[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:11

Bij Perdy moesten er begin dit jaar ook foto's gemaakt worden in verband met een onverklaarbare kreupelheid maar ik kon toen helaas hier in de omgeving geen mobiele röntgen vinden.. uiteindelijk maar naar de kliniek gegaan Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:33

Volgens mij kun je de foto's gewoon digitaal krijgen. Ik heb de foto's van June van 2006 ook net per mail ontvangen van de kliniek in Wolvega, dus dan hebben we mooi vergelijkingsmateriaal.

Yellowfish: wat is er toen uitgekomen bij jouw pony?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:51

Romeorowan.. niets.. volledig kreupelheidsonderzoek laten doen en foto's laten maken, maar mevrouw liep daar ineens perfect, en vervolgens thuis ook weer helemaal goed, dus ik heb het daarbij gelaten Lachen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:45

Zowww, ben weer terug... de zooltjes en ijzers zaten er nog onder... gelukkig!

Helaas heeft ze zich wel ergens aan gestoten, boven der oog heeft nu een wondje zitten. Ze was aardig aan het ronddraaien en wou er snel uit... dat was wel te merken... ik heb der meteen eruit gehaald en ben naar buiten gegaan, ging goed, been heeft ze niet omhoog gehouden. Ze was te stressie denk ik. Het waaide flink dus mevrouw was ook ff opstandig.

Ik heb der terug in der oude stal gezet met stro als ondergrond... meer ruimte en nu kan ze weer ff liggen en bijkomen van het kleine hokje.

Ik heb morgenmiddag vrij... ik denk dat ik haar morgenvroeg weer in die stal met modder zet en dat we smiddags ff gaan proberen in de kraal... maar ik moet er bij blijven, zowieso omdat er veel gras omheen staat.. dat is nog niet weg. Of ik zet der in de bak maar daar staat dus ook nog gras?

Waar zal ik haar ff inzetten?

En ik denk dat ze wild gaat doen, ik hoop dat er geen harde wind enzo staat want dan is ze zowieso gekke henkie. Maar hoe zal ik dit aanpakken? hoe zorg ik dat ze niet wild in die kraal of in die bak gaat rennen? of zal ik meteen een ander paard in de bak zetten voordat zij erin komt? Maar hoe zorg ik weer dat ze dan geen gras gaat eten... of zal ik der nog maar helemaal niet naar buiten doen. En wachten tot we helemaal klaar zijn? wordt gek van mijn getwijfel nu.... wat is wijsheid... ik wil dat ze wat beweging krijgt... maar het is nog niet helemaal allemaal af...

Of zal ik het maar proberen en zodra ze gaat rennen maar meteen eruit? want ik weet bijna zeker dat ze heeeeeeeeeeeeeel hard rond gaat rennen en zich natuurlijk gaat uitleven met rare bokkesprongen ondanks die pijnlijke voeten. Vooral nu ze een week binnen heeft gestaan.... hoe ga ik dit aanpakken?

Want ik neem aan hoe wilder ze doet, hoe gevaarlijker dat voor haar hoeven is?

PS: Hoop deze week (misschien morgen al) dat machientje binnen te hebben om het gras mee weg te maaien...

=======================================================================

Kymalin: nee, het zou in 1ste instantie de kraal zijn... de bak zouden ze ook frezen, die zit namelijk ook VOL met gras. Het zou over de kraal gaan... maar ik heb net weer ff gekeken, ik durf daar toch geen 2 paarden in te zetten... denk toch te gevaarlijk.

Dus ben van dat idee afgestapt... ik ga nu voor de rijbak (die we nooit gebruiken). Daar kunnen makkelijk 2 paarden in... nu hebben ze de bak gefreesd of omgeploegd... hoeje het wil noemen. Hebben ze net gedaan, super! zit er mooi uit, alles lekker los gereden, geen kuilen meer die je niet zag door dat hoge gras, dus dat is goed. Nu heb ik een foto gemaakt net met mijn telefoon, niet zo duidelijk geloof ik... maar daar zie je de grond hoe het er nu uitziet...MAAR.... een maar dus... er zit nog gras tussendoor... kijk maar... hoe ga ik dat er nu uit halen? of zou dat niet zo uitmaken?

