nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 02:05

Hier net een maand ijzerloos en alle nagelgaten zijn al weg, nu stond hij ook lang hoor omdat hij zo knetterhard groeide. :)
Ik heb inderdaad de nagelgaten bijgevijld om scheuren te voorkomen en dit werkte wel fijn.
Alleen het laatste stukje nagelgaten gingen zijn hoeven echt raar rafelen, maar dat was vier dagen hooguit en heb ik dus bijgevijld.

Ik ben momenteel nog erg veel bezig met hoeven behandelen en bijhouden, dus nog weinig getest met de plaatjes helaas.
Wel nog leuk nieuws, ik heb de smid van Utrecht en Bodegraven gesproken in mijn belronde en geen van allen vond het ijzer onder de schoen een gek idee. :)
Ze vonden het een goede oplossing voor het probleem!
Mijn vader heeft die plaatjes eronder gezet met als idee straks een ijzer.
Vandaag was er een smid voor iemand op stal, en ik heb gevraagd of hij de ijzers er evt onder kon maken.
Ik geef die man de schoenen, en hij vraagt waarom het zo zit.
Nou ok, ik uitgelegd van het draaien/biljarderen en hij begreep het.
Zijn conclusie: niks aan veranderen, als het plaatje op is plakken we er een nieuwe onder en weer doorgaan. :+
Hij vond het erg slim bedacht, de schoen blijft zo stevig en behoudt zijn vorm, en hij kan de draai maken zonder beperking.
Een ijzer moet er ook heel goed passend onder gemaakt worden, dat was nog zo simpel niet dacht hij, zeker niet icm het verbouwen van de schoenen.
Hij vond de oplossing erg netjes gedaan zo.

Paps heeft het eerste ultramakke paard dus beslagen. :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:15

moonfish13 schreef:
Hier net een maand ijzerloos en alle nagelgaten zijn al weg, nu stond hij ook lang hoor omdat hij zo knetterhard groeide. :)
Ik heb inderdaad de nagelgaten bijgevijld om scheuren te voorkomen en dit werkte wel fijn.
Alleen het laatste stukje nagelgaten gingen zijn hoeven echt raar rafelen, maar dat was vier dagen hooguit en heb ik dus bijgevijld.

Ik ben momenteel nog erg veel bezig met hoeven behandelen en bijhouden, dus nog weinig getest met de plaatjes helaas.
Wel nog leuk nieuws, ik heb de smid van Utrecht en Bodegraven gesproken in mijn belronde en geen van allen vond het ijzer onder de schoen een gek idee. :)
Ze vonden het een goede oplossing voor het probleem!
Mijn vader heeft die plaatjes eronder gezet met als idee straks een ijzer.
Vandaag was er een smid voor iemand op stal, en ik heb gevraagd of hij de ijzers er evt onder kon maken.
Ik geef die man de schoenen, en hij vraagt waarom het zo zit.
Nou ok, ik uitgelegd van het draaien/biljarderen en hij begreep het.
Zijn conclusie: niks aan veranderen, als het plaatje op is plakken we er een nieuwe onder en weer doorgaan. :+
Hij vond het erg slim bedacht, de schoen blijft zo stevig en behoudt zijn vorm, en hij kan de draai maken zonder beperking.
Een ijzer moet er ook heel goed passend onder gemaakt worden, dat was nog zo simpel niet dacht hij, zeker niet icm het verbouwen van de schoenen.
Hij vond de oplossing erg netjes gedaan zo.

Paps heeft het eerste ultramakke paard dus beslagen. :')

de dallmer combi clogs is een schoen met ijzer.je hebt de kunstof ijzers die er onder kunnen maar ook ijzeren.waarom kijk je daar niet na

DubbelFun

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:16

Het grote nadeel van de Dallmers vind ik dat ze in het midden open zijn en als je paard dus op een flinke kiezel trapt dan heb je alsnog kans op een zere zool.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:20

Omdat ik de fusions heb, en ik dus niet weer twee nieuwe schoenen ga kopen.
Zo goedkoop zijn ze niet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:31

Bij ons staan de paarden nu weer meer op de verharding en mijn merrie loopt meteen kreupel :(. Inmiddels twee jaar verder 24/7 buiten en altijd verharding + zachte ondergrond ter beschikking maar toch heeft ze regelmatig last van gevoelige zolen.

