Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:29

hestejente schreef:
Wat mij meteen opvalt, en dwarszit, is dat bij de voorhoef de ene tak van het ijzer op of erg dicht tegen de hoefbal lijkt te zitten. De hoefwand achter had naar mijn idee beter afgerond kunnen worden? Vind de hoeven er verder netjes uitzien.

Volgens mij ligt het ijzer er scheef onder. Kijk maar eens naar de opzet in het ijzer in het verlengde met de punt van de straal. Maar mss heeft de smid dit met opzet gedaan? De afrolling is mss iets meer naar één kant?

Achterhoeven zijn mooi!

S_en_Z

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:18

Vanmiddag ga ik haar longeren en daarna maak ik de hoeven schoon. Zal dan nog even opnieuw kijken en fotos maken. :j Dan zit er ook geen vuil op en zal er op letten dat de foto recht en in het midden is.

Heb trouwens besloten om haar de volgende keer van de ijzers af te laten en het dan voorlopig aan te kijken. Vergeleken met achter staat ze nu vrij lang al op de hoeven (ze groeien best wel snel bij haar)

Hopelijk valt het brokkelen mee want mevrouw is best wel een stampert met instappen op het harde := ... de beslissing komt deels door dit topic.. maar ook deels omdat ik haar volgend jaar graag op "vakantie" wil brengen (waar ze top verzorgd wordt en iedere dag van de grasjes mag genieten) Dan heb ik er geen omkijken naar (als in.. niet bang zijn dat ze een ijzer is verloren en er in is gaan staan oid.

Dan kunnen de nagelgaten komende maanden mooi uitgroeien en als het meezit heeft ze van het voorjaar dan keurige onbeslagen voetjes die niet meer brokkelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:24

Als de smid zorgt dat de hoefwand niet uitsteekt en de wand heel ietsje afrond zal je weinig last hebben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:38

Ja achter viel het ook reuze mee toen ze afgingen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:48

Ik heb geen last gehad iig van brokkelen. Stalgenootje wel heel erg.
Toen heeft een NB het paardje bekapt en daarna had ook zij er geen last meer van. De wand was echt te lang bij dat paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:55

Nja denk dat t wel meevalt.. achter viel het ook wel mooi. Vind het alleen geen mooi gezicht als het kartelig is := Thnx voor de tip :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:53

jackie schreef:
@haleyjames: hoe diep is die groeve?

nog een behandelingsmogelijkheid à la Pete Ramey
1/2 voetschimmelzalf en 1/2 antibacteriele zalf (bijvoorbeeld uierdroogzetter voor koeien)
in een spuit en diep in de (schone) straalgroeve

@quir:
dat is nou juist het probleem, dat je als leek in het begin het verschil tussen straalkanker en rotstraal niet kan zien. vandaar dat ik het voorbeeld van hoofcare geplaatst heb.

il wil overigens niet beweren dat het onmogelijk is, dat straalkanker zich kan ontwikkelen wanneer rotstraal verwaarloosd word, maar het zijn wel twee verschillende aandoeningen

En dan is de vraag wanneer ben je een leek? Mag hopen dat ik daar toch echt niet meer onder val. ;)
Overigens niet mijn paard en bij dit dier had ik veel sneller ingegrepen. Maar nogmaals, het lijkt wel zoals bij het paard. Daarna komt het echt wel vaker voor dat zeer verwaarloosde rotstraal over gaat in straalkanker, is geen echte uitzondering.
Gelukkig weten tegenwoordig genoeg paarden eigenaren dat rotstraal niet altijd zomaar vanzelf weg gaat en willen en doen ze er van alles aan.

Nogmaals ik zeg niet dát het dat is, ik zeg alleen dat het er verdacht veel op lijkt. Hopen dat het snel weer weg is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:02

Ik nog eens :P
Ruin, 14-15, enkele maanden van de ijzers af. Heeft er niet echt problemen mee. Meneer heeft onlangs een heel eind over asfalt gegaloppeerd (ahum. dat was niet de bedoeling, mijn eigen fout, lang verhaal) maar hij loopt nog altijd goed :') Hij sloft nogal met zijn voeten (voor bekapping leken zijn voeten bijna vierkantig). Vooral achter, wat meer van de teen af dus. Vooraan heeft hij samengeknepen hielen, is al verbeterd denk ik. Gewoon een voorhoef, een achterhoef en poging tot standfoto voor de voetas liefhebbers :D

Afbeelding
Afbeelding (deze is wel linksachter, via de binnenkant getrokken. De enige goeie de andere zijn nogal uit een slechte hoek :( )
Afbeelding
Afbeelding

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:04

Quir schreef:
jackie schreef:
@haleyjames: hoe diep is die groeve?

nog een behandelingsmogelijkheid à la Pete Ramey
1/2 voetschimmelzalf en 1/2 antibacteriele zalf (bijvoorbeeld uierdroogzetter voor koeien)
in een spuit en diep in de (schone) straalgroeve

