[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:47

Ok, dan zal ik voor vanavond even iets in de vriezer leggen, dan kan hij dat 's nachts (hopelijk) aanhouden.

Ik kreeg nog een pb'tje, dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Unes bevangen is door de hoeveelheid antibiotica die de DA heeft ingespoten. Zij raadde mij aan om een holistische arts een keer een kijkje te laten nemen. Zijn er hier nog mensen die hier ervaring mee hebben ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:58

Lijkt erop dat hij echt al bevangen was vóór de ab hoor ;-)
Mja, ik moet zeggen, als je langdurig (of verkeerde) ab gebruikt kan het wel zijn dat er een onevenwicht ontstaat in de darmen en daardoor misschien toxine-vorming die dan hoefbevangenheid zou induceren, maar ik zou eerder koliek verwachten en in dit geval denk ik daar helemaal niet aan.
En wat een holistisch iemand daaraan zou kunnen doen, tja daar heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in ;-) .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:13

een goede holistisch dierenarts gaat niet perse te keer met kruiden en poedertjes hoor!!! Holistisch wil alleen maar zeggen dat ze naar het hele plaatje kijken en niet alleen naar de kwaal.

En hier is het tij gekeerd door een holistisch DA en derhalve goede ervaringen er mee... maar dan heb ik het wel over een goede holistische DA (en niet een zweeft**f)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:14

@BZ: welke heb jij gehad ??
Hier in de buurt schijnt tegenwoordig ook iemand te zitten uit het nest van Laarakkers.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:17

Liene schreef:
Ok, dan zal ik voor vanavond even iets in de vriezer leggen, dan kan hij dat 's nachts (hopelijk) aanhouden.

Ik kreeg nog een pb'tje, dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Unes bevangen is door de hoeveelheid antibiotica die de DA heeft ingespoten. Zij raadde mij aan om een holistische arts een keer een kijkje te laten nemen. Zijn er hier nog mensen die hier ervaring mee hebben ?

zou goed kunnen

een verkeerde ab kan meer fout doen dan goed......helaas
ik merk zelf dat het merendeel van de da niet echt goed weten hoe om te gaan met hb
zo had ik er een, die wilde een biopt doen van de kroonrand (?)
een goede hoefsmid weet prima om te gaan met hoefbevangen paarden.
holistisch is altijd een optie
hb kan zeer goed vanuit de darmen ontstaan, en dan doen ab veelal meer kwaad dan goed voor de darmen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:24

Liene schreef:

vraag eens aan je dierenarts waarmee ze je paard heeft gespoten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:25

Ik heb Steffi gehad...consult via telefoon en mailen van plaatjes etc.
Hier ook nog een normale DA er bij gehad... jonge vent uit België, schijnen een beter opleiding gehad te hebben, maar die wilde m opsluiten en in de modder zetten met speciaal beslag (en nu heb ik onmiddelijk ruzie hier... ik ben anti-opsluiten en vind beslag niet echt nodig en zeker niet bij HB paarden...maar goed.... :o ) oh ja, ik moest hem ook muesli gaan voeren 8)7

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:32

Ik zal straks of morgen even bellen om te vragen met wat hij is ingespoten.
En als die HB van de ab zou zijn, moet ik zijn genezing of zo dan anders aanpakken ? Of kan zo'n holistische arts hem dan anders of beter doen genezen/ andere oplossingen,... ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:36

Liene schreef:
Ik zal straks of morgen even bellen om te vragen met wat hij is ingespoten.
En als die HB van de ab zou zijn, moet ik zijn genezing of zo dan anders aanpakken ? Of kan zo'n holistische arts hem dan anders of beter doen genezen/ andere oplossingen,... ?

Ik denk dat de HB het resultaat kan zijn van een opeenstapeling van factoren... dus de zak voer + de ab + de wei...
Of daar een andere behandeling bij hoort weet ik niet, maar wel dat je in de toekomst niet zo zeer het voer in de gaten moet houden alswel wat je aan medicijnen in zijn lichaam stopt... Het paard van een vriendin van me is - jáááááren geleden - overleden aan HB tengevolge van een wormenkuur waar hij allergisch voor bleek..... Had niets met voer, te dik, IR etc. te maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:37

Ik heb ook een holistische arts erbij gehad, wat ze zei klopte volgens mij wel. Interessant om eens te zien hoe en wat, maar echt geholpen heeft het niet. Het heeft uiteindelijk toch tijd nodig om te genezen en in ons geval moet de pony gewoon meer bewegen, minder eten en afvallen.

