[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 01:22

Nou, ik wou dat ik me hier nooit zou moeten melden, maar helaas heeft de DA vandaag geconstateerd dat mijn paard hoefbevangen is...
Maar nu begin ik enorm te twijfelen van hoelang hij het al heeft... Hij liep vorige week kreupel op zijn linkerachterbeen. Omdat hij dat ontlastte, dacht ik gelijk aan een hoefzweer (heeft hij geregeld last van). Het werd wel geleidelijk aan beter en het was deze week helemaal voorbij.
Woensdag kwam de hoefsmid om zijn hoefijzers eraf te halen (zijn hoeven staan gewoon zo verkeerd en ijzers stimuleren die verkeerde groei ook nog). Die hoefsmid was er trouwens voor de eerste keer, maar heel veel goeie verhalen van gehoord en die man was ook erg duidelijk.
Nu stond hij al anderhalfjaar op ijzers, dus ik vermoedde natuurlijk dat hij erg kreupel/gevoelig ging lopen. De dag nadat zn ijzers eraf waren, wou ik hem eens laten lopen in de bak. Dus hop, de wei uit en richting bak. Hij liep al niet geheel zuiver in de wei, op de stenen/harde ging het nog moeilijker en in de bak was het beter. Hij was wel erg vrolijk en was de hele tijd aan het bokken enz. Hij liep helemaal niet kreupel of gevoelig (totdat ik hem natuurlijk weer naar de wei moest brengen, dan was het weer een hel).
De volgende dag weer eens geprobeerd, en toen liep hij kreupel rechtsvoor. Niet zo vreemd aangezien de rechter hoef de slechtste hoef is.

Vandaag waren we in de middag gekomen. In de wei was hij nog vrij vrolijk, hij stapte me zelfs een paar keer voorbij. In de bak met het lopen liep hij nog wat ligt kreupel langs rechts. Dus maar weer gelijk de wei ingezet en daar was hij heerlijk aan het spelen met zijn vriendje. Maar op de stenen wou hij niet vooruit.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, ben ik die avond nog eens gaan kijken. Wat een vreselijk zicht was het. Mijn paard stond erbij als een zielig hoopje. Hij kon geen been verzetten. Hij zette zijn gewicht naar achteren om zijn voorbenen te ontlasten. Ik wist helemaal niet wat het was, ik ben namelijk helemaal niet bekend met hoefbevangenheid aangezien ik dacht dat het enkel bij shetlanders enz voorkwam (de mijne is er eentje van 1m80). Gelijk de DA gebeld, die kwam meteen en hij staat hoefbevangen aan 3 hoeven... Zwaar klote, maar nu ik wat lees op het internet, maakt het me wel heel erg bang... Hij staat nu op pijnstillers en ontstekingsremmers en krijgt voorlopig enkel nog hooi.
Maar volgens mij zit hij al in de chronische fase? Wie weet was dat manken op zijn linkerachterbeen al een teken dat hij hoefbevangen stond en toen zijn ijzers eraf gingen, werd het alleen nog maar duidelijker omdat het dan veel pijnlijker is? Maar dan staat hij al wel 2 weken (!!!) hoefbevangen en ik heb er niets aan gedaan!!! Ik voel me gewoon zo schuldig, en ik hoop gewoon dat hij ervan gaat genezen en dat ik hem niet moet laten inslapen of zo...

Ik weet er gewoon niets van en ik weet dus niet sinds wanneer hij het heeft... Ik weet wel dat hij sinds dinsdag op de pas bemeste wei staat (anderhalve week geleden bemest dmv mest injecteren). Véééél te vroeg, maar ben hier nog maar pas achtergekomen. Als het van dat gras is, dan staat hij er nog maar 4-5 dagen mee, maar dat is blijkbaar ook al lang genoeg om naar die chronische fase te gaan?

Wat moet ik nu nog doen? Meteen al foto's van de hoeven pakken? DA zei om nog te wachten totdat hij die 2 weken ontstekingsremmers + pijnstilling op heeft... Maar het maakt me gewoon zo bang dat ik wil weten of hij wel oke is en dat ik er snel kan bij zijn moest het fout lopen...

