[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:25

ik heb wel bietenpulp, maar dat blieft meneer echt alleen als het heel koud weer is. Anders laat hij het echt staan.
hij krijgt C4L met een extra dosis omega-olie en totdat hij zere hoeven kreeg ook goede beweging.
Maar die van mij gaat daar zelden van mesten :( .

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:47

zippora schreef:
ik heb wel bietenpulp, maar dat blieft meneer echt alleen als het heel koud weer is. Anders laat hij het echt staan.
hij krijgt C4L met een extra dosis omega-olie en totdat hij zere hoeven kreeg ook goede beweging.
Maar die van mij gaat daar zelden van mesten :( .

Wat is C4L?? Om te eten???

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 06:49

Care for Life van Pavo

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:46

Jannepauli schreef:
Care for Life van Pavo

En dat mo :o gen hoefbevangen paarden wel hebben?
Ik wil haar zo graag vertroetelen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:50

Margee schreef:
Jannepauli schreef:
Care for Life van Pavo

Als je paard nu acuut bevangen staat zou ik er niets instoppen qua krachtvoer. Alleen hooi.
Als je wilt vertroetelen, ga dan zo vaak mogelijk koelen. Dat vindt je paard ook fijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:10

Ze staat in de blub, helaas al weken.... Af en toe lijkt het beter te gaan en dan weer kreupel, rechtsvoor.... ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 13:21

Margee schreef:
Jannepauli schreef:
Care for Life van Pavo

Dat snap ik, maar geeft haar voorlopig maar gewoon wat extra knuffels!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:51

Mijn fjord van 5 heb ik nu snachts op stal en overweeg een slowfeeder te kopen. Is het van belang dat ik hem verder nog iets bijvoer voor zijn mineralen etc? Hij is niet hoefbevangen maar moet wel van zijn spekbuik af voor dat het wel hoefbevangenheid word. Energie heeft hij voor 10 en ziet er gezond uit. Was zojuist bij de welkoop maar ik zie door de bomen het bos niet meer de keuze is te reuze..

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:06

C4L staat erg laag in de suiker en zetmeel. iets van 6% in totaal.
Dus voor HB-gevoelige paarden een van de veilige krachtvoeders.

En ik moet toch zijn magnesium ergens doorheen mengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 14:10

zippora schreef:

C4L is 9,4% suikers+zetmeel

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:16

Blon_D, bij de welkoop heb je als het goed is Subli Dieetmix, dit voer ik aan mijn (ex)HB merrie en dat gaat heel goed!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:01

Meld me hier helaas ook. Pony liep maandag niet helemaal goed links voor, dinsdag ging het beter en woensdag werd ik gebeld dat ze de stal niet uit wilde. Ik erheen, linkerbeen mega dik. Ik dacht niet gelijk aan HB, maar hield haar de afgelopen tijd wel beter in de gaten (ze heeft het 1 keer eerder gehad voordat ik haar kocht, 7 aar terug). Der manenkam werd namelijk harder, dus minder kuil gevoerd verder stond ze 2 uur op het gras. Dierenarts dacht eerst aan een hoefzweer, maar geen reactie daarop en met lopen vond hij haar meer op de achterhand leunen. Ze heeft pijnstillers gehad en zit nu aan de metacam. Verder krijgt ze droog hooi. Is toch een combi geweest van rijk gras en rijk kuil denk ik, te dik is ze niet en ze kreeg ook genoeg beweging. Aan 'krachtvoer' kreeg ze al bijna niks; luzernemix, handje dieetmix en supplementen.

Gister was der been al wat dunner en oogt ze wel okay, lopen is op het harde wel gevoelig maar ze staat op het zand prima. Arme pony leeft voor het gras maar voorlopig zit dat er niet in.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:43

Vesceron schreef:
Blon_D, bij de welkoop heb je als het goed is Subli Dieetmix, dit voer ik aan mijn (ex)HB merrie en dat gaat heel goed!

