Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:Ik heb de mijne nu van de pijnstillers gehaald, maar twijfel een beetje omdat haar voorhoeven toch warmer zijn dan haar achterhoeven. Wat is wijsheid? Toch opnieuw opstarten? (is Previcox) en zien of de voeten afkoelen, of het nog even aankijken? Ze wandelt wel nog vrolijk rond, en gaat zelfs spontaan wat op het harde staan, maar ik wil niet dat het weer uit de hand loopt.
hwn schreef:Probleem is dat ik zelf heel slecht ben in voelen, is al een wonder dat ik temperatuurverschil voel. Toen ze net bevangen was, voelde ik pulsatie, maar nu niet.
Ja, er zijn er idd heel veel, al moet ik zeggen dat er vorig jaar in deze periode ook veel waren volgens de DA. Ik denk doordat er veel meer gras is dan de vorige jaren. En ik ben er ook van overtuigd dat de trend van 24/7 ruwvoer voor de meeste paarden niet zaligmakend is.
Ik las net nog een artikel dat luzernehooi ook niet ideaal is bij hoefbevangenheid, dus ik zal wss deels overschakelen op geweekt hooi. En zo blijven we bezig.....
Kyno schreef:Inderdaad hwn, die 24/7 ruwvoer beschikbaar-trent heeft mijn welsh ook de das om gedaan. Mijn kwpn’er kan dat prima handelen maar voor mijn welsh is dat gewoon écht teveel. Dus zelfs in slowfeeders met ienieminie maasjes.
Maar soms durf je gewoon bijna niet te zeggen dat je de paarden 3 tot 4 uurtjes “zonder” ruwvoer hebt staan, want dat vinden velen echt niet kunnen.
(Zonder tussen aanhalingstekens omdat de paarden alsnog wel wat knabbelen aan de randjes van de paddock en de wilg om het vijvertje)
Voorheen voerde ik ook alleen maar hooi en voordroog (en altijd een vitaminebrokje). Door de HB natuurlijk veel gelezen en het rantsoen omgesteld op alleen hooi (deels) aangevuld met graszaadhooi of stro (+ vitaminebrokje)
Kwpn’er krijgt dan een privé uurtje per dagwaarin ze speedibeet, 18+ en een extra plak hooi kan eten, anders wordt zij weer te mager.
Caaatje schreef:Oh jongens ik spring toch even in. Lees je even in over het maagdarmstelsel voor je zegt dat langer dan vier uur zonder ruwvoer niet zielig is... Als je maagzweren krijgt in het onderste deel van de maag ben je echt heel ver van huis. Zeker in combinatie met bute, waar veel hoefbevangen paarden toch veel op staan krijgt het lichaam al zo zware klappen te verduren dat je daar echt heel voorzichtig mee moet zijn. Dat dat nu goed gaat betekent het niet dat de schade niet later nog kan doorkomen, langdurige stress op het stelsel is een heel stille manier van schade berokkenen. Zo ontstaan de "er is nooit iets met mijn pony geweest en nu ineens mankeert er altijd wel wat" paarden.
24/7 hooi of gras is inderdaad voor veel paarden juist de dooddoener maar
Er zijn genoeg alternatieven voor hooi zoals takken, struiken, graszaadhooi, kruiden,...