Op buitenrit doe ik haar hoefschoenen aan maar dat is geen 24/7 oplossing.
Ik ben serieus aan het overwegen om toch weer over te stappen op ijzers. Voor plak- of kunststoffijzers kan ik hier geen smid vinden (grens Groningen/Friesland).

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:04

DubbelDun schreef:
Het grote nadeel van de Dallmers vind ik dat ze in het midden open zijn en als je paard dus op een flinke kiezel trapt dan heb je alsnog kans op een zere zool.

Er zijn dunne zooltjes verkrijgbaar voor in de Dalmers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:17

Maar dunne zooltjes zijn flexibel en zullen wel iets de impact van een grote steen opvangen, maar niet zoveel als de dichte/harde zool van bijv. de Easy Boots doet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:58

Ik heb goed nieuws.
Mijn pony is op de goede weg met zijn white line disease, en zijn schoenen sinds de plaatjes eronder toppie.
Het enige issue wat ik daarna had waren wat verwarde haren omdat ze kennelijk nog ietwat bewogen door zijn stand, en omdat hij nog iets kan groeien.
Hij is erg gevoelig op zijn huid wat dat betreft.
Nu heb ik wat antislip tussen de hoef en de schoen gedaan, en geen probleem meer.

Hij is zelfs zo bijgegroeid dat de rubber inlegzooltjes van 6 millimeter niet meer nodig zijn in zijn Fusions.
Voor heeft hij easyboots, daar lag een 3 mm zooltje in en dat is ook niet meer nodig.
Vandaag voor het eerst sinds alle hoef-ellende wat met hem gedaan, een buitenritje gemaakt met de wagen met zijn hoefschoenen.
Geen problemen ervaren, hij is er happy mee en de schoenen draaien niet meer.
Het lijkt op het eerste oog wel zo, maar zo zet hij zijn voeten gewoon neer omdat hij achter bodemwijd staat.
Ik ben dus erg blij!
Hij staat nu gok ik 6 weken ijzerloos en ik hem nog marge qua breedte, hij kan nog redelijk wat groeien voor ze te krap worden.
Hij heeft namelijk wat smalle hoeven, dus ze zullen nu wel breder worden.

Wel lastig hoor white line disease en hoefschoenen.
Bij het aanmeten zaten de easyboots als de fusions goed, de fusions rekten na een rit en begonnen letterlijk de tweede dag te draaien.
Maar vrij kort daarna sleten zijn hoeven zo extreem hard dat er echt zooltjes in alle schoenen moesten.
De easyboots kwamen te hoog, en de fusions begonnen nog erger te draaien.
Gelukkig herstellen zijn hoeven erg goed en zijn nu alle zooltjes eruit. :D

Kijk het was even lastig, maar hij kon zo op zijn minst met mij over het erf wandelen.
Hij had eerst elke pas op het harde schoenen aan, maar dat hoeft niet meer.
De easyboots zitten ook steeds mooier nu zijn hoeven beter gaan.
Hij kreeg van de white line disease platvoeten, en dat zag je wel duidelijk bij de easyboots, nu zijn stand veel beter is en zijn hoeven ook zitten ze echt top.
De ergste periode dat ze niet 100% mooi zaten heeft hij ook niks gedaan, hij staat al zijn hele leven iets hoger op zijn hielen, dus ik heb hem toen niet belast.
Dat zou mogelijk peesproblemen geven, dus even niks tot het weer ok zou zijn.
Hij heeft toen enkel met mij gestapt en in de stapmolen gestaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 03:47

Ik heb trouwens wel nog de tandjes platgeknepen bij de easyboots.
Hij kreeg flinke schade aan de hoefwand van de tandjes.
Niet zichtbaar, en ineens een onschadelijke hap eruit.
Nu zitten ze nog steeds prima, met de cover clips vond ik de schoen zo lelijk vervormen dus heb ik de tandjes maar flink platgeknepen.
Ze zullen nog wel heel licht doen denk ik, maar hij heeft toch de epics dus verliezen ben ik niet bang voor.
Ze zitten ook als een huis, zonder gaither zouden ze denk ik ook blijven zitten.

