[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:05

jee...wat een verschil tussen de twee foto's!
Dat was toch de 'winter laminitis'?
De beschadigde haarvaatjes die door de lage temperaturen nog minder goed bloed doorlieten?
Je zou denken...de warme slang erop...

Ik denk niet dat bandages veel doen,die zitten om de pezen heen.
Misschien iets wat broeit om de hoef heen doen?Warme brij van zemelen of lijnzaad?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:13

setteke schreef:
Zouden stalbandages de doorbloeding kunnen bevorderen ivm warmte die gecreëerd wordt? Even daargelaten dat beweging natuurlijk voor de beste doorbloeding zorgt.

Nou komen we haast op dezelfde discussie die ik een paar pagina's terug had met ponyzotje ;), volgens PZ niet, volgens mij wel...

Ik denk dat als de buitentemperatuur koud is, de hoeven en onderbenen daardoor ook koud aanvoelen dat het wel degelijk kan meehelpen...
en dan bedoel ik wel de grote echt wollen onderlappen die tot de hoeven aan toe komen (maar die bedoel jij ook vermoed ik ).

een paar keer per dag 10 minuten afspoelen met douchewarm water (38*) is ook een optie, wel de benen goed afdrogen (fohnen ;) ) anders worden ze daarna juist koud.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 23:14

Citaat:
Zouden stalbandages de doorbloeding kunnen bevorderen ivm warmte die gecreëerd wordt?

De vraag is in eerste instantie - en daarmee borduur ik voort op de oorspronkelijke vraag & opmerking van LC, is in hoeverre peesweefsel in staat is om warmte door te geven aan de 'omgeving' en dientengevolge de doorbloeding in de voet te stimuleren - immers: een pees is minder sterk doorbloedt dan spierweefsel. Mijn zijpaadje over bandages mag dan wel als 'nutteloos' gezien zijn, maar als uit het onderzoek al blijkt dat bandageren bij zwaardere inspanning al lokale opwarming veroorzaakt ( die dus kennelijk ook niet voldoende afgevoerd kan worden en mogelijk schade aanbrengt aan het collageen van het bindweefsel) zou je dus kunnen stellen dat bandages bij HB geen effect hebben en de doorbloeding niet stimuleren.

Om de voetjes warm te houden: zou dan een hoefschoen niet beter voldoen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:22

geerke schreef:
jee...wat een verschil tussen de twee foto's!
Dat was toch de 'winter laminitis'?
De beschadigde haarvaatjes die door de lage temperaturen nog minder goed bloed doorlieten?

Niet specifiek winter laminitis, want dit is het algemene beeld bij een ernstige HB..
wel kan hierdoor de pijn in de voeten verergerd worden bij koude (leg een link naar wintertenen) , de doorbloeding is verslechterd en het paard is dus niet langer zelf in staat om zijn ondervoeten warm te houden bij extreme temperaturen..

als eigenaar dien je mi hier dus rekening mee te houden en voorzorgen te nemen als je paard aangeeft dat de koude niet fijn is voor hem

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:26

Kunnen die bloedvaatjes nog bijtrekken of is de schade permanent?

Hoefschoenen lijken me ook effectiever. Maar bandages mss ook wel, want ik neem aan dat het bloed van de hoeven via de onderdenen daar komt. Dus dan zou het door de bandages opwarmen. Of denk ik nu te simpel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:27

Jannepauli schreef:

Hoefschoenen zijn zeker een optie en deze hebben hun werking bij een aantal hier ook al bewezen,
Hoefschoen in het geval van Setteke is wat lastiger.. haar paard staat nog steeds op stalrust en heeft zijn voeten dus al in de vlas/zaagsel staan en niet op een ijzig koude ondergrond.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:28

LC, klopt, maar ik denk dat de meningen hierover verdeeld zijn en blijven (bandages).
Maar vooral de laatste pagina's hebben we het steeds over de temperatuur van de HB hoeven, is een warme hoef nu beter, omdat daar doorbloeding is?
En kan je deze warmte dan ook "kunstmatig" creëeren en heeft dit een positieve invloed op de doorbloeding en dus herstel van de aangerichte schade?

De kliniek waar ik kom is absoluut een voorstander van bandages met rijden, deze veroorzaken het minste schade als er beenbescherming gebruikt wordt.
Misschien is helemaal zonder het beste, maar dat is voor mij geen optie.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:29

capopjekop schreef:
Kunnen die bloedvaatjes nog bijtrekken of is de schade permanent?

Hoefschoenen lijken me ook effectiever. Maar bandages mss ook wel, want ik neem aan dat het bloed van de hoeven via de onderdenen daar komt. Dus dan zou het door de bandages opwarmen. Of denk ik nu te simpel.

In het geval van getoond venogram komt het nooit meer helemaal goed helaas.
Bloed en haarvaten kunnen zich echter wel tot een zekere hoogte herstellen (of aangroeien) hier gaat echter 3 tot 5 jaar overheen.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-01-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:36

Jee, dat is schrikken zeg, dat venogram ;( en duurt het zolang voor herstel, pff.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 00:02

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Hoefschoenen zijn zeker een optie en deze hebben hun werking bij een aantal hier ook al bewezen,
Hoefschoen in het geval van Setteke is wat lastiger.. haar paard staat nog steeds op stalrust en heeft zijn voeten dus al in de vlas/zaagsel staan en niet op een ijzig koude ondergrond.

Mijn opmerking was ook niet specifiek voor Setteke, maar ging in op jouw eerdere, algemene vraag.
Maar als Setteke's paard op stal staat kan hij toch ook hoefschoenen aan?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:39

lolclub schreef:
Het geeft echter wel stof tot nadenken dat een HB paard dus niet alleen maar last hoeft te hebben van een hobbelige harde ondergrond en pijnlijke zolen in de winter,
Er is dus ook wel degelijk behoorlijk wat mis is met de doorbloeding van de ondervoet.
Het is in mijn ogen dan ook niet zo heel moeilijk om de conclusie te mogen trekken dat de kou van de afgelopen weken (met als gevolg nog meer vernauwing van de overgebleven intacte haarvaten en dus nog minder doorbloeding)
niet in positieve zin meewerkt en de pijnlijkheid van de ondervoet juist vergroot...

Helemaal mee eens. Ik ben ten sterkste van mening dat de strenge winter van vorig jaar en nu ook dit jaar hebben geleid tot het feit Nado, na 3 jaar HB-vrij, ineens weer last heeft gekregen, terwijl hij echt niet meer of rijker eten krijgt en eerder te dun dan te dik is. Vorig jaar heeft hij zoolkneuzingen opgelopen, puur van de kou, niet door hobbelige ondergrond. Omdat die haarvaten het dus niet trokken. Nu krijgt hij ascal en dat helpt tot in zekere mate. Verder dus de binnenstal en buiten alleen op hoefschoenen, allemaal om zijn voeten warm te houden. Ik ben dus eigenlijk blij als zijn voeten warm (niet heet!) en niet koud :D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:41

Hallo iedereen! Het feit dat ik mij hier moet aanmelden betekent al vast niets goed: mijn paard is dus hoefbevangen ;( Hij heeft maandag in de wei aan een voerton kunnen zitten, die vol zat met krachtvoer. Maandagavond was hij heel onrustig, kapte hij de hele tijd met zijn been, stapte hij wat stijfjes (na het rijden, ik had eerst gereden en niet veel gemerkt). Hij wou toen niet meer eten (en toen ontdekten we dus dat het door die voerton zou kunnen komen) en had 38.7°, dus lichte koorts.

De dag er na was hij nog steeds koortsig (38.6°) en stapte hij ontzettend stijf, en dus heb ik voor de zekerheid de dierenarts gebeld. Zij hoorde heel veel activiteit in de darmen, te veel, en zei dus ook dat hij koorts had. Ze heeft heb op dieet van enkel droog hooi gezet en ontstekingsremmer en antibiotica ingespoten.

Woensdag is de dierenartse weer komen kijken, alles was veel beter, niet meer stijf, hij wilde ook de hele tijd hooitjes van de grond eten enz. Ze heeft dan de tweede spuit antibiotica gegeven. Vandaag ging mocht hij terug mee op de wei met de anderen. Hij was 's ochtends heel alert en stapte en heel klein beetje stijf naar de wei, maar ik wijtte dat meer aan het feit dat hij al even stil stond.

Deze avond ging ik hem nog even borstelen en nakijken, en ik merkte dat hij stil in zijn stal stond. Toen ik hem wou pakken kon hij amper draaien en bewegen, zo stijf waren zijn benen. Ik heb hem dan toch uit de stal gebeld, en de DA terug gebeld. Zij kon direct komen, en zei dat dit dan echt hoefbevangen was. Waarschijnlijk heeft hij vandaag toch iets eiwitrijk of zo gegeten zei ze, bijvoorbeeld een van de kinderen die hem een boterham of zo gaf, of iets in de wei. De DA heeft dan ontstekingsremmer ingespoten en mij equipalazone zakjes gegeven. Ze raadde aan om 3 keer per dag een kwartier de hoeven nat te spuiten.

Mijn hart brak serieus toen ik mijn kanjer zag staan alsof hij niet eens kon bewegen ;(

Ik kan alle tips gebruiken! Ik heb ook nog de optie om hem ganse dag in een modderpaddock met stal te zetten, met dus een goed natte ondergrond. Wat zou ik doen ?
Zijn er nog andere dingen die kunnen helpen ?
En de vraag die nu toch al de hele tijd door mijn hoofd spookt; Wordt hij weer de oude ;( ? Ik las net in de OP dat ze schwung verliezen enzo, pff maakt me allemaal heel erg verdrietig nu ;(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:43

Hoefschoenen op stal zijn heel onhandig, JP, omdat de stalbedekking ongelijk is, en de hoefschoen zorgt voor een groter oppervlak, waardoor de voet er niet in kan zinken en steeds ongelijke druk ervaart.

Setteke, en een staldeken ? Met het idee dat als het hele paard warm is, het bloed ook niet van de uitersten (benen) naar het lijf getrokken hoeft te worden om dat warm te houden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:51

setteke schreef:
LC, klopt, maar ik denk dat de meningen hierover verdeeld zijn en blijven (bandages).
Maar vooral de laatste pagina's hebben we het steeds over de temperatuur van de HB hoeven, is een warme hoef nu beter, omdat daar doorbloeding is?
En kan je deze warmte dan ook "kunstmatig" creëeren en heeft dit een positieve invloed op de doorbloeding en dus herstel van de aangerichte schade?

Ik kan het niet bewijzen en er is ook geen onderzoek naar gedaan maar ik heb zelf het idee van wel.
Je hoeft mi de hoeven niet kunstmatig te gaan verwarmen maar juist beschermen tegen het te koud worden.
Echt doorbloeding bevorderen door alleen bandages om te doen op stal zal denk ik weinig effect hebben, dan zou ik het eerder zoeken in een kleine dosis acetylsalicylzuur .
Wat je wel zou kunnen voorkomen met de stalbandages is de vernauwing (vasoconstrictie) van de bloedvaten door de kou, positief gevolg is dus dat de doorbloeding dus wel op gang blijft.
Of je doorbloeding kunt bevorderen door beweging mét bandages als het koud is heeft nog steeds mijn interesse en alleen op grond van mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat de hoeven naderhand beter op temperatuur waren als ervoor.

Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaringen straks zijn bij Set...
Laatst bijgewerkt door lolclub op 07-01-11 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:54

Sinds gister geef ik weer geen metacam meer, maar om 16.30u was er weer 1 voorvoet koud (LV) en 1 voorvoet warm (RV). Daar het hier al over bandages ging en de eventuele warmte die daaruit voort kan komen, heb ik besloten (om 16.30) beide voorbenen in de stalbandages te zetten.
Net gecontroleerd en nu zijn beide voeten van dezelfde temperatuur (warm). Ik heb gelijk nog 2 gezonde paarden gevoeld en hun voorvoeten waren van dezelfde temperatuur als het paard met HB. Ik houd jullie op de hoogte :D

Nado, hij staat in een binnenstal met 2 dekens op ;) , op krullen en vooraan nog een dikke rubber mat. Ik denk ook niet dat hoefschoenen effect hebben, wel als hij meer in een buitensituatie zou staan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:55

setteke schreef:
Sinds gister geef ik weer geen metacam meer, maar om 16.30u was er weer 1 voorvoet koud (LV) en 1 voorvoet warm (RV). Daar het hier al over bandages ging en de eventuele warmte die daaruit voort kan komen, heb ik besloten (om 16.30) beide voorbenen in de stalbandages te zetten.
Net gecontroleerd en nu zijn beide voeten van dezelfde temperatuur (warm). Ik heb gelijk nog 2 gezonde paarden gevoeld en hun voorvoeten waren van dezelfde temperatuur als het paard met HB. Ik houd jullie op de hoogte :D

Nado, hij staat in een binnenstal met 2 dekens op ;) , op krullen en vooraan nog een dikke rubber mat. Ik denk ook niet dat hoefschoenen effect hebben, wel als hij meer in een buitensituatie zou staan.

welke is de sincker ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:01

LC, als je traint met bandages, heb je er dan ook lappen onder? En gebruik je springschoenen?
Ik ben straks ook heel benieuwd, hopelijk komen we er nog een keer aan toe...

Het ding is, dat ik zoveel mogelijk af wil van het medicijngebruik (hij krijgt het al 4 maanden) en dus door o.a. dit topic na ben gaan denken, of er ook een andere mogelijkheid is ;)

RV is de sincker ;(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:09

Hallo Liene,

Als eerste heel veel sterkte !
Het klinkt alsof je paard toch HB is geworden van de ton met krachtvoer.
Na het eten van een grote hoeveelheid krachtvoer kan een paard idd HB worden en meestal gaat er 24 tot 48 uur overheen voor je serieus de kenmerken van HB gaat merken.
Dit zijn wel hele acute gevallen en meestal komt de kanteling ook heel snel op gang en zijn de paarden behoorlijk ziek.
Zaak is om je paard nu absolute (stal)rust te geven eventueel met styrofoam onder de voeten of iig in een diep opgestrooid bed (dit kan ervoor zorgen dat het hoefbeen niet verder kantelt).
3x daags koud afspuiten is prima, al zou het mijn keus zijn om hem continue te koelen nu (voor minimaal 48 uur), als je paard echt niet wil lopen kun je zijn voeten in de stal zelf in bakken met ijskoud water zetten.
Ga hem iig niet dwingen te lopen nu.
verder de eerste paar dagen een hoge dosis equipalazone en alleen hooi en water.

Of hij weer de oude wordt hangt af van de snelheid waarmee de kanteling tot stoppen kan worden gebracht...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:22

setteke schreef:
LC, als je traint met bandages, heb je er dan ook lappen onder? En gebruik je springschoenen?
Ik ben straks ook heel benieuwd, hopelijk komen we er nog een keer aan toe...

