[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:14

ponyzotje schreef:
En een gevaarlijk ook :-)
Dat is alles wat ik daarover wil zeggen want blijkbaar denk jij volledig anders over koorts dan wetenschappelijk is aangetoond. Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken dat door foutieve of geen behandeling en afwachten, een ziekte zodanig escaleert dat het gewoon niet meer te herstellen is. Ik zie het dagelijks.
Wat je beweert over het ontstaan van koorts is gewoon fout. En er is ook een verschil met zgn arbeidshyperthermie... Maar echt, ik heb geen zin dat hele verhaal te doen, het is veel te complex. Maar wat jij stelt is gewoon fout en soms ook erg gevaarlijk.
(waarmee ik niet gezegd heb dat het in sómmige gevallen niet aangewezen kan zijn het lichaam zelf wat werk te laten doen, da's prima. Maar bijvoorbeeld al zeker niet bij HB en daarover gaat het hier wel!)

helaas is mijn ervaring, meer dan 1 keer, dat er onjuiste diagnose gesteld werd door een da /arts, waardoor de onjuiste middelen toegediend werden.
ik vind het erg knap van een dierenarts, dat hij kan zien aan de buitenkant, dat een paard ontstoken darmen heeft.! dat is nl niet zo vast te stellen . (wetenschappelijk zeker niet)
Ik heb het hier niet over arbeidshyperthermie
maar over een paard met een temperatuur van 38.7

wb HB, ik vraag mij zeer sterk af, of dit geval wel HB is.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:17

ponyzotje schreef:
Edit: dit
nombrado schreef:
het lichaam is als een gek bezig de niet lichaamseigen stoffen uit te scheiden/te verwerken. Dat kost energie en daarom ontstaat er koorts.
klopt dus niet.

o? en waarom niet?
waarom ontstaat er dan verhoging denk je?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 07-01-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:21

Ik lees later even bij :o

Tryggur z'n uitstapje naar het weiland lijkt met een sisser te zijn afgelopen! Tot nu toe geen terugval, dus ik denk dat het ergste gevaar dat hij daaraan wat zou overhouden nu wel geweken is? Hij staat nog wel op alleen graszaadhooi, maar denk dat ik vanaf morgen weer een klein beetje het andere hooi erbij ga doen om terug op te bouwen naar wat hij kreeg.

Vandaag is de tandarts geweest. Heb er het afgelopen jaar al 2 verschillende bij gehad, maar was niet tevreden. Hij heeft waarschijnlijk een keer zijn hoofd gestoten en had 1 losse tand. Nu een tandarts erbij waar ik al erg veel goede dingen over had gehoord en moet zeggen dat ik ook erg tevreden ben :j Heel rustig en netjes en alles uitleggen. Uiteindelijk toch besloten Tryggur z'n ietswat losse (niet echt heel los, net een beetje speling er op) er uit te halen. Ben zooo trots op mn superpaard. Zonder verdoving oid en hij is keurig blijven staan en heeft alles laten gebeuren, topper :+: Bleek dat de tand vanbinnen was afgebroken en dus los was gaan zitten, wss dus door een keer hard stoten oid. Maar die is er nu dus uit en meneer heeft een prachtig gat. Eet er verder prima mee en had geen invloed op zijn andere tanden dus nu gewoon weer elk jaar even controleren en vijltje erlangs. Had er echt buikpijn van vantevoren, maar nu toch wel heel opgelucht :j Verder zag het er gelukkig goed uit allemaal :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:22

Vandaag kwam de hoefsmid weer langs. Ze was weer een ijzer kwijt (achteraan dus het was niet zo erg, daar zijn haar hoefbeentjes niet gekanteld).
Hij kapte de nagels los en ik zag alweer die gevoelige reacties (die ze trouwens eigenlijk altijd geeft in dat geval). Uiteindelijk bekapte hij haar linkervoor voetje en daar was weer bloed te zien... Ik begreep er echt niets van! Ze staat overdag buiten met meermaals per dag hooi, en 's avonds op stal waar ze dan pulp, zemelen, vitaminekorrels en een klein handje dieetvoer krijgt. Haar rechtervoor was er niets aan te zien.
Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld, dus ik ben zooo bang dat deze door gaan breken!
Het houdt precies toch nooit op... Ik ben al bang voor dat gras dat er weer door gaat komen in haar piste die altijd kaal was in de zomer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:24

nombrado schreef:
aha...ik snap het al
je bent student dierengeneeskunde en helemaal in de ban van de farmaceutische industrie

:(

Verzoek om dit topic vriendelijk te houden. Wij steunen elkaar bij de dagelijkse omgang met onze (ex) hoefbevangen paarden.
Ik vind het erg vervelend/irritant als mensen zo met elkaar omgaan en al helemaal in dit topic.

