[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:23

Ik ben met mijn pony vandaag naar Visdonk geweest. Ze hebben daar haar gips verwijderd, opnieuw foto's genomen en Van Nassau heeft er beslag onder beslagen.

Onze dierenkliniek was al aan het praten over mogelijk laten inslapen. Visdonk gelukkig niet!

janouk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:28

Je paard is in kundige ervaren handen bij Visdonk en Van Nassau

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:35

Vandaag gaat het minder met haar. Ze stapt met 1 stijf voorbeentje en haar algemene indruk is slomer. Ik bel zo meteen naar visdonk.
Word er moedeloos van :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:01

:(:) niet wanhopen hoor. Het kan best een terugslag zijn van de behandeling:
ze heeft toch op de trailer gestaan heen en weer, de voeten zijn beslagen, etc. Geef het wat tijd.
Het gaat op en neer in het begin.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:34

Bedankt! De va zei van ze even stalrust te geven en ze 2x per dag 5 min te laten stappen. Ze staat ten slotte samen met 2 shetters en die sloft ze wel heel de dag achterna... Hopelijk gaat het snel beter met ze!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:58

Vond mij pony vandaag ook wat slomer Yellomofoon. Wellicht iets te optimistisch geweest met het aantal uren op de wei maar het was hier vandaag ook best wel warm na een paar koude regenachtige dagen. Denk dat dat ook meespeelt.

Ik heb nog een vraagje. Ik voel iedere dag even de temperatuur van de hoeven en of ik pulsatie voel. Maar ik weet bij dat laatste eigenlijk niet goed wat ik moet voelen. Voel je niet altijd een pols bij een paard? Wanneer weet je of het verkeerd is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 06:58

Ik voel dat ook niet goed alleen als het echt heel erg is bij een erge terugval.
Ik voel wel soms de hoeven, maar de graadmeter voor mij is gewoon het algehele paard.
De vraag bij mijn pony immers niet is die hb maar verergerd het of niet.

Ook hier was hij eergister weer wat slomer en gister ging het weer wat.
Er is geen pijl op te trekken.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:19

Hoi allemaal ,
Ik kom mij ook even melden in dit topic helaas ,
Sinds 2 weken is mijn Haflinger hoefbevangen,
Hij staat nu in een uitloopstal met onbeperkt 2e snee hooi,
Geen brok en andere troep.
Hij staat nu op 3 zakjes buut, 2 zakjes ascal(600mg)en op tranquigel 2 streepjes per keer.(2x daags).
Het gaat nu de laatste week alleen maar slechter en vanavond kon hij nog amper lopen.
Afgelopen zaterdag is de smid geweest en die ging niks doen we moeten nu eerst foto's laten maken.
Er zit een hoefbeen kanteling zei hij alleen weet hij niet hoe ver.
Hij zei wel dat het nog niet tegen de zool aan zat omdat de zool nog niet bol staat en er geen weke plek in zit.
Morgen ochtend komen ze foto's maken, en ik ben best wel bang dat het einde verhaal is met hem.
We hebben hem nu 7 jaar en ik heb hem nog nooit zo gezien.
Wie herkent dit dat het alleen maar slechter word in plaats van beter?
Ik zit even met mijn handen in het haar.
Ik krijg nu zo veel informatie ik weet het even niet meer allemaal.
Gr Marjolein

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:59

Mijn pony ging na de eerste week ook enkel slechter! Dan beslag gekregen en voor de 2de x foto's gemaakt in kliniek visdonk. (1ste foto's is door andere kliniek gemaakt en waren slecht gemaakt!). Nu liep ze sinds donderdag terug slechter, sinds dinsdag stond ze op beslag, en vandaag hebben we haar naar de kliniek gebracht omdat ze niet de juiste dosering of type pijnstillers krijgt.

Ik raad je ook aan naar visdonk in Roosendaal te trekken en je paard te laten bekijken door de broeders van Nasau! (Www.hoofcare.nl)

Veel succes en sterkte met je paard!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:49

Dank je wel , gelukkig hebben wij ook een erg goede smid die komt zelf uit de kliniek van Emmeloord, ik vind dit zo onwijs zielig en als ik hem zo zie lopen zie ik het somber in.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:55

Ik ben echt zo blij dat ik nu een positief bericht kan melden! Sinds mijn pony behandeld is voor bloedworm (gevonden in de mest als volgroeide worm) is hij niet meer opgeblazen en vertoont geen enkel teken van bevangenheid. In principe zou ik 3 maanden na de kuur weer een mestonderzoek moeten laten doen, maar ik vraag mij of of het niet eerder moet? Weet een van jullie dat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 06:38

@marjolein :(:) Wes hoefbevangen. ()*&^^&*$ het is ook zo'n rot ziekte.