Foto van de grond... met toch gras...:

Afbeelding

Dan nu een foto van de bak:

Afbeelding

En een foto van de zijkant van de bak... die dus grenst aan de wei:

Afbeelding

Ik zal het gras dus gaan maaien aan de zijkanten van de bak enz. waar het gras nog volop staat zoals je kan zien, maar moet ik daar dan ook kruiwagens met zand storten... zodat ze daar niks meer van kan eten?

En hoe houden jullie dat dan bij? in de bak ligt dus gewoon zand... waar dus veel onkruid en gras groeit. Het is dus geen speciaal rijbakzand zeg maar... hoe ga ik dat nu onkruid vrij houden? ik kan moeilijk met gif gaan spuiten in de bak... als er dan een graspriet komt dan eet ze weer gif op.

Help!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:56

Romerowan: fijn dat je een dierenarts hebt gevonden die aan huis komt met zijn mobiele apparaat, nu hoef je tenminste niet op pad. Als ik jou was zou ik ook de voeten er op zetten, ik ga dat ook doen over 4 weken, dan kunnen we zien hoe het verloop is. Voor je eigen gemoedsrust zou ik het wel doen, dan weet je precies hoe dat hoefbeen nu zit.

Ik wou het ook eerst aan huis doen, maar die veearts die ik belde die apparatuur had raadde me dat niet aan, die stuurde me toch echt naar de kliniek omdat ze me daar meteen verder zouden helpen, zoals aan medicijnen of nieuwe ijzers enz. en daar kon hij niet voor zorgen, hij zei anders stuur ik je weer door en je 1e veearts ook ... dan blijf je aan de gang. En dat vond ik wel logisch en ben ook blij dat ik toch meteen naar de kliniek ben gegaan.

Maar als je wilt weten voor het verloop van haar voet dan zou ik ook gewoon iemand aan huis laten komen. Als ik al die vervelende kl... fases uit ben, dan doe ik ook voor de zekerheid nog extra foto;s aan huis, dan weet je of je er vanaf bent of niet.

Ik vraag me af... krijg je foto's eigenlijk altijd mee van je kliniek? ik heb erom gevraagd, dat zou extra kosten dacht het meisje aan de balie (dus ik weet niet of dat normaal is als je daar om vraagt?) het leek nu net alsof ik de eerste was die er om vroeg.. , ze zouden me iig een formulier sturen waar alles in wordt uitgelegd.. zit ik me nu te bedenken, maar ik heb helaas nog niks binnen gehad. Kregen jullie iets mee? of helemaal niks?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:38

cow_girl, ik heb niets meegekregen en ook geen foto's gehad

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:00

Ik heb vanmiddag gebeld over de foto's die 2 jaar geleden zijn gemaakt. Ja hoor, die hadden ze wel, en ja hoor, ze wilden de foto's wel op floppy zetten maar op de mail was ook prima.
Bij mijn eigen da vraag ik altijd de foto's van de honden mee.

Ik ben er wel uit hoor, ik laat de voeten van Indiana ook op de foto zetten.

Cow-girl: Je hebt het er maar druk mee, maar ik zou wel proberen zoveel mogelijk van dat losse gras eruit te halen, of je moet nog een paar dagen wachten tot het verrot is.
Kun je niet aan touw of longeerlijn voorzichtig met je paard lopen?
Wat ik nog deed om het voor Indiana een beetje leuk te houden, was haar regelmatig verzetten. Dan weer in de bak, dan weer in de paddock, dan weer een kwartiertje grazen aan de hand, dan weer op stal, ook eens in een andere stal. Zo had ze ook eens ander uitzicht zeg maar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:12

Cow_girl:
als je paard echt zo gek is als een deur wat ik steeds maar weer lees in ieder mail, zowel op stal (als een gek rondjes draaien, aan de spijlen bijten, zich verwonden) als buiten (willen rennen en gekke henkie spelen), maar ook dat je haar niet eens los in een paddock durft ze zetten omdat ze dan gaat flippen, dan vraag ik me echt af of ze wel bevangen is ...
Sorry is geen kritiek, verwijt oid hoor, maar voor zover ik stevig bevangen paarden ken, is er echt geen eentje geweest die zo gek deed tijdens de acute fase ... en ja daar zaten ook van oorsprong heethoofden tussen.
Trouwens mijn eigen paardje is ook altijd aan het rennen als ze zich lekker voelt, zeker met dit weer (vandaag was ze ook goed fanatiek bezig Haha!) ... maar toen ze pijn had, zeker vorig jaar, lag ze vaker als dat ze stond.

