Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

ja hoe scheef? en hoe krijg je dat recht?? (denk dat het paard dan ook scheef is? of niet??)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:48

begin vd straal loopt wel recht vergeleken met de hoef hoor. Denk dat t door het uiteinde van de straal is dattie scheef lijkt..?

Die loopt namelijk iets opzij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:51

Rv van 22 juli had wat achterstallig onderhoud :D
Maar ik vind ook de de hoef schever is geworden. Je zou 22 juli eens 180 graden moeten flippen om deze situatie te zien. Maar ik denk dat als je meet vanuit het middelpunt van de punt van de straal dat de laatste RV een schever beeld geeft als de eerdere foto.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:55

Huh, hoe kan een hoef nou zo snel zo scheef worden?

De witte lijn vind ik er wél erg mooi uitzien vergeleken met de foto van 22 juli :j

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:29

Hi,

een paar pagina's terug vertelde ik dat mijn paard bij 1 hoef erg last heeft van rotstraal wat een beetje de hoefbal inslaat.. Ik wil dit behandelen met honing, maar nu ik het vandaag gezien heb (staat in training zie hem niet dagelijks) wil ik dit toch wel goed aanpakken! Ik heb het schoongemaakt met betadine scrub, daarna drooggemaakt, watje met betadine zalf erin, en hoefbalsem van leovet tegen scheuren erop, voor de rest onderhouden met dry feet en even kijken hoe dit zo gaat...

Afbeelding

Afbeelding

heeft iemand dit ook met zijn paard, en weet iemand nog tips hoe je dit het beste kunt behandelen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:35

singasong schreef:
Nee joh, dat witte (gevijlde) randje wat nog is te zien rondom buitenkant teen is de binnenste hoefwand. Daar staat dus eigenlijk nog maar een paar mm. van. Wat daarna komt is een verbreede witte lijn van de HB. En die verbreeding is precies het gedeelte tussen jouw blauwe stippels (bij de teen) en het witte randje.

op zich ben je goed bezig. persoonlijk zou ik nog wat van de hielen af halen en de toon nog verder inkorten tot in de witte lijn.
wees voorzichtig met weghalen van materiaal vóór de punt van de straal.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:39

Ik vind het erg veel lijken op straal kanker, paard dat ik ken heeft het en lijkt er echt verdacht veel op. Alleen nog niet in een zo ver stadia als dat paard wat ik ken die t heeft.

Straalkanker kan ontstaan vanuit rotstraal dat verwaarloosd is. Hoelang geleden is de smid geweest en wat zei hij er over?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:40

@haleyjames: "rotstraal wat een beetje de hoefbal in slaat" is een understatement. hier ben je wel even een poosje zoet mee.

honing zou ik niet doen. dat word een vieze plakkerige rotzooi.

probeer dit eens
http://www.nothrushshop.com/QandA.html

en natuurlijk goed schoon maken, voordat je het aanbrengt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:43

Quir schreef:
Ik vind het erg veel lijken op straal kanker, paard dat ik ken heeft het en lijkt er echt verdacht veel op. Alleen nog niet in een zo ver stadia als dat paard wat ik ken die t heeft.

Straalkanker kan ontstaan vanuit rotstraal dat verwaarloosd is. Hoelang geleden is de smid geweest en wat zei hij er over?

dit is geen straalkanker. gewoon rotstraal in de middelste straalgroeve.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:48

jackie schreef:
Quir schreef:

dit is geen straalkanker. gewoon rotstraal in de middelste straalgroeve.

Ik zeg niet dat het dat is, maar vind het er verdacht veel op lijken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:48

Ai, dat ziet er niet best uit, ik zou het 1 keer even heel goed schoonmaken met betadine en daarna behandelen met bv dat spul wat Jackie aanraad daar hoor ik veel goeds over :j

Dryfeet zou ik niet zo snel nemen hiervoor, omdat het naar de hoefballen loopt en dryfeet echt enorm uitdroogt :j

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:52

Quir, lijkt mij nou geen straalkanker, hoefsmid komt netjes om de 8 weken, hij heeft hier elke winter last van maar het word nu wel erger dan normaal.. ze geeft aan dat je er niet heel veel aan kan doen.. spuiten met dry veet of egyptische zalf, zorgen dat hij een schone droge stal heeft..