Het ding is, dat ik zoveel mogelijk af wil van het medicijngebruik (hij krijgt het al 4 maanden) en dus door o.a. dit topic na ben gaan denken, of er ook een andere mogelijkheid is ;)

RV is de sincker ;(

Ja, ik heb er eskadron climatex lappen onder, die met die sleuven erin

Afbeelding

Ik gebruik geen springschoenen want dan tilt Hit dr voeten op tot boven haar neus :+

Wel mooi dat je al zo snel de temperatuur in de voet weer op orde hebt, houd me op de hoogte !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:33

wat is het verschil tussen winter HB en gewoon HB?

is winterhoefbevangen vergelijkbaar met wintertenen bij mensen?

in dat geval, zou wisselbaden kunnen helpen (koud/warm) om de doorbloeding weer goed te houden, maar ook het warm houden.

zelf heb ik soms 1 winterteen , smeer deze dan in met uierzalf en dan is het gauw weer over
zou dit voor paarden ook helpen? vet houden? (wel vet zonder water om bevriezing tegen te gaan)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:13

Liene schreef:
Hallo iedereen! Het feit dat ik mij hier moet aanmelden betekent al vast niets goed: mijn paard is dus hoefbevangen ;( Hij heeft maandag in de wei aan een voerton kunnen zitten, die vol zat met krachtvoer. Maandagavond was hij heel onrustig, kapte hij de hele tijd met zijn been, stapte hij wat stijfjes (na het rijden, ik had eerst gereden en niet veel gemerkt). Hij wou toen niet meer eten (en toen ontdekten we dus dat het door die voerton zou kunnen komen) en had 38.7°, dus lichte koorts.

De dag er na was hij nog steeds koortsig (38.6°) en stapte hij ontzettend stijf, en dus heb ik voor de zekerheid de dierenarts gebeld. Zij hoorde heel veel activiteit in de darmen, te veel, en zei dus ook dat hij koorts had. Ze heeft heb op dieet van enkel droog hooi gezet en ontstekingsremmer en antibiotica ingespoten.

Woensdag is de dierenartse weer komen kijken, alles was veel beter, niet meer stijf, hij wilde ook de hele tijd hooitjes van de grond eten enz. Ze heeft dan de tweede spuit antibiotica gegeven. Vandaag ging mocht hij terug mee op de wei met de anderen. Hij was 's ochtends heel alert en stapte en heel klein beetje stijf naar de wei, maar ik wijtte dat meer aan het feit dat hij al even stil stond.

Deze avond ging ik hem nog even borstelen en nakijken, en ik merkte dat hij stil in zijn stal stond. Toen ik hem wou pakken kon hij amper draaien en bewegen, zo stijf waren zijn benen. Ik heb hem dan toch uit de stal gebeld, en de DA terug gebeld. Zij kon direct komen, en zei dat dit dan echt hoefbevangen was. Waarschijnlijk heeft hij vandaag toch iets eiwitrijk of zo gegeten zei ze, bijvoorbeeld een van de kinderen die hem een boterham of zo gaf, of iets in de wei. De DA heeft dan ontstekingsremmer ingespoten en mij equipalazone zakjes gegeven. Ze raadde aan om 3 keer per dag een kwartier de hoeven nat te spuiten.

Mijn hart brak serieus toen ik mijn kanjer zag staan alsof hij niet eens kon bewegen ;(

Ik kan alle tips gebruiken! Ik heb ook nog de optie om hem ganse dag in een modderpaddock met stal te zetten, met dus een goed natte ondergrond. Wat zou ik doen ?
Zijn er nog andere dingen die kunnen helpen ?
En de vraag die nu toch al de hele tijd door mijn hoofd spookt; Wordt hij weer de oude ;( ? Ik las net in de OP dat ze schwung verliezen enzo, pff maakt me allemaal heel erg verdrietig nu ;(

In dit soort gevallen werkt aderlating soms heel goed,heeft de dierenarts dat niet overwogen?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:21

Nee, daar heeft ze eigenlijk niets overgezegd ?
Hij staat nu in een paddock vol water droog hooi te eten. Hij was vandaag al veeel minder stijf, bijna zoals de oude, enkel met het draaien nog wat onwenning. Maar ik vermoed dat dat wel wat komt door die ontstekingsremmer..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:35

Ja maar lolclub, wat heeft dat te maken met die koude, die venogrammen? Ik zei toch ook enkel dat normale voeten geen last ondervinden van koude?
Die foto, jezes, maar is dat bij elk HB paard zo?? Want deze is natuurlijk wel door de zool gegaan en dit lijkt gewoon HEEL acuut?

