Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:53

Dubbelpost

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:54

Maritje, een punt aan de binnenkant van de voet? Dus zeg maar dat de punten van de voorvoeten naar elkaar toe wijzen? Heeft ze het achter ook?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:55

hilly200 schreef:
Arabesk schreef:
@ Hilli, dit is over duidelijk het uitgroeien van HB

http://imageshack.us/photo/my-images/856/linksvoor.jpg/

Ik vind het wel zorgelijk dat de overgang niet recht loopt maar gebogen is, dat betekent dat de drukverdeling niet goed is.

De druk verdeling in de hoef bedoel je dan? Kan het ook zijn dat hij in de tijden van de HB het gewicht meer van de ene hoef op de andere zet. Want hij staat nu hij, last heeft van de hoef met de hoornzuil meer op de hoef met die streep. Of zie ik dit verkeerd.

Zucht het is soms wat als je een paard hebt met slechte hoeven :n

Bij die hoef zelf, mogelijk krijgen de kwartieren meer druk dan bijv. de toon

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:00

Hmm dus zoals ik het nu begrijp krijgen de zijkanten van de hoef meer druk dan de voorkant? Dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort. Het was me zelf eerlijk gezegd ook niet opgevallen maar dat kan wezen omdat ik nog niet andere paarden met zo'n streep heb gezien. Ik zal de hoefsmid als hij komt eens vragen wat hij er van zegt.

Edit: Wat mij zelf net opviel bij het bekijken van de recente foto's,bij z'n slechte hoef zie ik aan de bovenkant van de foto iets glinsterend, het lijkt wel een nagel. Ga morgen daar eens naar kijken,vandaag was het me nog niet opgevallen. Of is dit gewoon een glinstering?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:13

hestejente schreef:
Maritje, een punt aan de binnenkant van de voet? Dus zeg maar dat de punten van de voorvoeten naar elkaar toe wijzen? Heeft ze het achter ook?

Ja, zoiets.

nee achter niet, daar heeft ze bij 1 voetje een afsgesleten teen omdat ze met haar voetje sleept :( De andere begint nu ook een beetje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:18

Arabesk schreef:
s_en_z schreef:
(standfoto nu:) (smid is ong. 3 weken geleden geweest)
Afbeelding

Beide foto's zijn qua richting is niet van onderaf genomen en vertekend daarom wel wat. Kan eventueel een keer foto's maken van de zijkanten en onderkant dichtbij? Beslagen & onbeslagen.

Maar wat vinden jullie?

Ik zou de voorijzers er ook af halen. Waarvoor heb je ijzers 'nodig'? De achterhoeven zien er een stuk beter uit zonder ijzers; niet meer zo lang, maar gewoon mooi compact (wat sommige mensen zien als 'tekort' wat onzin is). Er kleven zo veel nadelen aan ijzers, dat het vaak amper opweegt tegen de voordelen.

Is het erg achterhaalt je te vragen wat er dan precies een nadeel is aan een ijzer? Kan ik dat ergens terug vinden? Het is niet dat ik vaak met haar de weg op ga ofzo. Dus echt veel "klappen" krijgt ze niet van het ijzer.. (als dat is wat je bedoeld)

Ik zit er over te twijfelen inderdaad omdat ze zulke goede hoeven heeft en het volgens de hoefsmid helemaal niet nodig is. Maar aan de andere kant duurt het een hele tijd tot de nagelgaten uitgegroeid zijn en er niets meer afbrokkelt.. Dat voorkomt het ijzer nu namelijk.. en ze doet het er goed op zo...

(ik ben gewoon nieuwsgierig, wil graag leren)

Vind haar achterhoeven ook veel mooier geworden hoor :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:34

svdijk86 @ Als je niet vaak met haar de weg op gaat snap ik al helemaal niet waarom je de ijzers op haalt. Want je zegt, de ijzers voorkomen brokkelen van de hoeven door de nagelgaten, tegelijkertijd zorgen ze dat dit risico er permanent blijft natuurlijk. Een ijzer bevorderd de gezondheid van de hoef niet en het is gewoon over het algemeen (medicatie beslag daargelaten) gezonder voor de hoef om geen ijzer te dragen. Als ze trouwens binnen 3 weken zulke lange hoeven heeft zijn die nagelgaten er snel genoeg uit gegroeit hoor :) Ik zou ze er afgooien als ik jou was! Jou paard heeft ze echt niet nodig.

Dan heb ik ook nog een vraagje, in verband met toontrederstand! Ik heb een haf waarbij de hoeven wat slechter zijn onderhouden bij de vorige eigenaar. Hij staat (tot zoverre ik het met mijn kippeverstand kan beoordelen) in een toontredende stand. Dit lijkt erger te worden, maar het kan ook zijn dat ik er gewoon niet eerder op heb gelet, aangezien ik nu door foto's aan het bladeren ben van de eerste maand en me opvalt dat hij daar ook toontredend staat.

Eerste maand dat ik hem had:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna op het land. In de tussentijd hebben meerdere hoefsmeden aan zijn hoeven geprut en liep hij gevoelig op grind.

Afbeelding
Afbeelding

Op het land is er tussendoor een hoefsmid langs geweest die er wat aan had gedaan en die adviseerde voorijzers omdat hij te veel op de voorhand zou lopen en dit het op zou vangen(? was er zelf niet bij, bijrijdster vertelde dit). Dit advies niet aangenomen. Daarna heb ik een tijd later nog is een hoefsmid langs laten komen, waar ik nu bij bleef (En ik ga geen hoefsmid meer aan zijn hoeven laten komen zonder dat ik er bij ben, meer slechte ervaringen dan goede) en deze vond zijn hoeven goed, heeft alleen de straal bij gesneden en een klein beetje gecorrigeerd maar vertelde dat het bij dit paard niet nodig was om elke 6-8 weken nodig was om te komen omdat zijn hoeven gewoon goed afsleten. En dat het niet zo erg was dat hij toontredend stond. Verder een erg kundige hoefsmid.

Nu staan we sinds een halve week op een stal met een klein uitloopje (steen) en heb vandaag zijn hoeven weer gefotografeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas geen stand foto's, ik wilde ze maken en toen werd ik afgeleid en daarna geen standfoto's meer gemaakt helaas... Evt kan ik die morgen nog maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:39

Millanka, ik snap je wel. Maar ze had al ijzers toen ik haar kocht. We hebben achter er eerst af gehaald om te kijken in hoeverre ze zou verbeteren. Volgens instructie (ja daar gaan we weer) gaan er vaak ijzers onder in de paardenwereld omdat ze dan meer actie in het been hebben/houden door het gewicht aan de hoef. Ik wil niet dat haar gang veranderd.. vandaar dat ze er nog niet onderuit zijn...

wbt troontredend staan vond ik dit:

De voetas is recht maar in zijn geheel naar binnen gedraaid.De hoef staat dan vaak buitenover en steil ook is de hoefvorm "diagonaal" dat wil zeggen een lange binnen kant en korte buiten verzenen vanaf de kogel wijzen de hoeven naar binnen.Gevolg is maaien, dit veroorzaakt een minder krachtige gang, moeilijk in balans te krijgen en extra slijtage van de gewrichten.

Dit staat op wikipedia:

Bodem-nauw, toontreder De buitenkant van de voet is sterker afgesleten en de voet rolt over aan de buitenkant van de teen. Correctie vindt plaats door de binnenkant in te korten.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-12-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:43

O wat erg.

Het gaat toch om de gezondheid van je paard?
Ijzers belemmeren het natuurlijke hoef beweging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:47

Alleen voor ijzers is eigenlijk vreemd, daar de achterhoeven meer slijten.
Als de achterhoeven goed blijven is er geen reden om voorijzers te houden tenzij er sprake is van ongelijke slijtage of afbreken van stukken.
Een ZWAAR ijzer kan de gang beinvloeden, een normaal ijzer doet dat nauwelijks, in elk geval niet in de mate dat het paard ineens gata krabbelen of vreemd lopen.

En er weer onder kan ook zo. Het is geen levensbeslissing...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:50

Ik ken pony's die op 4 ijzers tegen de 40jaar zijn geworden en overleden zijn aan kanker en koliek en niet aan artrose.

Ik ken paarden die op 24 jarige leeftijd op 4 ijzers nog voor de kar lopen en hun hele leven lang nog geen dag niet rad hebben gelopen.

Ik geloof dat het beter is.. uiteraard.. maar ik heb er gewoon twijfels bij dat mijn paard langer leeft als ze zonder ijzers loopt. Is dat zo'n vreemde gedachte?