Jackie, thnx voor de tip, ik wil dat zeker gaan proberen ziet er heel goed uit! toch raar hoe dit ineens zo heftig uitslaat.. Ben heel erg verzorgend, krab netjes uit, maak alles goed schoon, spuit regelmatig.. na goed, ga dat spul bestellen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:13

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:18

@Hestejente, ja klopt dat is mijn naam. bedankt voor de adviezen hier in dit topic allemaal trouwens! Ik zal het even blijven volgen vindt het wel interessant.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:19

jackie schreef:
Quir schreef:
Ik zeg niet dat het dat is, maar vind het er verdacht veel op lijken.

dit lijkt in de verste verte niet op straalkanker. dat ziet er heel anders uit.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... anker.html

Ja jeetje, dan neem je ook voorbeelden van straal kanker in verre stadia!!!!
Straal kanker zag er bij het paard wat ik ken die het heeft in het begin niets anders uit dan deze foto's! Nu is het veel verder en lijkt t inderdaad op de foto's van hoofcare, maar dat zijn verre stadia en echt niet het begin. Das ook precies wat ik zeg, dat het lijkt op het begin stadia van straal kanker zoals ik het gezien heb bij dat paard.... En ik vind het er verdacht veel op lijken. Bij het paard begon het echter ook als rotstraal.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:25

@haleyjames: hoe diep is die groeve?

nog een behandelingsmogelijkheid à la Pete Ramey
1/2 voetschimmelzalf en 1/2 antibacteriele zalf (bijvoorbeeld uierdroogzetter voor koeien)
in een spuit en diep in de (schone) straalgroeve

@quir:
dat is nou juist het probleem, dat je als leek in het begin het verschil tussen straalkanker en rotstraal niet kan zien. vandaar dat ik het voorbeeld van hoofcare geplaatst heb.

il wil overigens niet beweren dat het onmogelijk is, dat straalkanker zich kan ontwikkelen wanneer rotstraal verwaarloosd word, maar het zijn wel twee verschillende aandoeningen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:25

Heb voor jullie 3 foto's gemaakt maar zie dat ze niet helemaal mooi duidelijk zijn.. had ze alleen ff uitgeborsteld

LV: beetje scheef genomen helaas
Afbeelding

LA:
Afbeelding
Afbeelding

Haar andere hoeven zien er hetzelfde uit :P

Morgen ga ik ze schoonmaken.. denk dat ik dan in het daglicht even opnieuw foto's maak.. Wat vinden jullie ervan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:31

Wat mij meteen opvalt, en dwarszit, is dat bij de voorhoef de ene tak van het ijzer op of erg dicht tegen de hoefbal lijkt te zitten. De hoefwand achter had naar mijn idee beter afgerond kunnen worden? Vind de hoeven er verder netjes uitzien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:38

hestejente hij is van links naar rechts geschoten (de foto) als je kijkt lijkt de linkerkant van het ijzer daardoor ook dikker.. Met haar voorhoef trekt ze meestal terug := Ik denk dat het vertekend daardoor + de schaduw.. Zal er morgen nog eens naar kijken..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-12-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:07

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:23

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:18

svdijk86 schreef:
begin vd straal loopt wel recht vergeleken met de hoef hoor. Denk dat t door het uiteinde van de straal is dattie scheef lijkt..?

Die loopt namelijk iets opzij

De buitenkant van de hoef is 'ruimer' dan de binnenzijde. Ik denk dat het daarom 'scheef' lijkt/is. Ik heb een foto van 2008 gevonden ter vergelijking. Alleen liep hij toen beroerder op het harde dan nu. En nu heeft hij gekantelde hoefbeentjes en in de linker ook een lichte sincker.

RV gisterenAfbeelding mei 2008 Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:22

jackie schreef:
op zich ben je goed bezig. persoonlijk zou ik nog wat van de hielen af halen en de toon nog verder inkorten tot in de witte lijn.
wees voorzichtig met weghalen van materiaal vóór de punt van de straal.

Ik durf zelf niets van de hielen af te halen, dat laat ik liever doen ;) Waarom zou je daar nog wat van afhalen?
Doordat ik nu nog iets laat staan van die binnenste hoefwand houd ik voor mijn gevoel de lamellen wat meer bij elkaar. Ben anders bang dat er allerlei steentjes in gaan zitten als er 'gaten' in gaan vallen. Hoe is jouw ervaring hiermee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:26

haleyjames schreef:
Quir, lijkt mij nou geen straalkanker, hoefsmid komt netjes om de 8 weken, hij heeft hier elke winter last van maar het word nu wel erger dan normaal.. ze geeft aan dat je er niet heel veel aan kan doen.. spuiten met dry veet of egyptische zalf, zorgen dat hij een schone droge stal heeft..

Jackie, thnx voor de tip, ik wil dat zeker gaan proberen ziet er heel goed uit! toch raar hoe dit ineens zo heftig uitslaat.. Ben heel erg verzorgend, krab netjes uit, maak alles goed schoon, spuit regelmatig.. na goed, ga dat spul bestellen

Wat ik zie (ben ook maar een leek) zijn hoeven die erg 'samengeknepen' zijn. Daardoor creeer je volgens mij van die stralen. Zou een andere manier van bekappen niet helpen om de straal gezonder te krijgen? Dan ben je ook af van de rotstraal.
Loopt dit paard wel op zijn stralen?