Mijn reguliere dierenarts was overigens ook niet voor opsluiten en beslag was ook niet nodig. Eerst met goed bekappen proberen, ijzer kan altijd nog. Voer raadde hij aan om door te gaan zoals ik al deed, dus voornamelijk hooi met wat korrels voor de vitamines en mineralen. Graag wel suiker en zetmeel arm. Maar dat deed ik toen al.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:38

@BZ: allergisch voor de wormenkuur of ten gevolge van te veel gestorven wormen (en dus 'vergiftigd' vanwege de vrijkomende toxinen). ??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:45

Liene schreef:

wat me een beetje verbaasd aan jou verhaal

paard eet zich tegoed in een voerton.
krijgt lichte verhoging (38.7 is toch niet extreem)
wat dus heel goed zou kunnen als je teveel gegeten hebt en pijn in je pens..., van het vele eten.
als je buikpijn hebt, krijg je ook lichte verhoging. (natuurlijk proces van het lichaam )
dierenarts komt en geeft hem ab, waarom? als wij teveel gegeten hebben en pijn in je buik neem je toch geen ab?
ik vind het altijd zo vreemd, waarom de da zo snel spuiten met ab...... raadsel

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:49

BZ dat zei ik ook niet over holistische DA's ;-).
En ik blijf erbij, ab kunnen kwaad maar hier is toch echt geen ab gegeven vóór de HB??

Een goed beslag kan zeker helpen de gevoelige punten te ontlasten. Maar dat is per geval verschillend. Ik zou het alleszins niet zomaar uitsluiten, wel kan je eerst andere dingen proberen uiteraard. Mijn HB pony heeft altijd vlotter gelopen met ijzertjes dan zonder. Dat waren gewoon omgedraaide normale ijzers. Maar nogmaals, dat is per geval verschillend ;-)

Gut nombrado, een paard krijgt niet zomaar koorts van iets teveel te eten hoor... Ik weet ook niet om welke reden er ab is gegeven trouwens, maar weet ook niet welke het was dus misschien was het wel noodzakelijk icm andere zaken die zij heeft opgemerkt aan het paard :-) . De meeste ingespoten ab geven toch echt niet zo makkelijk een verschuiving van het evenwicht in de darmen en dan daardoor HB hoor.... :-)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:53

De dierenartse zei dat er heel veel gerommel in de darmen was, en ze dus licht ontstoken waren, en het feit dat hij koorts had. Daarom gaf ze AB, als ik het mij goed herinner ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:57

Liene schreef:
De dierenartse zei dat er heel veel gerommel in de darmen was, en ze dus licht ontstoken waren, en het feit dat hij koorts had. Daarom gaf ze AB, als ik het mij goed herinner ;)
Hangt er nog vanaf welke, maargoed, ik denk niet dat het kwaad kan hoor. Maar is de ab nu ingespoten of via de mond gegeven? Ik kan me echt niet voorstellen dat van een keer en bij een correcte dosering een paard HB wordt van ab. Ik bedoel, in dit geval zijn evidentere redenen te bedenken, niet? ;-) Eventueel wel bij een langere kuur van bepaalde ab.
Mijn paard heeft ooit een maand ab gehad omdat ze met een dik been en 40° koorts stond (dus volkomen terecht) maar daar heeft ze niets van geweten. Te vroeg stoppen met ab is veel schadelijker dan het correct toedienen. Ik vermoed "gewoon" HB...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:01

ponyzotje schreef:
BZ dat zei ik ook niet over holistische DA's ;-).

