[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:42

Maris schreef:
pol1 schreef:
Tja ik ben ook geen kenner..maar sla er maar eens diverse sites op na!

Die sites zeggen ook niet alles. Er zijn ook da's die zeggen dat glucosamine niet werkt, tja ......

NoujA dat is ook de ellende!! Wat zou nou echt werken!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:48

Glucosamine werkt echt. Alleen misschien niet voor alle paarden precies dat ene product. Dat is het vervelende ervan.
Van MSM is weer bekend dat dat de werking van glucosamine verbeterd net zoals chondroitine. En nogmaals HA werkte voor mijn paard ook echt en ik heb er ook diverse gebruikerservaringen over gelezen die zeer positief waren. Maar ook hierbij geldt misschien dat het wel werkt voor paard A en niet voor paard B of dat idd de dosering ervan zeer belangrijk is.
Celzouten schijnen ook goed te werken, wordt meer in duitsland gebruikt mbt artrose. Maar wel ook met fijne resultaten las ik toendertijd.

Berdien

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:51

Het is per paard (en vooral de mate van artrose en waar het zit) verschillend wat er wel en niet werkt.

Mijn merrie staat sinds gisteren op de metacam, maar zien of dat verbetering brengt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:52

Soms is het echt zoeken inderdaad.
Succes Berdien ! Alhoewel ik nou eigenlijk niet weet of ik moet hopen dat de metacam werkt ( novacam is trouwens een stuk goedkoper als je het eventueel langer wilt gaan geven ).

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:40

Maris schreef:
Rustige beweging is altijd goed bij artrose. Zeker als je schrijft dat hij al een beetje aan de stevige kant is, bewegen bewegen bewegen. Hoe meer gewicht hoe meer zijn gewrichten belast worden.
De da denkt dus dat er nu een ontsteking in the gewricht zit begrijp ik ? Is het ook warm en/of dik ?

Soms heeft het ook wel zin om over te stappen op een ander merk glucosamine. Ik weet niet welk merk je nu geeft ? Er zijn in ieder geval ook supplementen waarin b,v. ook HA ( hyaluronzuur) zit, dit is een lichaamseigen stof die oa ook ontstekingsremmend werkt. Een dierenarts kan dit ook in het gewricht spuiten.

Hij is op het moment voor het mooie wel wat te zwaar, hopelijk verliest hij is de wintermaanden weer wat gewicht. Hij staat 24/7 buiten dus hij kan sowieso zelf lekker bewegen als hij dat wilt.

De da vermoed inderdaad een ontsteking in het gewricht, zijn been is een heel klein beetje warm en er leek wat vocht in te zitten maar dat is inmiddels weer weggetrokken.

Ik heb Equi Mobility, er zit in Glucosamine, MSM, Chondroitin sulphate, Ascorbine, Aroma.
Ik heb nu een van iets anders een proefzakje gekregen van de da (ik weet niet hoe het heet, en et ligt op stal dus ik ga vanavond even kijken)

Ik sta er zeker open voor om over te stappen op iets anders maar er zijn zoveel soorten dat ik even door de bomen het bos niet meer zie, ik denk dat het ook een kwestie word van uitproberen.

Hyaluronzuur ga ik is naar kijken!

Inspuiten zou ook kunnen maar ik begreep van mijn da dat inspuiten heel erg prijzig is en niet bij ieder paard even goed werkt en het soms ook meerdere keren gedaan moet worden.
Ik wil het dus liever eerst zonder inspuiten proberen, dat kan ik dan evt. altijd nog laten doen, ik hoop dat hij met goede supplementen nog een tijdje door kan zonder ingespoten te worden.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:45

Berdien schreef:
Het is per paard (en vooral de mate van artrose en waar het zit) verschillend wat er wel en niet werkt.

Mijn merrie staat sinds gisteren op de metacam, maar zien of dat verbetering brengt.

