Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Zouden stalbandages de doorbloeding kunnen bevorderen ivm warmte die gecreëerd wordt? Even daargelaten dat beweging natuurlijk voor de beste doorbloeding zorgt.
Citaat:Zouden stalbandages de doorbloeding kunnen bevorderen ivm warmte die gecreëerd wordt?
geerke schreef:jee...wat een verschil tussen de twee foto's!
Dat was toch de 'winter laminitis'?
De beschadigde haarvaatjes die door de lage temperaturen nog minder goed bloed doorlieten?
Jannepauli schreef:Om de voetjes warm te houden: zou dan een hoefschoen niet beter voldoen?
capopjekop schreef:Kunnen die bloedvaatjes nog bijtrekken of is de schade permanent?
Hoefschoenen lijken me ook effectiever. Maar bandages mss ook wel, want ik neem aan dat het bloed van de hoeven via de onderdenen daar komt. Dus dan zou het door de bandages opwarmen. Of denk ik nu te simpel.
lolclub schreef:Jannepauli schreef:Om de voetjes warm te houden: zou dan een hoefschoen niet beter voldoen?
Hoefschoenen zijn zeker een optie en deze hebben hun werking bij een aantal hier ook al bewezen,
Hoefschoen in het geval van Setteke is wat lastiger.. haar paard staat nog steeds op stalrust en heeft zijn voeten dus al in de vlas/zaagsel staan en niet op een ijzig koude ondergrond.
lolclub schreef:Het geeft echter wel stof tot nadenken dat een HB paard dus niet alleen maar last hoeft te hebben van een hobbelige harde ondergrond en pijnlijke zolen in de winter,
Er is dus ook wel degelijk behoorlijk wat mis is met de doorbloeding van de ondervoet.
Het is in mijn ogen dan ook niet zo heel moeilijk om de conclusie te mogen trekken dat de kou van de afgelopen weken (met als gevolg nog meer vernauwing van de overgebleven intacte haarvaten en dus nog minder doorbloeding)
niet in positieve zin meewerkt en de pijnlijkheid van de ondervoet juist vergroot...
setteke schreef:LC, klopt, maar ik denk dat de meningen hierover verdeeld zijn en blijven (bandages).
Maar vooral de laatste pagina's hebben we het steeds over de temperatuur van de HB hoeven, is een warme hoef nu beter, omdat daar doorbloeding is?
En kan je deze warmte dan ook "kunstmatig" creëeren en heeft dit een positieve invloed op de doorbloeding en dus herstel van de aangerichte schade?
setteke schreef:Sinds gister geef ik weer geen metacam meer, maar om 16.30u was er weer 1 voorvoet koud (LV) en 1 voorvoet warm (RV). Daar het hier al over bandages ging en de eventuele warmte die daaruit voort kan komen, heb ik besloten (om 16.30) beide voorbenen in de stalbandages te zetten.
Net gecontroleerd en nu zijn beide voeten van dezelfde temperatuur (warm). Ik heb gelijk nog 2 gezonde paarden gevoeld en hun voorvoeten waren van dezelfde temperatuur als het paard met HB. Ik houd jullie op de hoogte![]()
Nado, hij staat in een binnenstal met 2 dekens op, op krullen en vooraan nog een dikke rubber mat. Ik denk ook niet dat hoefschoenen effect hebben, wel als hij meer in een buitensituatie zou staan.
setteke schreef:LC, als je traint met bandages, heb je er dan ook lappen onder? En gebruik je springschoenen?
Ik ben straks ook heel benieuwd, hopelijk komen we er nog een keer aan toe...
Het ding is, dat ik zoveel mogelijk af wil van het medicijngebruik (hij krijgt het al 4 maanden) en dus door o.a. dit topic na ben gaan denken, of er ook een andere mogelijkheid is
RV is de sincker
Liene schreef:Hallo iedereen! Het feit dat ik mij hier moet aanmelden betekent al vast niets goed: mijn paard is dus hoefbevangenHij heeft maandag in de wei aan een voerton kunnen zitten, die vol zat met krachtvoer. Maandagavond was hij heel onrustig, kapte hij de hele tijd met zijn been, stapte hij wat stijfjes (na het rijden, ik had eerst gereden en niet veel gemerkt). Hij wou toen niet meer eten (en toen ontdekten we dus dat het door die voerton zou kunnen komen) en had 38.7°, dus lichte koorts.
De dag er na was hij nog steeds koortsig (38.6°) en stapte hij ontzettend stijf, en dus heb ik voor de zekerheid de dierenarts gebeld. Zij hoorde heel veel activiteit in de darmen, te veel, en zei dus ook dat hij koorts had. Ze heeft heb op dieet van enkel droog hooi gezet en ontstekingsremmer en antibiotica ingespoten.
Woensdag is de dierenartse weer komen kijken, alles was veel beter, niet meer stijf, hij wilde ook de hele tijd hooitjes van de grond eten enz. Ze heeft dan de tweede spuit antibiotica gegeven. Vandaag ging mocht hij terug mee op de wei met de anderen. Hij was 's ochtends heel alert en stapte en heel klein beetje stijf naar de wei, maar ik wijtte dat meer aan het feit dat hij al even stil stond.
Deze avond ging ik hem nog even borstelen en nakijken, en ik merkte dat hij stil in zijn stal stond. Toen ik hem wou pakken kon hij amper draaien en bewegen, zo stijf waren zijn benen. Ik heb hem dan toch uit de stal gebeld, en de DA terug gebeld. Zij kon direct komen, en zei dat dit dan echt hoefbevangen was. Waarschijnlijk heeft hij vandaag toch iets eiwitrijk of zo gegeten zei ze, bijvoorbeeld een van de kinderen die hem een boterham of zo gaf, of iets in de wei. De DA heeft dan ontstekingsremmer ingespoten en mij equipalazone zakjes gegeven. Ze raadde aan om 3 keer per dag een kwartier de hoeven nat te spuiten.
Mijn hart brak serieus toen ik mijn kanjer zag staan alsof hij niet eens kon bewegen![]()
Ik kan alle tips gebruiken! Ik heb ook nog de optie om hem ganse dag in een modderpaddock met stal te zetten, met dus een goed natte ondergrond. Wat zou ik doen ?
Zijn er nog andere dingen die kunnen helpen ?
En de vraag die nu toch al de hele tijd door mijn hoofd spookt; Wordt hij weer de oude? Ik las net in de OP dat ze schwung verliezen enzo, pff maakt me allemaal heel erg verdrietig nu