Maar echt.. Hoeven en schoenen..
Tandjes testen en platknijpen, zooltjes knippen en uittesten, gaithers erop zetten, boutje gemold en dus nieuwe erin gezet, draaiende schoen, brainstormen, ijzer eronder plakken..
Echt ik heb gewenst dat ik ze nooit gekocht had. :')
Nu alle kinderziektes eruit zijn is het ideaal en kunnen ze hun geld terug gaan verdienen, maar eerder was het enige wat het opleverde hoofdpijn. :')
Die gaithers erop zetten en boutjes vervangen is trouwens echt een rotklus, zweten en vloeken dat ik daar op gedaan heb!
Toen ik mijn permanente coverclips erop had en dat niks bleek heb ik ze dus mooi kapot geknipt, no way dat ik weer die zooi los ging halen. _O-
Ik ben zeker 3 kwartier met een sterke kerel zoet geweest om de gaithers erop te krijgen, zweten beiden zelfs. :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:47

moonfish13 schreef:
Ik ben zeker 3 kwartier met een sterke kerel zoet geweest om de gaithers erop te krijgen, zweten beiden zelfs. :+

Klopte de maat dan wel?
Ik heb ook ooit van een gewone losse easyboot (waarvan ik ook de tandjes had platgeknepen en toen met duketape had afgeplakt), een losse gaiter er op gezet, maar dat ging niet al te moeilijk.
Wel eens toen ik per ongeluk de maat 000 op de maat 00 wilde zetten; dacht al waarom gaat het nu zo lastig :) ... vandaar mijn vraag.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:51

HAhahah wow, de aanhouder wint :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:51

Ik krijg ook redelijk makkelijk een halve maat verschil gaiter op de schoen. Maat de gaiter van een Glove is iets anders als de gaiter op die met 'puntjes'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:37

Het was gewoon de juiste maat DD.
Dat heb ik ook nog bekeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:02

"De juiste maat' is ook een beperkt begrip bij EB :D Ik heb 2 paar 1,5 liggen en als ik die zolen tegen elkaar houdt dan zit er een halve cm verschil in de breedte.
Ik moet ze ook goed op hun eigen plek ophangen, want als ik ze daar elkaar gebruik krijg ik de kleinere soort écht niet aan de voorvoeten aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 02:19

:')
Hebben jullie nog tips?
Mijn inmiddels koos spierloze pony door de white line disease gaat volgende week mee op vakantie naar de veluwe.
De hoefsmid heeft hem goedgekeurd, schoenen passen dus we kunnen.

Ik vind het erg spannend, de schoenen zullen dan erg intensief gebruikt worden als het allemaal mee zit en hij is weinig gewend op zijn huid.
Qua blessures weet ik dat het ok is, maar dit vind ik gewoon toch spannend.
Over de Easyboots maak ik me weinig zorgen, maar over de Equine fusions wel.
Ik ben erg bang dat hij schuurplekken gaat krijgen van de schoenen, met name in combinatie met het zand.
Hij heeft ook zoveel stil gestaan dat zijn huid het denk ik niet echt optimaal gewend is.

Ik denk erover om er na het rijden zinkolie/zinkzalf of sudocrem op te smeren om eventuele irritatie te verhelpen en de huid hopelijk sneller sterker te maken.
Vetrap heb ik over gedacht of iets vooraf smeren.
Wat is jullie mening?
Ik ga bij twijfel of irritatie sowieso zinkzalf smeren denk ik.
Maar qua intensiteit wil ik eerst beginnen met een uur ofzo, kijken hoe dat gaat en hoe zijn huid het houdt.
Mocht het toch gevoelig lijken wat is dan de beste optie?
Ik denk erover om het deel waar ik over twijfel, de rand waar de fusions op de huid aansluiten preventief in te smeren met Sudocrem of iets.
Er zit op de hoef zelf antislip in de schoen.
Ik heb zinkzalf, vitamine E huidolie, sudocrem...
Vaseline?? maar ik weet niet goed of dat een goed idee is omdat het de huid mogelijk week maakt?
Glijmiddel dacht ik ook nog aan, een versie op basis van siliconen. :')

Wie denkt er mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 06:57

Niks smeren word de huid alleen maar zachter en gevoeliger op.