Gut nombrado, een paard krijgt niet zomaar koorts van iets teveel te eten hoor... Ik weet ook niet om welke reden er ab is gegeven trouwens, maar weet ook niet welke het was dus misschien was het wel noodzakelijk icm andere zaken die zij heeft opgemerkt aan het paard :-) . De meeste ingespoten ab geven toch echt niet zo makkelijk een verschuiving van het evenwicht in de darmen en dan daardoor HB hoor.... :-)

38.7 bij een paard is geen koorts
dat is lichte verhoging...en in dit geval heel goed te verklaren.
heb je nooit eens erg pijn in je buik gehad, en rommelende darmen, en je kreeg het warm?
dat is verhoging...., geen reden voor ab.
ab kan bij een onjuiste keuze meer fout doen dan goed.
en helemaal de darmflora verstoren.
lichaam heeft al zoveel moeite om het overeten af te voeren
dan komt er ook nog een giftig ab om de hoek , die door de lever en nieren afgebroken moeten worden.
systeem overbelast!
ik geloof pas in ab, als er sprake is van ernstige koorts, (ook bij mijzelf)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:02

Liene schreef:

rommel in de darmen is licht ontstoken??
deze redenatie begrijp ik niet.
mijn darmen rommelen nu ook, maar is niet ontstoken hoor :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:08

Ik denk echt dat een DA beter kan beoordelen of ab geïndiceerd zijn of niet ;-) Er wordt zeker weleens te snel ab gegeven, maar om nu te zeggen dat het hier HB heeft veroorzaakt, ik denk het niet, zeker niet in dit geval waar een andere oorzaak mogelijk is.
En nee, ik krijg niet enorm warm van veel eten (wel als dat in gezelschap is in een kleine kamer, allicht!)
En ja, 38.7°C bij een paard is wel officieel koorts.
En zomaar ab nemen alleen omwille van koorts als mens, is ook al onzin (zoals je aangeeft). Ik vermoed dat het hier werd gegeven om erger te voorkomen. Ontstekingsremmers zijn hier veel beter op z'n plaats in het geval van HB, en dat wordt nu dan ook gegeven :-) .

Ik vind het gewoon erg vreemd dat pony HB lijkt van het eten, en er vervolgens de ab bijgesleurd worden die éénmalig, NA het optreden van die kenmerkende stijfheid, zijn gegeven. Los van het feit of er in het algemeen door 'een' DA te snel ab wordt gegeven...

Nombrado, darmen van een paard werken anders dan bij een mens dus die vergelijking kan je niet trekken. Het zal nogal typisch hebben geklonken voor de DA, zeker? :-) Bovendien heb jij op dit moment ook geen koorts ;-) .

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:24

nombrado, 'rommel' is dan ook mijn interpretatie :D Ze heeft hem goed onderzocht, en kwam toen tot de conclusie dat ze lichtjes ontstoken waren.

De AB is ingespoten geweest, niet door de mond ;) En toen de AB werd gegeven, was het inderdaad om erger te voorkomen. Omdat het zo acuut was, de avond zelf al. Want toen werd er nog niet eens over HB gesproken, eerder over het feit dat hij koorstig was, zich duidelijk niet goed voelde, en dan (volgens de da) licht ontstoken darmen. Ik weet ook nog dat de DA de eerste avond en dag daarna een AB had gegeven die 'vooral voor het darmgestel goed is', en dan gisteren een andere AB die vooral voor het beengestel, botten en spieren goed was. (mijn eigen woorden natuurlijk :D )

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:29

Voila, dit sterkt mijn vermoeden dat het in dit geval weinig waarschijnlijk is dat het de oorzaak is. Ik ben de laatste om te zeggen dat DA géén fouten maken, maar ik vind dat je wel altijd beter op je eigen DA kan afgaan, zeker in het begin en als je het gevoel hebt dat ze het wel onder controle krijgen (tenzij er natuurlijk echt dingen zijn waar je een tweede opinie over zou kunnen vragen).
Maar hoedanook is het geen pretje en ik hoop dat ie er snel terug bovenop komt :(:)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:35

Ik denk dat ik nu even 1 à 2 dagen ga afwachten, elke keer overdag in de modderpaddock, 's avonds ijspackjes rond de hoeven (ik ga vanavond proberen of die dingen tijdens de nacht kunnen blijven zitten :D ) en op stal in een dik bed stro. Hij was deze ochtend echt zo goed als de oude, stapte super vlot, maar wel nog warme hoeven. Ik denk dat dit wat glorie na die ontstekingsremmer was :D
En dan de equipalazone binnen krijgen. Straks eens proberen met appelmoes in een spuit, want hij wil het enkel eten met krachtvoer :D (en laat dat nu het laatste zijn... )

