[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:24

Pijnstillers kunnen heel wat verbloemen. Wil je zekerheid hebben dan zou je eigenlijk foto's van de hoeven moeten laten maken

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:54

Happy!!!! *\o/*
Hoefsmid is net geweest en het ziet er keurig uit. Hij liet een stukje snijsel van een shetlander zien als voorbeeld met een verbrede witte lijn en rood van binnen, arm beestje, had reuze veel pijn. Hij had er trouwens deze week al 6 gehad met HB..... Zijn we blij met regen en zonneschijn is het slecht voor onze paarden. |(

Nu moeten we dus wel een stuk van het weiland als paddock ombouwen zodat ze daar kan wonen. En we hebben de mazzel dat we de stalvloer er aan het uithalen zijn en we vreselijk veel wit zand over hebben!!!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:15

Hier is de hoefsmid vanavond nog geweest en hij heeft geconcludeerd dat de shet wat gevoelige straalkussens, misschien wat ontstoken. Het was zeker geen HB! Dacht ik ook al, want hij liep juist op de voorkant van zijn hoef. Jammer dus dat de DA dit niet heeft kunnen bedenken, maar heb wel vertrouwen in de hoefsmid. Gelukkig heb ik wel pijnstillers gekregen van de DA, dus voorlopig krijgt ie dat wel bij zodat ie wel goed blijft lopen en de doorbloeding goed blijft.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:26

Die van mij stond vandaag voor het eerst zonder pijnstillers, op het zachte liep ze prima en op het harde een beetje gevoelig maar zeker niet kreupel meer. Morgen komt de hoefsmid bij ons.

hier dus ook beter nieuws!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:43

Hoe is het met al jullie HB paardjes?

Onze shet hebben we geprobeerd af te bouwen met de bute naar een half zakje per dag, maar hij heeft toch nog een heel zakje nodig. De kussens bij zijn linkerhoef zijn nog steeds gevoelig, maar met de bute loopt ie erg goed. Nu hoop ik natuurlijk dat het snel beter gaat en dat ik alsnog kan afbouwen met de bute, maar hoe komen jullie anders aan nieuwe bute? Geeft de DA dat zo weer? Ik heb anders nog voor 5 dagen bute als ie een heel zakje moet krijgen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:49

Zelf gebruikte ik geen buut. Maar als de indicatie bij de dierenarts is gesteld is medicatie halen niet zo moeilijk volgens mij. Hier gebruikte ik Metacam, ook laatste keer voor andere problemen. En ben dat zelfs in overleg met andere arts gestart. En kon zo nieuwe halen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:52

Hier gaat het goed!
Het enige wat ik moeilijk onder controle kan krijgen is de manenkam. Die zie ik liever nog wat slanker. Viel me ook op dat hij ook op die plek een deel van z'n manen mist en kleine wondjes heeft. Vermoed zelf dus lichte zomerexceem dus daar zal de manenkam ook wat geïrriteerd door zijn. Verder heeft hij super veel energie, loopt goed over een zachte en harde ondergrond en blinkt als een spiegel. Ook de hoeven die ik dagelijks in de gaten houd zijn lekker koel.

Mijn pony stond destijds op Metacam en had voldoende aan 1 flesje maar denk dat je gewoon nieuwe buut op kan halen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:56

Welke soort magnesium gebruiken jullie? Het is me aangeraden door de hoefsmid en ik lees er ook overal over maar er zijn zoveel soorten......

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:57

Ik weet ook niet waarom de shet bute kreeg ipv metacam ofzo. Werkt bute nog meer ofzo? Aangezien het dit keer niet de HB is, maar dus in de kussens zit, weet ik niet wat voor pijnstillers het beste zou zijn. In wat voor opzicht werkt bute anders dan metacam?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:48

Ik meld me ook even. Mijn shet vorige week lag neer, was stram in haar gang en liep s avonds niet naar de stal terwijl ze dat altijd doet. Nu DA gebeld die zei HB, van het gras afhouden en op dieet. Ik dan maar gedaan terwijl ze weinig eten krijgt en er op de weide eigenlijk alleen maar onkruid staat. Voelde geen warme voeten en geen stuwing, heb wel haar hoeven gekoeld en ingewreven tegen rotstraal want daar is ze wel gevoelig aan. Bovendien had ze ook diarree, drie dagen. Ik denk eerder aan koliek of rotstraal want na 1 dag liep madame al rond te galopperen op de paddock. Kan dit zo vlug herstellen dan? Of lijkt rotstraal op hoefbevangen?
Ze loopt alweer twee weken op de weide en ze rent weer veel. Ik haal ze er geregeld een paar uur af voor de zekerheid.
Geef nu pavo care 4 live, zou maar 8 procent suiker inzitten en geen wortelen meer (doe ik de zomer trouwens nooit, ze beschimmelen te snel)
Hoor hier in de streek veel van HB en kolieken, het goeie weer, de regen, te veel eiwit in gras.
Hoefsmid komt deze week, ben benieuwd wat hij te zeggen heeft.