Dank je voor de tip die ga ik nog even zoeken dan :D

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:46

Jannepauli schreef:
zippora schreef:

C4L is 9,4% suikers+zetmeel

Oeps geheugen is niet meer al te best dan. :o
Maar nog steeds veel lager dan veel andere voeders.

Ik denk dat ik die van mij ga laten testen op zijn schildklier. Heb zitten googlen op trage stofwisseling (versnellen) en kwam uit op oorzaak: of van nature of schildklier (bij honden/mensen dan, niets gevonden over paarden, maar die zullen ook wel een schildklier hebben :+ ). Maar de symptomen die ik bij honden zag, kloppen wel heel aardig met wat ik de afgelopen 2 jaar met mijn paard heb meegemaakt. En hij presteert het nu ook nog eens om op alleen graszaadhooi dikker te worden, terwijl hij er vorig jaar van vermagerde |o .
Ga maandag/dinsdag de DA maar eens bellen, eerst even op stal vragen of iemand anders hem nog nodig heeft.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:41

Ik mag me hier helaas ook gaan melden.. Mijn pony liep 2 weken geleden niet goed en toen heb ik gelijk de hoefsmid erbij gehaald, die constateerde toen een hoefzweer. Deze is behandeld en na 1.5 week weer weggegaan, pony bleef gevoelig lopen en ook met ijzers was ze stijf. Hoefsmid daarna nog een keer laten komen en die heeft de ijzers een beetje aangepast dat de druk anders zou zijn. Het ging gelijk beter, die dag erna (vandaag) werd ik gebeld door de eigenaresse van stal datzelfde nu weer heel slecht liep.. Toen maar gelijk de dierenarts gebeld die er in een half uur was, kort onderzoek en zei dat het lichte (net opgedaagde) bevangenheid was.. Ze heeft nu pijnstillers gekregen en heeft een muilkorf om. Waardoor het is gekomen is waarschijnlijk de samenhang van de bijna 2 weken rust en het gras..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:19

Ach wat een boel paardjes weer hb.. :( hopelijk knappen ze snel op!

Met Flavio gaat het goed, maar ik blijf het moeilijk vinden. Het heeft namelijk bijna de hele winter geduurd voor zijn vetpockets op zijn rug echt weg waren... En na de 1e week (1/2 dag) weidegang waren ze er meteen weer volop (niet tijdens het opbouwen). Weide is nu redelijk afgegrazen en ik heb Flavio magnesiumchelaat erbij gegeven. Combinatie van beiden heeft ervoor gezorgd dat de pockets minder zijn, maar nog niet weg!

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet. Iemand tips? Flavio is echt super op gewicht (eerder te dun, dan te dik), heeft een goede conditie, loopt goed en zit lekker in z'n vachtje. Alleen die pockets... Ik snap het niet... Naast weidegang krijgt hij hooi, wat nodig is, want gras is echt kort/weinig, hij staat samen met een IR merrie en zij kan dit ook aan. Verder een paar korrels biks en een handje muesli van hartog (omdat ik vond dat hij in de winter wat weinig energie had) en hij knabbelt weer erg veel aan z'n stro.

Zijn de vetpockets het eerste teken... of kan er iets anders aan de hand zijn? En wat dan?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:06

Wat vervelend dat er weer veel paardjes bijkomen die bevangen raken in het voorjaar. Ik denk dat die van mij ook beginnend hoefbevangen is. Dinsdag begon ze kreupel te lopen en ik dacht aan een hoefzweer.

Gister heeft de hoedsmid een zweer uitgesloten. Wel dacht hij aan hoefbevangheid. Omdat ze stijf was en iets moeilijk achteruit liep. Ook was dr hartslag aan haar voorhoeven hoger.

Ik heb haar gelijk van het hoge verse vette gras gehaald, op droog hooi gezet, magnesium en drainage gegeven. Vandaag liep ze al een heel stuk beter! Eigenlijk weinig meer te zien. Ik hoop dat ik er op tijd bij ben. En als ik het goed in de gaten hou het niet door gaat zetten. Ik heb de fructaan index app gedownlaod maar is er hier iemand die hem even goed kan uitleggen. Die tabel bijv. daar hebben ze het over 8 en hoger en 40

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:07

Ow sorry was bijna klaar maar mobiel vond het nodig al te posten. Mijn vraag dus hoe zit die tabel in elkaar van de fructaan app?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:12

Het is precies dezelfde als van paard natuurlijk. Handig is dat je tussendoor even kunt spieken hoe het er jouw omgeving voorstaat als je geen computer in de buurt hebt.

Hier komt dinsdag ook de hoefsmid, toch even laten kijken of hij nog iets kan helpen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:19

De fructaanindex is een handige app, maar altijd blijven vertrouwen op je gezond verstand want op dit moment staat de index niet heel hoog en komen er wel steeds meer HB-gevallen bij.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:24

Zal dat ook niet al de voorgaande weken opgebouwd zijn?
Ik zit nu in de auto zelfs ook al op te letten hoe andere paarden in het gras staan, alsof ik het zou kunnen zien..... :(:)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:12

Die van mij krijgt vandaag het laatste beetje metacam en dan kijken hoe ze zonder loopt. Gister zag ik op het harde niks, dus hopen dat het zo blijft!

Ze krijgt nu droog hooi en der supplementen, normaal krijgt ze kuil. Voorlopig krijgt ze nog hooi maar wil het daarna toch weer gaan opbouwen. Vanaf wanneer zijn jullie weer gaan opbouwen vanaf droog hooi of blijven jullie droog hooi voeren?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:06

Ik kom me hier ook maar weer eens melden. Ooit eerder paar jaar geleden als es gemeld hier toen onze shet hoefbevangen werd. Ondertussen staat hij eigenlijk altijd in de bak met hooi, af en toe een beetje muesli en dit gaat al jaren weer erg goed. Heel soms komt ie nog wel es in het gras, maar dat is te verwaarlozen.

Af en toe heeft ie wel eens een hoefzweer, maar schijnt vaker voor te komen bij hoefbevangen gevoelige paardjes en gaat ook elke keer weer over na een paar dagen biotex. Nu begon hij drie weken geleden ook weer wat te manken. In de biotex gezet en leek beter te gaan, maar toen werd mijn andere pony ernstig ziek (koliek incl operatie e.d. in Utrecht) en is onze shet eventjes vergeten.. Vorige week weer eens goed gekeken en nu leek hij mok te hebben. Beentje geschoren en met betadine behandeld en mokzalf gedaan, maar hij staat nu nog maar op drie benen en houdt zijn rechtervoorbeen omhoog. Toch vandaag maar weer es de DA gebeld, want vertrouwde het niet. Dacht dat er misschien een ontsteking in het been zou zitten ofzo, maar nu denkt de DA dus weer dat hij weer HB is geworden. Ik denk het absoluut niet, want hij loopt zeker niet zo als een paar jaar terug en vind het dan ook apart dat hij 1 been de hele tijd omhoog houdt. Ik heb ook nog weer overlegd met onze hoefsmid en die vind het ook een bijzonder verhaal. Die zou deze week nog tijd maken om langs te komen en te bekijken. Hij heeft nu voor een paar dagen pijnstillers gekregen.

Is er hier iemand met ervaring die dit ook had en paardje toch HB bleek te zijn?

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:47

Wat doet magnesium met bevangen paarden?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:30

Gisteren is de DA dus geweest voor onze shet, gistermiddag was hij alweer aan het racen door de bak heen. Ik heb geen ervaring met pijnstillers en HB, maakt als hij echt zo HB was geweest dat ie de hele tijd zijn pootje omhoog houdt, en nu met pijnstillers ineens zo aan het racen is. Is het dan wel werkelijk HB?? Ook zijn manier van lopen is niks aan te zien.