Wie heeft er ervaring met een paard dat al wat langer hoefbevangen stond? Terug berijdbaar of niet? Inslapen of niet?
Momenteel ben ik erg van streek dat ik het topic nog niet fatsoenlijk heb doorgelezen, moet zelf even kalmeren en dan zal ik eens beginnen met lezen... Hopelijk kunnen jullie me wat gerust stellen of gewoon zeggen waarop het staat... :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 02:08

Ik snap je paniek maar wil je wel geruststellen. Ik neem aan dat je DA je pijnstillers/ontstekingsremmers en evt bloedverdunners (Tranquigel) heeft gegeven? Geef dat en afwachten hoe het zich ontwikkeld.
Paard voorlopig niet op de wei, zandpaddock wel als dat kan, en géén krachtvoer, alleen hooi.
Geen gedwongen beweging geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:44

Vervelend xanthea, maar idd zoals Jannepauli zegt even kort houden en aankijken.
Blijft het nu pijnlijk moet je misschien wat rontgen laten maken van de hoeven dan kun je idd zien wat het hoefbeen doet.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 07:21

Die van mij was ook al langer bevangen voordat ik het doorhad. :(
Ze liep wat stijver op een gegeven moment (ik dacht, ze is wat ouder, fanatiek gereden ) en kreeg een keiharde manenkam. Wist ik veel toen, dacht idd bij bevangenheid aan de karakteristieke pose van het leunen op de achterhand met de voorbenen naar voren. :o Dat deed ze niet, hoeven waren wel warm, maar geen pols te voelen. Ze waren toen van wei verhuisd omdat hun normale wei geen gras meer had ook ivm een logee die erbij stond, en ze gingen naar een vol gras weiland welke gemaait/bemest/gemaaid/bemest werd...

Op aanraden van een vriendin naar de da geweest, ben toen naar de kliniek gereden en wel meteen foto's ed laten trekken. Er werd ook meteen bloed getrokken omdat ze al wat ouder was en da aan cushing dacht als achterliggende reden. (maar dat was het niet)
Da vond het lopen meevallen (pfie dacht ik, ja ik ook) maar de foto's lieten een vrij duidelijk en slecht beeld zien, beide voorhoeven een kanteling. 1 van ik meen 5 graden en de andere 7 of 9. En wat ik me zo herinner was onder 5 redelijk goed op te lossen en 5-10 behoorlijk slecht. (oa JP correct me if i'm wrong)

Pony kreeg bloedverdunners (acetyl.. nog wat, poeder) Buut en moest daar eerst nog even blijven, hoeven in het verband om te kunnen koelen en rusten en na 5 dagen naar huis en kwam ze in de paddock met arm en minder hooi. Toen de hoeven wat rustiger waren werd ze bekapt en beslagen, ze kreeg speciale zooltjes eronder. En daarna regelmatig bekapt en na de zooltjes, kreeg ze open teen beslag voor 2 beurten geloof ik en daarna 'normaal beslag' en daarna liep ze weer blootsvoets, wou ik graag proberen omdat het ondertussen ook winter werd.

Toen ze uitzichzelf weer wat meer begon rond te lopen ben ik met haar gaan wandelen. Op het zachter blijven en vooral rechttoe rechtaan en na enkele maanden wandelen ben ik er een keer opgekropen.
Dat ging goed dus weer heel langzaam opgebouwd.
Ze is bevangen geworden in juli meen ik en ik dacht dat ik in november weer begonnen was met rijden. Ik rij voornamelijk buiten dus veel rechtuit.

1 keer een terugval gehad, net geen jaar later, waarschijnlijk toch te veel gras gehad (ze stond weer voorzichtig aan op het land.) Hier ook weer hetzelfde, maar deze keer meteen opgemerkt, dus weer naar da, foto's, bekappen/ijzertje eronder met ronde teen.

Ze herstelde volgens de da wel heel snel, zei de smid toen ook, toen de ijzers eraf gingen 'ze kan nu wat gevoelig lopen' niks aan de hand toen. ;)

Pony is nu ondertussen 21, loopt als een trein, nog nooit zo fit geweest. Staat in het zomerseizoen op ijzers voor, want ze loopt sneller gevoelig bij een steentje bv, staat beperkt op het land met strookbegrazing en een graaskorf en voor de rest in de paddock met hooi.
De eerste keer bevangen was in 2011, een klein jaar daarna dus nog een keer en nu sinds die tijd stabiel en nooit ergens last van.

oeps, is een heel verhaal geworden :+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:39

Pijnstillers en ontstekingsremmers krijgt hij. In de ontstekingsremmers zitten ook wat bloedverdunners.

