[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:00

Kou en artrose is ellende! Veel modder lijkt me ook niet bevordelijk! Aangepaste beweging is juist goed!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:08

Ja onze gezonde paarden krijgen in de winter zelfs mok en dergelijke als ze op de weide zouden gaan. We staan hier op bosgrond en dat is echt zo'n modderpoel. Ik zet ze meestal een uur of langer op de paddock als het nat is, ik wil toch graag dat ze wel even samen in de frisse lucht lopen. We zitten aan een prachtig groot natuurdomein dus de mogelijkheid tot lange wandelingen is er zeker. Dit lijkt ze ook nog wel goed aan te kunnen. Ze is vorige maand nog 5 uur op schok geweest. De volgende dag had ze ook nergens last van dus denk dat het echt enkel naar boven komt als ze korte bochten in snelheid moet maken, of wanneer ze zich mistrapt of zo. Ik ga even bekijken hoe we onder het zadel die beweging kunnen uitwerken. Het zit denk ik wel duidelijke in de achterbenen op de kogel, daar is het vaak ook wat opgezwollen. Maar de pijnlijke benen afspoelen als ze dan toch weer een dipje heeft, is dat dan met koud of warm water? Kreupel zegt mij altijd koud afspoelen, maar bij artrose is warm misschien veel beter?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:30

Zoveel mogelijk kalme beweging
En pas drafjes en meer als ze goed warm gestapt is .
1 uur per dag is van de winter echt te weinig
Beter 2/3 keer per dag een uur dan .

Kou en nat weer worden ze strammer van

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:49

Ja ze komen ook veel meer dan dat uurtje op de paddock buiten hoor, er wordt nog gegraasd, gereden, verzorgd etc.. dus we komen in totaal wel goed uit. stapmolen hebben we ook maar dat lijkt me nu niet direct erg handig voor een artrose paard. 'S avonds rond een uur of negen ga ik ook steeds met beide paarden nog stappen in de binnenbak, dan is het lekker rustig. Maar meerdere keren verdeeld over de dag buiten in de kou zou moeten kunnen dan? Losgooien doe ik ook vaak in de kleine binnenbak maar die is vaak evengoed erg nat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:54

Die van mij staat in de winter van 09.00 tot ca 13.00 u in de paddock ( wel droog )
Als de weide grond bevroren is mogen ze daar toch op in de winter
En ik ga ze verzorgen einde middag / vroeg avond zodat ze dan nog van stal komt
Ofwel los ik de binnen bak of wel wat werk geven

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:09

Zo doe ik het ook inderdaad, in de voormiddag buiten laten lopen en verzorgen. In de namiddag dan grazen en wandelen/rijden. Als het bij ons vriest is de paddock net een maanlandschap en ligt hij vol bevroren ijsplassen, dus de weide zal al helemaal niet mooi liggen. Daarbij heb ik ze niet thuis staan, dus ik moet me schikken naar de regels van stal en de weiden sluiten in oktober om ze te sparen tot het volgende weideseizoen. Er is wel al geprobeerd om ze ook in de winter open te laten maar dit was echt niet te doen. Ik blijf hopen dat ze toch wat extra paddocks maken want daar lijkt stilaan wel nood aan te zijn. Mijn paarden staan op een grote pensionstal vlakbij huis waar ik zelf ook les geef en dergelijken. Er zijn heel wat pensionklanten en met een paddock is dat toch eigenlijk maar net te doen (er zijn 'gelukkig' ook veel mensen die hun paarden nooit op de paddock laten of maar een halfuurtje per dag/week, dus daar profiteer ik dan van).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:57

Daarom gaan ze bij ons van t land af als t nat wordt
Dan blijft t vlak .
En mogen ze wel de weides gebruiken als de grond bevroren is
Want dan zijn de paddocks ongelijk bevroren

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:59

ja op dat gebied zijn er wel nog wat werkpuntjes bij ons, maar dat gaat hopelijk snel beteren

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:02

mijn pony was ook zo hij kon nog rustig gaan wandelen en liep daarna beter
wij dachten aan een spierprobleem en geen artrose ben helaas vorig jaar met hem gevallen en daarna is de dierenarts geweest resultaat zware artrose niet veel meer aan te doen hij is nog vrolijk en wou zelf ook nog rijden maar is niet meer te doen bij de minste oneffenheid struikeld hij en valt dan op zijn knieen omdat hij voor de rest nog goed is staat hij nu op pensioen op wei hij heeft trouwens artrose in de sprongen en de 4 kogels

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:17

Hey N4N4, ik las dat je paard zo erge artrose heeft. Daar schrik ik van. Ik heb wel eens gehoord van TCM, Traditional Chinese Medicine. Er bestaan voor veel kwalen spul, ik denk voor artrose ook. Voor jou en je paard en alle andere mensen met paarden met artrose, sterkte.

ik heb op 12 maart mijn oudje moeten laten inslapen vanwege artrose.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:47

Monique1963..
Ik stuur je een pb !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:59

Ok Monique, ik zie het wel verschijnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:34

Ik moet van de winter ook even aan kijken. Aangezien op de foto's nog niks te zien was..