Lees hier vaak van stramme paarden maar mijn pinto heeft ooit eens rondgekoerst door een luchtballon en die had haar overlopen, stond daar en kon echt geen voet meer verzetten. Pijnstillers en was gelukkig vlug over, is dan wel later getest op wobler, maar was negatief gelukkig.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:14

Ik had al eerder gereageerd over mijn shet met HB, ik was er snel bij en na een week medicijnen liep hij weer gewoon.
Hij is nu 50 kilo afgevallen en staat weer max 3uur op de wei.
En het gaat tot nu toe goed, maar hij krijg nu iedere dag beweging en speciaal voer en afgepast kuilgras
Hij moet nog 10 kilo afvallen en dan is hij op zijn streefgewicht,.
Het is altijd een zeer actiefe shet geweest waar we altijd veel mee deden zoals mennen, fietsen, rijden, en longeren, maar de laatste tijd stond dit op een laag pitje, dit is denk ook de oorzaak dat hij HB raakten, dus de draad weer opgepakt en hem weer aan het werk gezet

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:20

Ik wil jullie toch even dit filmpje laten zien. Hoop dat jullie em kunnen zien.

http://s103.photobucket.com/user/flower ... g.mp4.html

Ik zit toch weer even met mijn handen in het haar. Shet staat nu een week op bute. Alleen maandag heeft ie twee zakjes gehad. Daarna direct overgegaan op 1 zakje, wat super ging. Gisteravond een half zakje geprobeerd, maar nu was het helemaal mis. Vanmiddag toch twee zakjes gegeven, wel met een uurtje ertussen (weet niet of dit erg is), en uiteindelijk liep hij dus zoals op het filmpje. Zoals je kunt zien zet hij zijn linkervoorbeen niet goed neer. Hij steunt alleen op het voorste gedeelte (wat volgens mij duidt op juist geen HB), maar aangezien de bute nu ook niet meer aan lijkt te slaan weet ik het niet meer.. Shet heeft de afgelopen jaren al zoveel gehad. Begon ooit met HB, hij staat altijd in de bak, maar krijgt elke keer weer hoefzweren erbij en er is elke keer weer wat anders. Nu loopt hij dus weer zo.. We zitten er eigenlijk een beetje met hem door heen, hij heeft zo vaak pijn waarbij we ons afvragen of we hem dit elke keer nog aan moeten doen. De perioden ertussen dat hij goed loopt is ie super vrolijk, maar hij heeft ook zo vaak moeilijke perioden.. Ik vraag me af wat jullie van het filmpje vinden, het lijkt meer alleen aan zijn linkervoorbeen te zitten..
Laatst bijgewerkt door Naath86 op 01-06-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:25

Dat lijkt me echt geen HB, ik zou je paard heel rap op de foto laten zetten. Een paard dat op bute zó slecht loopt zou ik denken dat er een breuk zit. Eventueel een volkomen gekanteld hoefbeen, maar dat zou je dan aan de zoolkant moeten zien.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:33

Het aparte is alleen dat ie dus maandag met twee zakjes bute door de bak aan het racen was en ineens niks meer te zien was aan hem. Daarna dus een paar dagen 1 zakje gegeven en ging ook gewoon goed..
Hoefsmid is hier dinsdag geweest en was er ook bijna zeker van dat het geen HB was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:36

Zou ook op de foto laten zetten lijk mijn fjord wel een aantal jaren geleden met zijn gebroken griffelbeentje.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:52

Ik zie nu trouwens dat het filmpje op de telefoon niet werkt..

Heb de link even aangepast!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:56

Marcella schreef:
Zou ook op de foto laten zetten lijk mijn fjord wel een aantal jaren geleden met zijn gebroken griffelbeentje.

