Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Lusitana schreef:Alleen voor ijzers is eigenlijk vreemd, daar de achterhoeven meer slijten.
...
Volgens mij is dit niet zo.
Een paard loopt van nature al meer op de voorhand als op de achterhand. Vóór zal dus altijd eerder slijten, zeker als wij het paard niet rijtechnisch zijn balans laten verplaatsen naar achteren.
Gimli_ schreef:s_en_z: Top hoor, dat je zo bewust bezig bent en nadenkt over wat goed is!
Denk dat je ook wel een kundige smid hebt afgaande op je verhalen, vos lijkt ook netjes op de voeten te staan.
Van je merrie ben ik sowieso fandus ik zou zeggen verdiep je een beetje in het hoeven-wereldje en overleg met je smid om zo een goede keuze te maken.
Die nagelgaten zijn er zó uit hoor, en ze kunnen er, zoals Lusitana al zei, net zo snel weer onder.
haleyjames schreef:hoi iedereen,
ik heb een vraag, mijn paard heeft last van een scheur in zijn hoefbal, hij heeft ook een beetje rotstraal maar het ziet er heftiger uit in de hoefbal.. hij staat elke dag op het land wat wel nat is maar helemaal niet modderig of iets, hij staat in een schone stal met een dik strobed.. ik wil zijn hoef schoonmaken met bethadine en dan behandelen met honing, heeft iemand hier daar ervaring mee? ik heb er eerder goeds over gelezen..
DubbelDun schreef:haleyjames schreef:hoi iedereen,
ik heb een vraag, mijn paard heeft last van een scheur in zijn hoefbal, hij heeft ook een beetje rotstraal maar het ziet er heftiger uit in de hoefbal.. hij staat elke dag op het land wat wel nat is maar helemaal niet modderig of iets, hij staat in een schone stal met een dik strobed.. ik wil zijn hoef schoonmaken met bethadine en dan behandelen met honing, heeft iemand hier daar ervaring mee? ik heb er eerder goeds over gelezen..
Honing en dan alléén honing met PROPOLIS er in gebruik je voor een vermoeden van White Line Disease.
svdijk86 schreef:de "juiste" honing is Honing die rechtstreeks van een imker afkomstig is begrijp ik..? (just curious) zit er dan wél propolis in? Of heeft dat te maken met verschillende bloemen enz.?
DubbelDun schreef:Lusitana schreef:Alleen voor ijzers is eigenlijk vreemd, daar de achterhoeven meer slijten.
...
Volgens mij is dit niet zo.
Een paard loopt van nature al meer op de voorhand als op de achterhand. Vóór zal dus altijd eerder slijten, zeker als wij het paard niet rijtechnisch zijn balans laten verplaatsen naar achteren.
hestejente schreef:HolyPope schreef:Je ziet nooooit een paard op alleen maar twee achter ijzers staan, wel op twee voor ijzers...
Jij misschien niet. Maar ik denk wel dat er paarden zijn die, met een reden, achter wel ijzers hebben en voor niet
mrjlnx schreef:Misschien een beetje een domme vraag.
Het paard wat ik rijd heeft bij zijn straal losse flapjes zitten. Nou heb ik hier laatst dus maar een stukje van af gehaald omdat het nog aan 1 velletje hing. Mag dit gewoon? Hieronder zag het er gewoon netjes en schoon uit, maar er zit nu dus wel een klein kuiltje in de straal. Is dit een teken dat het gewoon nodig weer even bijgewerkt moet worden? Eigenaresse regelt verder altijd de hoefsmid, maar kijkt er verder niet veel naar, de hoeven dan.
hestejente schreef:mrjlnx schreef:Misschien een beetje een domme vraag.
Het paard wat ik rijd heeft bij zijn straal losse flapjes zitten. Nou heb ik hier laatst dus maar een stukje van af gehaald omdat het nog aan 1 velletje hing. Mag dit gewoon? Hieronder zag het er gewoon netjes en schoon uit, maar er zit nu dus wel een klein kuiltje in de straal. Is dit een teken dat het gewoon nodig weer even bijgewerkt moet worden? Eigenaresse regelt verder altijd de hoefsmid, maar kijkt er verder niet veel naar, de hoeven dan.
Die flapjes kun je gewoon weghalen, kun je beter met een mesje doen dan ze lostrekken omdat 't anders mogelijk inscheurt. De straal vervelt een paar keer per jaar, ik snijd ook losse flapjes straal weg als die er zitten en mijn paard leeft nog steedsWel handschoenen aantrekken als je met mesje aan de slag gaat...