@ WEndy; zo fijn voor je dat het nachtelijke avontuur geen gevolgen lijkt te hebben.

@ Celia :(:)
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-01-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:24

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:31

Je had het niet over arbeidshyperthermie, maar in je vorige post wel, lees even terug...

En nombrado, wat een reactie? Omdat ik weet hoe koorts ontstaat (zoals ik al zei, aantasting van het thermoregulatiecentrum door heel veel verschillende dingen waaronder bepaalde medicatie en bacteriële toxines) en jij niet, ben ik in de ban van de farmaceutische industrie? Bedonder jezelf alsjeblieft, maar anderen niet.
Ja, ik hecht meer belang aan wetenschappelijke dubbelblindstudies dan aan alternatieve geneeswijzen, die nog nooit bewezen zijn. En dat deed ik al vóór mijn studies, btw ;-) .
Ik vind het dus flauw dat je persoonlijk gaat worden en refereren aan mijn opleiding, terwijl ik gewoon vertel wat koorts wetenschappelijk is :? Ik heb zelf ook al aangegeven dat er vaak te snel naar ab wordt gegrepen en dat DA zeker ook fouten maken (ze zijn niet perfect he!), maar daar heb je over gelezen.

Stop met persoonlijk worden en kijk naar de casus. DA vermoedt omwille van de gang en de geschiedenis (oa voederton) HB en dat is helemaal geen gekke veronderstelling. Een veel betere veronderstelling dat het paard HB is geworden door een eenmalige toediening van ab ná de stijfheid - en in je laatste post veronderstel je dan weer géén HB terwijl je eerder zei dat het door de ab kon komen??
Laten we er het gewoon op houden dat de DA op safe heeft gespeeld en breed heeft behandeld, incl ab. Dat heeft bewezen al HEEL veel levens gered! Zeker bij dieren, want ze kunnen het niet vertellen ;-)

Wendy, is de wortel ook verwijderd? En is dat opgevuld of zo gelaten? Interessant! Hopelijk doet hij het er verder goed mee. Ik zou je wel aanraden om de tandarts de eerste keer al na een halfjaartje of iets langer te llaten terugkomen, voor sommige paarden met een getrokken kies is een jaar wat te lang. Maar heel fijn dat hij ervanaf is!! +:)+
En nog fijner dat zijn uitstapje verder geen nare gevolgen lijkt te hebben +:)+

Celia, heb je foto's laten maken recentelijk?

nombrado, die tweede link is prima +:)+
En net hiermee maak jij me bang:
Citaat:
Men vindt tegenwoordig vaak dat koorts niet verlaagd hoeft te worden omdat deze geen gevaar vormt. De tendens slaat nu echter weer helemaal de andere kant op, en dat is niet terecht

In die eerste staat ook niets nieuws :-)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:39

@ponyzotje, nu we toch bezig zijn over alternatief en regulair, wat denk jij over het geven van magnesium bij hoefbevangenheid ?
Toen Y bevangen was, vroeg ik het verband hoefbevangenheid/ insuline resistentie/magnesium tekort aan mijn da (België) en ze leek er niet echt mee vertrouwd..., ik mocht haar wel magnesium bijgeven want het zou wel geen kwaad kunnen...

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:43

Yoika, ik meen mij te herinneren dat ik dat ook las op de site van paardnatuurlijk ;)

Ponyzotje, ik las dit in de OP:
Citaat:
- Zet het paard met de hoeven 2 x daags in een bak lauw warm water (Pas op met mok). Geen koud water want dan trekken de bloedvaatjes in de ondervoet juist samen wat niet de bedoeling is.

