[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:00

Image heeft ook geregeld met haar voet omhoog gestaan. Hoefbevangen paarden krijgen namelijk ook gemakkelijk hoefzweren/ontstekingen in de acute fase. Dat bleek bij Image ook het geval. Toen de hoefsmid een opening had gemaakt, kon de troep eruit en kon ze weer op haar hoef staan.
En ondanks dat Image in die tijd 4 zakjes pijnstillers kreeg per dag: volgens Visdonk veel te veel. Ze waren echt kwaad, dat mijn paard een aantal maanden zoveel pijnstillers heeft gehad. Ze zeiden tegen mij: met 4 zakjes Equipalazone kan je een olifant met een gebroken been nog laten lopen Huilen Kon er toen niet omlachen. Maar ze maakten zich toen zorgen, dat ze het been wel konden redden, maar dat de organen aangetast waren door het vele gebruik van pijnstillers. Gelukkig bleek dat niet het geval.

pffffffffffffffff als ik dit allemaal typ, doet het weer pijn. Ik voelde me zo machteloos en wist echt niet meer naar welke deskundige ik nog moest luisteren. Zo veel tegenstrijdige adviezen, ik werd er gek van. Ondertussen werd mijn paard alleen maar slechter.
Toen ze eenmaal bij Visdonk en Van Nassau stond in de kliniek, heb ik nog wel vragen gesteld ( Bloos ook elke dag), maar me verder volledig overgegeven aan hen, want echt ik wist het niet meer. 1 week na de operatie stond ze in de kliniek op 4 benen zonder pijnstillers Pling
Laatst bijgewerkt door janouk op 30-09-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:02

Nou ja...of het normaal is weet ik niet, maar hij deed het wel. Knipoog
Ik zou eerst even bellen naar de kliniek, die kan je vast beter helpen, misschien hoeft idd alleen de pijnstilling omhoog. Welke pijnstillers heb je, want bij Victor werkte de meeste pijnstillers niet?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:04

Welke zakjes... weet ik zo niet, geloof kleine zakjes met een half paard en koe erop? met rood geloof ik... zal vanmiddag eens kijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:09

Ik wil je niet nog meer aan het twijfelen brengen, maar zelf ben ik nog altijd niet zo'n fan van hoefijzers bij een acute bevangen paard. De hoef van zo'n paard is aan verandering onderhevig. Vaak gaat een zieke hoef ook extra hard groeien. Omdat er een ijzer onderzit kan je al snel meer druk krijgen (op de nagels bijv.). Ook kun je door die zool niet zien, wat daar onder gaande is ... Je hebt dus geen enkele controle van de hoef.

Verder is het wel zo dat het niet direct een hoefprobleem is, hoewel het zich daar wel uit. HB is een stofwisselingsziekte en zodra je de oorzaak daarvan niet hebt kunnen achterhalen, kan de acute fase lang voortblijven duren ...
Ik zou je dan toch (nogmaals) willen adviseren een bloedonderzoek te laten uitvoeren bij je paard. Misschien kun je dan ook beter de oorzaak vinden, zodat je voeding en medicijnen erop kunt afstemmen.

Isabella bijvoorbeeld had een behoorlijk leverprobleem, en toen bleek dat ze zelfs bepaalde pijnstillers (als metacam) niet mocht krijgen omdat deze de lever nog meer zouden belasten ... daar was ik niet achter gekomen als ik haar bloed niet had laten onderzoeken. Daarbij kon ik toen ook tevens kruiden gaan geven voor de lever, iets wat geen zin heeft als de oorzaak ergens anders zou liggen.

Trouwens ik schiet hier ook gelijk in de stress hoor als mijn lieve knuffel wat mankeert; ze is mijn steun en toeverlaat, zeker nu in een wat hectische periode hier. Ik put energie uit haar en dat is niet goed, zeker omdat zij ook niet helemaal in orde is ... of misschien is ze wel niet in orde omdat ik op dit moment zo ben ... wie zal het zeggen; paarden voelen meer aan dan je denkt.
Ik zou je dan ook gelijk willen aanraden om eens een niet medisch boek over paarden te lezen, maar een boek over het wezen paard. En dan meer richting het 'spirituele'. Kan je een aantal mooie boeken aanraden als je wilt ... wordt veel duidelijk over de verstandhouding tussen paard en eigenaar (en omgekeerd).