Het jammere is dat we geen zandpaddock hebben, alleen een wei waar ze heel de winter hebben opgestaan en die is wel wat kaler, maar er staat nog steeds gras op... Hij krijgt idd geen krachtvoer meer, alleen nog wat hooi.

Ik zit toch al te denken om nu al geen röntgenfoto's te laten maken. Dan ben ik zelf toch wat zekerder.
Maar hoe zit het dan als hij er toch van geneest? Mag hij dan alleen nog maar beperkt op de wei staan? Vind ik zo zielig...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:13

Mijn pony is in 2012 hoefbevangen geraakt en hebben het nu goed onder controle (klopt af!). Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik hem in het voorjaar maar beperkt buiten, op dit moment zo'n 4,5 per dag (alleen het voorjaar, de rest van het jaar wel langer naar buiten). Wij hebben ook geen paddock dus de resterende tijd staat hij helaas op stal. Ben me ervan bewust dat het geen ideale oplossing is maar hoefbevangenheid willen we natuurlijk nooit meer!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:09

Flavio is begin 2011 hoefbevangen geweest (van het kuilgras in de winter). Ik probeer hem wel zo veel mogelijk op de wei te laten. Wel belangrijk om het rustig op te bouwen, in de gaten te houden en indien nodig even een pas op de plaats (stoppen met opbouwen), een stapje terug (dus weer korter op de wei), of even helemaal van de wei (als hij niet kan werken). Op de ene wei kan hij maar 1-2u staan, op de andere wei 10u... Het ligt aan het gras, het ligt aan het paard en ik vind vooral blijven bewegen als hij op de wei gaat erg belangrijk.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:23

Hij staat momenteel op stal, maar vind dit niet zo heel leuk... We hebben hem even in de bak gezet en hij moest zijn energie weer kwijtspelen, ontstekingsremmers slaan dus goed aan want hij was erg vrolijk...

Ik vraag me af of hij op zo'n wei mag staan?
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de enige weide die niet bemest is geweest en waar dus het minste gras opstaat. Zou hij daar morgen al kunnen opstaan met eventueel hooi voor een paar uurtjes?

In elk geval al bedankt voor de reacties. Ze stellen me toch al meer gerust :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:20

Kort en onbemest gras is slechter dan goed bemest langer gras. Hoet armer de grond/minder mest en hoe korter het gras, hoe meer stress voor het gras en dus hoe meer fructaan, (en het is nóg erger op een zonnige dag na een koude nacht). Dus beter voor beperkte tijd op langer gras zetten met een graasmasker, dan zonder masker op stressgras.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:30

In geen geval op die weide zetten van je foto's ! Geduld, medicatie en een aangepast dieet is het enige wat je op dit moment kan doen. Eventueel later foto's nemen om te zien of er schade is binnenin de voet.
En ja, ook later zal hij op aangepast dieet moeten blijven staan....dus heel beperkt gras en geen krachtvoer want éénmaal hoefbevangen geweest, blijven ze er altijd gevoelig voor. Lijkt misschien wel zielig en niet leuk als ze niet meer lange dagen op dat heerlijke gras kunnen...maar een hoefbevangen paard is nog vele malen zieliger ;)
In elk geval niet wanhopen...hier ook ééntje in 2012 heel zwaar hoefbevangen geweest met kanteling van het hoefbeen... ze loopt er nog steeds...en wel heel fris en fruitig ! :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:29

xAnthea ik denk niet dat t verstandig is om je paard nu al op de wei te doen, misschien aan het einde van de zomer... Dan is t gras ook minder gevaarlijk, maar eerder zou ik niet doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:44

Mogen HBers eigenlijk (lijnzaad)olie hebben?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:45

xAtnhea: Ik zou een klein stukje van de weide afzetten, het modderige gedeelte. Op de onderste foto zie ik dat het bij de ingang modderig is en er geen gras staat: dat is een ideaal stukje voor je paard.