Is ijs op de hoeven leggen dan niet zo goed ? Of heeft dat een andere werking ?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:45

Over dat koortsverhaal...
Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee en ben dan ook geen DA, maar toen mijn stalgenootje en ik nog kleine meisjes van 15,16 waren hebben onze paarden ook eens een uitstapje naar kilo's biks gemaakt. Toen we ze aantroffen stonden ze gewoon echt te zweten en te kreunen van het vreten... We schrokken natuurlijk behoorlijk en zijn eigenlijk gelijk rustig met ze gaan stappen en hebben de benen en hals wat afgespoten om ze wat af te koelen. De dagen daarna goed geobserveerd, alleen op hooi gezet en gestapt en alles liep met een sisser af.

Als je flink bent wezen Chinezen en veel te veel gegeten hebt dan zit je met een rommelende buik zwetend te wachten tot het zakt en voel je je beroerd. Ik denk dat het wel een beetje vergelijkbaar is, al zijn wij natuurlijk geen paarden. Dan moet je rusten, afkoelen en wachten tot het gezakt is en de dagen erna even lichte kost eten ;)

Koorts, of verhoging, is m.i. een reactie van het lichaam op een ontstekingsreactie, en hyperthermie oververhitting door bijv. een zonnesteek of flinke inspanning in een warme omgeving.

AB spuiten lijkt me dan niet echt terzake doend, maar wellicht had de DA daar een andere reden voor dan hier genoemd ;)
Ik denk dat de combinatie van het overeten, medicatie en dan ook nog de wei op even fout is geweest. Maar misschien valt het allemaal mee en is het paard er toch niet zo erg aan toe als verwacht, laten we het hopen!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:47

@ponyzotje ; het gaat om mijn "oude" pony (15 ongeveer), ze sukkelt al jaren met haar hoefjes en daarom wordt ze ook al lang niet meer bereden. Ze is gezelschapspony voor mijn jongere ruin. Ik heb daarom ook besloten om haar de stress niet te bezorgen om haar te vervoeren en foto's te laten nemen (ze is dit niet gewoon op een trailer). Niet dat ik haar dus niet verzorg en denk van ah het is maar HB, nee zeker niet. Ze is altijd op dieet, mag nooit meer in het gras en daarom krijgt ze ook weinig voer. Hooi krijgt ze ook niet zoveel, maar volgens mij heeft ze samen met mijn ruin de nog steeds bestaande sprietjes gras opgegeten en is dit het resultaat ervan. Er was eerst nog wat gras, nu wel al lang niet meer (wel buiten de draad).
Ik kan me echt niet voorstellen van wat het is, ik merk het ook niet op dat ze niet goed loopt aangezien de ondergrond vaak bevroren is en dan is ze zowiezo voorzichtig. In de modder merk ik ook niets...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:49

Magnesium: hier (in België) is het niet zo bekend maar ik heb er al meerdere dingen over gelezen. 't Is zeker wetenschappelijk dat een tekort aan bepaalde sporenelementen problemen kan geven, daar is niets alternatiefs aan.
Ik ben persoonlijk van mening dat, aangezien er zoveel indicaties zijn, een deel van de paarden met IR inderdaad een magnesiumtekort kunnen hebben. Er zouden indicaties zijn dat dat ook bij mensen zo is met diabetes. Echter, er zijn ook paarden met IR/HB die geen magnesiumtekort hebben/niet gebaat zijn bij de kuur.
Voorzover ik weet is het inderdaad nog niet ingeburgerd (ook niet bij de mens trouwens), maar wordt er wel onderzoek naar gedaan. Wel zijn al goede resultaten behaald met metformine, maar de resultaten blijven wel wisselend.

Liene, ijs en koude dient vooral om de ontstekingsreactie te temperen (icm ontstekingsremmer). Maar af en toe worden inderdaad wisselbaden aangeraden die dus afwisselend de bloedvaten doen samentrekken en weer opengaan, om de goede effecten van beide behandelingen te benutten.
In het acute stadium is de ontsteking temperen absoluut het belangrijkste dus is ijs zeker een goed idee. Verderop kan het belangrijker worden om de doorbloeding te stimuleren maar wanneer dat is, is uiteraard per paard afhankelijk.

Spikyblue, de evaluatie daarvan is aan de dierenarts, verhoging is mogelijk maar dit is significante koorts én voorkomen is beter dan genezen! Je hebt zeker gelijk dat het lichaam warmte aanmaakt bij de vertering maar dit is vrij hoog, en hier bestond ook nog eens het risico dat het toch om HB gaat dus ingrijpen is aangewezen.

