[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:35

Ach Petra, ik lees het nu net. Toch haar moeten laten gaan.
Je had geen andere keuze en hebt er alles aan gedaan.

Wat een prachtige foto's heb je! Blijvende herinneringen.
Sterkte!

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:59

Heel veel sterkte met dit verlies Petra. Ben al een tijdje stille meelezer maar dit hakt er wel in. Dat gevoel dat je alles voor ze gedaan hebt maar dat het toch niet heeft mogen baten :knuffel:

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:18

Petra wat verschrikkelijk! Heel erg veel sterkte ook voor jou :(:) . Ivy was echt prachtig!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:32

Ohhh ik ben zo blij. Nicky was weer aan het rennen. Nog niet helemaal zuiver maar het is een begin.
Heb haar nu weer zonder schoenen gezet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:10

Oh Petra, wat vreselijk. En ook nog zo jong. Heel veel sterkte!!

Hier zijn vanmorgen voor de derde keer foto’s gemaakt; in geen enkele voet is sprake van een kanteling. Wat een opluchting.
Waarschijnlijk licht hoefbevangen op vier voeten, maar het kan ook de gevoeligheid van de loslatende zool zijn. Het onderscheid tussen een gevoelige zool en HB is niet altijd goed zichtbaar. In beide gevallen past het klinische beeld niet 100%.

We gaan wel behandelen als HB. Na 1,5 week op 1,5 zakje bute, toch het advies om opnieuw te beginnen met het standaardschema:
1 dag: 2x2
4 dagen: 2x1
9 dagen: 1x1

Ik vind zelf de stap van 2 naar 1 zakje erg groot. Zou liever afbouwen per half zakje en dan 2x ipv 1x per dag.

Hoe zag jullie bute schema eruit?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:35

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:09

Ik heb de mijne nu van de pijnstillers gehaald, maar twijfel een beetje omdat haar voorhoeven toch warmer zijn dan haar achterhoeven. Wat is wijsheid? Toch opnieuw opstarten? (is Previcox) en zien of de voeten afkoelen, of het nog even aankijken? Ze wandelt wel nog vrolijk rond, en gaat zelfs spontaan wat op het harde staan, maar ik wil niet dat het weer uit de hand loopt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:40

Heel veel sterkte petra

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:02

Is hoefbevangenheid erfelijk?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:30

hwn schreef:
Ik heb de mijne nu van de pijnstillers gehaald, maar twijfel een beetje omdat haar voorhoeven toch warmer zijn dan haar achterhoeven. Wat is wijsheid? Toch opnieuw opstarten? (is Previcox) en zien of de voeten afkoelen, of het nog even aankijken? Ze wandelt wel nog vrolijk rond, en gaat zelfs spontaan wat op het harde staan, maar ik wil niet dat het weer uit de hand loopt.

Is er pulsatie te voelen? Ik zou in ieder geval goed koelen en bij twijfel doorgaan met medicijnen. Liever iets te voorzichtig...

Hebben jullie ook het idee dat er dit jaar heel veel paarden bevangen zijn? Het lijkt wel meer dan andere jaren...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:43

Probleem is dat ik zelf heel slecht ben in voelen, is al een wonder dat ik temperatuurverschil voel. Toen ze net bevangen was, voelde ik pulsatie, maar nu niet.

Ja, er zijn er idd heel veel, al moet ik zeggen dat er vorig jaar in deze periode ook veel waren volgens de DA. Ik denk doordat er veel meer gras is dan de vorige jaren. En ik ben er ook van overtuigd dat de trend van 24/7 ruwvoer voor de meeste paarden niet zaligmakend is.

Ik las net nog een artikel dat luzernehooi ook niet ideaal is bij hoefbevangenheid, dus ik zal wss deels overschakelen op geweekt hooi. En zo blijven we bezig.... :( .

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:11

Inderdaad hwn, die 24/7 ruwvoer beschikbaar-trent heeft mijn welsh ook de das om gedaan. Mijn kwpn’er kan dat prima handelen maar voor mijn welsh is dat gewoon écht teveel. Dus zelfs in slowfeeders met ienieminie maasjes.
Maar soms durf je gewoon bijna niet te zeggen dat je de paarden 3 tot 4 uurtjes “zonder” ruwvoer hebt staan, want dat vinden velen echt niet kunnen. :n
(Zonder tussen aanhalingstekens omdat de paarden alsnog wel wat knabbelen aan de randjes van de paddock en de wilg om het vijvertje)

Voorheen voerde ik ook alleen maar hooi en voordroog (en altijd een vitaminebrokje). Door de HB natuurlijk veel gelezen en het rantsoen omgesteld op alleen hooi (deels) aangevuld met graszaadhooi of stro (+ vitaminebrokje)
Kwpn’er krijgt dan een privé uurtje per dag ;) waarin ze speedibeet, 18+ en een extra plak hooi kan eten, anders wordt zij weer te mager. :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:23

hwn schreef:
Probleem is dat ik zelf heel slecht ben in voelen, is al een wonder dat ik temperatuurverschil voel. Toen ze net bevangen was, voelde ik pulsatie, maar nu niet.