Als jouw paard echt zo actief is, zou ik je zelfs eerder aanraden de pijnstiller te verminderen, dan je paard in een dermate kleine stal te zetten waar het nauwelijks nog de kont kan keren ... ja dan zou ik ook gaan flippen als ik er eens uit zou mogen Tong uitsteken

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:21

Isapaardje, ik ben niet voor niks naar die kliniek geweest... ze hebben daar niet voor niks foto´s gemaakt en laten zien dat haar hoefbenen helemaal los zijn geraakt en tegen der onderkant aan is gedrukt, ze weten niet eens of ze het kunnen stoppen.... je zegt dat het geen kritiek is maar hier maak je me aardig pissed off mee. Ze weten niet eens of ze hier doorheen komt, en dan wil jij zeggen dat ze misschien NIET bevangen is...

Ik zeg maar niks meer en zoek het zelf wel uit. Is beter zo te lezen.... hier kan ik HELEMAAL NIET TEGEN!!

Ik kan wel janken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sorry ZIT te janken!!!!!!!!!!!!!!!

BEDANKT!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:00

Tja ... ik bedoelde het goed. Het was echt geen verwijt of aanval dat die kliniek het niet bij het juiste eind heeft of iets dergelijks. In ieder geval sorry dat ik je gekwetst heb of zoals jij het zegt 'pissed off' heb gemaakt, want dat in ieder geval niet mijn bedoeling.

Daarna heb ik tig keer een reactie zitten typen en ook al tig keer weer gewijzigd. Uiteindelijk zal het bij dit blijven, want ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen wat ik wilde zeggen.

Ik hoop dat het je er niet van weerhoudt hier je vragen te stellen. Ik zal er in ieder geval niet op reageren als dat je gerust stelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:20

Ik heb in de acute fase bij verschillende artsen/klinieken foto's laten maken. (ik is eigenwijs en ga niet op 1 opinie af, zeker toen ik haar moest laten inslapen, wilde ik andere foto's hebben om zeker te zijn, dat de eerste foto's correct waren).

Ik heb alle foto's of per email of op cd meegekregen.

Dat was super want zo kon ik ze ook door andere veeartsen/klinieken laten beoordelen. Ik had de foto's ook opgestuurd naar Visdonk/Van Nassau en op basis van deze foto's hebben zij de diagnose gesteld ontstoken hoefbeen en zij zeiden toen kom maar brengen en wij gaan het proberen.
Want ik moest 2,5 uur rijden met een zwaar kreupel paard, dat had ik niet gedaan als zij er geen heil in zagen. Image in het gips laten zetten en toen vervoerd. WEl zeiden ze dat op basis van de foto's en ze voegden eraan toe dat ze pas echt een oordeel konden geven als ze het paard zelf hadden gezien natuurlijk en de hoef hadden opengemaakt. Geen garanties, maar zeker een hele goede kans. En dat is gebleken. Dus ik was blij dat ik alle foto's digitaal heb.

@cowgirl
Ik snap wel wat isapaardje zegt en dat is zeker geen kritiek op jou. We denken allemaal met je mee en proberen met onze praktijkervaring alle opties open te houden.
Ik zou je probleem van drukte in de stal/paddock voorleggen aan je veearts. Misschien is het beter voor je paard om een lichte verdoving te geven overdag, zodat je paard zich rustig houdt. Soms moet je ze tegen zichzelf beschermen. Het is toch een afweging wat is goed en wat is niet goed voor jouw paard. Ieder geval is anders. Gewoon dag voor dag bekijken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:19

Cowgirl: ik kan me ook wel vinden in hetgeen Isapaardje zegt. De ervaring leert dat (de meeste) hoefbevangen paarden het liefst niet bewegen omdat het zo pijnlijk.
Jouw paard is duidelijk vreselijk hard voor zich zelf of misschien is de dosering pijnstilling iets te hoog. Ik zou dat inderdaad overleggen met de dierenarts, want je wilt natuurlijk niet dat ze pijn hebben, maar ze moeten zich wel herinneren dat ze rustig aan moeten doen want dat is gewoon beter voor het herstel.

