[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:55

Ik gebruik trouwens wel gewone appelmoes, maar ik heb maar een theelepeltje nodig Lachen Dus dat kan hem de das niet om doen.

Ik heb een paddock in de wei gemaakt van paaltjes. Het zand ligt er nog gelukkig, paaljes steek ik er zo in met lint.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:46

Welshcobfan: slim van je, om de paddock zo te maken! En ik heb iets meer appelmoes nodig dan een theelepeltje....

================================================================

Mijn paard staat nu voor het eerst sinds lange, lange tijd,.... alleen... de hele dag opgesloten in der stal.
Vanaf dat we van de kliniek kwamen heb ik steeds de middagen vrij genomen om bij haar te zijn en het weekend kon ik zowieso 3x per dag naar haar toe...

Keb echt weer buikpijn, tis net of er een steen in je maag ligt... khoop dat ze zich rustig heeft gehouden... en dat alles goed is.... kan er vanavond weer naartoe... wat zou ik graag af en toe daar naartoe willen om te kijken.... maar ja.. dat gaat dus niet.

Keb morgenmiddag wel weer vrijgenomen en donderdagmiddag... iets beter voor mezelf merk ik wel...

En de kliniek heeft nog niet gebeld.... maar dat kan ook wel tegen de avond worden hoorde ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:52

Ik weet hoe dat voelt je je pony op moet sluiten in de stal, terwijl al de vriendjes lekker buiten staan... Vond het afschuwelijk! Pony werd ook helemaal gek in die stal...
(moest stalrust vanwege net geopereerde kwaadardige tumor).

Wel spannend dat je moet wachten op een telefoontje nu!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:56

Dat telefoontje gaat over haar uierontsteking he...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:00

ja, dat is toch ook spannend om daar op te moeten wachten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:04

Dat van die natuurlijke suikers in winterwortels klopt. Indiana kreeg veel hooi, geen gras, nauwelijks brok maar wel aardig wat winterwortels en is bevangen geraakt.
De druppel van de bekende emmer moet de winterwortels geweest zijn.

Die steen in je maag is ook heel bekend, zelf ben je er ook ziek van. Fijn dat je in de gelegenheid bent om vrij te nemen. Aan de andere kant: ik zat de hele dag naar Indiana te kijken en daar word je ook depressief van omdat je toch niets kunt doen om het voor haar makkelijker te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:08

Nu zit ik dus opgescheept met 20 kilo winterpeen Nagelbijten / Gniffelen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:23

Ik werd er ook letterlijk ziek van. Maar ik heb wel geleerd dat het voor Image helemaal niet fijn was, als ik met haar mee lijd. Aan "medelijden" (en dan in de echte zin van het woord) heeft ze niets. Ze heeft steun nodig en kordaatheid, geen huilende treurende baas. Ze had het al zwaar genoeg.
Toen ik daar eenmaal achterkwam, werd het dragelijker voor mezelf.
Image staat in de tuin voor mijn raam En ik keek de hele dag naar haar gestrompel. Vreselijk om te zien. Ik werd er echt ziek van.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:00

Janouk, wat jij schrijft is helemaal waar! Zo'n paard voelt gewoon dat je mee lijdt en daar wordt ie echt niet beter van. Ik heb ze ook achter het huis lopen, da's aan de ene kant mooi want je ziet iedere verandering en daardoor was ik er toendertijd heel vroeg bij, maar aande andere kant maak je jezelf ook helemaal gek door de hele dag naar je paard te kijken. En met deze ziekte is het nu eenmaal zo; je moet geduld hebben, het kost tijd voordat ze zich weer herstellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:07

Ik ben gelukkig erg nuchter en erg praktisch ingesteld Nagelbijten / Gniffelen
Dus beter voor mijn pony, want hij vind het totaal niet erg om weer in zijn paddock te moeten staan. Sterker nog: meneer ging er al in staan voordat ik het af had Clown
Alleen als ik iets de eerste keer zie (bv dag dat hij ineens slecht liep) voel ik mij erg en pas als ik de DA heb gebeld ben ik weer nuchter en rustig!