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:13

Bloedonderzoek doet een da? of moet ik dan ook terug naar de kliniek?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:14

Aanvulling op de pijnstillers:
het kan inderdaad best zijn dat bepaalde pijnstillers niet werken. Equipalazone werkt niet bij een hoefzweer ... dat zei de DA mij vorig jaar toen ik dacht dat Isa weer bevangen was, maar zelfs met de dubbele dosering per dag, ging ze niet beter lopen. Ze bleek toen dus een hoefzweer te hebben die ik probeerde remmen met de 'bute', wat niet lukte, waardoor de zweer dus niet wegging, maar ook niet kon rijpen juist vanwege al die ontstekingsremmers.

De zakjes waar wij over spreken is bute .. Equipalazone. Zilver zakje met ik meen kleine blauwe tekst. 1 grams zakjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:16

cow_girl schreef:
Bloedonderzoek doet een da? of moet ik dan ook terug naar de kliniek?

Dan kan een DA aan huis doen.
Vraag een uitgebreid onderzoek aan.
Kost ongeveer 60 euro (althans bij onze veearts).

Ze testen dan niet alleen op waarden van nieren, lever, spieren, eiwitten, e.d., maar ook op een eventueel tekort van mineralen/sporenelementen.

Niet iedere DA kan ook insuline bepalen volgens mij. Moet je even navragen; want je paard moet dan ook nuchter worden geprikt meen ik (althans minimaal 5 uur na de laatste maaltijd).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:19

@cowgirl, het geeft te denken dat ze 1 voet optilt en naar voren zet. Ik vind dit absoluut niet typerend voor hb. En ik vind het ook wat vroeg voor hoefzweren, die ontstaan meestal pas wat later. Weet jij wel heel zeker dat het een echte bevangenheid is, en dat er niet iets mis is met die ene hoef? Kan trouwens wel, dat als daar iets anders mis mee is, dat paard alsnog bevangen raakt, doordat ook de andere hoef overbelast raakt. 'k Zou er toch nog een keer naar laten kijken.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:48

Hoi, ben ik weer....

Ben net terug van stal... je blijft er altijd langer hangen he... nou eerst die uier.... gaat heel goed, het is nog minder geworden. Dus dat zal een insectensteek zijn geweest. Dat kom wel goed, net weer gekoeld en vanavond nog maar een keer.

Nou begint het drama weer.... ik haar naar buiten gedaan (voor het koelen bij der uier)... ze wou gelukkig ff stappen... en hield het been nu niet omhoog, ook ff een opluchting... maar toen.. alles gedaan, wil ik haar naar binnen doen.. ze maakt een rare beweging, kweet niet hoe... maar verlies in 1 keer een ijzer... met zool en vulling...en nagels, de nagels stonden nog rechtop ...... aaaaaaaaaahhh verdorie... ik weer over de rooie... hoe ga ik dat weer doen. Misschien dat ie toch niet zo goed vast zat? hoe krijg je dit anders voor elkaar, alles eruit....

Ik de kliniek meteen gebeld en naar de hoefsmid gevraagd, ik hem uitgelegd, hij zei, kijk eerst of je eigen hoefsmid het terug eronder kan zetten dan hoef je tenminste niet met haar hier naartoe komen, maar als je hoefsmid het niet kan, dan moet je echt terugkomen... hij vroeg hoe het verder ging, dus ik verteld dat ze weer begint met haar voet omhoog te houden en bijna niet wilt lopen, ze zet haar voet weer schuin naar voren, dat was niet goed zei hij, hou het in de gaten want als ze morgenochtend nog zo doet moet je echt weer terug komen..... afwachten weer...

Ik heb dus meteen mijn eigen hoefsmid gebeld en verhaal uitgelegd, hij komt morgenvroeg meteen langs om half 8 dus daar ben ik al HEEL blij om dat hij meteen kan komen. Hij kan het denk ik wel eronder zetten, daar ben ik niet zo bang voor. Ben meer bang nu voor dat been, of ze dat omhoog houden morgenvroeg nog doet.... moet weer ff afwachten.

Ik heb gelukkig ook een andere naam en telefoonnummer gekregen via Bokt, van een andere DA bij mij uit de buurt. Die ga ik morgenvroeg maar ff bellen voor zo'n bloedonderzoek.

De medicijnen heb ik net gekeken. Hoe ik erbij kom dat er een halve koe op zou staan? geen idee maar dat is dus niet zo, staat een paard op zilver met rood: Pro-Dynam Oral Powder. Bekend?