Ik heb zelf mijn pony nu in een modderpaddock staan, af en toe mag ze een paar uurtjes droog staan. De andere paarden zijn ondertussen een afgezet stuk van de weide kaal en tot modder aan het lopen (wat nu goed opschiet met al die regen). Als straks de pony niet meer in de modder hoeft dan heb ik dus een mooi grasloos stuk voor haar en mogen de andere paarden afwisselend bij haar en op de wei.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:28

NiFallor schreef:
xAtnhea: Ik zou een klein stukje van de weide afzetten, het modderige gedeelte. Op de onderste foto zie ik dat het bij de ingang modderig is en er geen gras staat: dat is een ideaal stukje voor je paard.

Ik heb zelf mijn pony nu in een modderpaddock staan, af en toe mag ze een paar uurtjes droog staan. De andere paarden zijn ondertussen een afgezet stuk van de weide kaal en tot modder aan het lopen (wat nu goed opschiet met al die regen). Als straks de pony niet meer in de modder hoeft dan heb ik dus een mooi grasloos stuk voor haar en mogen de andere paarden afwisselend bij haar en op de wei.

Inderdaad, zo ben ik hier ook begonnen destijds toen ze bevangen stond :j Prikpaaltjes rond het stuk waar geen gras staat en na een paar maanden zo per 10cm verder openzetten ... een echt muizenwerkje :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:29

LindyH schreef:

Hier eten ze allemaal lijnzaadbrokken ( dus incluus de ex-hb-er ), dus lijnzaadolie lijkt mij even veilige energie :) Alleen als de hb-er al te dik is, moet je opletten met vetten...dat zet er dan alleen maar meer pondjes aan en dat wil je niet hebben....

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:38

Oke, maar dat zullen de stalhouders hier niet willen doen, zijn lastige mensen helaas...
Het beste zou zijn om hem gewoon thuis te hebben staan, maar helaas is dat geen mogelijkheid. We zijn wel van plan om hem te verhuizen waar hij gewoon op een paddock met hooi kan staan voorlopig.

Heel beperkt gras en geen krachtvoer meer? Nooit meer? Hoe moet hij dan aan zijn energie komen? Of kan ik sowieso al niet meer rijden met een ex-hoefbevangen paard?
En beperkt gras, leuk paardenleven dan... Ik begrijp dat je een ex-hoefbevangen paard best niet op heel rijk gras zet (dus dat is vooral in het voorjaar), maar daarna moet dat toch geen probleem zijn?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:42

Pandora2 schreef:
LindyH schreef:

Hier eten ze allemaal lijnzaadbrokken ( dus incluus de ex-hb-er ), dus lijnzaadolie lijkt mij even veilige energie :) Alleen als de hb-er al te dik is, moet je opletten met vetten...dat zet er dan alleen maar meer pondjes aan en dat wil je niet hebben....

Dankje. Het probleem hier is dat mijn paard niet te dik is en juist moeilijk op gewicht te krijgen/houden is. Ik zoek daarom HB-veilige dikmakers.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:58

Ik heb 2 ex bevangeners die weer tot t ZZ in de sport gelopen hebben en een 5 jarige die nu M loopt. Wel beperkt op het gras. En 1 heel beperkt omdat die 99% zeker ook stevig IR is en daardoor chronisch te dik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:01

Wat is IR? Gelukkig is mijn paard wat moeilijk op gewicht te houden, dus te dik zal hij nooit zijn.

Wat noem jij beperkt op het gras? Hoeveel uren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:11

Insuline resistent.
Nu een uur of 4 a 5, en mn vetklep even lang op t kale land. Verder in de paddock, dus nooit binnen.

Van mijn 4 ex bevangeners is er 1 altijd slank geweest, die heeft cushing. 1 is mooi op gewicht, is bevangen geweest na een enting. 1 insuline resistent. En de laatste was simpelweg veel te vet uit de opfok gekomen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:17

Anthea, niet op die wei, zeker niet nu met die regen, dat gras krijgt een groeistuip.
Waarom denk je aan chronisch? En wat maakt jou daar bang voor?
Mijn merrie was zwaar bevangen op vier benen. De gevolgen waren chronisch. Hoeven licht afwijkend, gangpatroon ook wel veranderd. Maar ze heeft nadien gewoon goed gelopen (tot ze klachten kreeg die achteraf gezien volledig los stonden van haar HB). Ze is nadien nog gewoon rij- en menpony geweest, liep langere ritten over de weg, allemaal zonder problemen. Wel liep ze op ijzers.
Ik heb haar nooit langer dan een half uur op een grotere wei durven laten. Maar met strenge strookbegrazing en max. 1 week op een stukje gras (daarna weer afzetten zodat ze het groeiende gras niet at) liep ze wel 'gewoon' 24/7 op de wei.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:18