Verstandig van de smid om foto's te vragen, dan kan hij aan de hand van de foto's de teen van de hoeven afhalen, zodat de pijn minder wordt.
Helaas kennen we hier allemaal dat machteloze gevoel om je paard zo beroerd te zien met zoveel pijn.
Houd hoop. Meer dan je nu doet, kan je niet doen. Nu is het afwachten of Wes hierdoor komt.
Duim duim duim

@gwenny goed nieuws *\o/*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:05

Mijn pony word vandaag ook nog eens mest gecontroleerd omdat in het bloed kwam ook iets naar voren van wormbesmetting/ allergie.
Mijn pony krijgt maar heel weinig gras en zo gaat het dagen goed en zo gaat het weer slechter en vervolgens kan het ook zo weer beter gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:15

Ik ben eigenlijk wel heel verbaasd over de variatie in Ascal dosering. Mijn paard begon met 6 zakjes in één keer om op te starten, daarna 3 zakjes per keer (dus ook 6 in totaal, maar dan over 2 beurten) en Metacam erbij (1x daags). Daar verbeterde ze meteen wel op, maar niet genoeg naar mijn zin, dus toen heb ik zelf besloten de Metacam 2x daags te geven, en daarna liep ze binnen een week weer als een kieviet. (En daarna eigenlijk vrij snel afgebouwd, paar dagen de Metacam weer 1x daags gegeven, en de Ascal een paar dagen 2 x 2 zakjes gegeven. Nu l weer ruim een week zonder medicatie én met vreetrem op halve dagen in een klein stukje wei.)
Maar een kennis van me moest haar paard 15 zakjes Ascal geven, en hier lees ik 4 zakjes (2x 2) - terwijl ik denk dat mijn paard qua gewicht lichter is dan de andere (en in ieder geval niet zwaarder - 400 kg).

Zelf ben ik erg van: kijken naar wat je ziet. Als het paard niet vooruit gaat, dan zou ik kijken wat ik qua ontstekingsremmers en bloedverdunners kan ophogen. En zeker de Ascal lijkt fors omhoog te kunnen. Verder weet ik niet zeker of Metacam misschien geen betere ontstekingsremmende werking heeft dan Buut. Buut is de betere pijnstiller, maar je hebt juist de ontstekingsremmende werking nodig.

Kortom, ik zou zeker even overleggen of je qua medicatie niet omhoog kunt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 07:57

Metacam, Ascal en buut (diverse merken) zijn NSAID's. Van deze is Metacam een wat selectieve COX 1/2 inhibitor, dwz dat het iets minder risico geeft op maagklachten.
Afhankelijk van de ernst van de HB kan de arts bepalen hoeveel van de medicatie nodig is. Hij kan dat wat laag inschatten ( ook in verband met risico op maagklachten) - soms is een kortdurende verhoging beter. Doe dat niet zonder even te overleggen met je DA.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:33

Ik kom hier heel voorzichtig om het hoekje kijken, in afwachting van het telefoontje van mijn dierenarts.
Mijn haf is twee weken geleden bekapt,ze staat voor scheef en mijn 1e gedachte was dat de smid er teveel afgehaald heeft. Ze loopt op allebei haar voorbenen gevoelig,vooral de overgang van zacht naar hard. Kroonranden zijn gevuld en ben erg huiverig voor bevangenheid.
Ik lees hier dus even mee.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:03

Mijn ruin is vorig jaar voor het eerst HB geraakt (vanwege koude nachten).
Dit jaar heel voorzichtig gras weer opgebouwd, maar vervolgens raakte ons graszaadhooi op en moest ik 2dagen gewoon hooi voeren. Dat hooi vertrouwde ik al niet, want al voor het grasseizoen kreeg hij daar al een dikke nek van, dus ik had het geweekt. Desondanks loopt hij sindsdien gevoelig en staat hij nu al 5 dagen op de paddock (gaat alweer een stuk beter!)

Maar wat ik vooral merkte als eerste, was dat hij een stuk minder mestte (van 7-9 mesthopen in 9 uur tot 3 in 9 uur). Pas sinds 3 dagen mest hij weer normaal en sindsdien gaat hij met sprongen vooruit.
Vorig jaar had ik dit ook opgemerkt (maar toen was ik nog HB leek). Nu begint HB natuurlijk in de darmen, dus ik vroeg mij af of dit inderdaad 1 van de eerste tekenen kan zijn dat je paard gevaar loopt.