1 zakje bevat 1g Phenylbutazone...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:07

Wat vervelend van dat ijzer.
Indiana heeft lang (lees paar maanden) op de Bute gestaan (phenylbutazone). Ondanks die ontstekingsremmer had ze regelmatig terugvallen. Waardoor was in de meeste gevallen helemaal niet duidelijk.
En soms moet je wel wat, maar Indiana was de eerste 3 dagen op de ijzers duidelijk beter, maar daarna ging het finaal mis. Ik ben daar dus persoonlijk ook niet zo'n fan van.
Fijn dat je hoefsmid zo snel kan komen.
Succes morgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:17

Wat balen zeg van dat ijzer!

Gwyn krijgt alleen maar bloedverdunners (aspirine), maar hij loopt nog steeds slecht... dus toch maar even de DA bellen Boos! die zaterdag bokken in de wei heeft hem geen goed gedaan. Had gehoopt dat het nu wel weer wat beter zou gaan, maar helaas....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:37

pro dynam is phenylbutazon, of gewoon bute ja. Wordt meestal voorgeschreven bij bevangenheid. Werkt vaak beter dan quadrisol of metacam. Werkt ook heel erg goed in combinatie met sedasan (ook tranquigel genoemd)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:47

Cow_girl; iets is me niet duidelijk. Is het ijzer nu van het been dat je paard naar voren stak, of van het andere been?
Als het van het naar voren gestoken been is, dan ben ik zelf nu heel benieuwd of ze het nu nog doet, dat naar voren steken bedoel ik dan ...
zo niet dan lijkt het mij dat het ijzer toch niet echt lekker zat.
En hoe ziet nu de eigen zool eruit?

Ik weet niet welke maat je paard aan hoeven heeft, maar misschien is een hoefschoen ook een idee om achter de hand te houden. Je kunt dan gelijk zelf weer bescherming aandoen als dit gebeurd, eventueel inclusief zelf gemaakte steunzolen (zoals ik heb gedaan) ... easyboot hoefschoenen in wat grotere maten zijn bijna bij iedere Harry's Horse ruitersportzaak te koop.

Succes morgen bij de hoefsmid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:52

@Cowgirl; heb je toevallig ergens piepschuim liggen? Wat je zou kunnen doen is ongeveer 3 a 4 cm dik piepschuim in de maat van haar blote voet snijden, met ducktape onder de hoef plakken. dit geeft tegendruk tegen de zool i.v.m. die hoefbeenkanteling en het is minder hard aan de voet. Ik heb dat ook op advies van mijn dierenarts gedaan in de acute fase. Heeft ongeveer dezelfde werking als het zooltje met kit wat je er eerst onder had.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:41

Kymalin schreef:
isapaardje; dat van die laminaze heb ik niet gezegd! Haha!

Excuus; was welshcobfan Bloos
Ik heb zelf dat spul onlangs gekocht (Isabella vond het eerst vies, maar nu likt ze haar bak helemaal tot het laatste korreltje uit), maar heb niets gelezen over dat het niet geschikt was in de acute fase. Net nog even gekeken bij de paardendrogist, maar daar staat dat het geschikt is voor paarden die hoefbevangen zijn (geweest) of er gevoelig voor zijn.
Als kuur geven en kan ook preventief gegeven worden.

Daaruit haal ik niet dat het dus niet geschikt is. Dus mijn vraag aan welshcobfan is dan ook; waar heb jij dat gelezen?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:20

Mysa: jeetje wat een namen… maar wat ik gebruik is dus ‘bute’ waar jullie het steeds over hebben…

Isapaardje: nee, het ijzer is niet van het been wat ze naar voren stak, het is het andere been…. Van dit been zag het aan de onderkant GELUKKIG nog goed uit, ik zag tenminste geen bloed of dat het hoefbeen erdoorheen kwam. Maar het andere been is erger gekanteld, daar is het mee begonnen, dat been zet ze ook schuin naar voor neer, jammer jah dat daar het ijzer niet af was… dan had ik die goed kunnen controleren… in die hoef, daar was het ook volgens de hoefsmid van de kliniek, zacht en week…. Maar ja, die is het dus niet.

Ik heb hoefschoenen een keer gehad… de GROOTSTE maat die er was.. .van easyboot… maar echt, je wilt niet weten hoe groot die waren, zo kolossaal… ik heb een tuiger van ik denk… 600/700 kilo… en hele grote voeten… die schoenen had ik dus toen aangedaan en toen schoof ze over de stalvloer in de gang…. Echt .. we gleden gewoon, ik was toen gewoon bang dat ze de splagaat ging doen… ze ging met elk been een kant uit, ik heb ze meteen eronder uit gehaald. Nee, dat is helaas geen optie.