Enige wat ik wel heftig vond was zijn tumor operatie, dat enorme gapende, bloedende gat... bbrrrrrrr.... en de hechtingen die daarna zo vreselijk strak stonden!

Ik heb op het bord geschreven dat mijn pony geen wortels meer mag Lachen hij staat nu weer rustig in zijn paddock, dus ik denk dat hij over 2 dagen al een stuk beter loopt Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:35

Ik ben ook heel nuchter en heel erg praktisch, maar ook heel erg realistisch. En dan kom je op het punt dat je aan het nadenken bent over in laten slapen van iets dat je zo ontzettend dierbaar is.
Bij mij knapte er iets toen ze in de kliniek stond en me haar kont toedraaide en haar hoofd liet zakken.
Later is een kennis een aantal keren langs geweest die natuurgeneeskunde (Bach bloesem) studeerde. Zij vertelde n.a.v. van de anamnese dat Indiana zich groot hield voor mij, terwijl ik hetzelfde deed voor Indiana.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:55

Romeorowan, Janouk , Kymalin: het is niet dat ik er zielig bij ga zitten kijken ofzo, sommige van jullie hebben de mazzel dat je kan kijken of ff langs kan gaan wanneer je wilt (als je thuis bent natuurlijk en niet hoeft te werken/school hebt), jullie paarden staan lekker bij huis… super natuurlijk. Dat zou helemaal een droom van me zijn, je eigen paard bij huis. Maar helaas dat is bij mij niet zo…

Maar als ik vrij neem dan kan ik er lekker ff in de middag naartoe, op stal is altijd wel wat te doen, ik kan haar stal weer opschonen, het hooi klaarzetten, haar poetsen, koelen. Er lopen honden en nog andere paarden, ik kan daar altijd uren rondlopen en me prima vermaken, er is altijd wat te doen.... dus het is niet zo dat ik naast der stal ga zitten ….

Zo moeten jullie dat natuurlijk niet zien… en als ik daar 2 uurtjes ben geweest ofzo dan kan ik weer geruster naar huis (vooral nu in deze kritieke periode, ik heb dat gewoon nodig al is het maar dat ik ff heb gekeken dat alles goed is)… het is juist voor mijn eigen gemoedrust. Gewoon wat relaxter nu.....

Welshcobfan: het is niet dat ik niet nuchter of praktisch ben ingesteld, ik heb geen paddock of iets dergelijks, de bak wat eigenlijk nooit gebruikt wordt is een grasveld en er ligt geen goede bodem in. Dus ik kan haar verder nergens anders neerzetten dan alleen in de stal of in de wei bij de anderen. Kijk als ik ook een paddock had of iets kon afzetten in de wei waar ik een lading zand in kon gooien… dan was het misschien wat anders.. dan had ik dat ook kunnen doen, maar die van mij rent dwars door alle draden heen die heeft nooit alleen gestaan. En de wei is niet van mij... Dus stalrust is al heel wat. Daarom ben ik wat ongeruster omdat ik niet weet hoe ze de hele dag op stal is.

Fijn dat je pony weer rustig in de paddock loopt, dan zal die gewoon spierpijn hebben van zijn gekke capriolen. Ik hoop ook voor je dat ie over 2 dagen weer makkelijker gaat lopen.

=========================================================================

Kliniek heeft gebeld, die uierontsteking was niet door de medicijnen, dat kon niet omdat ze ook onstekingsremmers krijgt… hij vroeg of ze koorts had en dat heeft ze dus niet (ik heb net haar temperatuur genomen en dat was 37,6) dat vond hij heel vreemd, maar hij zei dat ik misschien toch maar ff de veearts moest bellen om langs te komen, dan zou ze antibiotica krijgen.

Maar weet je wat ik ook zit te denken… omdat ze dus geen koorts heeft… zou ze niet gestoken kunnen zijn… door een horzel of zo? Dat kan natuurlijk ook dat ze dan zo’n reactie heeft op der uier… omdat maar 1 uier dik is… want ik zat eerst te denken aan schijndracht… maar dan zouden beide uiers dik moeten zijn… ik ga morgenvroeg toch weer langs dus als het nog precies hetzelfde is dan maak ik meteen weer een afspraak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:02

Wat vaag nog zeg van die uiers! Ik zou inderdaad nog even de veearts raadplegen.