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:00

Zijn er ook HB'ers die vooral flaren in de kwartieren (zijkant van de hoeven) en niet zozeer in de toon?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:00

Vandaag toch weer de DA laten komen.... ze loopt rechtsvoor nog kreupel. In ieder geval moeten we nog 3 weken geduld hebben en op deze voet (woordspeling) doorgaan. Hooi en zonder gras in de bagger.....
Ik zie dat meerdere mensen hetzelfde hebben meegemaakt, gewoon kreupel en geen enkele gedachte aan bevangen zijn gehad. Ik had dat ook echt in mijn hoofd, die voorbeentjes naar voren zetten en achterover leunen...... dat is hoefbevangen. Maar blijkbaar toch niet.
Wat kan ik naast hooi geven?
Ik lees lijnzaadbrok, mijn DA noemde Speedibeet (dat had ik al) en zelfs kleefkruid zou goed zijn?
Ik wil zo graag wat voor haar doen, ze heeft gloeiend de pest in de hele dag daar maar in de bagger met dat droge hooi! |o

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:02

Het is helaas tijd dat ik mij hier eens ga melden. Ik heb een shetlander merrie van 11 jaar die eens bevangen raakte en waarmee ik nu al tijden aan het aanmodderen ben. Een situatie schets: ze staat op een eigen stal met 3 andere pony's 24/7 buiten. We hebben twee weides, namelijk de weide waar ze het hele jaar door op staan en de 'zomerwei' waar het gras eigenlijk altijd te lang is. De wei waar ze altijd op staat, staat ze echt altijd op, ook in de blubsie in de winter etc. Voorheen, ook nadat ze bevangen raakte, deed ze het hier altijd goed op. Zolang ik de zomerwei maar vermeed bleef het prima gaan, het is dan ook een vrij kale wei.

De afgelopen paar maanden is het helaas echt weer helemaal raak. Zo is er iets aan de hand, zo is er niets aan de hand. Zo snel als het opkomt verdwijnt het ook eigenlijk weer, maar al die losse keren bevangen zijn is natuurlijk totaal niet bevorderlijk. Op dit moment is het weer helemaal bagger. Ze zit nu in een stadium net wel, net niet. Ze gedraagt zich alsof er niets aan de hand is, loopt mee met de andere paardjes maar dan in haar eigen tempo en wil ook gewoon prima lopen. Ook aan de longeerlijn hoef ik haar niet te dwingen, alleen loopt ze gewoon niet lekker (dit is puur om te checken hoe we er voor staan, stel je daar dus niets bij voor). Ze loopt dus wel degelijk alsof ze bevangen is en dus is het gewoon niet okay.

De grote vraag is alleen, wat doe ik er in godsnaam mee. Enkel de zomerweide vermijden is dus blijkbaar niet meer voldoende. Alles wat je leest is ook zo tegenstrijdig, enerzijds moet ze op kale weide want gras is natuurlijk niet goed voor haar, maar anderzijds is het gras wat daar opkomt gestrest en bevat dus meer suikers. Enerzijds moet ze wel op de zomerwei want in de lange pieken zitten weinig suikers dus das beter, maar anderzijds mag ze niet op de zomerwei want dan eet ze weer teveel van die lange pieken waardoor ze toch weer aan teveel suikers komt.

Op stal houden vind ik ook sneu en daar wordt ze zeker niet gelukkig van. Vandaag maar weer besloten haar graasmasker op te doen en even een paar dagen streng dieet, alleen die paar plukjes die ze binnenkrijgt en daarna maar weer zeer rustig opbouwen.
Zucht, het laat je gewoon niet met rust, vind het echt een verschrikking die bevangenheid. :(

Edit: Wil nog een paar dingen aan mijn verhaal toevoegen: Shet is absoluut niet te dik, ze is heel netjes slank nu. Pony staat ook niet prototype haar voorbenen te ontlasten en ook haar hoeven zijn niet warm.
Laatst bijgewerkt door Ies_ op 12-05-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt