[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

afram

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:01

Ja hele aparte dingen zijn het, ik heb toen mijn ijsie bevangen raakte heel internet
afgelopen........ en kwam ze toen tegen.
Maar ze hadden ze toen niet op voorraad dus kwamen
veel te laat binnen en had ze toen niet meer nodig
maar ze eten geen brood en ze liggen in de kast.
hoop ze ook niet nodig te hebben

Kymalin schreef:
afram schreef:
Ik merk net dat de link niet werkt
zo moet ie zijn

http://img209.imageshack.us/img209/1503 ... ag8.th.jpg

Grappig, deze kende ik nog niet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:30

Cowgirl, wat fijn zeg al die hulp! Valt zeker een flinke last van je schouders nu Lachen Fijn! Hopelijk gaat het snel beter nu met je paard Lachen

Gwyn staat nu heerlijk in de blub, want zijn paddock is nogal verzopen. Ideaal dus! Lachen
Maarre zou ik hem ook een regendeken moeten om doen omdat hij zich niet echt kan bewegen om warm te blijven?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:32

@ cowgirl
goed plan die modder. Het beste voor je paard, veel koelen. Ik voel met je arme armen en rug mee, ik heb ook heel wat kruiwagens zand gestort. Ik had het zand alleen nat gemaakt, niet echte blubber gemaakt. Maar het is voor je paard echt goed. Lief van je hoefsmid dat hij vandaag meteen gekomen is. Fijn als je goede mensen om je heen hebt.

@welshcobfan: ik zou inderdaad een regendek opdoen om warm te blijven. Tenminste bij Image wel, want zij is erg gevoelig op haar spieren. Bij Janouk, Haflinger, zou ik het niet zo snel doen. Gewoon aankijken hoe je paard zich gedraagt, dat is vaak de beste raadgever.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:35

Ik doe hem wel een deken om voor mijn eigen gemoedsrust, want ik vind het best sneu dat hij zo in een klein hokje zonder bescherming staat Nagelbijten / Gniffelen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:36

Cow_girl: perfect geregeld allemaal. Hele goede oplossing.

De frogs waar Afram over schrijft zijn ook te bestellen bij de Hoefijzerfabriek Werkman en Co in Groningen. Ze zijn van het merk waar ik ook het speciale voedingssupplement van had Formula4Feet.
Is misschien best wel verstandig om die op voorraad in de kast te hebben, voor het geval dat.

Welshcobfan: Als het zulk weer kun je haar denk ik heel goed een regendeken op doen. Ze was al zo stijf in de spieren schreef je toch? En door de bevangenheid kan ze ook niet bewegen om warm te blijven.
Ik ben een beetje een watje Bloos .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:38

Hij Nagelbijten / Gniffelen
en hij is inderdaad nu erg stijf in de spieren, hmm misschien dat hij daarom ook nog moeilijker loopt! Gewoon ook door de regen en kou naast zijn overbelasting.
Ik bel straks nog even de DA, voor de zekerheid. Hij ziet er niet hoefbevangen uit, maar loopt nu op alle vier de benen slecht (heel stijf).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:39

Wat kosten trouwens speciale hoefijzers met een zooltje ongeveer?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:30

Wat speciaal beslag kost is hoefsmid afhankelijk.
Even bellen en je weet het. Maar zolang je paard het niet nodig heeft, niet doen. Een ijzer belemmerd het hoefmechanisme en dat is nu juist wat je nodig hebt ... werking is afvalstoffenafvoer.

Cow_girl ... goed bezig met die paddock. Duurt alleen nog even voordat het zaterdag is. Maar iets begrijp ik denk ik verkeerd ... je paard is nu van een grote stal, naar een kleinere stal verhuisd? Dus nog meer bewegingsbeperking? Waarom? Alleen omdat die stallen leegstonden om blup te maken? Bedenk wel dat als je paard een paar minuten in de koele blup staat met zijn warme voeten, de blup warm wordt. Als hij na die paar minuten niet kan of wordt verplaatst, dan gaat het dus averechts werken wat je doet !!