Enne ik bedoel: praktisch en nuchter in het denken Lachen Niet in het doen zeg maar. Ging niet over een paddock oid, maar ik ben altijd erg nuchter(e groninger) over alles eigenlijk Lachen
Ziek paard of zielig paard omdat hij de stal niet uit mag, sja vind ik wel vervelend maar ik sta er niet echt bij stil zeg maar.
Sta er ook niet bij stil wat hij de hele dag doet, ook niet toen hij echt 10 dagen op stal moest staan.
Mijn vriend en een goede vriendin van mij vonden het heel heftig om te horen dat mijn pony hoefbevangen was en waren er zelf best van slag van, terwijl ik al praktisch dacht van: hmm hoe ga ik dat oplossen, 3 maal daags medicijnen en hoe creeer ik een goede plek voor hem? Ik was zelfs al bezig met het voorjaar Clown

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:18

Ja, die uiers is nog niet helemaal duidelijk… helaas.

Oww zo bedoel je… nee, ik ben zodra er iets met mijn paard is totaal van slag… Ziek niet een beetje… maar heel erg dus. Ik zat bij het peesblesure topic omdat mijn veearts dacht dat ze een blessure had en daar hadden ze voordat ik naar de kliniek zou gaan al … bach rescue druppels geadviseerd… nou ik heb zowat het hele flesje achterover geslagen maar ik blijf gestressed, kan er niks aan doen, ben nou eenmaal heel gevoelig wat dieren betreft… bij mensen heb ik dat heeeeeeeel wat minder … Bloos

En ze heeft een keer binnen gestaan ivm met hele erge mok Boos! ook zoiets fijns, heeft me bijna 1 jaar gekost om daar doorheen te komen.... nou ze brak toen zowat der stal af... ze sloeg alle kanten op en schopte met der knieen elke keer tegen der staldeur... omdat ze gewoon naar buiten wou.

Ik merk nu natuurlijk wel dat ze dat nou niet zo doet... te pijnlijk waarschijnlijk...

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:48

Ja als ze gaat lopen schoppen zal wel flink pijn doen... Dat zal ze dus wel even laten!! Mocht ze wel met haar knieen tegen de deur aan schoppen, zou je misschien een rubberen mat ertegen aan kunnen hangen!! Is voor haar wat minder pijnlijk lijkt me...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:17

Gwyns graasmasker is besteld! Haha!
In de kleur choco, zodat het wat minder opvalt van een afstand Lachen hopelijk houd dat zijn gewicht in toom als hij weer op het gras kan/mag.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:34

Cow-girl: ik bedoel het ook positief dat je in de gelegenheid bent om vrij te nemen. Zelf ben ik inderdaad thuis, afgekeurd, dus wat dat betreft is mijn nadeel ineens mijn voordeel.
Als hier 1 van de dieren ziek is, dan ben ik gewoon van de leg. Ik loop als een kip zonder kop rond. Ik ben overigens heel erg sterk als het op verzorging aan komt, ik stort echter (bijna) in als de patient aan het herstellen is.

Ik ben wel benieuwd wat voor paard je hebt. Kun je eens een foto plaatsen?

Apart verhaal van die uier. Ik heb hier al enige weken geen horzels meer gespot, maar het zou natuurlijk best kunnen. Als het een steek van een beest zou zijn dan zou je er azijn op kunnen doen. Dat kan volgens mij zowiezo geen kwaad.
En verder zal koelen vast ook verlichting geven. 'k Ben het even kwijt, ben jij de voeten ook aan het koelen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:49

@ cowgirl
mijn bericht was ook heel positief bedoeld. Ik vind het super dat je je zo inleest, op zoek naar zaken die je paard kunnen helpen. Het bericht was meer bedoeld uit bescherming voor jou. Ook ik ben helemaal uit mijn doen als er iets is met mijn mensen of dieren. Het heeft echt weken geduurd voor ik in staat was op te houden met meelijden. Ik hoop jou te kunnen beschermen.
Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:54

Ik sluit me aan bij Romeorowan en Janouk. Je bent goed bezig Cowgirl, je doet er alles aan.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:17

romeorowan, janouk en kymalin: ooohh... ik dacht dat jullie me meer een aansteller vonden ... heb ik het verkeerd begrepen Bloos

===========================================================

Ben vanochtend geweest.... de uier wordt gelukkig minder... ik kon nu de tepel weer zien hangen en dat kon ik eerst niet, zo opgezet was het ... dus ik denk toch dat ze gestoken is.