Celia: sommige DA nemen een RX-toestel mee :j Maar dat is natuurlijk geen must ;-) Maar ik snap niet goed waar het bloed te zien was? En wat zei je smid er zelf over? Misschien kan je ook even bellen met de DA die jouw pony en zijn verhaal kent?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:53

Ponyzotje, er is telkens als ze bevangen geweest ist bloedkleur te zien in haar witte lijn ongeveer. Dit is steeds zo bij haar... En mijn DA weet dat dit idd steeds opnieuw zo gaat, we kunnen daar dan ook weinig aan doen. Ik doe mijn uiterste best haar aan een dieet te doen houden. Misschien heeft ze toch wat teveel hooi gehad, maar het is raar dat het maar op één voetje is, en dit op haar eerder goede voet. Rechts is normaal haar slechte voetje, en deze keer zat het in het linksvoor.
Mijn smid zei dat ze waarschijnlijk weer even bevangen geweest is, maar dat het al van een hele tijd terug kan zijn. Dat we dit vaker ook opmerkten bij haar. Wanneer ze al van het HB af was, zat er nog steeds bloed in haar hoefjes bij het kappen. Het is niet zo dat het bloed eruit stroomt hé, maar je ziet het wel duidelijk zitten.

Edit : ik voer ook Biotine bij (van Aveve), maar ik zit nu te denken dat ze steeds wat meer last had telkens als ik dat gaf... Zou dit kunnen of maak ik me nu werkelijk illusies?
Laatst bijgewerkt door Elixir op 07-01-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:56

Geen idee ivm dat bloed in de witte lijn... Ik snap 't verhaal wel maar weet niet of je zomaar zou kunnen zeggen dat ze dan per definitie een terugval heeft gehad en wanneer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:56

Dat heeft mijn pony ook. Amber loopt nu al maanden goed, op het harde en in de wei, springt weer over het hek heen als ze de kans krijgt en zit lekker in haar vel. Toch zag de smid gister nog oud bloed in de witte lijn, zowel voor als achter, ze is achter dus ook bevangen geweest. Het is me alleen nooit opgemerkt. Dit is ook al van een poos terug, waarschijnlijk al een paar maanden oud.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:58

Mij is het altijd verteld (en mijn smid ook) dat als er bloed te zien is, dat dit komt door HB. Je kan enkel niet achterhalen wanneer, maar het is wel zo dat het zich ooit voordeed. Ik zou niet weten waar dit bloed anders vandaan komt? Ze heeft het steeds nadat ze een terugval had... Meestal enkele weken erna.

Capojekop, ja dat is hier dus ook steeds het geval. Ze galoppeert de weide door (dit beeld tov dat van deze zomer waar ze amper vooruit geraakte...)! En toch is er nu bloed te zien. Begreep er niets van!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:01

Y heeft (had) het ook, bloed in haar witte lijn. Maar ze had ook heel veel last van bleinen... De hoefsmid heeft hiervoor een zooltje onder haar hoefijzer gelegd.
Maar is het niet zo dat het bloed pas te zien is als de uitgroei van de hoef ver genoeg is (dat je het (nog) niet ziet als ze pas bevangen zijn ?)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:05

Celia, als er boven in de hoef ( ter hoogte van de kroonrand| of net er onder) schade is geweest, waarbij een bloeding heeft plaatsgevonden ( bv bij schade aan de lamellen) , dan blijft dat heel lang zichtbaar bij toekomstige bekapbeurten. Om het even simplistisch te houden, het hoefweefsel groeit langzaam naar beneden en aangezien alles keurig luchtdicht verpakt zit, behoudt het bloed ook de rode kleur. Als er in de witte lijn wat bloedvlekjes te zien zijn, hoeft dat dus niet alarmerend te zijn: het kan afkomstig zijn van 'oude' schade.
Het hoeft dus niet persé te betekenen dat het paard telkens weer een beetje bevangen is geweest.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:06

Kan dat dan ook met onderbrekingen JP? Dus de ene bekapbeurt niet, de andere weer wel? Ik heb daarover nog te weinig gezien :n .
Zal ook best moeilijk in te schatten zijn hoe de bloeding precies verlopen is maar ervaar jij dat uit de praktijk dat het "bloeden" een bekapbeurt kan "overslaan"?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:10

Paardje heeft geen pulsatie, aan geen een van de 4 voeten (en ik heb goed gevoeld, en dubbel gecontroleerd haha). Goed nieuws of slecht nieuws ? :D
Ik ben nu iets aan het fabriceren dat kan door gaan als ijszak voor de voet. Moet het ijs vooral aan de zijkant van de hoef, of aan de onderkant ?