Jammer misschien van al je gesjouw als dit het geval is, maar ik wil je er toch wel even op wijzen. 10 minuten afspuiten met koud water heeft dan meer effect dan wat je nu hebt gedaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:40

@ isapaardje
In de praktijk ben ik het niet met je eens. Tenminste bij Image, dat is de enige ervaring die ik gelukkig heb.. Image is gewend aan afspuiten als sportpaard en vindt het ook lekker.
Maar tijdens de acute fase vond ze afspuiten met koud water vreselijk. Dat heeft ze mee heel duidelijk gemaakt. Het in de natte grond staan vond ze wel lekker en haar hoeven koelden daardoor ook. Zand geeft een goede tegendruk en het wordt niet zo warm als staan in stro of vlas. Image kon zelf kiezen waar ze ging staan in haar box. (de helft nat zand en de andere helft stro). Ze stond heel veel met haar voorbenen in het natte zand en met haar achterbenen op het stro. Liggen deed ze ook op het stro.

Bij alles geldt, denk ik, dat je goed naar je eigen paardje moet kijken, want geen één paard is hetzelfde en geen één hoefbevangenheid is hetzelfde. Dat vind ik ook het mooie van dit topic. Je leerte zoveel van mensen/paarden in de praktijk over allerlei dingen waar je tegen aanloopt in de dagelijkse begeleiding van een paard met hoefbevangenheid. Voor de medische kant de veearts, voor de hoeven de hoefsmid en voor de dagelijkse praktijk had ik dit topic. En Image natuurlijk als ijkpunt om te zien wat voor haar het beste werkt. Zo hebben wij het gered.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:12

Afram: heel apart... die zet je er gewoon onder met tape, maar passen die in elke straal dan?

Kymalin: ja, der voeten worden nu gekoeld, maar dat ijzer wat ze eraf had getrapt.. daar stonden de nagels van rechtop, dus als dat weer zou gebeuren dan is dan natuurlijk wel gevaarlijk als dat ding los in de stal/modder ligt en ze zou er op gaan staan.

Wat denk je, gewoon overdag in die stal met modder zetten en savonds in der eigen stal, daar heeft ze meer ruimte en kan ze gaan liggen. Of zou ze in de modder moeten blijven staan de hele nacht? nee toch he?

En ik weet... je had het al eerder tegen me gezegd... Bloos

Ja, paddockje (eerlijk gezegd is het een kraal) gaan we creeren... hopen dat dat straks ook gaat werken... thx Kymalin!

Welshcobfan: ja, ben er ook heel blij mee, wat je zegt, er valt ff wat last van je schouders... pffffffffff
Fijn dat Gwyn nu in de blub staat... haha... ideaal dus jah!
Met een lekker dekentje.... mmmm die van mij heeft dus ook nooit een deken verder opgehad dan der exceemdeken, maar daar zit ze goed in vast... dus mocht ze straks in die kraal lopen dan zal ze dus ook aan een deken moeten wennen tegen de kou en regen? beter?

Janouk: goed he... ben er ook blij mee...jij hebt dus geen blub gemaakt... mmmm... ik zet der vanavond toch weer terug in der stal denk ik (is beter toch? ook voor haar dat ze ff kan gaan liggen?) dan zal ik er gewoon nog een kruiwagen zand ingooien en ff mengen, is het minder blubberig...

En super lief he, mijn hoefsmid vond ik dus ook, eerst mijn paard erboven op helpen zei hij!

Romeorowan: Thx, lijkt me ook stukken beter. Ben benieuwd of ze zich ook gedragen heeft straks.... als ik weer naar der toe ga!

Isapaardje: aaaaaaaaaaaaaaaahhhh meen je niet... ik moest wel naar een andere stal... die van haar daar liggen koeienroosters onder met rubberen matten dus die kan ik echt niet volstorten met zand.... ze heeft wel minder ruimte jah... maar de grotere stallen kan ik dus niet gebruiken ivm die roosters.... zou die blup nu echt weer warm worden... ik weet het nu niet meer... dat afspuiten zei de hoefsmid heeft niet zoveel zin... ze moet constante koeling hebben.... en nu??????????????????????????

ik weet het niet meer.....