Ik denk echt dat je goed bezig bent, je doet er alles voor, je laat er van alles voor en dat is momenteel het enige wat je kunt doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:19

janouk schreef:
@cowgirl
Ik snap wel wat isapaardje zegt en dat is zeker geen kritiek op jou. We denken allemaal met je mee en proberen met onze praktijkervaring alle opties open te houden.
Ik zou je probleem van drukte in de stal/paddock voorleggen aan je veearts. Misschien is het beter voor je paard om een lichte verdoving te geven overdag, zodat je paard zich rustig houdt. Soms moet je ze tegen zichzelf beschermen. Het is toch een afweging wat is goed en wat is niet goed voor jouw paard. Ieder geval is anders. Gewoon dag voor dag bekijken.

Zo zie ik het ook, we leven echt met je mee hoor! En ik zou toch eens overleggen met de dierenarts om de dosis Bute te verlagen, zodat ze zich er wat meer van bewust is dat ze voorzichtig moet zijn.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:54

romeorowan schreef:
Volgens mij is het idee van de frog support dat de straal meer gaat dragen en de zool juist van de grond komt. Net zoals ik destijds 2 verbandrolletjes op de straal/straalgroeven heb gelegd en daar verband omheen. Dat was een tip van de paardendrogist. Je ziet dan gelijk verlichting, omdat de druk van de toon is.
Maar ik verzin ook maar wat hoor (ben niet blond overigens).

ja dat klopt helemaal. Als noodoplossing worden er idd ook verbandrolletjes onder de straal gedaan
hiervan is het afgeleid denk ik.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:57

cow_girl schreef:
Afram: super, ik heb het gelezen... je kan die dingen maar beter in huis hebben ja... goeie tip!

Zijn die dingen trouwens van binnen hol? misschien stomme vraag maar? en dan in een v-vorm neem ik aan? zou je een foto kunnen maken van die onderkant?

nee ze zijn niet hol, het is van een stevig soort schuimrubber gemaakt.Het lijkt een beetje op
waar ze ook die nasa matrassen van maken, je kan het een beetje indeuken en dan veert het weer
terug in de vorm.
ik zal straks een foto voor je maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:15

afram schreef:
romeorowan schreef:
Volgens mij is het idee van de frog support dat de straal meer gaat dragen en de zool juist van de grond komt. Net zoals ik destijds 2 verbandrolletjes op de straal/straalgroeven heb gelegd en daar verband omheen. Dat was een tip van de paardendrogist. Je ziet dan gelijk verlichting, omdat de druk van de toon is.
Maar ik verzin ook maar wat hoor (ben niet blond overigens).

ja dat klopt helemaal. Als noodoplossing worden er idd ook verbandrolletjes onder de straal gedaan
hiervan is het afgeleid denk ik.

Met verband rolletjes ondersteun je de hele achterkant van de hoef ... dus ook de hoefwand (verzenen/hielen). De reden dat dit verlichting brengt komt omdat je zo de diepe hoefbeenbuiger wat ontlast die daardoor niet meer aan het hoefbeen trekt waardoor je pijnverlichting krijgt aan de voorzijde bij de kroonrand (hoefbeen in balans). En verminderde kans op hoefbeenkanteling.

