[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:31

Even tussendoor, heeft er nog iemand iets aan een halve pot naf laminaze? Zonde om weg te gooien...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:31

Hoe gaat het met jou petra? Kun je het beetje een plekje geven?

Btw ik ga wel een hooinet maken in de automatische hooibak.
Ik hoop er over 2 weken aan te kunnen beginnen. Zal jullie ook meenemen in het proces.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:56

Ella_ schreef:
Is hoefbevangenheid erfelijk?

Volgens mijn DA is de hoefbevangenheid zelf niet erfelijk maar veel paarden die hoefbevangen raken hebben een onderliggend probleem zoals insulineresistentie b.v. en dat kan wel weer erfelijk zijn.

Petra en Mirei heel veel sterkte, moeilijke beslissing maar als ik jullie posten zo lees wel een hele goede.

Marjo89 ben erg benieuwd naar jou automatische voersysteem dus ik ga het even in de gate houden, al heb ik mijn hoefbevangen pony eind vorig jaar in moeten laten slapen vind ik het wel interessant om te volgen hoe en of het werkt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:34

Marjo89 schreef:

Het is een heel raar gevoel dat ze er niet meer is, maar ik heb er vrede mee. Ze had zoveel pijn. Ik heb alles. Voor haar uit de kast getrokken, maar het was gewoon niet meer op te lossen helaas. Nu langzaam aan haar spulletjes opruimen en dan rustig op zoek naar een nieuw paardje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:03

Zo, ik heb net mijn dikke dame netjes gelongeerd. Ze is nu denk ik 3 dagen van de pijnstillers af, en ze heeft nog maar zelden zo soepel gelopen als nu. Vanmorgen kwam ze ook vanuit halt in galop naar haar hooinet gesprint zodra ik het hek opende.

Ze krijgt ook meer en meer streken om grassprietjes te bemachtigen, ik zie het al gebeuren dat ze straks eens ergens blijft tussen hangen. Maar de randen van mijn piste zijn nog nooit zo netjes kort gehouden. :)

En dan hebben we de Hoof Armor nog niet geprobeerd, en de ruwvoerautomaat kan ik hopelijk in juli ophalen, dus hopelijk blijft het nu de goede kant op gaan met mijn verwend prinsesje.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:40

Petra_O schreef:
Marjo89 schreef:

Het is een heel raar gevoel dat ze er niet meer is, maar ik heb er vrede mee. Ze had zoveel pijn. Ik heb alles. Voor haar uit de kast getrokken, maar het was gewoon niet meer op te lossen helaas. Nu langzaam aan haar spulletjes opruimen en dan rustig op zoek naar een nieuw paardje.

Knap dat je er zo wel op terug kijkt. En meer kun je niet doen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:07

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:52

Goedemorgen, ik kan het even niet meer terug vinden dus vraag het nog maar even: weet iemand een goede hoefschoenpasser in zuid holland?

heb een paar gebruikte gekocht en hij heeft er zo veel lol en baat van...zo fijn, maar check het liever toch even en daarnaast is dit klittenband beetje op helaas

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:54

Het hoefbevangen randje is hier nu compleet eruit.
Oftewel de hoef heeft zich 1x compleet vernieuwd.
De zool is niet meer bol maar weer meer hol.
Hoefsmid is tevreden en de nukkige pony ook

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:48

De opmerking van Caaatje eerder dat paarden onbeperkt ruwvoer moeten, anders maagzweren etc etc, begrijp ik wel.
MAAR hoefbevangen paarden passen gewoon NIET in dat perfecte plaatje naar mijn mening.
Die mogen gewoon niet onbeperkt eten.