Vetrap kan wel mits je zeker weet dat dit niet gaat bewegen (schuren). Ik deed dan vaak onder de vetrap van die ronde wattenschijfjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 07:46

Nee niets smeren ... ieder korreltje zand kan hier ook aan vast plakken en geeft al met al nog veel meer irritatie.
Als ik de fusions voor langere tijd aan wil doen, doe ik een dun sokje om de voet als soort bandage.
Nu heb ik een shet dus kan ik wel een mensensok gebruiken, maar bij groter paard kun je wellicht iets anders er om heen doen. Hoor goede ervaringen met Vettec.
Ligt er wel aan hoe strak de schoen zit, of je een dikke of dunne laag kunt aanleggen.

Bij mij passen de schoenen maar net, vandaar een dunne (mensen) sok en dat gaat dus goed (ook geen schuurplekken na meerdere uren in de zanduitloop).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 07:54

Geen ervaring met dat type schoen, maar hier eigenlijk helemaal geen klachten gehad met de Renegades. Zelfs na paar uur dragen. Want zoveel is mijn pony ook niet gewend omdat we ze niet altijd om hebben. Met bosritten enzo is het hier niet nodig. Dus alleen de thuis buitenritten en soms ook bewust niet om.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:52

Gewoon (mensen)sokken is goed! Er bestaan toch wel hele grote maten? Dacht eventueel aan beenwarmers fzo, die zijn vaak groter en breder :p Wel zien dat ze nog in de schoen passen :p

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:23

idd niks smeren, indien nodig een dunne katoenen mensensok, maar eqfus zijn zachte schoenen, ik verwacht niet dat dat nodig is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:18

Hij heeft beschermers maat shet/pony, hele dunne pootjes!
Knippen jullie de voet eraf ofzo?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:19

De voet van de sok er niet afknippen want dan blijft hij niet meer zitten, kruipt omhoog.
ik heb nu 2 jaar de equine fusions en heb ze meteen de eerste keer voor 20km rit gebruikt. Absoluut geen schuurplekjes.
ik heb er 2 pony's mee lopen en in de losse zand of modder, water nooit schuurplekken.
ik zou me er niet te druk om maken. Je zou uit voorzorg een (kindersok) om de voeten kunnen doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:22

Ik zie dus haren in de war zitten, vandaag na een half uur rijden.
Daarom denk ik niet dat het goed gaat komen zonder iets.
Meneer is vrij gevoelig..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:31

Dan gewoon een sokje aan doen. Bij de Wibra voor een paar centen, gewoon katoen en regelmatig wassen als ze vies worden door zand oid. Gaat prima.
En nee niet de voet eraf halen.
De hak van de sok zit bij mij bij de koot :) ... ik sla dan de sok paar keer om zodat hij ook weer over de schoen valt en dan kan er ook van boven geen vuil in komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 01:08

Ik ben de equine fusions echt spuugzat aan het worden.
Wat een klotedingen zeg. -O-
Pony is bekapt en staat nu net wat kort en iets scheef, en nu draaien ze dus weer.
Zooltjes helpen niet genoeg.
Verder is het met sokken een ramp qua draaien en hij gaat zich zonder denk ik echt kaal lopen op de fusions in het bos.
Hij doet dat van dat banketstaaf half uur al, laat staan een bosrit van 2 uur. :n
Echt, leuk die hoefschoenen, maar wát een gezeik zeg.
Denk je dat het werkt is er weer wat anders. %)

Ik ga het morgen met vetrap proberen maar ik heb echt spijt van de fusions.
Wil graag met hem naar de veluwe, maar hij kan dat niet zonder hoefschoenen.
Ik durf het zo echt niet aan en ik ga als het zo doorgaat dus ook gewoon niet.
Hopelijk helpt vetrap goed, maar wel mooi waardeloos dit.