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:21

Het is trouwens ook niet zeker of ze METEEN zaterdag de kraal in kan... ze mag van de kliniek maar 5 minuten per dag stappen... dus die kraal is een oplossing voor straks... nu nog niet...

Mochten we klaar zijn met de kraal... en met mijn paard gaat het iets beter.. .dat ze WILT lopen iig... dan ga ik de kliniek weer bellen om te vragen of ze daar in mag lopen... als ze daar gek in gaat doen dan zal ze toch echt terug moeten op stal... TEVEEL beweging was volgens mij ook taboe...

Krijg het weer helemaal warm .... weet het nu ook ff niet meer hoor Huilen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:29

cow_girl, luister ook naar je eigen gevoel.. over Perdy werd ook gezegd dat het het beste was om haar op stalrust te zetten, maar dat vond ik geen optie en Perdy gaf ook aan (beperkt) te willen bewegen, dus heb ik haar in de bak gezet, waar ze zelf kon kiezen wat ze deed.. stilstaan, liggen (heeft ze nauwelijks gedaan) of lopen.. overigens heb ik haar niet in de blub gezet.. ik heb 3 x daags 20 min haar hoeven gekoeld in emmers water Lachen zij is hiermee vrij vlot weer 'op de been' gekomen..

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:31

cow_girl schreef:
Afram: heel apart... die zet je er gewoon onder met tape, maar passen die in elke straal dan?

Kymalin: ja, der voeten worden nu gekoeld, maar dat ijzer wat ze eraf had getrapt.. daar stonden de nagels van rechtop, dus als dat weer zou gebeuren dan is dan natuurlijk wel gevaarlijk als dat ding los in de stal/modder ligt en ze zou er op gaan staan.

Wat denk je, gewoon overdag in die stal met modder zetten en savonds in der eigen stal, daar heeft ze meer ruimte en kan ze gaan liggen. Of zou ze in de modder moeten blijven staan de hele nacht? nee toch he?

En ik weet... je had het al eerder tegen me gezegd... Bloos

Ja, paddockje (eerlijk gezegd is het een kraal) gaan we creeren... hopen dat dat straks ook gaat werken... thx Kymalin!

Welshcobfan: ja, ben er ook heel blij mee, wat je zegt, er valt ff wat last van je schouders... pffffffffff
Fijn dat Gwyn nu in de blub staat... haha... ideaal dus jah!
Met een lekker dekentje.... mmmm die van mij heeft dus ook nooit een deken verder opgehad dan der exceemdeken, maar daar zit ze goed in vast... dus mocht ze straks in die kraal lopen dan zal ze dus ook aan een deken moeten wennen tegen de kou en regen? beter?

Janouk: goed he... ben er ook blij mee...jij hebt dus geen blub gemaakt... mmmm... ik zet der vanavond toch weer terug in der stal denk ik (is beter toch? ook voor haar dat ze ff kan gaan liggen?) dan zal ik er gewoon nog een kruiwagen zand ingooien en ff mengen, is het minder blubberig...

En super lief he, mijn hoefsmid vond ik dus ook, eerst mijn paard erboven op helpen zei hij!

Romeorowan: Thx, lijkt me ook stukken beter. Ben benieuwd of ze zich ook gedragen heeft straks.... als ik weer naar der toe ga!

Isapaardje: aaaaaaaaaaaaaaaahhhh meen je niet... ik moest wel naar een andere stal... die van haar daar liggen koeienroosters onder met rubberen matten dus die kan ik echt niet volstorten met zand.... ze heeft wel minder ruimte jah... maar de grotere stallen kan ik dus niet gebruiken ivm die roosters.... zou die blup nu echt weer warm worden... ik weet het nu niet meer... dat afspuiten zei de hoefsmid heeft niet zoveel zin... ze moet constante koeling hebben.... en nu??????????????????????????

ik weet het niet meer.....