Ja, er zijn er idd heel veel, al moet ik zeggen dat er vorig jaar in deze periode ook veel waren volgens de DA. Ik denk doordat er veel meer gras is dan de vorige jaren. En ik ben er ook van overtuigd dat de trend van 24/7 ruwvoer voor de meeste paarden niet zaligmakend is.

Ik las net nog een artikel dat luzernehooi ook niet ideaal is bij hoefbevangenheid, dus ik zal wss deels overschakelen op geweekt hooi. En zo blijven we bezig.... :( .

Heel stomme vraag. Maar werkt zo'n digitale thermometer niet?
Of zou de temperatuur te laag zijn om te meten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:55

Ik denk dat de temperatuur daar te laag voor is maar proberen kan altijd.

Warme hoeven is niet goed, maar als ze verder geen pijn vertonen zou ik gaan koelen en wachten met pijnstillers. Toch ongemak, dan gelijk de pijnstillers weer opstarten.

Dit jaar heb ik nog niet zoveel paarden gehoord, vorig jaar juist wel. Soms is het ook net wie je spreekt denk ik.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:19

Vorige jaar was het iets extremer door het droge weer.
Zodra als dat er dan regen komt gaat het gras groeien en zit barstensvol suiker.

Hier gaat het gelukkig alles nog goed.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:18

Kyno schreef:
Inderdaad hwn, die 24/7 ruwvoer beschikbaar-trent heeft mijn welsh ook de das om gedaan. Mijn kwpn’er kan dat prima handelen maar voor mijn welsh is dat gewoon écht teveel. Dus zelfs in slowfeeders met ienieminie maasjes.
Maar soms durf je gewoon bijna niet te zeggen dat je de paarden 3 tot 4 uurtjes “zonder” ruwvoer hebt staan, want dat vinden velen echt niet kunnen. :n
(Zonder tussen aanhalingstekens omdat de paarden alsnog wel wat knabbelen aan de randjes van de paddock en de wilg om het vijvertje)

Voorheen voerde ik ook alleen maar hooi en voordroog (en altijd een vitaminebrokje). Door de HB natuurlijk veel gelezen en het rantsoen omgesteld op alleen hooi (deels) aangevuld met graszaadhooi of stro (+ vitaminebrokje)
Kwpn’er krijgt dan een privé uurtje per dag ;) waarin ze speedibeet, 18+ en een extra plak hooi kan eten, anders wordt zij weer te mager. :(:)

Mijn pony’s heb ik ook van 24/7 hooi afgehaald. Ze staan nu ongeveer 2,5 tot 3 u zonder. En ik trek mij verder er geen moer van aan.
Het gaat om hun gezondheid!
Ik ga straks een automatische hooibak maken en dan wil ik de tijd ertussen korter maken naar ongeveer 2 uur. En ongeveer 45 min per keer open.

Nicky loopt weer zonder schoenen en ze loopt goed!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:46

@Marjo89, kan je dat zelf maken dan?

Als ik die van mij 45 min. per 2 uur laat eten, dan heeft ze gegarandeerd meer dan 20 kg hooi binnen, haar vreettempo is echt extreem.

Hier ben ik bijna zeker dat de mijne 's nachts een uur of 8 zonder voer staat, maar is al altijd zo geweest, vroeger vaak langer toen het nog "in de mode" was om kilo's krachtvoer te geven en amper 4 kg hooi per dag. Heb toen ook zelden of nooit zieke paarden gehad of zo, en ik had er nochtans redelijk wat.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:59

Hier is de hoefsmid van de week geweest..
De dierenarts had gezegd dat het 2 kanten op kan.
Of ze loopt een paar dagen niet goed en dan moest ik haar weer een paar dagen pijnstillers geven (ze loopt trouwens al een halve week zonder pijnstillers en dat gaat goed)
Óf ze zou er juist beter van gaan lopen.
Nou ze loopt beter dan voor het bekappen.
Dus daar ben ik wel blij mee.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:09

Ik vind 4 uur zonder eten echt niet zielig. Leuk hoor onbeperkt ruwvoer, dat werkt voor sommige paarden maar echt niet voor allemaal. Ik heb naast Wolly nog wel meer pony’s met overgewicht ondanks veel beweging. Ik moet ze wel een tijdje zonder eten zetten want ik zou ze doodvoeren. Daarnaast maken ze er een zooi van als ik teveel ga voeren. Zo zie ik altijd of ik teveel voer. Mijn 2 Amerikaanse Shetlanders moet ik wel bijvoeren want die worden te schraal op dit dieet. Die krijgen in de winter seniores priores bij en nu staan ze rustig 12 uur op de wei. Ergste is dat ze zich dan nog vervelen ook zonder de rest.

