Maar nu begin ik enorm te twijfelen van hoelang hij het al heeft... Hij liep vorige week kreupel op zijn linkerachterbeen. Omdat hij dat ontlastte, dacht ik gelijk aan een hoefzweer (heeft hij geregeld last van). Het werd wel geleidelijk aan beter en het was deze week helemaal voorbij.
Woensdag kwam de hoefsmid om zijn hoefijzers eraf te halen (zijn hoeven staan gewoon zo verkeerd en ijzers stimuleren die verkeerde groei ook nog). Die hoefsmid was er trouwens voor de eerste keer, maar heel veel goeie verhalen van gehoord en die man was ook erg duidelijk.
Nu stond hij al anderhalfjaar op ijzers, dus ik vermoedde natuurlijk dat hij erg kreupel/gevoelig ging lopen. De dag nadat zn ijzers eraf waren, wou ik hem eens laten lopen in de bak. Dus hop, de wei uit en richting bak. Hij liep al niet geheel zuiver in de wei, op de stenen/harde ging het nog moeilijker en in de bak was het beter. Hij was wel erg vrolijk en was de hele tijd aan het bokken enz. Hij liep helemaal niet kreupel of gevoelig (totdat ik hem natuurlijk weer naar de wei moest brengen, dan was het weer een hel).
De volgende dag weer eens geprobeerd, en toen liep hij kreupel rechtsvoor. Niet zo vreemd aangezien de rechter hoef de slechtste hoef is.
Vandaag waren we in de middag gekomen. In de wei was hij nog vrij vrolijk, hij stapte me zelfs een paar keer voorbij. In de bak met het lopen liep hij nog wat ligt kreupel langs rechts. Dus maar weer gelijk de wei ingezet en daar was hij heerlijk aan het spelen met zijn vriendje. Maar op de stenen wou hij niet vooruit.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, ben ik die avond nog eens gaan kijken. Wat een vreselijk zicht was het. Mijn paard stond erbij als een zielig hoopje. Hij kon geen been verzetten. Hij zette zijn gewicht naar achteren om zijn voorbenen te ontlasten. Ik wist helemaal niet wat het was, ik ben namelijk helemaal niet bekend met hoefbevangenheid aangezien ik dacht dat het enkel bij shetlanders enz voorkwam (de mijne is er eentje van 1m80). Gelijk de DA gebeld, die kwam meteen en hij staat hoefbevangen aan 3 hoeven... Zwaar klote, maar nu ik wat lees op het internet, maakt het me wel heel erg bang... Hij staat nu op pijnstillers en ontstekingsremmers en krijgt voorlopig enkel nog hooi.
Maar volgens mij zit hij al in de chronische fase? Wie weet was dat manken op zijn linkerachterbeen al een teken dat hij hoefbevangen stond en toen zijn ijzers eraf gingen, werd het alleen nog maar duidelijker omdat het dan veel pijnlijker is? Maar dan staat hij al wel 2 weken (!!!) hoefbevangen en ik heb er niets aan gedaan!!! Ik voel me gewoon zo schuldig, en ik hoop gewoon dat hij ervan gaat genezen en dat ik hem niet moet laten inslapen of zo...
Ik weet er gewoon niets van en ik weet dus niet sinds wanneer hij het heeft... Ik weet wel dat hij sinds dinsdag op de pas bemeste wei staat (anderhalve week geleden bemest dmv mest injecteren). Véééél te vroeg, maar ben hier nog maar pas achtergekomen. Als het van dat gras is, dan staat hij er nog maar 4-5 dagen mee, maar dat is blijkbaar ook al lang genoeg om naar die chronische fase te gaan?
Wat moet ik nu nog doen? Meteen al foto's van de hoeven pakken? DA zei om nog te wachten totdat hij die 2 weken ontstekingsremmers + pijnstilling op heeft... Maar het maakt me gewoon zo bang dat ik wil weten of hij wel oke is en dat ik er snel kan bij zijn moest het fout lopen...
Wie heeft er ervaring met een paard dat al wat langer hoefbevangen stond? Terug berijdbaar of niet? Inslapen of niet?
Momenteel ben ik erg van streek dat ik het topic nog niet fatsoenlijk heb doorgelezen, moet zelf even kalmeren en dan zal ik eens beginnen met lezen... Hopelijk kunnen jullie me wat gerust stellen of gewoon zeggen waarop het staat...