Maar nu hield ze der rechter voorbeen omhoog.... duidelijk heeft ze daar weer erge pijn aan.... we zijn ook strompelend naar buiten gelopen (omdat ik haar uier wou koelen) en ze ging duidelijk weer steeds haar been omhoog houden en wou niet mee lopen en zette der been weer schuin naar voor.....wat moet ik nou doen????

Kan dit een beetje een terugval zijn?
Kan het zijn dat de pijnstillers minder worden? ben nu een week bezig?
Of moet ik weer de kliniek bellen? (ik bel al zowat elke dag....)

Ik maak me nu toch weer ongeruster.... verdorie.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:28

Nee natuurlijk niet, we begrijpen het juist heel goed. En dat van die voet optillen; da's op zich wel apart, meestal als ze hoefbevangen zijn willen ze juist absoluut geen voorvoet optillen omdat dan de andere voorvoet dan extra belast wordt. Maar misschien dat het betekend dat het in de voet die ze optilt erger is dan de andere voet!? Geen idee.... En ik zou gewoon weer bellen met de kliniek, ik bel liever een keer te vaak dan dat ik achteraf spijt heb dat ik niet gebeld heb. Daar zijn ze tenslotte toch voor?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:39

Hi Kymalin, ja die voet die ze nu omhoog houdt is ook de ergste voet. Ik ga straks maar weer bellen... maar ik wordt dan toch weer pas in de avond teruggebeld.

Straks zeggen ze dat ik weer terug moet komen.... moet ik haar weer die trailer in douwen... dat is al zo'n probleem... en weer iemand zien te regelen die ook weer vrij moet nemen en waar ik dan ook weer afhankelijk van ben... oooohhh zo makkelijk is dat niet ... baal baal....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:44

Victor deed dat ook, maar die tilde beide voorbenen om en om op.
Volgens mij deed hij dat idd door de pijn, ik heb toen de pijnstillers weer wat verhoogt. Je moet er wel rekening mee houden dat dit een langdurige zaak kan worden. Victor had/heeft een sincker en heeft veel pijn gehad. Het begon allemaal in september 2005, diagnose hoefbevangenheid in december 2005, en we zijn nog niet helemaal klaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:45

@Cowgirl; Kunnen ze niet langs komen dan? Ik laat ze altijd gewoon langskomen, dan maar voorrijkosten, beter dan met zo'n pijnlijk beest te moeten worstelen. Trouwens... hebben ze bij de dierenarts die jij hebt geen telefonisch spreekuur? Dat is vaak gratis, dan kun je je verhaal voorleggen en dan samen met de da besluiten of er al dan niet iemand langs moet komen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:53

Victory-Boy: Dus het kan zijn dat de kliniek zegt, neem nog maar een zakje van die pijnstillers/onstekingsremmers erbij?

Dat zou iig schelen ... dan zou ik er niet naartoe hoeven... dus het is wel normaal dat ze dat doen, die benen omhoog? ook al hebben ze pijnstillers?

Kymalin: nee, het is een kliniek waar die veearts werkt, die komen niet langs, dit is niet de da. Ik praat over de kliniek waar ze dan onder behandeling is... en de da bedoel ik de da die naar haar is komen kijken en het verkeerd heeft ingeschat....de da bij mij in de buurt)

En ik heb al eerder geschreven (in het begin volgens mij hoe ik in dit topic ben beland ipv de peesblessure topic), de da die langs is geweest, die heeft totaal een verkeerde diagnose verteld, peesblessure.... en daarom heb ik door hem weer 5 weken gewacht... en flink gelopen.... en in de wei teruggezet! deze da had ik nog nooit gezien... en die wil ik dus niet meer bellen. Dan zou ik op zoek moeten gaan naar een andere da en daar het hele voorval aan moeten vertellen....