[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:59

Ik heb destijds een coolpack net boven de kroonrand rondom vastgemaakt. Eerst 1 been een uurtje, dan andere been een uurtje.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:49

Da's duidelijk JP, dankje. Ik kan er me wel wat bij voorstellen ja.
Yoika idd ook duidelijke foto.

Mijn HB'er heeft hier geloof ik geen last van. Ook niet van pijnlijke voeten. Wel lang een induwbare zool gehad, heeft ook kanteling, maar niet zo heel zwaar.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:20

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:35

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:42

Buitenzinnig schreef:
Citaat:
Als je flink bent wezen Chinezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezen_(drugs)
>;) ;)
:)) dat je daaraan nog maar dénkt!! >;)[/quote]

waarom is aderlaten barbaars?
Niet alle oude methodes zijn slecht hoor!
Ik heb een aantal jaren geleden meegemaakt dat een ernstig bevangen pony na aderlaten weer vrolijk wegliep.
Er kwam z'on drie liter bloed uit en er was niets barbaars aan...ik zag de pony onder mijn handen opknappen.
(de dierenarts belt mij weleens om te helpen hier en daar)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:42

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:46

geerke schreef:
waarom is aderlaten barbaars?
Niet alle oude methodes zijn slecht hoor!
Ik heb een aantal jaren geleden meegemaakt dat een ernstig bevangen pony na aderlaten weer vrolijk wegliep.
Er kwam z'on drie liter bloed uit en er was niets barbaars aan...ik zag de pony onder mijn handen opknappen.
(de dierenarts belt mij weleens om te helpen hier en daar)
Ach, het ziet er nogal barbaars uit :D Natuurlijk brengt het wel meteen verlichting. Ik weet niet waarom het niet zo vaak meer wordt toegepast. Het heeft natuurlijk niet echt een blijvend effect, meer opluchting. Denk dat er nu gewoon andere methodes voorhanden zijn die een beter effect hebben op lange termijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:51

je voert erg veel gifstoffen af...dat voorkomt erger.
Je kunt het niet bij alle vormen van hoefbevangenheid toepassen...maar wel bij de hoefbevangeheden die veroorzaakt worden door 'overeten'.Vaak samengaand met diarree en verstoorde darmflora.

Oh...je bedoelde dat het er barbaars uitzag :D ..ik ben wel iets gewend. ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:11

Zo, het vakblaadje lag weer in de brievenbus en er staat een interessant artikel(tje) in over vergiftiging door gras.
Ik zal een paar stukjes overtypen voor jullie.

"Tot nu toe heeft men 3 verschillende categorieën werkzame stoffen geïdentificeerd die tot ernstige vergiftigingen bij paarden kunnen leiden:
Ergotalkaloïde (raaigrasvergiftiging, fescue toxicosis) in raaigras (Lolium) en zwenkgras (Festuca).

Vergiftigingen werden waargenomen bij hoge temp. in de zomer, maar ook tijdens de winter als het vroor. De hoogste gifgehaltes trof men aan in bloesemend gras (in de zaadjes en kafjes). Ensileren en hoge temp. (pelleteren van groenmeel) leiden niet tot de vernietiging van de giffen. Overvloedige stikstofbemesting van weidegrond bevordert hoge gifgehaltes.

Paardenhouders en hoefsmeden zullen de volgende symptomen opmerken:
Huidontstekingen (mok, schurft, eczeem) aan de uiteinden van het lichaam, gezwollen benen, gevoeligheid en kreupelheid, hoefbevangenheid.
Bij sportpaarden kunnen de conditie en prestaties achteruit gaan omdat de vernauwing van de bloedvaten een nadelige invloed heeft op de doorbloeding, de zuurstoftoevoer en de temp. regeling.
Vaak is er sprake van diarree, tekort aan mineralen, grote vochtbehoefte (natte box) en maken de paarden de indruk dat ze sneller vuil worden en meer zweten dan normaal. Het paard kan problemen hebben met verharen. Jaarlingen maken een 'wormige' en armetierige indruk.
De gifstoffen zijn in hoge mate hallucigeen dus het paard kan veranderd gedrag vertonen.

Lolitrem (raaigraskramp)
Het gifgehalte is het hoogst in de herfst. Na het maaien stijgt het gifgehalte met de leeftijd van het gras. De hoogste gifgehaltes komen in het onderste gedeelte van de stengels voor. Daarom is een overbeweid, erg kort afgegraasd stuk grasland bijzonder gevaarlijk. Jonge grassprietjes die omhoog komen na een lange periode van droogte, kunnen de eerste dagen ook voor problemen zorgen.
Symptomen:
Stijfheid, struikelen, moeite met het bewegen van de carpaalgewrichten, moeite met achterwaarts gaan, koppig en oncoöperatief gedrag, hoofdschudden, ataxie met ongecontroleerde bewegingen, grotere schrikachtigheid vooral bij akoestische en visuele prikkels, desoriëntatie (alsof het dier zijn vertrouwde omgeving niet meer herkent).