Bedankt voor het meedenken iedereen, en ik hou jullie op de hoogte!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:53

misschien eens een idee om je af te vragen waarom er eigenlijk koorts of verhoging ontstaat bij mens of dier.
verkijk je niet op het lichaams zelfherstellend vermogen wat door zich kan uiten in koorts
het lichaam is als een gek bezig de niet lichaamseigen stoffen uit te scheiden/te verwerken. Dat kost energie en daarom ontstaat er koorts.
Mooi is het lichaam, in die zin.
Bij inspanning stijgt de temperatuur ook, dit is normaal.
in geval van koorts is het dus inspanning van het lichaam zelf.
Blijft het geval....wanneer moet je nu ingrijpen? Hoe ver moet je het laten gaan?
Maken wij ons niet snel te druk, dat we iets hebben en gaan te snel hulp inroepen?

Zelf heb ik zeer veel met antibiotica /penicilline te maken gehad....helemaal als kind.
Tot ik een keer niet naar het middel gegrepen heb en mijn lichaam zelf de kans gaf het op te knappen.
na een paar weken was ik er weer helemaal, en heb ik de bewuste ziekte nooit meer gehad.
ik gaf mijn lichaam zelf de kans deze bacterie of virus aan te pakken en zichzelf in het vervolg daartegen te beschermen.
Mijn menig over antibiotica is dat het een symtoombestrijder is, die nooit de daadwerkelijke ziekte oplost.
dat is idd een zeer holistisch denkbeeld.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:57

nombrado schreef:
dat is idd een zeer holistisch denkbeeld.
En een gevaarlijk ook :-)
Dat is alles wat ik daarover wil zeggen want blijkbaar denk jij volledig anders over koorts dan wetenschappelijk is aangetoond. Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken dat door foutieve of geen behandeling en afwachten, een ziekte zodanig escaleert dat het gewoon niet meer te herstellen is. Ik zie het dagelijks.
Wat je beweert over het ontstaan van koorts is gewoon fout. En er is ook een verschil met zgn arbeidshyperthermie... Maar echt, ik heb geen zin dat hele verhaal te doen, het is veel te complex. Maar wat jij stelt is gewoon fout en soms ook erg gevaarlijk.
(waarmee ik niet gezegd heb dat het in sómmige gevallen niet aangewezen kan zijn het lichaam zelf wat werk te laten doen, da's prima. Maar bijvoorbeeld al zeker niet bij HB en daarover gaat het hier wel!)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:03

Wat is koorts?

Bij koorts komt de lichaamstemperatuur boven de 38°C. Normaal schommelt die tussen de 36,1 en 37,8 °C.
Koorts is geen ziekte. Het is een natuurlijke afweerreactie van het lichaam op een infectie of een verwonding. Bij een hogere lichaamstemperatuur gaat het afweersysteem namelijk beter werken. Uw lichaam kan ziektekiemen dan onschadelijk maken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:10

Ten eerste geef je geen bron, gelukkig is dat ook niet nodig. Dat is zeker correct (buiten dan de temperatuursgrenzen). Maar niet wat jij zegt :-)
Naast koorts bestaat er ook hyperthermie, hetgeen bijvoorbeeld ontstaat bij inspanning. En dat is zéker geen koorts. En jij had het bovendien over hoe koorts ontstaat, en dat is helemaal niet omdat het lichaam denkt oh, laat ik het even warm krijgen. De thermostaat van het lichaam wordt verhoogd, zodat het lichaam denkt dat bijvoorbeeld 39° is wat de streeftemperatuur is. Dat kan door heel veel dingen veroorzaakt worden (zelfs door bepaalde medicatie en ook door bepaalde bacteriële toxines), dus om nu te zeggen dat je het zomaar stil moet laten, neen. Koorts kan dodelijk zijn, vergeet dat niet. Toen mijn merrie 40° had stond ze te zwalpen op haar benen en was het echt niet de moment om afwachtend te zijn.
Ook al is de temperatuur in dit geval niet zo hoog, toch is het beter erger te voorkomen en al helemaal, zoals ik zei, in het geval van HB!!

Edit: dit
nombrado schreef:
het lichaam is als een gek bezig de niet lichaamseigen stoffen uit te scheiden/te verwerken. Dat kost energie en daarom ontstaat er koorts.
klopt dus niet.