(Ik vind het echt verschikkelijk dat ik hier zo weinig over ken, lang leve jullie en het internet :D )

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:11

@Jannepauli : daar had ik ook al aan zitten denken, daarom dat ik dit graag wou posten op bokt. Ik wist namelijk niet dat dit ook van schade kon zijn. Ik begon al te linken aan de harde ondergrond (putten in modder die compleet vervroren waren), het lag echt slecht buiten! Misschien had ze zich pijn gedaan ofzo en was er daardoor bloed uitgezakt nu.
Maar dat gevoelig zijn op dat tikken op die hoeven (vooraan is dit erg, achteraan reageert ze daar bijna niet op), is dat ook een gevolg van eerder voorgekomen HB? Ze doet dit wanneer de nagels worden vast/los geklopt, en tevens ook als ze erin geklopt worden. Dit zowel bij deze hoefsmid als bij de drie andere die ik al gehad heb.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:13

ponyzotje schreef:
Kan dat dan ook met onderbrekingen JP? Dus de ene bekapbeurt niet, de andere weer wel? Ik heb daarover nog te weinig gezien :n .
Zal ook best moeilijk in te schatten zijn hoe de bloeding precies verlopen is maar ervaar jij dat uit de praktijk dat het "bloeden" een bekapbeurt kan "overslaan"?

Vind ik wel een goeie vraag! Want dat heeft die van mij vaak. De ene keer is het er wel, de andere keer is er dan niets te zien. Maar volgens mij is het zo eenmaal dat bloed eruit is (en dat zal wel een vrij "snel" proces zijn), dat er dan een onderbreking komt met een fase waarin er geen bloed te zien zal zijn. Even wachten op een meer professionele uitleg van JP :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:19

Liene, ik zou het gewoon rond de voet hangen, zo laag mogelijk maar niet aan de onderkant, want daar trappen ze het toch maar kapot ;-) . Ik kan niet zo snel een foto vinden maar het is de bedoeling dat het zoveel mogelijk rond de kroonrand en hoefwand ligt.
Als je goed kan voelen, is het altijd fijn dat er geen pulsatie is, maakt het alleen wat lastiger opvolgen :D
Het belangrijkste blijft toch de behandeling door de DA dus als jij gewoon zo goed mogelijk wat koelt in de acute fase, is dat al goed hoor. Zoals ik zei, als ze uit de acute fase is is het niet zo nodig, maar hier op de kliniek wordt het wel vaak een eindje gedaan (zie je al die studenten driftig rectale handschoenen knopen want die ene rotmerrie trapt ze toch elk uur kapot - bezigheidstherapie :D ).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:22

Ja, vreemd genoeg heb ik die ervaring wel eens gehad. Ik kan dat hooguit verklaren door te bedenken dat het verspreidingspatroon van een bloeduitstorting kan variëren en daardoor een grillig beeld geven - het hoeft niet specifiek 'en bloque' naar beneden te komen: het bloed kan ook soms wat naar boven of opzij gedrukt worden.
Stel het je voor als een golflijn: als een smid nét onder een boogje omhoog iets afknipt, dan zie je niks. de volgende keer is het lijnweefsel weer wat verder naar beneden gegroeid, en oeps! dan zie je opeens weer bloed.

Maar er zijn natuurlijk ook andere oorzaken voor bloeduitstortingen: een forse klap van de hoef tegen een hard object, kan ook resulteren in een 'blauwe plek' ( heel handig als je paard dan witte hoeven heeft!) en inderdaad ook kneuzingen van de zoool ( maar dan zie je de bloedplek ook echt op de zool en niet in de witte lijn).

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:35

Zo zag het er bij Y uit bij de vorige beslagbeurt (1maand later was er geen bloed meer)
Afbeelding