Lusitana
"Alleen voor ijzers is eigenlijk vreemd, daar de achterhoeven meer slijten.
Als de achterhoeven goed blijven is er geen reden om voorijzers te houden tenzij er sprake is van ongelijke slijtage of afbreken van stukken.
Een ZWAAR ijzer kan de gang beinvloeden, een normaal ijzer doet dat nauwelijks, in elk geval niet in de mate dat het paard ineens gata krabbelen of vreemd lopen.

En er weer onder kan ook zo. Het is geen levensbeslissing..."

Nee, daar heb je gelijk in.. Ik ga er over nadenken.. :j heb nog even om erover na te denken tot de hoefsmid komt.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-12-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:51

Je hebt dikke kans dat ze een stuk beter loopt als die ijzers eronder uit zijn hoor :) Vooral als je zegt dat ze een zucht geeft van verlichting als de achterijzers eraf zijn en ze beter loopt...

Als ik die foto's zo zie vind ik haar echt geen slechte hoeven hebben, ondanks de ijzers. En helemaal als je de verbetering ziet van de achterhoeven zonder ijzers, ik denk dat ze betere hoeven krijgt en beter loopt als die ijzers eraf zijn :j Zo niet, dan kan je ze er altijd nog onder slaan toch?

Sowieso zijn de hoeven nu bijv al veeeelste lang, dus je kan er al veel vanaf halen en dat scheelt met het brokkelen. De hoeven gaan sneller groeien omdat ze nu meer natuurlijke hoefbeweging krijgen, en dan is het 'brokkel' probleem ook snel voorbij.

Nu klinkt het alsof ik het 'allemaal' weet, :+ maar ik heb net zo zitten twijfelen als jij, en kijk eens naar hoe een 'korte' hoeven mijn paard heeft vergeleken met de jouwe... Mijne loopt nog steeds met goed beenwerk in de bak :D

Hier nog van vanmiddag:

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:51

Maritje1991 schreef:
hestejente schreef:

Ja, zoiets.

nee achter niet

Dat had mijn paard precies zo (nog steeds een beetje) En bij hem komt 't vanuit de schouder. Wie weet bij jouw paardje ook? Al moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard z'n voeten verder recht zijn. Hij zet z'n hele been scheef neer, waardoor de hoef scheef sleet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:56

Ik zal morgen duidelijkere foto's maken.

Sowieso wil ik binnenkort een echte goede hoefsmid laten komen, die verstand van zaken heeft.

Maar ik vraag mij nog af: in hoeverre moet je de hoef 'corrigeren'? is het niet zo dat je dan JUIST blessures krijgt. mijn pony loopt al haar hele leven op deze manier en dan moet ze ineens anders lopen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:56

Millanka, dat kwam vooral omdat ze haar zodanig gecorrigeerd hadden dat ze gedwongen recht moest staan en daardoor ging ze ontzettend zwabberen van achter. Waarschijnlijk gewoon zo gezet omdat het verkooptechnisch er beter uitziet.....

Hoefsmid vond het absurd en heeft haar zelf laten bepalen waar haar voet heen ging.. en dat was licht naar buiten. Ze doet het perfect zo. Zijn grootste zorg dat hij haar liever van de achterijzers af hield was omdat ze veelvuldig bleek te lellen tegen de betonnen stalmuur uit stress en voor ik haar kocht deed ze dat ook al kon hij zien aan de hoeven... de pezen kregen dan niet alleen de klap van tegen de muur maar ook nog eens van het ijzer.

Inmiddels zijn haar hoeven helemaal glad, zit geen enkel ribbeltje meer in terwijl er eerst heuveltjes in zaten.

Om die reden heb ik ze ook afgelaten. Maar inderdaad, jullie hebben gelijk.. hij kan er snel genoeg weer onder als het "tegenvalt" ik heb nog wat weken om erover na te denken :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:58

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eking.html

Hier staat dat corrigeren van standen vanaf veulentijd tot max. 3 jaar het beste kan worden begeleid. Na deze tijd zijn de botten gestabiliseerd en mogen er eigenlijk geen correcties meer worden verricht omdat de pezen dan juist verkeerd worden belast (omdat dier uitgegroeid is enz)

Beetje vergelijkbaar met kinderen met een beugel in de pubertijd. Als ze de groeispurt ingaan met de beugel settelen de tanden zich heel mooi terwijl je op late leeftijd kans hebt dat de tanden na de beugel weer naar hun oude stand teruggaan. Op latere leeftijd is het vrijwel onmogelijk om het nog "perfect" te krijgen.