Hoe komen ze hier aan Marcella? En hoe is dit hersteld?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:07

Kan komen door een klap van buitenaf (was bij die van mij zo). Die van mij heb ik een aantal maanden terug voor de zekerheid op de foto laten zetten linksachter. Conclusie volledig herstelt en zelfs botje is weg enigste wat je ziet is dat linksachter wat korter is dan rechtsachter. Maar dit is wel geloof ik in 2005 gebeurt en was het nog een jonge pony (5 jaar ongeveer). Wil je het precies weten moet ik in mijn rekeningen gaan zoeken.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:15

Eran gat tot nu toe echt goed!! Hij staat nu 1.5 week op de nieuwe stal en kan inmiddels 2x per dag 45-60 minuten weide aan. Zijn hoeven zijn nog echt niet je-van-het, hij loopt nog gevoelig, maar het is binnen de perken en door het natuurlijk bekappen blijft de vorm best goed en brokkelen ze niet.

Ik hoop echt dat het zo door blijft gaan!!

Ik kom hier wat positievere berichten tegen van jullie paarden. Hopelijk zet deze lijn zich voort!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 00:08

Naath86 schreef:
Ik wil jullie toch even dit filmpje laten zien. Hoop dat jullie em kunnen zien.

http://s103.photobucket.com/user/flower ... g.mp4.html

Ik zit toch weer even met mijn handen in het haar. Shet staat nu een week op bute. Alleen maandag heeft ie twee zakjes gehad. Daarna direct overgegaan op 1 zakje, wat super ging. Gisteravond een half zakje geprobeerd, maar nu was het helemaal mis. Vanmiddag toch twee zakjes gegeven, wel met een uurtje ertussen (weet niet of dit erg is), en uiteindelijk liep hij dus zoals op het filmpje. Zoals je kunt zien zet hij zijn linkervoorbeen niet goed neer. Hij steunt alleen op het voorste gedeelte (wat volgens mij duidt op juist geen HB), maar aangezien de bute nu ook niet meer aan lijkt te slaan weet ik het niet meer.. Shet heeft de afgelopen jaren al zoveel gehad. Begon ooit met HB, hij staat altijd in de bak, maar krijgt elke keer weer hoefzweren erbij en er is elke keer weer wat anders. Nu loopt hij dus weer zo.. We zitten er eigenlijk een beetje met hem door heen, hij heeft zo vaak pijn waarbij we ons afvragen of we hem dit elke keer nog aan moeten doen. De perioden ertussen dat hij goed loopt is ie super vrolijk, maar hij heeft ook zo vaak moeilijke perioden.. Ik vraag me af wat jullie van het filmpje vinden, het lijkt meer alleen aan zijn linkervoorbeen te zitten..

Morgen meteen de DA erbij - dit is niet goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:52

Naath86 schreef:
Ik zie nu trouwens dat het filmpje op de telefoon niet werkt..

Heb de link even aangepast!

Ik kan het filmpje niet zien met deze link op de pc.
Maar mijn regel is altijd: als je het niet vertrouwt, laat de veearts komen kijken/voelen. :(:)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:00

Jannepauli dat was ik ook zeker van plan maar wilde eerst jullie es horen dat dit zeker geen hb is. Vorige week is ze dus ook geweest en was het volgens haar hb. Ik was toen zelf niet erbij aanwezig, dus kon hier niet met haar over in discussie. Probleem is alleen dat ik vandaag geen vrij kan van mn werk en morgen wel. Dus hoop dat ie het vandaag goed doet op pijnstillers maar vrees het ergste. Dan bel ik haar wel nog vandaag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:04

Naath is het geen hoefzweer die nu hele erge pijn doet, dat kan heel goed bij HB en de pijnstillers onderdrukken dat en toen je bent gaan minder steekt ie de kop op.
Idd even je da vragen lijkt me het beste, succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:42

Filmpje nu gezien. Arm dier heeft inderdaad flink pijn. Ik denk dat het paard zeker ook hoefbevangen kan zijn plus een hoefzweer of een ontstoken hoefbeen. Dat laatste had mijn paard.
Je kan alleen maar de schade in de hoef beoordelen met rontgenfoto. Ik zou een afspraak maken op de kliniek om foto's te laten maken. Controle oh het hoefbeen niet ontstoken is. Aan de hand van de foto's kan de hoefsmid de teen ontlasten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Misschien dat foto's wel goed is om te laten maken, dan kunnen we direct zien waar we staan. We hebben al meer dan 10 jaar alleen maar problemen met hem en vraag me nu af of we hem er vrolijk mee maken om alsmaar door te gaan hiermee.. Shet is nu 15 jaar, maar om alsmaar pijn te hebben is ook niks.. Hoefzweren heeft ie idd regelmatigmatig, maar dat lijkt er nu niet uit te komen. Meestal was het dan een paar dagen biotex en dan kwam die hoefzweer eruit. De hoefsmid kon dit dinsdag ook niet zo ontdekken.

Wat kunnen ze allemaal zien op foto's? Ontstekingen zijn hier ook op te zien?