Ik heb even het onderschrift van de site gekopieerd

Equilife Frog Supports 2 stuks
Frog (=straal) Supports zijn een essentieel onderdeel voor elke 1e. hulp kist op
stallen.
Als u ze nodig heeft kan het te laat zijn om ze nog te kopen !
Ervaring heeft uitgewezen dat 80% van de gevallen van Hoefbevangenheid onmiddellijk
comfortabeler zijn na het aanbrengen van Frog Supports aan de aangetaste voet.
De grote foto toont waar de Frog support moet worden aangebracht.
Frog Supports moeten d.m.v een bandage (zoals op de kleine foto`s) wordenaangebracht.

http://www.jordenshippo.com/

Hier kan je ze opzoeken en zien hoe ze bevestigd moeten worden.

Ze zijn er niet in verschillende maten dus ik neem aan dat het voor elke voet geschikt is.
Hoop dat je er wat aan hebt.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:33

Maar dat is niet makkelijk... van mij mag ze rondlopen, maar ze is nu al knetter ... als ze in de kraal zou staan... dan zou ze door het lint gaan, vooral nu... met dit weer.. .wind... regen... die gaat uit der dak. Ook al heeft ze pijn... die voelt dan niks meer.. en ze mag gewoon niet gek doen...

Mijn gevoel zegt ook, lekker lopen... maar daar verstaat zij echt iets anders onder. Vooral als er 10 andere paarden vlak bij haar lopen... die wilt ze dan achterna... dan gaat ze als een idioot rondjes rennen... ik ken der.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:35

Afram: super, ik heb het gelezen... je kan die dingen maar beter in huis hebben ja... goeie tip!

Zijn die dingen trouwens van binnen hol? misschien stomme vraag maar? en dan in een v-vorm neem ik aan? zou je een foto kunnen maken van die onderkant?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:37

cow_girl schreef:
Maar dat is niet makkelijk... van mij mag ze rondlopen, maar ze is nu al knetter ... als ze in de kraal zou staan... dan zou ze door het lint gaan, vooral nu... met dit weer.. .wind... regen... die gaat uit der dak. Ook al heeft ze pijn... die voelt dan niks meer.. en ze mag gewoon niet gek doen...

Mijn gevoel zegt ook, lekker lopen... maar daar verstaat zij echt iets anders onder. Vooral als er 10 andere paarden vlak bij haar lopen... die wilt ze dan achterna... dan gaat ze als een idioot rondjes rennen... ik ken der.

Ja, dan is het inderdaad een ander verhaal.. vervelend dat ze dan door de pijn heen gaat rennen zeg, de meeste paarden doen dat toch niet Ach gut hopelijk gaat het allemaal lukken met de paddock en kan ze daar snel met een vriendje/vriendinnetje in en blijft ze ook rustig.. Lachen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:41

Ik heb een wilde tante... Knipoog die van mij is zo gek als een deur, elk ritje is ook anders, we vliegen normaal wat af... hopelijk doen we dat snel weer!!! Dan zal ik een vreugdedansje doen als we gaan vliegen...

Maar die van mij geeft niet zo snel een kik van de pijn... dat zie ik nu wel weer... die gaat gewoon door tot ze niet meer kan met lopen... was ze maar meer een zeikerd dat ze snel een pijntje aangeeft, maar die van mij geeft het pas aan.. .als ze al te ver heen is met iets...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:58

@afram
Ik heb de site bekeken van de Frog. Ik kan me niet voorstellen waarom deze dingen verlichting zouden geven bij de hoefbevangenheid. Ik probeer het te begrijpen (niet alleen mijn pony is blond (haflinger) Blond

Het paard hangt naar achteren om zijn teen te ontlasten. Met de Frog verhoog je de straal en de verzenen en kantel je het paard als het ware iets op de teen? Toch? Net wat het paard het meeste pijn doet. Ik snap dus niet hoe het kan werken.
Zeker als ik Image in mijn gedachten neem. Je zag de punt van het hoefbeen duidelijk in de zool drukken een paar centimeter voor de straal. De zool stond bol.