Zo’n automatische voerbak klinkt top! Ik voer 3x per dag maar met zo’n ding kan je misschien wel dubbel zoveel keer iets geven.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:41

Marjo, zo’n automaat klinkt ideaal! Heb ik laatst eens naar gekeken maar was vrij prijzig. Bouw jij hem zelf?

Hwn en sappos, bedankt voor jullie meningen, dat is toch wel geruststellend! :)
Ik snap best dat een paard niet te lang zonder eten moet staan, maar van 24/7 wordt mijn welshje gewoon ziek en er zijn toch best wat mensen in mijn omgeving die de 24/7 manier aanhangen en mij dan weer laten twijfelen of ik het wel goed doe. Maar HB wil je gewoon écht niet 2x… 1x is al een keer teveel wat mij betreft.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:34

Oh jongens ik spring toch even in. Lees je even in over het maagdarmstelsel voor je zegt dat langer dan vier uur zonder ruwvoer niet zielig is... Als je maagzweren krijgt in het onderste deel van de maag ben je echt heel ver van huis. Zeker in combinatie met bute, waar veel hoefbevangen paarden toch veel op staan krijgt het lichaam al zo zware klappen te verduren dat je daar echt heel voorzichtig mee moet zijn. Dat dat nu goed gaat betekent het niet dat de schade niet later nog kan doorkomen, langdurige stress op het stelsel is een heel stille manier van schade berokkenen. Zo ontstaan de "er is nooit iets met mijn pony geweest en nu ineens mankeert er altijd wel wat" paarden.
24/7 hooi of gras is inderdaad voor veel paarden juist de dooddoener maar
Er zijn genoeg alternatieven voor hooi zoals takken, struiken, graszaadhooi, kruiden,...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 00:14

Caaatje schreef:
Oh jongens ik spring toch even in. Lees je even in over het maagdarmstelsel voor je zegt dat langer dan vier uur zonder ruwvoer niet zielig is... Als je maagzweren krijgt in het onderste deel van de maag ben je echt heel ver van huis. Zeker in combinatie met bute, waar veel hoefbevangen paarden toch veel op staan krijgt het lichaam al zo zware klappen te verduren dat je daar echt heel voorzichtig mee moet zijn. Dat dat nu goed gaat betekent het niet dat de schade niet later nog kan doorkomen, langdurige stress op het stelsel is een heel stille manier van schade berokkenen. Zo ontstaan de "er is nooit iets met mijn pony geweest en nu ineens mankeert er altijd wel wat" paarden.
24/7 hooi of gras is inderdaad voor veel paarden juist de dooddoener maar
Er zijn genoeg alternatieven voor hooi zoals takken, struiken, graszaadhooi, kruiden,...

Helemaal eens met deze opmerking.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:23

Ik denk dat de mensen hier zich wel degelijk hebben ingelezen in maag/darmstelsel en dat we het hier niet zozeer hebben over 4 uur helemaal niets te knabbelen, maar 4 uur lang geen hooi of weidegang. Tenminste, dat is wel wat ík bedoelde. Hier is altijd aan de randjes van de paddock wat verdwaald gras te knabbelen, ligt er schoon stro in de stal en staat er een enorme wilg bij het vijvertje waar ze altijd bij kunnen. Even als extra toelichting want het ging mij dus echt even om de voerbeurten hooi. Daar wordt mijn pony gewoon echt ziek van als ze dat continu tot haar beschikking heeft, ondanks goed slowfeed systeem.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:56

Er ligt bij ons altijd wel iets te knabbelen.
Maar absoluut geen onbeperkt.
Om dezelfde reden als sappos zegt.
Ze staan met meerdere en ze vreten zich echt dood zoveel zouden ze dan eten....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:05

Ik ga hem inderdaad zelf maken.

Mijn pony’s hebben altijd wat te knabbelen. Ze hebben takken en bladeren. Bomen. Onkruid. Of stro wat altijd er hangt.
Maar weidegang is No go voor Nicky.