Loline (raaigrasoedeem, equine fescue oedema) in zwenkgras (Festuca) (en Lolium?)
Regenval na een wekenlange periode van droogte kan tot dodelijke vergiftigingen leiden. De gifgehaltes zijn minimaal in het jonge gras, stijgen tijdens de groei van het gras en zijn maximaal tegen de tijd dat de zaden rijp zijn. Na deze fase nemen de gehaltes weer af naarmate het gras ouder wordt.
Symptomen:
De paarden maken een neerslachtige, futloze en zwakke indruk. Er kan sprake zijn van onderhuids oedeem van het hoofd, hals en onderbuik. Ook in het inwendige van het paard (spijsverteringsstelsel, voortplantingsorganen) kan oedeem optreden!
Tegenmaatregelen:
Verandering van voer! Het weidegras, hooi, kuilvoer of groenmeel vervangen door gifvrij voer (ja, duh...). DA erbij. Middelen die het gif binden (kleimineralen, biergist enz.) kunnen heel nuttig zijn en bevinden zich daarom in veel voedingssupplementen."

Daaronder staat een hele lijst met literatuur, die kan ik wel overtypen maar ik ga nu lekker eten ;) En nee, geen Chinees :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:20

Ik leg vaker rare verbindingen... Y;(

Gadverdarrie SpikeyBlue!! :oo Je wordt op een gegeven moment bang om wat dan ook te voeren!!!

Ach ja, aderlaten... ze zetten soms ook "koppen" of doen maden op je wondje. Voor iedereen die graag wil weten hoe barbaars (letterlijk) het er voeger aan toe ging. De Paardenvriend van Pieter van Naaldwijk. De brave borst leefde ergens rond de Gouden Eeuw en hield er opmerkelijke geneeswijzen op na.... Verplichte kost voor iedereen die beweert dat "vroeger alles beter was"

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:26

Buitenzinnig schreef:
Ik leg vaker rare verbindingen... Y;(

Gadverdarrie SpikeyBlue!! :oo Je wordt op een gegeven moment bang om wat dan ook te voeren!!!

Ach ja, aderlaten... ze zetten soms ook "koppen" of doen maden op je wondje. Voor iedereen die graag wil weten hoe barbaars (letterlijk) het er voeger aan toe ging. De Paardenvriend van Pieter van Naaldwijk. De brave borst leefde ergens rond de Gouden Eeuw en hield er opmerkelijke geneeswijzen op na.... Verplichte kost voor iedereen die beweert dat "vroeger alles beter was"

maden worden in de huidige geneeskunde nog steeds gebruikt...ze zijn wel steriel dat zal het verschil zijn. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:32

SpikyBlue schreef:
Lolitrem (raaigraskramp)
Het gifgehalte is het hoogst in de herfst. Na het maaien stijgt het gifgehalte met de leeftijd van het gras. De hoogste gifgehaltes komen in het onderste gedeelte van de stengels voor. Daarom is een overbeweid, erg kort afgegraasd stuk grasland bijzonder gevaarlijk. Jonge grassprietjes die omhoog komen na een lange periode van droogte, kunnen de eerste dagen ook voor problemen zorgen.
Symptomen:
Stijfheid (na het rijden), struikelen (tijdens het rijden), moeite met het bewegen van de carpaalgewrichten, moeite met achterwaarts gaan, koppig en oncoöperatief gedrag, hoofdschudden, ataxie met ongecontroleerde bewegingen, grotere schrikachtigheid vooral bij akoestische en visuele prikkels, desoriëntatie (alsof het dier zijn vertrouwde omgeving niet meer herkent).

:\ >;)

Er word hier op het moment wat natter voordroog weer gegeven resultaat is ook bolletje aan de spuitpoep.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 07-01-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Tja maden op een wond is een smerig gezegd, maar ze eten wel het vieze spul op.
In hoeverre die maden van vroeger 'veilig' waren is de vraag. Toen was alles nog niet zo schoon als nu :D

@SB: mooi stukje. Daar krijg je toch wel even de kriebels van ;(

Hoe is de naam van die speciale klei ook weer... Metoniet oid?? Dat schijnt idd voor paarden goed reinigend te werken.

Kwetal

geerke schreef:
maden worden in de huidige geneeskunde nog steeds gebruikt...ze zijn wel steriel dat zal het verschil zijn. :D

Niet "nog steeds" maar "weer" en inderdaad onder toezicht van de arts en onder gecontroleerde omstandigheden...ze gooien je niet op de mesthoop en wachten tot je lekker wordt opgepeuzeld :P

Bloedzuigers doen ze ook "weer" :\

Groene klei??? Chinese klei? (heb je die Chinees weer ;) ) Bentoniet? Kaolin?
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 07-01-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:34

Steriel...dat woord zocht ik :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:37

DubbelDun schreef:
Tja maden op een wond is een smerig gezegd, maar ze eten wel het vieze spul op.
In hoeverre die maden van vroeger 'veilig' waren is de vraag. Toen was alles nog niet zo schoon als nu :D

@SB: mooi stukje. Daar krijg je toch wel even de kriebels van ;(

Hoe is de naam van die speciale klei ook weer... Metoniet oid?? Dat schijnt idd voor paarden goed reinigend te werken.

ik werd vorig jaar bij een schaap geroepen die opgegeten werd...die maden waren niet echt bezig iets op te ruimen...eerder iets te veroorzaken :o
Zo vies...brrr.gelukkig had ik latex handschoenen aan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:43

Ja dat heb ik bij een konijn ook gehad.
Ik vraag me ook altijd of of die steriele maden stoppen met eten als het vieze vlees op is...

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:44

Kort update'je: Ik heb unes uit de paddock gehaald, hij staat nu in een stal met dikke laag stro, benen afgespoeld en droog gemaakt. De hoeven voelden veel minder warm aan dan vanmorgen (ik zou zelfs durven zeggen 'normaal'), morgenvroeg eens even vergelijken met een ander paard ;) En medicijntje er in gepropt, gemengd met appelmoes en dan in een spuit.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:07

geerke schreef:

ja, en speciaal voor dit doel gekweekt, zodat ze alleen maar rottend weefsel lusten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:18

ponyzotje schreef:
nombrado, die tweede link is prima +:)+
En net hiermee maak jij me bang:
Citaat:
Men vindt tegenwoordig vaak dat koorts niet verlaagd hoeft te worden omdat deze geen gevaar vormt. De tendens slaat nu echter weer helemaal de andere kant op, en dat is niet terecht

en dat gaat denk ik niet helemaal op voor 38.7 verhoging
als ieder zelf nadenkend mens nu niet eens gillend naar een arts rent als ze 1 of 2 daagjes 38.7 verhoging hebben, zouden misschien de verplichte ziektekosten verzekeringen eens omlaag kunnen.
Scheelt een boel onnodig antibiotica en andere symtoombestrijder.

Wanneer is een paard, daadwerkelijk gediagnostiseerd hoefbevangen? Volgens de medici?
is dat aan de hand van een foto? aan de hand van bloedonderzoek? of even kijken aan de buitenkant?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:24

antibioticum is GEEN symptoombestrijder! En verder kan bij paarden een lichte verhoging wel degelijk iets ernstig betekenen, een van m'n paarden had lichte verhoging op vrijdagavond, op zondag was ze dood. (Geen hb)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:28

Mijn paard ook dood en nooit antibiotica in die tijd maar wel HB en koorts. Ieder paard is anders en iedere oorzaak HB is anders. Was geen hoge koorts maar wel het einde van haar leven.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:30

Dat is de ellende nombrado, er is veel over HB bekend maar er is ook voor de artsen een grijs gebied.
Niet elk HB paard heeft dezelfde symptomen. Sommige kwalen worden wel eens voor HB aangezien, en soms ook onterecht niet.
Het wordt in sommige gevallen pas echt duidelijk aan de hand van de hoeven (tijdens het bekappen en op foto's).

Het voelen aan de hoeven, temperaturen, voelen naar pols, observatie van de stand, vragen aan de eigenaar, lopen en visiteren van de hoef wordt toegepast. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat HB voor SB of hoefzweren werd aangezien door de DA. Net als dat de symptomen van een diepe hoefzweer soms tot verwarring leiden met een peesblessure (opgelopen, warm been, kreupel, gevoelig bij knijpen in de pees).

Soms is er makkelijk een diagnose te stellen, soms is het toch moeilijker voor de DA. Dat heeft niet alleen met ervaring te maken. Het ene paard reageert heel anders als het andere.

Dus in eerste instantie wordt de diagnose HB volgens mijn weten gesteld aan de hand van 'even aan de buitenkant kijken' zoals jij dat omschrijft ;)
Daarna worden er foto's, bloedonderzoeken etc. gemaakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:35

mysa schreef:
antibioticum is GEEN symptoombestrijder! En verder kan bij paarden een lichte verhoging wel degelijk iets ernstig betekenen, een van m'n paarden had lichte verhoging op vrijdagavond, op zondag was ze dood. (Geen hb)

jeetje, ben je erachter gekomen wat het geweest is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:37

EstherHegt schreef:
Mijn paard ook dood en nooit antibiotica in die tijd maar wel HB en koorts. Ieder paard is anders en iedere oorzaak HB is anders. Was geen hoge koorts maar wel het einde van haar leven.

was dit een vergiftiging van iets dan?