En een kanttekening: het valt best mee met Bute / prednisolon etcetc op lange termijn geven en de maagbeschadigingen.
Mijn oude heer van 33 staat 2 jaar al op zware prednisolon, en is daar niet HB van geworden..
Heeft daarvoor jaren geleden heel erg lang op de Bute gestaan en heeft nog nooit last van zijn maag gehad of is daarvan ziek geworden.
De dierenartsen van diverse klinieken ( mijn reguliere arts, Karel Dimmendaal , Kromme Rijn& Bodegraven) geven ook aan dat het iets is wat ze moeten zeggen tegen eigenaren, de bijwerkingen kúnnen optreden maar ze hebben het niet veel meegemaakt in de praktijk.

En als het je laatste optie is om je paard van iets te kunnen redden / op te laten knappen voordat je de moeilijkste beslissing ooit neemt kun je dit best gaan proberen. Inslapen kan altijd nog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:52

Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van het ruwvoer af. Van onbeperkt weidehooi zijn die van mij bevangen geraakt. Graszaadhooi gaat wel goed. Dat eten ze niet continu door omdat het zo lekker is, is mijn ervaring. Ze scharrelen tussendoor vaker rond op zoek naar eten dat lekkerder is :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:50

capopjekop schreef:
Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van het ruwvoer af. Van onbeperkt weidehooi zijn die van mij bevangen geraakt. Graszaadhooi gaat wel goed. Dat eten ze niet continu door omdat het zo lekker is, is mijn ervaring. Ze scharrelen tussendoor vaker rond op zoek naar eten dat lekkerder is :')

Ik bied ook wel weidehooi aan, ik vind in graszaadhooi zo weinig zitten.
Ze hebben wel ook echt nog mineralen en vitamines nodig.
En daarnaast gerste stro vinden ze ook lekker en takken en bladeren.
PLus dat ik regelmatig ea van de supermarkt mee neem.

Als ze straks aan huis staan wil ik het in de toekomst wel nog echt anders gaan doen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:17

Mijn pony heeft een half jaar beter gekregen, inclusief die dure maagbeschermers erbij, helaas wel maagzweren gekregen.
Wij voeren snachts onbeperkt graszaadhooi, overdag 4 porties getest weidehooi.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:29

Hey! Hier al tijdje alleen meegelezen. Erg druk met werk maar pony maakt het erg goed. Hij is van speciaal beslag af omdat zijn hoeven gewoon echt zo goed zijn op moment. Dikke zolen, kan nu ook steeds flink wat af gehaald worden. Hij stond tot de eerste week Juni nog op normale ijzers maar met een leren zooltje en siliconen, maar hier is hij nu van af en nu heeft hij nog even gewone ijzers zodat de overgang niet te groot is. Hij heeft zich in tijden niet zo goed gevoeld.

Hier in de video laatst (dit doen ze trouwens dagelijks aan einde van de dag), is hij de bonte. Hij was dus in Oktober hoefbevangen met kanteling en 1 voetje iets gezakt. Hij was positief getest op PPID en hiervoor krijgt hij Prascent. Verder krijgt hij dagelijks multivitamine van Pavo door klein beetje slobber maar hij lijkt erg goed te pas. Ze hebben onbeperkt getest verpakt hooi met zeer weinig suikers en erg hoog droog gehalte, en hier lijkt hij het goed op te doen.

Wilde de succes toch even delen met jullie. Heb zoveel hulp en steun gehad hier! Nu hopen dat ik het niet meer zo nodig heb en dat hij zo goed blijft! Er mogen wel wat kilootjes nog van af, maar verder does hij het top. *\o/*

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:01

Ha Lotte, daar wordt ik nou heel blij van, wat fijn dat het zo goed gaat en fijn dat je dat laat weten hier *\o/*
ik wens iedereen veel beterschap met de beestjes, hier nog steeds goed, ze staat 2 tot 5 uur per dag op de wei, nu lang dood gras, en komt altijd in galop en draf van de wei, ik geniet daar elke dag van, dat wens ik jullie allemaal toe :+

