

Er is niets weggesneden van deze straal.
Andere voet vanmorgen (dus niet zo schoon als de ander van vd week na een aantal uur blubber en daarna helemaal schoongespoten)
Afbeelding

En de zijkant van de rotstraal voet (hij staat daar met z'n voet naar voren).
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:58

Bovenste is een mooie straal Steunsels mogen iets ingekort.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:00

Ik kan dat niet zelf. Dat mag de bekapper doen de 27e.
Normaal zou ie dinsdag al weer gedaan worden, maar we gingen nu 6 weken proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:07

Ik ben ook geen held met het mes en zoek het liever in iets elektrisch :D
Momenteel loopt er een test met dit ding (de onderste) in een accu-boor/schroefmachine, maar de accu moest even opgeladen, dus hij ging nu even niet snel genoeg.
Mocht die alsnog een te laag toerental houden dan gaan we op zoek naar iets anders of als er niet snel genoeg iets afkomt kan ik altijd de bovenste nog proberen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:26

DubbelDun schreef:
Ik ben ook geen held met het mes en zoek het liever in iets elektrisch :D
Momenteel loopt er een test met dit ding (de onderste) in een accu-boor/schroefmachine, maar de accu moest even opgeladen, dus hij ging nu even niet snel genoeg.
Mocht die alsnog een te laag toerental houden dan gaan we op zoek naar iets anders of als er niet snel genoeg iets afkomt kan ik altijd de bovenste nog proberen :D

ow, interessant
lijkt me wel wat.....
waar gebruik je dat allemaal voor?
op dezelfde manier als de comfort trim?
http://www.hoefnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:09

De bedoeling is vooral voor de steunsels, maar als de hoefwand er ook lekker meer afgaat mag dat van mij ook. :D Maar op laten die zich goed vijlen.
Die comforttrim werkt op lucht en dan moet je weer expres zo'n ding aanschaffen. Wordt een dure liefhebberij.
Al heb ik die ook gewoon op 230 gezien.

Ik ga het straks nog even met de accu-schroef/boormachine proberen, maar ik ben er nu achter dat die een vrij laag toerental hebben (+/- 2500) en dat je waarschijnlijk iets hogers nodig hebt. Dus meer richting een rechte slijpmachine, die gaat van 10.000 tot 28.000.
Edit: zoiets dus
http://link.marktplaats.nl/508391125

Ben alleen nog even aan het zoeken wat voor maat stiften die kunnen hebben, want die mini-dingen (Dremels) kunnen maar iets van 2,5 mm kwijt).