Dan voel ik me echt niet zeker als ik er op zou zitten en we zouden onderuit glijden..

Kymalin: nee, keb hier niet 123 zo piepschuim liggen…. Maar wel een goed idee… zal morgen eens op zolder kijken of ik daar nog een verpakking zie liggen met piepschuim, goed om dat achter de hand te houden. Nu is het toch te laat, ze moet nu maar ff 1 nachtje op der blote voet staan… kan er nu niks aan doen. Hoop dat de hoefsmid morgen dat ijzer er weer onder krijgt, dan ben ik weer van dit probleem af.

Hoe gaat het verder met jullie paardjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:43

Isapaardje schreef:
Kymalin schreef:
isapaardje; dat van die laminaze heb ik niet gezegd! Haha!

Excuus; was welshcobfan Bloos
Ik heb zelf dat spul onlangs gekocht (Isabella vond het eerst vies, maar nu likt ze haar bak helemaal tot het laatste korreltje uit), maar heb niets gelezen over dat het niet geschikt was in de acute fase. Net nog even gekeken bij de paardendrogist, maar daar staat dat het geschikt is voor paarden die hoefbevangen zijn (geweest) of er gevoelig voor zijn.
Als kuur geven en kan ook preventief gegeven worden.

Daaruit haal ik niet dat het dus niet geschikt is. Dus mijn vraag aan welshcobfan is dan ook; waar heb jij dat gelezen?

Dat heb ik van de dames van de paardendrogist zelf Lachen Die vrouw zei: ik wil je heel graag wat verkopen, maar in de acute fase mag je echt alleen water en hooi geven. Lichaam kan dan het beste de afvalstoffen verwerken. Laminaze en podocomplex mag je daarom niet in de acute fase geven, wel ter voorkoming van en na de acute fase.

Ze zei verder iets wat mijn DA ook al zei: wij willen graag de paarden wat extra's geven om hem/haar door die acute periode te helpen. Maar dat zit tussen onze oren: hooi en water (+ eventuele medicijnen etc Knipoog ) is het enige en het beste wat ze moeten hebben Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:23

@Cowgirl
Ik heb in de stal van Image een aantal kruiwagens nat zand gegooid aan één kant van de stal, zodat ze daar zelf in kon gaan staan als ze er behoefte aan had. Nat zand voor koeling en ondersteuning. Geregeld ging ze erin staan en soms ook weer terug op het stro.
Verder hadden wij het gangpad en het pad buiten naar de paddock ook helemaal volgestort met kruiwagens zand. Dat werd wel harken in plaats van vegen 4 maanden lang, maar zo hoefde Image nergens over de harde grond. Dat was 'gemakkelijker' voor haar.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:10

Hi Janouk,

Nou... hier komt weer mijn verhaal....

Hoefsmid is geweest, echt een schatje, hij heeft haar ijzer er weer onder gezet, en hij komt morgen weer ff langs om naar haar te kijken. Lief he. Maar goed, hij zei ook... dit is niet goed, haar op stro zetten de hele dag... haar hartslag klopt erg hard in der hoef en ze zijn ook warm... je moet echt gaan koelen... hij zei ook probeer de kraal te voorzien van schrikdraad, haal een grasmachine en haal het gras een meter van die kraal weg... en in de kraal natuurlijk ook alles eruit halen. En zet haar daar in met misschien een ander paard. Dan kan ze wennen... keb meteen allemaal mensen gebeld... en hopelijk is dat snel voor mekaar, maar jah.. zover zijn we nog niet. Maar dat koelen moest echt anders gaat ie onsteking ook niet weg.. die blijft broeien...

We zijn de stallen ingelopen, haar eigen stal is echt groot en ruim... een pad achter haar stal staan ook stallen maar meer ponystallen, erg klein, ze kan er net een rondje in draaien... maar er zat niks anders op zei hij, doe daar zand in en maak er modder van... laat haar de hele dag daarin... dan worden der hoeven goed gekoeld en savonds kun je der weer in der eigen stal zetten mocht ze willen liggen... en ... dat heb ik gedaan jongens....