Leg mij eens uit hoe dit een hoefbevangen paard kan helpen, aub.
Verward

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:07

Volgens mij is het idee van de frog support dat de straal meer gaat dragen en de zool juist van de grond komt. Net zoals ik destijds 2 verbandrolletjes op de straal/straalgroeven heb gelegd en daar verband omheen. Dat was een tip van de paardendrogist. Je ziet dan gelijk verlichting, omdat de druk van de toon is.
Maar ik verzin ook maar wat hoor (ben niet blond overigens).

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:55

Ik zag net je berichtje Janouk en ben ook beter... gaan kijken, maar wat je zegt, het lijkt mij als ze de straal ondersteunen, dan komt ie dus omhoog... en dat ze dan alle kanten opzwikt met der voeten... van links naar rechts, toch? en dat lijkt me geen pretje om mee te lopen... of zie ik het nou verkeerd?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:20

@Cowgirl; over die kraal; ik denk dat je het gewoon moet proberen. Probeer ook of je de meest rustige pony op staal bij dr in mag zetten zodat die als het ware ook "rust" brengt. Meestal is 1 soortgenootje erbij genoeg om ze naar de hele kudde te willen laten gaan. En wat dat bewegen betreft; er zit nog een heel groot verschil tussen gedwongen bewegen (dus dat je dr bijvoorbeeld aan het halster pakt en dwingt om te lopen 5 minuten lang) of dat ze de (beperkte) vrijheid (door de afgezette kraal in dit geval) hebben. Dan kan ze zelf bepalen of ze een paar passen doet en wanneer ze stil wil staan. Als ze nou echt gaat flippen dan wordt het natuurlijk weer een heel ander verhaal.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:26

Hi Kymalin,

Het moeilijke is ... ze is 2e baas zeg maar in de roedel... dus ze vind zowieso niemand echt leuk.. en haar bovenste baas, die is de enige die ik kan proberen erbij te zetten... (tenminste die zou zij niet zo gauw slaan, maar de andere die ik erin zet... dat denk ik namelijk wel) die jaagt ze misschien de rondte in... maargoed, de kraal is niet groot.. dus mochten ze gaan slaan (vooral de baas dan, die andere)... dan is het een klein rondje waarin je kan rennen... dus ik vind dit echt moeilijk.. maar ik ga het natuurlijk wel proberen.

En misschien moet ik het allebei proberen, de baas... of een ondergeschikte (of hoe je dat noemt) erin plaatsen en kijken wat er gebeurt...

En dat flippen... ja... ik weet ZEKER dat ze dat gaat doen, heb ik vaker meegemaakt... maar als ik het probeer zorg ik dat ik er gewoon bij ben.. dan kijk ik wel.... thx

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:33

Heb ik het goed begrepen dat er dus in de (met gras begroeide) bak een stuk is afgezet? Is de bak zelf ook omheind? Anders zou je ipv 1 er bij in, 1 gewoon in de bak kunnen laten lopen. Die van mij liep altijd met z'n moeder samen maar hij bevrat haar altijd. Toen hij hoefbevangen werd hebben we een omheining tussen de twee paarden gezet zodat hij niet meer zoveel en verkeerd eten bij z'n moeder weg kon snaaien. ze hingen altijd heel erg aan elkaar en gillen nu nog steeds als ze elkaar niet meer kunnen zien. Maar de richel ertussen vinden ze geen probleem omdat ze elkaar nog wel kunnen ruiken, zien en aanraken. Misschien dat dat anders nog een optie is!?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:57

Ik heb net een afspraak gemaakt met een dierenarts hier uit de buurt met een mobiel rontgen apparaat.
Volgende week woensdag ochtend komt hij langs om de ondervoeten van June op de foto te zetten.
Ik denk, maar weet het nog niet zeker, dat ik Indiana haar voeten ook op de foto laat zetten. Gewoon omdat ik erg benieuwd ben hoe het hoefbeen nu zit.
Als ik het niet zou laten doen, dan was dat alleen om kosten te sparen. Maar ja de voorrijkosten moeten toch al betaald worden, dus ik denk dat ik het wel doe.
Ik vind het wel erg spannend.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:00

Kan ik me voorstellen! Krijg je die foto's dan zelf ook digitaal? Bij ons zit ook zo'n röntgenbus, ideaal!