(daar heb ik dan wel weer verstand van :') )

Maar er zijn zoveel tegenstrijdigheden.. hoefsmid die ik "ken" (van een stal) corrigeert alles, op alle leeftijden. Bijna alles staat met hoeven een half keer zolang als dat mijn paard nu staat. Dan zijn hun paarden net bekapt en die van mij staat er al 3 weken op. Hij vind dat paardenhoeven groot horen te zijn en bijna alle paarden de hij doet staan inmiddels vrij steil.. (en een aantal daarvan lopen nu ook bij osteo omdat ze staken en strak blijven in de gang) Ik zou zo iemand nooit aan mijn paard laten komen.. maargoed.. veel mensen weten niet beter dan dat de hoefsmid ervoor geleerd heeft..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-12-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:03

Maritje1991 schreef:
Maar ik vraag mij nog af: in hoeverre moet je de hoef 'corrigeren'? is het niet zo dat je dan JUIST blessures krijgt. mijn pony loopt al haar hele leven op deze manier en dan moet ze ineens anders lopen?

Ik denk ook niet dat je moet willen corrigeren.

Om je een hart onder de riem te steken: mijn ruin is 12, toen ik 'm net had (kleine 3 jaar geleden) kreeg hij na 4 a 5 weken van die punten. Nu niet meer, of hooguit nog een heel klein beetje en dan niet echt een punt maar dat je kunt zien dat de hoef aan de buitenkant iets harder slijt. Dus 't kan verbeteren (in zijn geval: fysio, chiropractor, goede bekapper die regelmatig langs komt)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:12

svdijk86 schreef:
Maar er zijn zoveel tegenstrijdigheden.. hoefsmid die ik "ken" (van een stal) corrigeert alles, op alle leeftijden. Bijna alles staat met hoeven een half keer zolang als dat mijn paard nu staat. Dan zijn hun paarden net bekapt en die van mij staat er al 3 weken op. Hij vind dat paardenhoeven groot horen te zijn en bijna alle paarden de hij doet staan inmiddels vrij steil.. (en een aantal daarvan lopen nu ook bij osteo omdat ze staken en strak blijven in de gang) Ik zou zo iemand nooit aan mijn paard laten komen.. maargoed.. veel mensen weten niet beter dan dat de hoefsmid ervoor geleerd heeft..

Dan zou hij zich kapot schrikken van mijn paard denk ik :o En ook lekker makkelijk beroep voor hem dan, hoeft ie maar weinig werk in te steken.

Ik heb helaas een hoefsmid gehad die mijn paard weer te kort bekapte, waardoor ik dus maanden later nog steeds last van had... Later bleek dat dit bij hem gewoonte was. Die hoefde ook maar 1 keer langs te komen :+ Die hoeft nooit meer een hand op mijn paard zijn hoef te leggen.

Het lastige is gewoon dat zodra de hoef is bekapt, de schade al is aangericht. En om 1 of andere reden houden sommige hoefsmeden hun eigen regeltjes en gewoontjes aan vast. Dit ten nadele van het paard, maar helaas houden zelfs die mensen gewoon paarden over om brood van te verdienen.

En daarnaast hebben de eigenaren zelf soms ook niet de motivatie om zich erin te verdiepen. Terwijl de benen toch vaak het paard zijn naar mijn idee :brr:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:21

Toen ik mijn vorige paard nog niet zo lang had was hij bekapt door een hoefsmid die hem veel te hoog genageld had. Paardje heeft 2 dagen goed gelopen, 3e dag was hij stijfjes.. 4e dag hebben we hem met 3 man de stal uit moeten duwen. Hij verging van de pijn.

Bleek hij hem in zijn leven genageld te hebben op 4 hoeven.. ijzers eronderuit laten trekken, 4 voeten in de soda en na een paar weken contact gehad met de dierenartspraktijk of zij een goede hoefsmid wisten.

Goede man aangeraden gekregen en daar ben ik inmiddels al 11 jaar vaste klant bij en nooit problemen gehad (en als ik inderdaad zo kijk en vergelijk stonden mijn paarden altijd heel netjes op hun voeten)

Afbeelding
Afbeelding

Deze stond rondom op ijzers op advies, om een lang verhaal kort te houden.. als ik wou dat hij hoeven overhield moest ik ze er zeker onder laten. Met hem ging ik wel veel naar buiten. (had voor ook 1 iets platvoetje waar we volgens hoefsmid niet al te veel aan moesten doen behalve op tijd bekappen)

Maar wat ik aan verhalen hoor, oke.. je hoort maar 1 kant... schrik ik toch wel van veel dingen hoor.. hoefsmeden die paarden veeeel te lang op ijzers laten staan terwijl ze er ruimschoots overheen staan omdat ze geen tijd hebben etc.. "ja maar hij is zo goed" Ik had allang een ander laten komen...

Onderhoud vind ik dan wel weer heel belangrijk..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:35

Inderdaad, als ik soms paarden voorbij zien komen schrik ik er zelf ook wel van :o Ik ga geen commentaar leveren (over het algemeen waarderen mensen dat namelijk toch niet) maar typisch dat veel mensen een ander beeld op een 'gezonde' hoef hebben.

Onderhoud, JUIST als je ijzers heb is zo belangrijk. Dan kan de hoef het zelf niet meer regelen door het gebrek met contact aan de grond en de hoefmechanisme. Een beetje vergelijkbaar met dekens eigenlijk, op het moment dat je je paard een deken opgooit moet je je er goed in verdiepen en het heel goed bijhouden want je brengt het systeem door de war. Hoeft zeker niet slecht te zijn maar het vereist meer zorg, tijd, motivatie en dus bij elkaar, onderhoud :)

Overigens vind ik jou paard op de foto wel netjes bekapt :) niet te lang maar gewoon op een nette lengte. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:48

ja zo zet hij Zya ook maar het groeit zo vlot := maar zij staat nooit over haar ijzers. Hij komt om de 8 weken en als ik vind dat ze te lang staat komt hij eerder.

maar ben het met je eens.. ook wbt dekens zijn mensen laconiek. zo staat n paard bv in de zomer met deken vanwege zijn spieren (binnen!)
en in de winter onder 2 dekens maar in en uitstappen wordt buiten gedaan zonder deken.

Hoe krijgt je paard problemen.... achja.. bemoei me daar ook niet mee idd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:49

Het zijn imo niet de smeden die de paarden te lang op de ijzers laten staan maar de eigenaren.
Hoe langer ze onder kunnen blijven hoe goedkoper. Dus ze bellen pas als de voeten over het ijzer komen of de ijzers nog maar half vast zitten. En dan kan de smid de ellende proberen weer goed te maken. En krijgt hij een slechte naam, terwijl de baasjes gewoon eerder moeten bellen.
Mijn paard ging elke 6-7 weken toen ie op ijzers stond. Mede door de verschillende voeten van 'm.
Nu blootvoets gaat ie elke 4-6 weken. (zomer 4 en winter 6)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:24

jackie schreef:
singasong schreef:
Ja, dat er dus geen holling in de hoef is rondom de straal (wel straalgroeven). Ik durf er op dit moment ook niets af te halen. Alleen punt van de straal. En de steunsels houd ik gelijk met de zool.

heeft mijn merrie ook gehad en is weer helemaal goed gekomen. ze heeft er zo'n 1/2 jaartje over gedaan. heb je toevallig een zoolfoto en een hoef foto vanaf de zijkant?

Een half jaar? Dat is best wel snel toch? Ik wacht het maar af dan. Wel goed om te horen dat het weer helemaal goed is gekomen.
Zal binnenkort even foto's maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:30

Lusitana schreef:
Alleen voor ijzers is eigenlijk vreemd, daar de achterhoeven meer slijten.
...

Volgens mij is dit niet zo.
Een paard loopt van nature al meer op de voorhand als op de achterhand. Vóór zal dus altijd eerder slijten, zeker als wij het paard niet rijtechnisch zijn balans laten verplaatsen naar achteren.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:22

svdijk86: Top hoor, dat je zo bewust bezig bent en nadenkt over wat goed is!
Denk dat je ook wel een kundige smid hebt afgaande op je verhalen, vos lijkt ook netjes op de voeten te staan.
Van je merrie ben ik sowieso fan :D dus ik zou zeggen verdiep je een beetje in het hoeven-wereldje en overleg met je smid om zo een goede keuze te maken.
Die nagelgaten zijn er zó uit hoor, en ze kunnen er, zoals Lusitana al zei, net zo snel weer onder. :j