Keb geloof ik wel 30 kruiwagens... beetje overdreven maar goed.. zoveel dat ik bijna door mijn rug zakte... en mijn handen niet meer kon bewegen... in de stal gestort... en de tuinslang er overheen gegooid... de hele stal is nu een modderzooi, het hooi heb ik in der voerbak gepropt, gelukkig dat daar 2 stangen inzaten dus daar kon ik het mooi onder proppen... dan valt ook niet zoveel hooi eruit... ben blij dat ik dat gedaan heb....

Ik haar erin gezet... doodeng vond ze het... zoveel blup ... en andere stal... maar goed, ben nog gebleven natuurlijk, keb haar andere stal verschoond, ramen gewassen... kan ze meer naar buiten kijken... alles opgeruimd .. dus ben net terug... het ging wel... ze vind het wel vreemd al die blup... maar we kunnen ff niet anders... wat ze wel ging doen was aan de staldeur bijten... tja ze moet toch met iets laten zien dat ze het er niet mee eens is.... misschien dat ik daar van dat spul op kan spuiten wat ze ook doen tegen het bijten in de staart...

Ik was allleen bang dat het hoefijzer eruit word gezogen... het zand zuigt dus vast... zal wel de bedoeling zijn maar omdat dat ene ijzer zo snel eronder uit was, hoop ik nu dat ze er niet onder uit gezogen worden... maar goed, straks werken (keb weer vrijgenomen, kon niet anders) dus dan ga ik vanavond weer terug. Het zou wel gevaarlijk zijn als dat ijzer los komt te liggen in de stal dan staan de nagels rechtop en kan ze daar weer in gaan staan.....

Maar Janouk ik zie dat jij aan een kant stro hebt gezet... de stal waar ze nu in staat is te klein... dan wordt het nog meer een zooitje... dit kan toch ook geen kwaad zo? of wel?

FF wat eten tussendoor en dan weer naar het werk... pffffffffffffff wat een ochtend weer... ps.. uier slinkt gelukkig nog meer, maar der been had ze weer hoog gehouden, dus dat is niet goed, ik wacht nu even hoe ze het gaat doen met dat koelen in dat zand, dat zei mijn hoefsmid ook anders hang ik maar weer aan de telefoon van de kliniek...

ps... die modderstal is toch wel goed dan he?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:17

Zoww net telefoontje gehad, keb hulp , zaterdag wordt de kraal voorzien van stroomdraad... Haha! joepieee... nu nog achter zo' n grasmachine aan, zou je dat kunnen huren bij de gamma?

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:27

Ook ik heb een bevangen paard (ijsie) gehad en wat erg fijn is om in ieder geval in je kast te hebben
zijn de frogs, misschien niet bij iedereen bekent, maar je kan ze bestellen bij jordens hippo.
het zijn zacht stevige "vormpjes" die precies in de straal passen.Je zet je vast met tape en de druk wordt
gelijk weggenomen.
Ik heb ze, maar heb ze gelukkig nog niet nodig gehad.

ttp://img149.imageshack.us/my.php?image ... jpglu9.jpg

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:36

Weer een telefoontje... de kraal wordt ook gefreesd! ..... OK dan!

Ennnnn weer een telefoontje... keb een machientje OK dan! die het gras weg kan snijden... wat een hulptroepen heb ik toch!

Geweldig!

Zo, nu ga ik omkleden en naar het werk!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:39

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:50

Hoi Cowgirl. Maak je over de modder maar niet druk, da's nu het meest ideale; de voeten worden nu continu gekoeld en ze heeft tegendruk tegen de zool, dus ook al zou hij nu weer een ijzer verliezen, de voetjes staan nu in de meest ideale omstandigheden.

Toen mijn paard hoefbevangen was was het geloof ik maart en regende het heel veel, mijn weilandje was veranderd in 1 grote modderpoel zonder ook maar 1 sprietje gras. Het zag er niet uit maar voor mijn paard was dat waarschijnlijk mede zijn redding achteraf.

Ik deed hem van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten met z'n voeten in de modder, en als ik hem bij donker binnen haalde dan tapeten we het schuimrubber onder z'n voeten.

Volgens mij heb je straks goede omstandigheden voor herstel van je paard gecreëerd, blij dat de hoefsmid dit ook zei, ik had het in 1 van mijn eerste antwoorden naar jou ook al een keer voorgesteld om modder in de stal te maken.

Je moet er misschien even aan wennen maar je had je paard geen groter plezier kunnen doen met deze stap, helemaal dat hij straks ook nog een paddockje krijgt!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:53