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:08

assebassie schreef:
Ha Lotte, daar wordt ik nou heel blij van, wat fijn dat het zo goed gaat en fijn dat je dat laat weten hier *\o/*
ik wens iedereen veel beterschap met de beestjes, hier nog steeds goed, ze staat 2 tot 5 uur per dag op de wei, nu lang dood gras, en komt altijd in galop en draf van de wei, ik geniet daar elke dag van, dat wens ik jullie allemaal toe :+

Dankje! Ben ook helemaal in de gloria om hem zo blij te zien! *\o/*

Klinkt alsof het ook erg goed gaat bij jou! *\o/* hier staan ze ook alleen 's avonds op de wei en gras staat op zo'n meter hoog :') dus lang, hooi achtig en al helemaal uitgebloeid. Maar moet zeggen dat de wei open gaat, ze allen in een draf de wei in gaan, en dan een uur later weer in de paddock staan uit de slowfeeders hooi te eten :') ach ja, wel leuk om te zien hoe ze toch zelf heen en weer lopen in een treintje met z'n 3en van wei naar paddock en weet naar wei. Elke ochtend rond uur of half 7/7 uur liggen ze wel altijd te maffen in de paddock dus dit lijken ze ook erg fijn te vinden. Maar kilometers maken ze altijd wel zo. In de wei staat ook geen water dus ze moeten weer terug lopen naar de paddock voor drinken dus het houdt hem actief genoeg :)

Mijn andere merrie in de wei toen het laatst nog lager stond :') en nee, ze heeft geen mega korte pootjes haha
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:27

Wat fijn om te lezen dat het bij meer mensen en hun paarden goed gaat!!

Hier gaat het ook prima. Nicky is vrolijk. Zondag gaat ze verhuizen. Een wandeling van ongeveer een uur. Dat vind ik nog wel spannend.
Haar vandaag nog opnieuw bekapt. Ze krijgt helemaal een nieuwe zool en straal. Zo gaaf om te zien.
Afbeelding

Ff voetjes showen
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:32

Marjo89 schreef:

Hier gaat het ook prima. Nicky is vrolijk. Zondag gaat ze verhuizen. Een wandeling van ongeveer een uur. Dat vind ik nog wel spannend.
Haar vandaag nog opnieuw bekapt. Ze krijgt helemaal een nieuwe zool en straal. Zo gaaf om te zien.
[ [url=m/bsgTgc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ff voetjes showen
[ [url=m/iRIen2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe waren haar voeten voor de hb?

Ik las vandaag toch wat onnozels op een Duitse hb Facebook pagina.
Iemand adviseerde haver en luzerne te voeren. Want dat was perfect voor een hb paard
En als ze de acute fase hebben moet je ze juist uren bewegen en niet op dieet zetten etcetc.

Het was een doorgeslagen paard natuurlijk gevalletje...

Paard natuurlijk ja, maar normaal nadenken moet je ook kunnen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:41

hagelslag schreef:
Marjo89 schreef:

[ [url=m/bsgTgc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ff voetjes showen
[ [url=m/iRIen2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe waren haar voeten voor de hb?

Ik las vandaag toch wat onnozels op een Duitse hb Facebook pagina.
Iemand adviseerde haver en luzerne te voeren. Want dat was perfect voor een hb paard
En als ze de acute fase hebben moet je ze juist uren bewegen en niet op dieet zetten etcetc.

Het was een doorgeslagen paard natuurlijk gevalletje...

Paard natuurlijk ja, maar normaal nadenken moet je ook kunnen

Moest even zoeken.
Dit is van een jaar geleden. Ze heeft van zichzelf echt mega sterke voetjes. Ze brokkelt vrijwel nooit. Houdt er wel van om kort te staan. Als de hoeven te lang worden gaat ze rommelig lopen en sloffen.

Hmm nu twijfel ik of dit achter is. Ik zoek ff verder nog
Dit is voor
Afbeelding
Dit is achter
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 30-06-21 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:44

Nouja je was nog vrij vlot met antwoorden binnen 8 minuten _O-

Maar het is toch best interessant om te zien wat hb doet met een hoef.