Heeft iemand anders dit ook opgemerkt vlak voordat het misging?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:20

Als hoefbevangenheid door stofwisselingsproblemen ontstaat, is het inderdaad heel goed mogelijk dat je verschillen in het mesten ziet ( voorafgaand) ..zeker iets om in de gaten te houden.
HB kan echter ook door andere oorzaken ontstaan ( hormonaal, bv met Cushing) en daar heb je nu weer geen vooraf-waarschuwing..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:03

Nou ik heb de uitslag van de foto's.
Hij heeft een zooldikte van 1 cm en rechts heeft hij een kanteling van 10 graden en links 9 graden.
Nu moeten wij hem op 4 zakjes buut en 4 zakjes ascal en dan nog 4 streepjes tranquigel geven per dag, nu maar hopen dat hij minder pijn gaat krijgen. Morgen komt de smid en gaat dan aan de slag.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:54

Met Laukje gaat het gelukkig nog steeds goed, haar gewicht is onder controle. Echter Feebs mijn jonge ruin van 5 die toch inmiddels wel regelmaat onder het zadel heeft krijg ik niet onder controle. In het kader van voorkomen is beter dan genezen ben ik nu aan het bedenken hoe ik het bij hem onder controle kan krijgen.. Hij staat 24/7 buiten in groepsverband met toch niet echt veel eten tot zijn beschikking..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:30

Ik sta er juist van te kijken hoeveel medicijnen jullie wel niet krijgen. De tijden dat mijn merrie bevangen stond kreeg ze alleen metacam of pro-dynam (2 zakjes p.d.).
Ik heb de 1e x dat ze bevangen was een Hemo-flo kuur gegeven (dat maakte geen verschil) met de keren daarna waar ze geen bloedvat verwijdend middel bij kreeg. Moet er wel bij zeggen dat ze het maar 1x zo erg had dat ze erbij ging liggen.

Gelukkig heeft mijn dame nu nergens last meer van *klopt af* en kan ze zelfs iedere dag een uurtje ofzo op de wei zonder dat ik meteen hartkloppingen krijg ;-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:39

Hoeveelheid medicijnen hangt natuurlijk af van hoe erg de hoefbevangen aanval is. Daar zijn veel gradatie s in. Zeker als het hoefbeen is gekanteld of gezakt, is de pijn veel groter.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:44

Dat kan ik me idd voorstellen maar zelfs te 1e x , toen ze er van ellende bij ging liggen, heeft ze pas na verloop van tijd de Hemo-flo bij gekregen en dat was alleen omdat ik vroeg of ik niet iets meer kon doen om alles wat "sneller" te laten opknappen (de HB was toen al wat langer aan de gang)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:15

Jannepauli schreef:
Als hoefbevangenheid door stofwisselingsproblemen ontstaat, is het inderdaad heel goed mogelijk dat je verschillen in het mesten ziet ( voorafgaand) ..zeker iets om in de gaten te houden.
HB kan echter ook door andere oorzaken ontstaan ( hormonaal, bv met Cushing) en daar heb je nu weer geen vooraf-waarschuwing..

Nou, hij is getest op Cushing en PIPP(?) en dat had hij dus absoluut niet, waardes kwamen niet eens in de buurt voor die 2 hormoonziektes.
Dus dan moet het inderdaad door stofwisseling zijn...

Dan weet ik nu in ieder geval het eerste teken en kan ik het probleem (zere hoeven) volgende keer hopelijk voor zijn.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:24

zippora schreef:
Jannepauli schreef:

Nou, hij is getest op Cushing en PIPP(?) en dat had hij dus absoluut niet, waardes kwamen niet eens in de buurt voor die 2 hormoonziektes.
Dus dan moet het inderdaad door stofwisseling zijn...

Dan weet ik nu in ieder geval het eerste teken en kan ik het probleem (zere hoeven) volgende keer hopelijk voor zijn.

Ik vermoed dat het hier ook ligt aan een trage stofwisseling en houd de hoeveelheid mest ook goed in de gaten. Ik geef mijn pony 's ochtends 300 gram bietenpulp van Pavo en merk dat dit een positief effect heeft op de darmflora. Daarnaast geeft het een vol gevoel waardoor hij minder gretig in het gras gaat eten. Ik merk ook dat bewegen hem goed doet, tijdens het rijden mest hij soms wel 3 keer in drie kwartier tot een uur tijd. Op dit moment staat hij circa 5 uur per dag op het gras.