Hopelijk gaat de metacam werken!
Mijn pony heeft een aantal keer metacam gehad, wel voor andere dingen dan artrose maar dat leek niet echt veel te doen. Maar ook dat zal wel per paard verschillen.
Hoelang moet je paard op de metacam? zoals net ook al door iemand anders genoemd is is Novacam een stuk goedkoper en komt aardig overeen!
Mijn pony staat nu op de Buut, dit werkt bij hem een stuk beter maar daar zit ook wel erg veel rommel in natuurlijk..

succes met je paard!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:47

bcd94 schreef:
Maris schreef:
Rustige beweging is altijd goed bij artrose. Zeker als je schrijft dat hij al een beetje aan de stevige kant is, bewegen bewegen bewegen. Hoe meer gewicht hoe meer zijn gewrichten belast worden.
De da denkt dus dat er nu een ontsteking in the gewricht zit begrijp ik ? Is het ook warm en/of dik ?

Soms heeft het ook wel zin om over te stappen op een ander merk glucosamine. Ik weet niet welk merk je nu geeft ? Er zijn in ieder geval ook supplementen waarin b,v. ook HA ( hyaluronzuur) zit, dit is een lichaamseigen stof die oa ook ontstekingsremmend werkt. Een dierenarts kan dit ook in het gewricht spuiten.

Hij is op het moment voor het mooie wel wat te zwaar, hopelijk verliest hij is de wintermaanden weer wat gewicht. Hij staat 24/7 buiten dus hij kan sowieso zelf lekker bewegen als hij dat wilt.

De da vermoed inderdaad een ontsteking in het gewricht, zijn been is een heel klein beetje warm en er leek wat vocht in te zitten maar dat is inmiddels weer weggetrokken.

Ik heb Equi Mobility, er zit in Glucosamine, MSM, Chondroitin sulphate, Ascorbine, Aroma.
Ik heb nu een van iets anders een proefzakje gekregen van de da (ik weet niet hoe het heet, en et ligt op stal dus ik ga vanavond even kijken)

Ik sta er zeker open voor om over te stappen op iets anders maar er zijn zoveel soorten dat ik even door de bomen het bos niet meer zie, ik denk dat het ook een kwestie word van uitproberen.

Hyaluronzuur ga ik is naar kijken!

Inspuiten zou ook kunnen maar ik begreep van mijn da dat inspuiten heel erg prijzig is en niet bij ieder paard even goed werkt en het soms ook meerdere keren gedaan moet worden.
Ik wil het dus liever eerst zonder inspuiten proberen, dat kan ik dan evt. altijd nog laten doen, ik hoop dat hij met goede supplementen nog een tijdje door kan zonder ingespoten te worden.

Ik ben na de equi mobility overgestapt naar excellent equiflex HA. Hier zit ook hyaluronzuur in. Werkte bij mijn pony heel goed en heeft het daar ruim 2 jaar goed op gedaan. Als iets niet meer werkt is het naar mijn idee tijd voor verandering van supplement. Net zo lang proberen tot je weer bij een goed werkende combi uit komt. Zelf ben ik ook weer aan het proberen. Het gaat steeds iets beter. Maar nog niet wat het was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:51

Maris schreef:
Soms is het echt zoeken inderdaad.
Succes Berdien ! Alhoewel ik nou eigenlijk niet weet of ik moet hopen dat de metacam werkt ( novacam is trouwens een stuk goedkoper als je het eventueel langer wilt gaan geven ).

Nee, ik wil het niet langer geven dan dat deze fles duurt. Wil geen paard op (zware) pijnstilling houden. Ik hoop dat het om een ontsteking gaat en dat de Metacam dus op die manier helpt. Zakt ze terug na de Metacam dan is het gewoon klaar... ze is 26 en leeft al een paar jaar in geleende tijd.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:33

Ik ben na de equi mobility overgestapt naar excellent equiflex HA. Hier zit ook hyaluronzuur in. Werkte bij mijn pony heel goed en heeft het daar ruim 2 jaar goed op gedaan. Als iets niet meer werkt is het naar mijn idee tijd voor verandering van supplement. Net zo lang proberen tot je weer bij een goed werkende combi uit komt. Zelf ben ik ook weer aan het proberen. Het gaat steeds iets beter. Maar nog niet wat het was.[/quote]

Bedankt voor de tip! Misschien werkt het voor mijn pony ook goed!
Wel jammer dat het bij jou pony niet goed meer werkt, zou de artrose niet erger zijn geworden bij je pony dat hij het er daarom niet goed meer op doet?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:37

Zijn er hier ook mensen die alles los kopen? Daarmee bedoel ik dus dat je bijvoorbeeld pure glucosamine, msm, hyaluronzuur en misschien nog andere dingen koopt en dit zelf doseert?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:03

Mijn paard is 29 nu en heeft al dik 15 jaar artrose, als het niet meer is.
Hij zou van mij alleen iets van metacam oid krijgen als de Artrose actief is , dus een ontsteking bezig.
Wanneer deze over is zou je terug kunnen naar de supplementen.

Daarna is er geen metacam nodig en dit is ook echt niet bedoelt voor langere tijd.
Ik geef hem dus al die jaren al preventief de glucosamine.

En dat moet eerst een spiegel opbouwen en daarna moet je naar een onderhoudsdosering die voor jou paard werkt.En je zult wellicht een paar soorten moeten uitproberen, dat duurt wel even..

Ik rij wel zo veel en zo vaak mogelijk. Wanneer hij stilstaat is hij direct stijver in zijn beweging.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:07

Wat is handig qua spiegel opbouwen? Dubbele dosering?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:09

pol1 schreef:

Ik weet nog helemaal niet wat werkt..zit nog in de opbouwfase nadat mijn merrie dik 3 wkn terug is ingespoten. Nu elke dag 10 min stappen ( dat lijkt aardig goed te gaan).. 12 september terug naar de kliniek..daar wordt ze opnieuw beoordeeld en krijgt daar ook ander beslag..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:11

pol1 schreef:

Bij sommige supplementen wordt dat inderdaad geadviseerd. Maar dan met name als je nog nooit glucosamine hebt gegeven ( denk ik ).

Bcd94, ik kocht wel HA los om te geven naast een bestaand glucosamine product ( zonder HA erin ).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:28

Maris schreef:
pol1 schreef:

Bij sommige supplementen wordt dat inderdaad geadviseerd. Maar dan met name als je nog nooit glucosamine hebt gegeven ( denk ik ).

Bcd94, ik kocht wel HA los om te geven naast een bestaand glucosamine product ( zonder HA erin ).

Mijn merrie heeft t nooit gehad. Heb die van pharmahorse volgens mij staat er niets over op de verpakking..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:22

Ooh pol1, ik dacht dat je al een tijdje glucosamine gaf ! Bel of mail anders even met pharmahorse of misschien staat er iets op de site ? Ik heb 3 verschillende supplementen gegeven en bij alle 3 stond beginnen met dubbele dosering.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:00

Maris schreef:
Ooh pol1, ik dacht dat je al een tijdje glucosamine gaf ! Bel of mail anders even met pharmahorse of misschien staat er iets op de site ? Ik heb 3 verschillende supplementen gegeven en bij alle 3 stond beginnen met dubbele dosering.

Ga ik doen!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:36

Is normaal wel
Dat je opstart met hogere dosering
4 tot 10 dagen meestal en dan onderhouds dosering

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:42

Net pharma horse aan de lijn gehad: spiegel opbouwen niet nodig: zonde van je geld aldus pharma horse! Gewoon de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid geven!

Ik krijg nog antwoord van een expert over de al of niet toegevoegde waarde van HA.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:40

Kom mij hier ook maar melden met een artrose paard :(
De laatste tijd is ze verslechterd , dwz dat mij ineens bepaalde dingen op gingen vallen .
Heb daarop de veearts en osteopaat laten komen om te zien hoe ze er 2 jaar later voorstaat ..( in 2015 is hals en rug op de röntgen geweest )

Er is mij geadviseerd om haar nog een mooie zomer te geven, goed te monitoren en haar de winter niet meer aan te doen ..

Inspuiten is niet meer aan de orde , daar is het te ver voor .
Zoveel supplementen gegeven , maar de artrose is daarmee helaas niet gestopt ..

Weet dat als het tijd is , ik haar moet laten gaan .. maar jee wat is dat moeilijk !
Wanneer is het tijd om te bellen , juist als het de ene dag weer goed gaat en de andere dag minder :brr:
Nu heb ik het idee dat er nog meer goeie dagen zijn dan mindere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:26

Sterkte. Hier beetje hetzelfde.
Waar doe je goed aan en wanneer.
Loopt se heel erg slecht?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:44

Getverederie wat een nachtmerries!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:46

Mijn merrie is in december 2015 op de foto geweest , uitslag forse artrose in d'r hals en Kissing spines met sclerose in d'r rug op de plaats van het zadel, afgekeurd om te berijden .
de laatste tijd gingen mij wat dingen opvallen bij haar , achterbenen met moeite optillen en kort en stijf lopen ..
Veearts is erbij geweest en problemen komen dus uit de bovenlijn en het si gewricht doet nu ook mee.
De osteopaat die ons destijds doorgestuurd heeft naar de veearts voor foto's ook weer laten komen ..
Zij heeft de merrie onderzocht en haar dus niet willen behandelen .. de rug en benen vallen op zich nog wel mee , maar d'r hals is drastisch verslechterd , aan de rechterkant is er praktisch geen buiging meer ..en het is pijnlijk
En ja , ze kan bij wijze van spreken geen vlieg wegjagen op rechts en aan die kant ook geen paardje kroelen ..

Weet dat ik haar de winter niet aan kan doen , maar zoals ik al zei , de goeie dagen hebben nu nog de overhand op de slechte en dat maakt het vreselijk moeilijk .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:52

Tja zolang het aantal goeie dagen nog steeds in de ruime meerderheid zijn en je paard heeft nog een paardwaardig leven zou ik het nog even aankijken!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:55

Ik kom hier even mee lezen en praten... Wij hebben vorig jaar in de zomer een tinker van 20 weggekocht bij een manege die ging sluiten. Wij hebben altijd met onze paarden op die manege gestaan en de tinker was een leuk wandelpaardje voor mijn moeder. Ze liep super (elke dag de nodige uren in de les) zonder onzuiverheden maar stond soms wel 2 weken op stal omdat ze niet goed liep, ze werd dan niet buiten gelaten. Bij ons ging ze natuurlijk meer op de wei en moest ze minder werken (amper rijden en vooral buiten lopen, af en toe een wandelingetje). Toen is de molen een beetje aan het draaien gegaan. We vonden ernstige onbehandelde mok onder de sokken, bloedwormen, mijt en waarschijnlijk ook artrose. Sindsdien is ze heel wat opgeknapt met de nodige medische zorg maar dat onregelmatig blijft een puntje. Als ze echt gek heeft gedaan op de wei met andere paarden staat ze soms echt stokkreupel op stal de volgende morgen. Paar dagen ontstekingsremmers en ze loopt weer als een zonnetje. Ik heb vandaag voor het eerst de glucosamine in combi met MSM van pharmahorse besteld. Ik hoop dat dit haar kan helpen, ben eigenlijk erg benieuwd. Ze is nu dus 21 en het is duidelijk dat ze wel wat moeite heeft maar echt kreupelen doet ze gelukkig niet. Ik denk dat ik haar ook best vooral in beweging kan houden? Lange stapwandelingen bijvoorbeeld? In de winter gaan ze niet op de weide, Is de kou ook nadelig voor artrose? En is een modderige paddock (geen uren lang) een probleem?