@quir:
dat is nou juist het probleem, dat je als leek in het begin het verschil tussen straalkanker en rotstraal niet kan zien. vandaar dat ik het voorbeeld van hoofcare geplaatst heb.

il wil overigens niet beweren dat het onmogelijk is, dat straalkanker zich kan ontwikkelen wanneer rotstraal verwaarloosd word, maar het zijn wel twee verschillende aandoeningen

En dan is de vraag wanneer ben je een leek? Mag hopen dat ik daar toch echt niet meer onder val. ;)
Overigens niet mijn paard en bij dit dier had ik veel sneller ingegrepen. Maar nogmaals, het lijkt wel zoals bij het paard. Daarna komt het echt wel vaker voor dat zeer verwaarloosde rotstraal over gaat in straalkanker, is geen echte uitzondering.
Gelukkig weten tegenwoordig genoeg paarden eigenaren dat rotstraal niet altijd zomaar vanzelf weg gaat en willen en doen ze er van alles aan.

Nogmaals ik zeg niet dát het dat is, ik zeg alleen dat het er verdacht veel op lijkt. Hopen dat het snel weer weg is.

het kan zijn dat ik het verkeerd opvat maar ik vind dat je een beetje bot reageert, eerst verwaarlozing en nu had ik eerder in moeten grijpen :=
ik ben altijd heel fanatiek met zijn hoeven bezig, was ze met betadine, maak ze goed droog spuit dry feet noem maar op.. Dus dan mag jij vertellen wat ik nog meer had kunnen doen..

Ik ga NT DRY bestellen, ben erg benieuwd ernaar en hoop dat het goed aanslaat bij hem.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:26

singasong schreef:
Wat ik zie (ben ook maar een leek) zijn hoeven die erg 'samengeknepen' zijn. Daardoor creeer je volgens mij van die stralen. Zou een andere manier van bekappen niet helpen om de straal gezonder te krijgen? Dan ben je ook af van de rotstraal.
Loopt dit paard wel op zijn stralen?

de samengeknepen achterkant van de voet zie je goed. alleen kun je dit paard niet meteen zo bekappen, dat hij op zijn stralen loopt . goed mogelijk dat hij dan de achterkant van zijn voet nog minder wil belasten, omdat dat pijn doet. de eerste stap is in ieder geval het behandelen van de rotstraal. op de foto kun je niet zien hoe diep die gleuf is.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:30

singasong schreef:
jackie schreef:
op zich ben je goed bezig. persoonlijk zou ik nog wat van de hielen af halen en de toon nog verder inkorten tot in de witte lijn.
wees voorzichtig met weghalen van materiaal vóór de punt van de straal.

Ik durf zelf niets van de hielen af te halen, dat laat ik liever doen ;) Waarom zou je daar nog wat van afhalen?
Doordat ik nu nog iets laat staan van die binnenste hoefwand houd ik voor mijn gevoel de lamellen wat meer bij elkaar. Ben anders bang dat er allerlei steentjes in gaan zitten als er 'gaten' in gaan vallen. Hoe is jouw ervaring hiermee?

omdat je dan het hoefbeen meer richting bodemparallele stand toewerkt. ik heb daar goede ervaringen mee met mijn merrie. ik heb de flares bij haar ook altijd weggevijld tot ver in de witte lijn. dan komt er geen trekkracht op de lamellen. als je niet durft wat van de hielen af te halen, dan moet je het ook niet doen. hoe vak komt de smid?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:38

haleyjames schreef:
Quir schreef:

het kan zijn dat ik het verkeerd opvat maar ik vind dat je een beetje bot reageert, eerst verwaarlozing en nu had ik eerder in moeten grijpen :=
ik ben altijd heel fanatiek met zijn hoeven bezig, was ze met betadine, maak ze goed droog spuit dry feet noem maar op.. Dus dan mag jij vertellen wat ik nog meer had kunnen doen..

Ik ga NT DRY bestellen, ben erg benieuwd ernaar en hoop dat het goed aanslaat bij hem.

Nee, ik bedoel de eigenaren van het paard dat ik ken met straal kanker!!! Sorry, niet zo duidelijk verwoord.
Ik vind het juist góed wat je er mee doet en er fanatiek mee bezig bent. Heb dit ook geen verwaarlozing genoemd, maar dat verwaarloosde rotstraal kan veranderen in straal kanker en dat veel mensen het wél laten verwaarlozen. Na wat jij er mee doet, kan ik het geen verwaarlozen noemen hoor!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:50

@haleyjames: heb ff in je profiel gespiekt. wat een leuk paard heb je toch!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:54

Laten jullie paarden met rotstraal op stal staan? Of wel gewoon naar buiten met die blubzooi?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:58

jackie schreef:
[
omdat je dan het hoefbeen meer richting bodemparallele stand toewerkt. ik heb daar goede ervaringen mee met mijn merrie. ik heb de flares bij haar ook altijd weggevijld tot ver in de witte lijn. dan komt er geen trekkracht op de lamellen. als je niet durft wat van de hielen af te halen, dan moet je het ook niet doen. hoe vak komt de smid?