Ik heb wel een ionic deken besteld voor z'n spieren

M'n haf gaat maar 2 uur op de paddock (wel droog) nu heb ik onderling geregeld dat hij Savonds ook wat meer buiten komt. In de winter.

I

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:59

Bewegen is juist goed voor een artrose paard.. 2 uur buiten lijkt me wat kort!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:10

precies...bewegen!!

ik ben naar een stal gegaan waar hij in de zomer 24/7 buiten staat en in de wintermnd vanaf ong dec tot maart in de nacht op stal en van 7 tot 19.00 in de paddock met hooi
ik ben 23 okt verhuisd en merkte al heel snel dat hij minder stijf was als we gingen rijden en dat alleen al door het veel meer bewegen in de paddock
ze hebben 1x een dag binnen gestaan vanwege dat alles blank stond en jee wat was hij stijf de dag erna
vanaf 14 maart staat hij al 24/7 buiten en tot nov [ zolang het weer goed blijft] op de wei en dan weer bij stal in de paddock ik hoop dat hij lang 24/7 buiten kan blijven

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:42

Hier gaan de paarden 10 uur naar buiten.. mijn oudje vol met artrose doet t hier goed op! Gisteren was mijn oudje zelfs aan t bokken :D das lang geleden!!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:12

Helaas hier geen stallen in de buurt waar hij meer buiten komt in de winter. 2 uur is dan al veel.. daarom onderling ook wat geregeld

Ik ken wel een stal waar hij in een hitactief stal staat. Dan staat hij 24/7 buiten maar deze is net te ver moet ik elke dag half uur heen en terug dat gaat me nogal bezine geld kosten

En er is nog een stal waar hij in de paddock overdags staat maar daar heb ik totaal niet naar mijn zin, en ik wil niet met tegen zin naar me paard.

Daarnaast heb ik een bijrijder die regelmatig op stal rond loopt die extra met hem wilt wandelen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:24

Iemand toevallig bekend met deze

Ik heb nu de joint comp omdat daar ook magnesium in zit. Maar in deze zit dat ook en is goedkoper dan joint comp.

want in de meeste zitten wel glucosamine/msm enz maar missen vaak de magnesium wat ik ook erg belangrijk vind. Afbeelding
Afbeelding

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:26

Wat zou beter zijn voor in de winter? Snachts een paar uur op stal of compleet buiten? Het is wel altijd erg dauwig en winderig bij ons, lijkt mij niet heel fijn voor de artose in de kogel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:33

Bamii schreef:
Wat zou beter zijn voor in de winter? Snachts een paar uur op stal of compleet buiten? Het is wel altijd erg dauwig en winderig bij ons, lijkt mij niet heel fijn voor de artose in de kogel.

mijn paard staat aan de kust ,maar ik zie echt verschil nu hij meer buiten staat ,hij is veel minder stijf

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:14

Mijn paardje staat altijd buiten, 24/7 met schuilstal, in de winter ligt er wel strooisel in de stal. Ik herken de moeilijkheden in de winter dan weer helemaal niet bij die van mij. Hij lijkt juist in de warme vochtige maanden meer last te hebben. In de winter loopt hij vaak als een trein!

Hier ging het weer wat minder maar ben nu hogere dosering MSM gaan geven als aanvulling op de joint comp en duivelsklauw. Nu ook net 2 dagen de duivelsklauw vervangen door Efipain, eens zien wat dat doet...
Laatst bijgewerkt door Story op 01-09-17 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:37

plutolover, ik denk dat je die 2 producten amper met elkaar kunt vergelijken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:43

Hoelang zou het ongeveer duren voor je resultaat ziet van de glucosamine icm MSM? Ik ben bewust begonnen op 1 september zodat ik het goed kan bijhouden hoelang ze het krijgt. Wanneer kan ik me aan verbetering verwachten? Het is dus niet dat ze kreupel is maar wel wat onzuiver. Dit hoop ik er uit te krijgen met dit supplement.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:52

Week of 4 of nog langer ....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 06:35

Prijstechnisch is het trouwens wel een aanrader om van pharmahorse de 5 kg variant te kopen!! ( gluco/msm).. 1kg is 39.95 5 kilo is 119! Heb je gewoon 2kg gratis!!