Bij chronische gevallen denk ik dat je niet mag onderschatten hoe "veerkrachtig" de bloedsomloop is. Er worden héél snel nieuwe aders gemaakt! Daar gaat zeker geen 3-5 jaar overheen, eerder enkele dagen eer het op gang komt :-) Ik geloof dat op enkele weken de doorbloeding terug goed kan zijn (afhankelijk van de afstand uiteraard).

JP: de pezen geven uiteraard slechts warmte door aan de snelheid dat dat normaal gebeurt, het overdragen van kinetische energie van de deeltjes, geen verschil. Maar de bloedsomloop neemt de warmte wel mee naar de voeten. Alleen, in hoeverre dat gebeurt is niet helemaal duidelijk.

Wbt de temperatuur blijf ik volhouden dat bij een acuut bevangen voet koude absoluut noodzakelijk is om de ontsteking te temperen (of wisselbaden) en bij de chronisch bevangen voet eerder warmte, of alleszins geen koude meer. Maar hier wordt koude toegepast tot de pulsatie verdwenen is en dat kan best lang duren. In dat opzicht kan ik zeker wel volgen dat de koude niet zo optimaal is als extra verwarmen... Maar tot op welk niveau dat de bloedsomloop echt significant beter maakt, weet ik niet.
Want uiteraard, warme voeten uit zichzelf zien we dan weer niet graag omdat dat een indicatie kan zijn dat dat ontsteking terug op gang is :+

Liene, wbt de prognose denk ik dat het goed is als je over een tijdje foto's laat maken om een eventuele kanteling aan het licht te brengen. Gelukkig was je er snel bij :(:)
Aderlating is een oude methode en hoewel goed werkend, wel een beetje barbaars. Ontstekingsremmers en afkoelen zijn essentieel in dit stadium.
Om te koelen kan je ook lange plastiekzakken vullen met water en dan telkens een bolletje knopen (met een beetje lucht bij), zo enkele achter elkaar (tja wij doen dat met rectale handschoenen maar vermoed dat je die niet hebt :+ ), een stuk of 3-4. Die leg je dan in de vriezer en als ze bevroren zijn hang je ze rond de hoef. Je kan ook bevroren handdoeken rond de voet tapen of iets anders creatiefs, waar je maar opkomt.
Leer de pulsatie voelen en controleer zo hoelang je ijs moet gebruiken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:38

Ponyzotje, je stopt dan met koelen wanneer je geen pulsatie meer voelt ?
Ik ga straks eens kijken of wij geen lange plastieken zakken hebben. Nu staat nu dus in koude modder, ik denk dat dat ook wel wat koelt.. :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:43

Hier wordt dat over het algemeen zo gedaan, uiteraard aangevuld met ontstekingsremmers ed... ;-)
De pulsatie komt eigenlijk voort uit de ontsteking dus je mag aannemen dat zolang je die voelt, er nog een ontsteking is en koelen dus nut heeft.

Al moet ik dat iets nuanceren omdat ik ook paarden ken met lichte pulsatie die niet (meer) HB zijn, dus je hoeft geen 4 weken ijs te leggen (dan twijfel ik ook aan het nut). Maar in dit acute stadium kan het handig zijn.
Uiteraard is koele modder ook goed, als hij er diep genoeg in staat met zijn voetjes :-) . Koude handdoeken kan je hier evt ook gebruiken (die plastiek zakken trappen ze makkelijk af als ze kunnen rondlopen).