En het is ansich logisch dat met een lange hoef ze gaan sloffen/struikelen.

Mijn stinker liep eergister echt zo bar slecht te struikelen en de strompelen.
En gisterochtend was de hoefsmid er voor beide en gister middag was ze klaar met struikelen...
Maar beide ponnies hadden een flinke groeispurt gehad.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:53

hagelslag schreef:
Nouja je was nog vrij vlot met antwoorden binnen 8 minuten _O-

Maar het is toch best interessant om te zien wat hb doet met een hoef.

En het is ansich logisch dat met een lange hoef ze gaan sloffen/struikelen.

Mijn stinker liep eergister echt zo bar slecht te struikelen en de strompelen.
En gisterochtend was de hoefsmid er voor beide en gister middag was ze klaar met struikelen...
Maar beide ponnies hadden een flinke groeispurt gehad.

Heb maar 3000 foto’s ofz op de telefoon haha.
Ja Nicky heeft het wel snel hoor. Soms denk ik. Serieus nu al. Bekap haar nog steeds iedere 5 dagen. En als ik dan zie hoeveel ik er alweer af moet halen onvoorstelbaar!

Hoe vaak komt jou smid?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:00

Hij kwam hier toen ze niet bevang was alle 6-8 weken. Dat lag eraan of 't winter of zomer was.

Toen ze acuut bevangen was is hij een tijd alle 2-3 weken gekomen en nu wouden we weer 6 weken proberen.
Maar zijn toch op 5 weken geëindigd.

De volgende afspraak staat toch weer voor over 5 weken. Ivm zijn vakantie is het niet anders mogelijk.
Maar maar maar, mocht het echt niet lukken.
Dan wil hij eventueel toch haar even bekappen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:37

Hagelslag: ik verbaas me er in het algemeen wel eens over hoeveel Duitsers “haver” fan zijn en het continu adviseren voor 1000 en 1 problemen, diëten en meer.
:=

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:42

Helaas hadden wij hier ook weer een kleine stap terug. 2 weken geleden liep ze weer gevoelig op het harde. Na een weekje Metacam en alleen op het zachte doet ze het nu weer goed.

Onze natuurlijk bekapper is gisteren geweest en ziet wel een ietsjes verbrede witte lijn bij haar voorhoeven. Niet extreem, we waren er op tijd bij. Toch worden er a.s. vrijdag foto's gemaakt van haar hoeven, omdat ik nu wil weten hoe de binnenkant van haar hoeven eruit zien. Ik heb haar namelijk pas 4 maanden, maar er zijn wel ''ringen'' voelbaar in haar hoeven. Ook gaan we een insuline resistentie test doen, aangezien ze geen ''typisch'' hb paard is. Ik hoop dat we de oorzaak kunnen achterhalen. En met de foto's kan de smid ook weer wat gerichter werken. Zij komt over 2 weekjes weer even voor controle.

Voor nu alleen hooi met balancer van vitalbix (op basis van timothee ipv luzerne) met Glucobalance, magnesium en keltisch zeezout. We gaan wel het wandelen weer oppakken (ze is een stuiterbal momenteel).

Zaterdag gaan we verhuizen naar een meer hb paard plekje. Fijn paddockje aan haar ruime stal (4 bij 10).

Toevoeging: de bekapper had het ook over brandnetel, kleefkruid en wilgentakken. Geven jullie dit ook?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:50

Femke, je lijkt het wel mooi onder controle te hebben qua voeding en stalling, dat is fijn.

Ik geef wel brandnetel bij, deels gedroogd door haar eiwitpoeders ed, zodat ze dit eet.
En regelmatig snij ik wat vers af en voer dit na een dag drogen. Ze is er gek op!

Je kan rechts onderin zoeken in dit topic, misschien dat je daarmee meer ervaringen krijgt?