Zie jij die buitenkant van de rechtervoet als een flare?
Bekapper is 5 nov. voor het laatst geweest.

Ik ben het wandelen aan het opbouwen. Alleen gaan we nu op blote voeten (i.p.v. hoefschoenen) omdat dat zo goed gaat. Ik wil even aankijken hoe hard de voeten hier van slijten omdat we alleen over bestrating/asfalt lopen.

Hoe lang heeft jou merrie last gehad van 'flapperen' als ze de voet neer zet? Ben ook benieuwd waardoor dit wordt veroorzaakt?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:59

@singasong: de flare zit rondom de hoef, overal waar de witte lijn verbreed is.

flapperen heeft mijn merrie maar heel kort gedaan. word veroorzaakt door pijn/gevoeligheid van de voorkant van de hoef.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:01

@ Quir, ooh gelukkig miscommunicatie :+

@ Jackie, thnx ben ook helemaal gek met hem <3

wanneer ik de NT DRY binnen heb lijkt het me mooi om voor en na foto's te maken om hier te plaatsen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:09

jackie schreef:
@singasong: de flare zit rondom de hoef, overal waar de witte lijn verbreed is.

flapperen heeft mijn merrie maar heel kort gedaan. word veroorzaakt door pijn/gevoeligheid van de voorkant van de hoef.

Ok, bedankt voor je uitleg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:11

GaelleS schreef:
Ruin, 14-15, enkele maanden van de ijzers af. Heeft er niet echt problemen mee. Meneer heeft onlangs een heel eind over asfalt gegaloppeerd (ahum. dat was niet de bedoeling, mijn eigen fout, lang verhaal) maar hij loopt nog altijd goed :') Hij sloft nogal met zijn voeten (voor bekapping leken zijn voeten bijna vierkantig). Vooral achter, wat meer van de teen af dus. Vooraan heeft hij samengeknepen hielen, is al verbeterd denk ik. Gewoon een voorhoef, een achterhoef en poging tot standfoto voor de voetas liefhebbers :D

Het eerste wat in mij opkwam toen ik de foto's van je paard zag is dat hij een probleem heeft in zijn achterhand/bekken. Ik denk dat je daar het 'sloffen' moet zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:48

singasong schreef:
GaelleS schreef:

Het eerste wat in mij opkwam toen ik de foto's van je paard zag is dat hij een probleem heeft in zijn achterhand/bekken. Ik denk dat je daar het 'sloffen' moet zoeken.

been en voetas is op het achterbeen ook niet goed.
dit zou het probleem in de achterhand kunnen veroorzaken. (sloffen)
paard aan de longe langzaam leren draven, zodat het dier gaat dragen en meer kracht ontwikkeld in de achterhand, wel zorgen dat hij beter op zijn voeten komt te staan achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:19

Laat hem eerst maar op een goed tempo actief doordraven. Als je hem nu langzaam laat draven, wordt het sloffen alleen maar erger.

En voordat je hem aan de longe aan het werk zet, eerst los laten masseren door een goede fysio.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:31

Ik vind dat hij zijn lendenen erg omhoog heeft staan.... lijkt op een karperrug..

Afbeelding

Zeg niet dat dat het is hoor, ben geen DA. 2 paarden bij mij op stal staan er ook met "bolle lendenen" 1tje trekt zijn rug zo op sinds hij zichzelf heeft laten vallen en verkeerd geland is.. Die loopt al maanden niet goed en is volop in behandelingen.. maar die trekt hem op uit pijn van achteruit het bekken/achterhand.

En een ander viel het erg bij op toen hij mager was.. nu hij lekker getraind wordt zie je het niet meer zo, maar die heeft ook een hele slappe achterhand en is hem ook geneigd vaak op te trekken en daardoor sloft die ook heel makkelijk..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-12-11 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:32

Dat zie ik dus ook.
Plus 2 foto's waarop de beenstand imo niet echt te bepalen is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:29

Yamcha schreef:
Laat hem eerst maar op een goed tempo actief doordraven. Als je hem nu langzaam laat draven, wordt het sloffen alleen maar erger.

En voordat je hem aan de longe aan het werk zet, eerst los laten masseren door een goede fysio.

hoog tempo krijg je hem alleen maar nog meer op de voorhand
daarmee ontwikkeld hij de draagspieren niet mee.
die er voorzorgt dat hij zijn achterbenen goed optilt
je wilt geen stuwer , maar een drager in de achterhand neem ik aan?
of je moet gaan koersen? harddraven, dat is weer een andere discipline

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:31

ik vind hem erg arm bespierd achter. bij de billen
karperrug zou kunnen, maar dat hoeft absoluut geen probleem te zijn met rijden