Maar nu die straaldopjes ... die ondersteunen alleen de straal ... niet de gehele achterzijde van de hoef. Nu is het normaal zo dat de straal van een paardenhoef gelijk is aan de hoefwand. Als je dus van die doppen op de straal gaat zetten, dan staat je paard aan de achterzijde alleen maar OP de straal ipv de hoefwand. Hij staat dus te wiebelen ... lijkt me erg pijnlijk Bloos
Ik zie het nut van die dingen dus niet echt zitten .. hielverhoging wel, maar straalverhoging totaal niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:13

Nou ik zou wel een paar van die frogsupports in de kast hebben willen liggen, gewoon uit voorzorg.
Als die leverancier die frogsupport evengoed heeft ontwikkeld als hun voedingssupplement Formula4Feet, dan kan het alleen maar goed zijn.
Natuurlijk hoop ik ze nooit nodig te hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:06

Frogsupports ... nog even wat meer info opgezocht:
http://www.equilife.co.uk/frogsupports.htm

Kan me indenken dat die dingen nut hebben op het moment dat een straal NIET meedraagt, zoals op de foto's op bovenstaande link te zien is. Dan zorg je met die frogs erop dat de straal WEL gaat meedragen (zoals het eigenlijk hoort Bloos) en ontlast je inderdaad de zool wat. Maar je verhoogd niet de hielen zoals je op de foto's kunt zien, dus wat ik dacht dat het bedoeld was ter ontlasting van de diepe hoefbeenbuiger, is waarschijnlijk niet de achterliggende gedachte bij deze dingen.

Ik zou toch gaan voor een stuk stevig piepschuim in de kast ...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:23

Ik ga ook gewoon voor good old piepschuim; heeft voor mij z'n effect bewezen én kost ook nog niks! Haha!

@Cowgirl; hoe is het nu met je paardje?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:48

Jongens ga even voor ons duimen, offe...positieve energie naar hier stralen. Tyra wordt vanmiddag opnieuw bekapt en beslagen. Ze is nu sinds eind juli helemaal goed, maar het jaar daarvoor was dramatisch, en vooral wanneer ze opnieuw onder handen werd genomen volgde er steeds ofwel een enorme opleving, ofwel een dramatische verslechtering. I keep my fingers crossed!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:32

hier wordt zwaar geduimd voor Tyra!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:47

hier gaan de duimen ook draaien!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:50

Zakt piepschuim niet direct in als het paard erop gaat staan?
Juist als de straal meedraagt en je doet de frogsupport eronder dan komt de zool toch los van de grond.

Maar goed, we gaan daar helemaal niet over speculeren, want wij hebben ze allemaal helemaal nooit meer nodig. We gaan allemaal, de een wat sneller als de ander, de goede kant op. Toch?
Ik stuur ook wat van dit positieve denken naar jouw Mysa. Wie weet helpt het. Voor de zekerheid ga ik ook nog wel even duimen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:09

Ik plakte er stukken piepschuim van ongeveer 3 a 4 cm dik onder en inderdaad, de volgende ochtend was dat wel ingedrukt maar dat gaat wel heel gelijdelijk en het geeft wel tegendruk tegen de zool.

Over die frogsupportdingen; ik heb er geen ervaring mee maar hoe meer ik er over nadenk hoe onlogischer het allemaal klinkt. Als je paard hoefbevangen staat dan zal bij eventuele hoefbeenkanteling de punt van het hoefbeen tegen de zool aan gaan drukken. Je ziet in die gevallen dan ook vaak een kneuzing van de zool boven de straalpunt. Stel dat je dan zo'n FS ding onder de straal hebt zitten, wat draagt dat dan bij aan verlichting? Ik ga er namelijk steeds van uit door alles wat ik heb gehoord, gelezen en gezien dat je juist de zool moet ondersteunen door tegendruk te creëeren om zoolperforatie te voorkomen. Vandaar ook die voetjes in het gips of met een kitlaag en een zooltje, of zelfs het natte zand.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:04

romeorowan schreef:
Juist als de straal meedraagt en je doet de frogsupport eronder dan komt de zool toch los van de grond.

Niet alleen de zool, maar ook de hoefwand. En dus staat je paard alleen op dat frogding ...
Dus nee, ook hier komt het erg onlogisch over.

Dan lijkt mij het spul van Vettec, Soleguard of Equipak of Equibuild een veel effectiever middel. Dat ondersteund de hele zool en legt de hoefwand wat vrij van dracht zodat de witte lijn rust krijgt en eventuele toonscheuren ook niet worden belast.

Mysa ... ik duim ook mee dat het goed gaat bij Tyra ...